Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 26 фев 2010, 13:41, 8086 прочитания

Другите се свиват, те растат

Аутсорсинг секторът в България печели от кризата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ако за почти всички браншове думата оптимизация в последната година означаваше съкращения на разходи, то за повечето аутсорсинг компании в България нейният смисъл беше друг - повече бизнес. При тях се запази тенденцията на растеж – повечето фирми удвоиха бизнеса си, появиха се нови клиенти, увеличи се броят на служителите, разшири се обхватът на предлаганите дейности.

България, изглежда, се наложи като добра дестинация на световния аутсорсинг пазар. И настоящето, и бъдещето изглеждат почти добре. Наетите кадри в сектора са нараснали значително през миналата година, според данни на индустрията. Търсенето на хора е факт и днес, а при нарастващата безработица служители се намират по-лесно, което може да бъде добро основание за замразяване на разходите за работни заплати. Фирмите за аутсорсинг бяха и един от малкото активни играчи при сключването на сделки за наем на недвижими имоти през 2009 г., като имотният бранш продължава да разчита на растежа им, за да запълни празните си офис сгради. Предизвикателството пред центровете за обслужване на клиенти сега е да разнообразят услугите си така, че да устоят на нарасналата нужда на големите компании да изнесат някои дейности или да прехвърлят конкретни проекти в по-евтини държави.


Растеж с неочаквани темпове

Твърдението, че технологичният гигант Hewlett-Packard (HP) прокара пътеката за аутсорсинга в България, прехвърляйки един от центровете си за обслужване на клиенти в страната през 2006 г., в никакъв случай не е преувеличено. До появата му са популярни единствено центровете за телефонна търговия. От създаването на центъра за изнесени услуги на HP (Global Delivery Center) в България през 2006 г. досега той се разрасна многократно. Към днешна дата заетите са около 2100 души, по думите на генералния мениджър на компанията в България Ираван Хира.

"През миналата година, когато всички бизнеси съкращаваха хора, ние наемахме по 40-50 души на месец", обяснява той. Очакванията му са и тази година тенденцията да се запази. Той не скри факта, че се водят преговори за нови мащабни проекти, но не даде повече подробности. Според думите му атестацията на българския център е много висока. "Центровете за обслужване на клиенти на компанията в различните държави са конкуренти помежду си и това, че нашият екип има висока оценка, е ключово за растежа ни", казва Хира.



Същото явление се наблюдава и в българския контакт център на глобалната аутсорсинг компания SITEL, която вече има 350 служители, като приблизително половината от тях са били назначени през миналата година, по данни на директора на българското звено Георги Узунов.

Растеж имат и аутсорсинг фирмите, създадени в България, които не стоят под шапката на мултинационалните компании. Таква е "Софика", в която към днешна дата работят около 450 души. "През 2009 г. фирмата се удвои спрямо 2008 г. и като клиенти, и като обороти, тоест кризата не ни се отразила негативно. Успяхме да привлечем нови клиенти, благодарение на това, че, притиснати от пазарните обстоятелства, определени компании започнаха да преструктурират модела, по който работят, и да изнасят все повече дейности към компании в индустрията, обяснява изпълнителният директор на "Софика" Стефан Бумов.
Компанията CallPoint New Europe също е успяла да удвои оборота и увеличи персонала си с над 120% през 2009 г., по данни на един от основателите й Филип Угринов. Фирмата вече има три центъра за обслужване на клиенти, като работи и в Румъния.

Всички представители на мениджмънта на компаниите за аутсорсинг в България очакват тази година също да бъде добра за бизнеса и да повтори успеха от 2009 г. Някои от тях отново са заложили над 50% ръст в бизнес плановете си.

Трансформация

Друга тенденция в бранша е стремежът на компаниите за аутсорсинг да постигнат необходимата гъвкавост, за да предложат максимални удобства на своите клиенти. Сега се търси разнообразие не само на предлаганите услуги, но и на каналите за обслужване.

"През последните години успяхме да представим аутсорсинг услуги, свързани не само с ИТ обслужване на клиентите ни, но с цялостно управление на бизнес процесите в тях. Така например големи международни компании са поверили на нашите специалисти управлението на логистичните си центрове, финансово-аналитичните си звена и други. Именно това широко портфолио от услуги е и една от причините центърът ни да бележи значителен ръст", обяснява директорът на HP Ираван Хира.

Решаването на различен тип аутсорсинг задачи е новото конкурентно предимство, което неминуемо ще доведе до повече клиенти. "Тенденцията е към диверсификация на услугите и гъвкавост. За да можем да отговаряме по най-бързия и най-добрия начин на търсенето на клиентите ни, ние естествено си партнираме с други български компании, наши подизпълнители", казва Хира.

Това мнение споделя и Георги Узунов от  SITEL. Според него разнообразното портфолио позволява да се привлекат клиенти, които традиционно не ползват аутсорсинг услуги.
Центровете за обслужване на клиенти правят инвестиции и за да разнообразят каналите за контакт. "Имаме възможност да предоставим чат-функция, call-back функция. Тoва са функционалности, които една малка компания не би могла сама да си осигури без сериозни инвестиции", разказва Филип Угринов.

Самите клиенти на аутсорсинг индустрията вече са променили навиците си и от оптимизация на разходите чрез прехвърляне на дейности вече се ориентират към желание за добавяне на стойност към бизнесите си. "Освен традиционните запитвания от клиенти как да оптимизират разходите си, вече получаваме и такива как да им помогнем да печелят. Мислим в тази посока и ще направим инвестициите си така, че да помогнем на клиентите си не само да бъдат ефективни, но и да увеличат приходите си", обяснява Ираван Хира.
Мнението и на Филип Угринов е, че сега един клиент ще може да бъде задържан именно чрез добавената стойност, която аутсорсингът може да му донесе.

Още малко амбиция

Аутсорсинг индустрията в България вече таргетира различни сектори, в това число финанси и търговия на дребно, но секторът на високите технологии се очаква да остане основен неин двигател. Това се дължи на факта, че технологичните компании са по-гъвкави и иновативни, което е най-близо до културата на аутсрорсинга, според мнението наСтефан Бумов. Той разказва, че покрай хостинг бизнеса (отдаване под наем на пространство за съхраняване на данни на отдалечен сървър), който "Софика" е развила, вече се предлагат и услуги на руски език. Русия, според думите му, е потенциален пазар, който би следвало и е нормално да бъде обслужван от България.

Към момента HP обслужва над 100 компании от различни сектори в цял свят, като най-висок дял имат телекомуникациите, IT и финансите. "Интересът на промишлеността също се покачва", констатира Хира.

Сега фирмите се замислят за по дългосрочни стратегии за задържане на клиентите, които са невъзможни без инвестиции в най-ключовия актив на аутсорсинг компаниите – човешкият потенциал, защото всяко пускане на нов продукт или услуга и всеки нов проект е свързан с обучения. В центъра за обслужване на клиенти на HP всеки служител си има индивидуален план за развитие спрямо това, какви цели си е поставил за годината. С тези цели е свързано и цялостното му обучение. Хората, които имат потенциал и желание за работа, са ключът за развитие на бизнеса, затова обучението им ще продължи и през тази година.

И докато Източна Европа продължи да бъде привлекателен евтин регион, заетите в сектора може и да стигнат 1-1.5 % от активното население, както прогнозира Филип Угринов. В България, според думите му, в момента в сектора работят около 5 хил. души. "Считам, че потенциалът на страната е около 40 хил. души. Това трябва да се постигне в следващите няколко години", казва още той.

Растежът всъщност ще бъде естествен в един прозорец от време, в който България все още ще догонва доходите на останалите държави членки на ЕС. Когато цената на труда поскъпне достатъчно, атрактивни ще бъдат други дестинации. Но дори и при това, прогнозата е силно обнадеждаваща, особено във време, в което удвояването на даден бизнес остава далечен блян.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вълната от затварящи заводи продължава. Компанията за авточасти "Костал" спира Вълната от затварящи заводи продължава. Компанията за авточасти "Костал" спира

Оръжейният "Дунарит" е с намален персонал, а административни пречки спъват износа

30 мар 2020, 1644 прочитания

Euler Hermes: Застрашени от фалит са 13 хил. компании в еврозоната Euler Hermes: Застрашени от фалит са 13 хил. компании в еврозоната

Процедурите по несъстоятелност може да се увеличат с 20%, прогнозират от компанията за застраховане на кредити

30 мар 2020, 1206 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Машините са твоя грижа

БТК изнася поддръжката на мрежата си към "Alcatel-Lucent". Това може да е бъдещето на телеком бизнеса

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10