С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 19 мар 2010, 13:04, 13290 прочитания

Не късай кабелите

БТК продължава да затруднява използването на каналната й мрежа от конкурентни телекоми

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Финландия и Естония са първите държави, които провъзгласяват достъпа до интернет за основно човешко право. За всички в развития свят е ясно, че ползването на глобалната мрежа е станало като тока и водата - задължително трябва да го има вкъщи.

Българските потребители обаче често изпитват трудности да се доберат до насъщната си доза онлайн информация, комуникация или забавления. Причината е, че практиката да се режат кабели е стандартен прийом от арсенала на телекомите, когато изясняват отношенията помежду си. Потърпевши са крайните клиенти, които плащат за услуга, но дълго време не я получават.


50%
по-скъпо е полагането на кабели под земята, отколкото те да висят във въздух
Поредният епизод от сагата започва на 27 януари, когато служители на БТК прекъсват подземен кабел на софийския интернет доставчик "Онлайн директ" в района на Медицинска академия. Кабелът е маркиран. Това означава, че бившият държавен телеком знае, че прекъсва трасе, собственост на доставчик, с когото има договор. Причината е, че "Онлайн директ" дължи 90 хил. лв. на БТК. По-голямата част от дълга е за неплатен наем за ползване на каналната мрежа, поддържана от бившия държавен телеком.

Поставянето на кабели под земята излиза грубо казано с 50% по-скъпо, отколкото прокарването им "във въздуха" (което е и незаконно), но е по-сигурно, защото в шахтите на БТК има инсталиран СОТ. Бившият държавен телеком реже кабела самоволно, без предупреждение, без съдебно решение, без присъствие на полицаи или пък на съдебен изпълнител. На "Онлайн директ" е отказан достъп до "аварията", докато LAN доставчикът не изплати дълговете си. Между двете компании започват преговори.

Междувременно "Онлайн директ" търпи загуби, които трудно може да се изчислят. "Изгубени са няколкостотин абоната. Клиентите ни в кварталите "Крива река" и "Хиподрума" остават без интернет", обяснява Борислав Божилов, основател и изпълнителен директор на LAN оператора. Компанията наема трасе от своите конкуренти, за да доставя интернет.



От БТК поставят ултиматум

доставчикът да плати половината сума до 15 февруари, а останалите 45 хил. лв. до края на март. В противен случай договорът с "Онлайн директ" ще бъде прекъснат. Това би означавало доставчикът да фалира, тъй като цялата негова мрежа се намира под земята. От "Онлайн директ" внасят 50% от сумата до 10 февруари.

Един ден преди това обаче БТК решава да наложи нова, по-строга схема - LAN доставчикът да плаща по 10 хил. лв. седмично до изплащане на дълга. В крайна сметка компанията на Борислав Божилов изчиства дълговете си до края на февруари. Рискът 90-те служители на компанията никога да не получат заплатите си е избегнат. На 1 март "Онлайн директ" получава достъп до каналната мрежа и вече може да отстрани "повредата" месец след "настъпването" й.

Версията на БТК, разбира се, е друга. От компанията твърдят, че по принцип предупреждават седмица-две преди да отрежат кабел. Всъщност обаче това звучи като доста странно самопризнание, тъй като те нямат право дори и на това.

Съгласно общите условия БТК има право при нарушение на клаузите "временно да преустанови предоставянето на ползване на подземната канална мрежа и да извади кабелите на оператора, но не и да нарушава целостта на съоръженията на ползвателя", коментират от КРС. В случая според Борислав Божилов обаче има унищожено телекомуникационно оборудване, което е престъпление по Наказателния кодекс. Според управителя на "Онлайн директ" ремонтът ще му струва поне 3 хил. лв.

Борислав Божилов коментира, че в офиса не са получавани предупредителни писма, въпреки че фактурите на БТК винаги пристигат навреме. Той заяви, че ще подаде сигнал за действията на бившия държавен монополист до прокуратурата, Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) и Комисията за защита на конкуренцията (КЗК).

Страхил Иванов, изп. директор на компанията "Спиди нет", която по нейни данни доставя интернет на 22 хил. абонати също твърди, че е имал случай на отрязан кабел от страна на БТК през декември. Заради инцидента 5000 абонати временно остават офлайн. Интересното е, че "Спиди нет", за разлика от "Онлайн директ", няма дългове към БТК. От бившия държавен телеком не откриха информация за този случай.

Подобни спорове са част от

по-широкомащабния конфликт

между малките телекоми и БТК. "В момента има три вида канална мрежа със сравнително добра инфраструктура - на БТК, "Енергоразпределение" и "Улично осветление", разказва Иво Джоков, мениджър в софийския интернет доставчик "Мегалан". Компанията има 60 хил. абонати и около 13 млн. лв. приходи за 2009 г.

Изборът на операторите обаче до голяма степен е привиден. "В каналната мрежа на "Енергоразпределение" никой кабелен оператор няма регламентирано право да полага кабели от гледна точка на електробезопасност", допълва той. По неговите думи "Улично осветление" не е алтернатива на БТК, тъй като неговата мрежа обхваща само големите булеварди и чрез нея не може да се стигне до предблоковото пространство.

"Наскоро "Улично осветление" преустановиха практиката да сключват договори за ползване на каналната си мрежа с операторите", продължава Джоков. "Инфраструктурата от кабелните колектори, собственост на "Пътища и съоръжения", пък е твърде малка", заключава мениджърът на "Мегалан".

60%
от интернет потребителите в България имат LAN достъп по данни на сдружението на независимите доставчици
Ами каналните мрежи на големите мобилни оператори? Няма практика те да отдават своята инфраструктура или да оповестяват цени, е отговорът на Димитър Хинков, изпълнителен директор на "Пауър нет", която по собствени данни има 35 хил. абонати. С други думи, каналната мрежа на

БТК няма алтернатива

За да получат достъп до шахтите на БТК, доставчиците подписват договор с общи условия, одобрени от КРС. В момента действащите общи условия обаче не са подписани от нито един конкурент на БТК. Те са валидни и без одобрение, тъй като са продължение на старото споразумение, обясняват от бившия държавен монополист.

Има три основни проблема в новия договор за достъп до каналната мрежа, казват от Сдружението на независимите интернет доставчици. Един от тях е цената от 20 ст. на линеен метър кабел, с която БТК таксува месечно своите конкуренти. Те твърдят, че реалната цена е 5 ст. От БТК обаче коментират, че тарифата е разходоориентирана, одобрена от КРС и потвърдена от ВАС. Представителите на бившия държавен телеком обаче не коментират какви разходи включват в изчисляването на тази такса.

Според Теодор Захов, председател на Сдружението за електронни комуникации, БТК изчислява разходоориентираната цена, като взима приходите само от доставчиците, наемащи нейната мрежа. По този начин излиза, че те финансират поддръжката на цялата мрежа, а не само там, където са техните кабели. Според Захов по-обективно е да се вземат предвид и собствените приходи от мрежата на БТК. Така заради по-голямата обща сума ще се начислят по-ниски разходоориентирани цени за доставчиците.

От началото на март има и нов регламент от страна на БТК за полагане на кабел. "Трябва да изчакаме цялата тромава бюрократична процедура от подаване на заявление за проучване - през изготвяне на работен проект - до получаване на разрешение, продължаваща на практика не по малко от месец и половина", казва Иво Джоков. За сравнение, "Онлайн директ" например гарантира включване към интернет на нов клиент до три дни. По думите на Иво Джоков новата бюрокрация увеличава месечните разходи на "Мегалан" с между 2 и 5 хил. лв.

Третият проблем е, че отскоро вече се "заплаща всеки положен кабел, независимо дали в съществуващата тръба има друг кабел, положен по-рано. По този начин месечните разходи на "Мегалан" се увеличават с близо 70%, казва Иво Джоков.

Има сериозни заплахи от БТК, но засега нямаме случаи на отрязани трасета на кабелни [телевизионни] оператори, казва Магдалена Георгиева, изпълнителен директор на Асоциацията на българските кабелни оператори. Според нея в ЕС практиката е разнопосочна, "но в повечето случаи каналната мрежа не е собственост на историческия оператор [какъвто е БТК], а на държавата или общините". От КЗК не пожелаха да коментират казуса, тъй като изчакват да бъдат сезирани, за да започнат производство.

В случая обаче позицията, която заемат конкурентите на БТК, е рядък случай на консенсус. Тя гласи, че КРС трябва да ревизира общите условия на БТК. В момента регулаторът анализира този пазар и след приключването му ще разберем дали държавата ще вземе мерки срещу подобни действия на бившия държавен монополист.

Отсега е ясно обаче, че по-ниските цени и облекчената процедура ще увеличат конкуренцията и ще позволят предлагането на повече услуги. Това е важно за LAN доставчиците, тъй като те все повече се позиционират като пълнокръвни телекоми, осигуряващи не само интернет, но и телевизия и телефония. Което със сигурност не се харесва на историческите монополисти.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Latecoere разширява завода си край Пловдив с инвестиция за 5.5 млн. лв. 1 Latecoere разширява завода си край Пловдив с инвестиция за 5.5 млн. лв.

В новия си цех компанията ще произвежда носовата част на самолети Airbus

9 дек 2019, 734 прочитания

Китай ще смени целия чужд софтуер и хардуер в държавната администрация Китай ще смени целия чужд софтуер и хардуер в държавната администрация

Страната ще смени между 20 и 30 млн. устройства в следващите три години

9 дек 2019, 612 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Първо приятели, после и повече

Американската Office Depot стъпва в България през новия си партньор Office Express

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10