Небето над Европа заглъхва
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Небето над Европа заглъхва

Пилотите на Lufthansa все още не са прибрали значките с надпис "Ние стачкуваме". Окончателното решение се&nbsp; очаква да бъде взето на 8 март.<br>

Небето над Европа заглъхва

Вълна от стачки парализира усилията за преструктуриране на авиосектора на Стария континент

2715 прочитания

Пилотите на Lufthansa все още не са прибрали значките с надпис "Ние стачкуваме". Окончателното решение се&nbsp; очаква да бъде взето на 8 март.<br>

© reuters


"Бедата е там, че хората не се променят [...] Те се приспособяват", пише Артър Хейли в своя роман "Летище" през 1968 г. Авиосекторът обаче явно се променя бавно и не може да се приспособява. Затова през изминалата седмица някои от най-натоварените летища на Стария континент бяха празни. Стачкуваха в Германия, Франция, Гърция. Опасност надвисна и над британския превозвач British Airways.

Близо 4000 пилоти на германския национален превозвач Lufthansa започнаха в понеделник ефективни протестни действия, които станаха причина за отлагане на стотици полети. Те трябваше да траят четири дни, но протестът беше временно прекратен преди изтичането на този срок. В същия ден авиодиспечерите във Франция започнаха петдневни протестни действия срещу плановете на правителството да обедини контрола на въздушния трафик над Франция и на съседни страни. Пак в понеделника профсъюзът на екипажите в британската авиокомпания British Airways гласува с решително мнозинство за започване на стачка на по-късен етап.

В основата на тези стачки е агонията на европейския авиационен сектор да свие разходите през "най-тежката година в историята на индустрията" (по думите на генералния директор на Международната асоциация за въздушен транспорт ИАТА).

Тук стачка, там стачка

В понеделник сутринта най-натовареното европейско летище, във Франкфурт, се оказа необичайно пусто. Причината бе започналата в полунощ четиридневна стачка на пилотите в германския национален превозвач Lufthansa, чиято основна база е именно летището във Франкфурт. Стачката бе организирана от профсъюза на пилотите Vereinigung Cockpit, представляващ над 4000 пилота на Lufthansa, логистичното подразделение Lufthansa Cargo и нискотарифния превозвач Germanwings.

Близо 900 полета бяха отменени, а хиляди пътници трябваше да отложат пътуванията си или да търсят алтернативни начини за придвижване. Няколко часа след началото на стачката Lufthansa се обърна към франкфуртски съд. В набързо свикано изслушване съдията успя да убеди представителите на профсъюза да отложат протестните действия до 8 март, за да се споразумеят двете страни.

Профсъюзът настоява за увеличение на заплатите с 6.4%, но основното му искане е пилотите да получат гаранции, че ръководството няма да съкращава работни места, прехвърляйки част от дейностите към чуждестранните поделения на авиокомпанията, където пилотите получават по-ниски заплати като Lufthansa Italy, австрийската Austria Airlines (която бе придобита през миналата година), британската bmi. Според цитирани от агенция Reuters съобщения в медиите заплатите на високопоставените пилоти в Lufthansa достигат 325 000 евро на година, въпреки че като стартова заплата са обявени 62 000 евро.

Съкращенията изглеждат напълно логична стъпка в усилията на превозвача да изпълни заявеното неотдавна намерение да реализира близо 1 млрд. евро икономии до 2011 г., за да се справи със спадащите продажби. През първите девет месеца на 2009 г. оборотът на Lufthansa намаля с 13.2% на годишна база до 16.2 млрд. евро и тя отчете нетна загуба от 32 млн. евро в сравнение с печалба от 529 млн. евро за същия период на 2008 г.

От години европейските превозвачи се опитват да съкратят разходите, защото губят пазарен дял в полза на нискоразходните превозвачи Ryanair, easyJet, Wizz Air и други. По същите причини британската авиокомпания British Airways настоява три четвърти от летателните й екипажи да се съгласят заплатите им през тази година да бъдат замразени, а близо 3000 служители да бъдат преназначени на непълен работен ден. Целта е да се свият разходите със 140 млн. лири през 2010 г. в очакване компанията да регистрира рекордна в историята си загуба. Профсъюзът Unite отговори с гласуване за започване на стачни действия. До редакционното приключване на броя датата за стачката не бе уточнена, но според информация в медиите профсъюзът е поел обещание тя да не съвпада с великденските празници в началото на април.

Това не е първи опит за ефективни протестни действия на екипажния състав на British Airways. В края на миналата година британски съд блокира намерението на 12 000 служители да стачкуват по Коледа, заявявайки че няма нищо незаконно в намеренията и политиката на BA.

За неволите на пътниците през европейските летища през изминалата седмица допринесе и решението на четири френски профсъюза за стачка на въздушните диспечери в страната заради планираното сливане на мрежите за контрол на полетите на Белгия, Холандия, Франция, Германия, Люксембург и Швейцария. Френските авиодиспечери се опасяват, че обединението ще доведе до съкращения на работни места въпреки уверенията на френската гражданска въздухоплавателна администрация (Direction Générale de l'Aviation Civile), че не се предвижда промяна на нейния статут. В резултат на стачката бяха отменени половината полети през парижкото летище "Орли" и четвърт от полетите през международното летище "Шарл де Гол".

В сряда пък бяха блокирани въздушните връзки от и за Гърция заради стачката на авиодиспечерите в страната в знак на протест срещу намеренията на правителството за допълнително затягане на коланите с цел да се въведе по-строг контрол върху финансите на страната.

Авиокомпании без криле

Основният проблем за европейските авиокомпани като Lufthansa, British Airways, Air France-KLM е рухването на пазара на рентабилните в миналото бизнес пътувания в Европа. Дълбоката и продължителна рецесия принуди по-голям от очакваното брой клиенти да свият разходите си и да предпочетат нискотарифните превозвачи. "Пазарът на бизнес пътуванията никога вече няма да се възстанови. Тази част от бизнеса [на авиокомпаниите] се промени завинаги и ние трябва да приемем факта", заяви в началото на месеца директорът на British Airways Уили Уолш.

Ето защо традиционните авиокомпании трябва да търсят нов модел и други начини, за да осигурят печалбите и дори оцеляването си. Според Центъра за азиатскотихоокеанска авиация (Centre for Asia Pacific Aviation, CAPA) трите големи традиционни превозвача в Европа British Airways, Lufthansa и Air-France KLM прилагат аналогични стратегии - разчитат за късите дестинации на поделенията си с ниски разходи и добро обслужване, които са в състояние да се конкурират (или почти) с традиционните нискотарифни превозвачи. Правейки го обаче, те се сблъскват със силната съпротива на своите разгневени служители и на добре организирани профсъюзи.

Изходът от стачката на пилотите в Lufthansa ще бъде като лакмус за усилията на индустрията да се преструктурира, смятат експертите от CAPA. Доколко те ще бъдат успешни, ще зависи от това как ръководството ще успее да убеди профсъюзите да приемат новите реалности и новия бизнес модел.

"Стачката в Lufthansa и все още неуредения спор в BA са най-пресните от множеството примери, когато тези и други големи европейски авиационни флагмани са "традиционни заложници на стачните действия", заяви пред BBC анализаторът от FBE Aerospace Саж Ахмад. От своя страна това рефлектира върху печалбите на компаниите, тъй като много клиенти предпочитат да правят резервации при конкуренти, които са по-малко застрашени от стачки, като например близкоизточните и азиатските компании Singapore Airlines, Emirates, Qatar Airways или пък при нискотарифните европейски превозвачи като Ryanair и Easyjet. И двете вече превозват повече пътници от British Airways. Ирландската Ryanair например има два пъти повече пътници, отколкото British Airways.

Загубата на пазарен дял и търсенето на нов бизнес модел допълнително влошават финансовото състояние на европейските флагмани в година, когато загубите в световната авиоиндустрия се очаква да достигнат 5.6 млрд. долара след рекордните 11 млрд. долара през 2009 г. "Най-лошото е зад нас, но още е рано да се празнува. Авиокомпаниите са изправени пред поредната спартанска година, през която ще трябва внимателно да привеждат капацитета в съответствие с търсенето и да контролират разходите", заяви в началото на 2010 г. директорът на ИАТА Джовани Бисиняни. Според Саж Ахмад обаче ограничаването на капацитета няма да е достатъчно, за да стъпят компаниите на крака. "Докато някои не излязат от сектора или чрез фалит, или чрез сливания, предстои да се извърви още много дълъг път до стабилност, да не говорим за растеж."

Нов гръцки шампион

Двете най-големи гръцки авиокомпании Olympic Air и Aegean Airlines обявиха, че се сливат и създават "национален авиационен шампион". Той ще носи името и логото на Olympic Air, но първоначално ще се използват имената и логото и на двете компании. Предстои обединението да получи одобрението на регулаторите в ЕС. Очаква се новата компания да започне да работи през октомври 2010 г. Тя ще има 5850 служители и ще разполага с 64 самолета. Собствениците на двете компании Marfin Investment Group (100% собственик на Olympic) и Vassilakis Group (основен акционер в Aegean) ще имат равни дялове в новата структура. Другите инвеститори на Aegean' като Pireus Bank ще притежават пропорционален дял в компанията. Акции на новата Olympic Air ще се търгуват на Атинската фондова борса.

Сливането е поредната метаморфоза на създадената през 1957 г. от гръцкия корабен магнат Аристотел Онасис Olympic Airways. След като превръща в национална гордост, той я продава на държавата през 1975 г. при неясни обстоятелства. Следват 34 години на държавно управление, в резултат на което компанията натрупва огромни дългове. Години наред ЕС обвинява Атина в отпускането на нелегална държавна помощ за превозвача. През 2003 г. правителството разделя компанията и създава Olympic Airlines, която поема дейността по въздушния транспорт на своя предшественик. Миналата година Olympic Airlines бе купена изцяло от инвестиционния холдинг Marfin Investment Group (MIG). Тогава кандидат за Olympic Airlines бе и Aegean Airlines.

Автор: Капитал

"Бедата е там, че хората не се променят [...] Те се приспособяват", пише Артър Хейли в своя роман "Летище" през 1968 г. Авиосекторът обаче явно се променя бавно и не може да се приспособява. Затова през изминалата седмица някои от най-натоварените летища на Стария континент бяха празни. Стачкуваха в Германия, Франция, Гърция. Опасност надвисна и над британския превозвач British Airways.

Близо 4000 пилоти на германския национален превозвач Lufthansa започнаха в понеделник ефективни протестни действия, които станаха причина за отлагане на стотици полети. Те трябваше да траят четири дни, но протестът беше временно прекратен преди изтичането на този срок. В същия ден авиодиспечерите във Франция започнаха петдневни протестни действия срещу плановете на правителството да обедини контрола на въздушния трафик над Франция и на съседни страни. Пак в понеделника профсъюзът на екипажите в британската авиокомпания British Airways гласува с решително мнозинство за започване на стачка на по-късен етап.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK