Daimler по пътя на Siemens
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Daimler по пътя на Siemens

Директорът Дитер Цетче с готовност ще плати, за да спаси Daimler от Темида

Daimler по пътя на Siemens

Автопроизводителят предлага 185 млн. долара на американските власти, за да прекратят разследванията за корупция

2406 прочитания

Директорът Дитер Цетче с готовност ще плати, за да спаси Daimler от Темида

© bloomberg


Преди девет години одиторът Дейвид Базета установява, че германско-американският автомобилен концерн DaimlerChrysler редовно подкупва чуждестранни правителствени лица, за да получава държавни поръчки за продукцията си. Изненадата му е огромна - освен че Базета работи за Chrysler вече 18 години, подобни действия са изключително строго забранени на компаниите, които се търгуват на американските фондови борси.

Затова през 2004 г. американската Комисия по ценните книжа и фондовите борси (SEC) започва проверка по сигналите на Базета на мрежата от тайни банкови сметки, свързвани с Daimler. Разследването доведе до повдигане обвинения от страна на Министерството на правосъдието на САЩ и на SEC.

50 млн. v/s 185 млн.

Според медиите във внесените в съда документи са описани стотици случаи на подкупи, давани в периода от 1998 г. до 2008 г. Американските органи твърдят, че подкупите на Daimler възлизат на десетки милиони долари под формата на комисиони, пари в брой, консултантски такси, скъпи подаръци, почивки и луксозни коли (виж карето). В замяна концернът е сключил  договори за стотици милиони долари.

Рушвети са предлагани на представители на поне 22 държави, включително Гърция, Унгария, Турция, Сърбия и Черна гора, Русия, Китай. В медиите няма данни България да е сред тях, въпреки че през 2003 г. германската компания сключи договор с правителството на Симеон Сакскобургготски за доставка на автомобили за българската армия.

Американските власти твърдят, че Daimler е осъществявала подкупите през банкови сметки, включително и в американски банки или чрез подставени компании, някои от които американски. Разкрити са над 200 сметки. Надписвани са били и фактури. Твърди се, че са съществували черни каси, от които служителите на компанията са имали право да теглят суми във валута, като висшият мениджмънт на Daimler е знаел за всеки подкуп.

Обвинението изчислява, че подкупите, извършвани през американски сметки или компании, са довели до нарастване на печалбите на компанията преди данъчно облагане с над 50 млн. долара, а освен това са ощетявали интересите на американски компании, като не са им позволявали да печелят търгове, за които са кандидатствали наравно с Daimler.

Делото срещу производителя на  Mercedes-Benz трябва да започне на 1 април пред вашингтонски федерален съд, но според информации в медиите Daimler ще предложи да плати 185 млн. долара, за да постигне извънсъдебно споразумее с властите.

Очаква се то да включва признание за вината на германското и руското поделение на Daimler. От това ще се спасят китайското дружество на автогиганта, както и компанията майка, защото са оказали сътрудничество на разследването. Параметрите на очакваното споразумение между Daimler и американските власти не бяха огласени официално до редакционното приключване на броя на "Капитал".

Daimler е вторият най-голям производител на луксозни автомобили в света след BMW и лидер на пазара на тежкотоварни камиони. Заради спадналите продажби (от 98.4 млрд. евро през 2008 г. до 78.9 млрд. евро) концернът отчете първата си загуба от девет години насам в размер на 2.6 млрд. евро.

През 1998 г. Daimler се впусна в дръзка корпоративна авантюра, която впоследствие й донесе тежки загуби. Тя купи американския производител Chrysler в сделка, която в началото бе хвалена като една от най-успешните, но никога не донесе обещаните резултати. Девет години по-късно продаде Chrysler на фонда за дялови инвестиции Cerberus Capital Management за нищожна част (7.4 млрд. долара) от първоначално платените 36 млрд. долара.

Другите риби в мрежата

В САЩ корупцията е обявена за престъпно деяние със Закона за чуждестранните корупционни практики от 1977 г. Той забранява на компании, чиито акции се търгуват на американските фондови борси, да дават подкупи на чуждестранни официални лица.

В последните години от управлението на администрацията на Буш разследванията за корупция бяха активизирани и доведоха до редица споразумения, възлизащи на милиони долари с чуждестранни компании. Напоследък в мрежата на закона се озоваха големи риби като Siemens, BAE Systems, основателя на Dooney & Bourke, бившият директор на KBR Албърт Стенли, който се призна за виновен за плащане на подкупи на нигерийски държавни служители и други.

Най-шумен досега е случаят с германския концерн Siemens, който през декември 2008 г. се съгласи да плати 1.3 млрд. долара, за да бъдат прекратени разследванията за корупция срещу него в САЩ и Германия.

През миналия месец най-голямата британската компания за военна техника BAE Systems се съгласи да плати 400 млн. долара на американските власти, за да бъде преустановено разследването за подкупи в Близкия изток и Централна и Източна Европа, а френско-американският доставчик на телекомуникационно оборудване Alcatel-Lucent постигна споразумение да плати 125.5 млн. долара, за да спре шестгодишно разследване за корумпиране на правителства от развиващи се страни.

Подкупите*

* брониран мерцедес за близо 267 000 евро на представител на либерийското правителство през 1999 г.

* над 3 млн. евро  за руски държавни лица срещу договори за 64.6 млн. евро

* 4.1 млн. евро под формата на комисиони, подаръци и скъпи почивки на китайски правителствени лица

* брониран мерцедес S-класа за над 300 000 евро за туркменистански служител по случай рождения му ден

* 10% отстъпки за иракски чиновници за продажба на камиони в нарушение на програмата на ООН "Петрол срещу храни"

------------

по информация на Reuters и AFP

Преди девет години одиторът Дейвид Базета установява, че германско-американският автомобилен концерн DaimlerChrysler редовно подкупва чуждестранни правителствени лица, за да получава държавни поръчки за продукцията си. Изненадата му е огромна - освен че Базета работи за Chrysler вече 18 години, подобни действия са изключително строго забранени на компаниите, които се търгуват на американските фондови борси.

Затова през 2004 г. американската Комисия по ценните книжа и фондовите борси (SEC) започва проверка по сигналите на Базета на мрежата от тайни банкови сметки, свързвани с Daimler. Разследването доведе до повдигане обвинения от страна на Министерството на правосъдието на САЩ и на SEC.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    И защо не? КапитализЪм, значи, всичко се купува, всичко се продава... що и Даймлер да не напазарува "полезни хора"?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.