С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
21 26 мар 2010, 13:59, 12360 прочитания

Онда с вкус на Lavazza

Италианската компания купи българската кафе верига

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Десетина италианци обикалят из заведенията. Гледат, пият кафе, говорят си и може да се предположи, че го правят шумно и с размахване на ръце. Или поне така биха изглеждали италианците, които трябва да вземат бизнес решение.

И те го взеха. Базираната в Торино Lavazza вече е собственик на първата българска верига, която въведе модерния начин на пиене на кафе - Onda. Сделката, която се чакаше от няколко месеца, вече е пред финализиране. Продавачът и купувачът са си стиснали ръцете и се чака само одобрението от антимонополната комисия. Информацията потвърдиха пред "Капитал" и двете страни, но отказаха да дадат подробности.


Onda на пазара

Освен че е първата модерна верига от кафе заведения в България, Onda е и най-голямата. За 2008 г. има оборот от над 3.1 млн. лв., а за миналата се очаква да има около 10% ръст. Въпреки това компанията не работи на печалба, което може би е и една от основните причини за желанието на собствениците й да излязат от тази инвестиция.

До момента двата основни акционера във веригата бяха Global Finance през фонда си Bulgaria and Romania Growth Fund Holdings с над 60% и Bulventures Capital с малко над 20%. Другите са Welsh Financial и две физически лица.



Акционерите от повече от година търсят купувач. Бяха правени неуспешни опити да се намери такъв сред основните конкуренти в България. Но повечето от тях работят на франчайзинг, което прави евентуалната сделка невъзможна. Бяха водени преговори и с компанията за сладолед Jimmys, но до сделка не се стигна.

Разговорите с Lavazza започнаха реално към средата на миналата година, разказа източник на "Капитал". Италианската компания е привлечена като потенциален купувач от консултантската компания Entrea Capital.

Непознатата Lavazza

Италианската компания е позната в България като производител на кафе. Тя дистрибутира продуктите си чрез местния партньор "Софсток". В случая обаче той няма нищо общо със сделката.

Въпреки че Lavazza не е популярна като собственик и оператор на заведения, през последните години тя развива и този бизнес. Придобива малки вериги в някои страни, които са й важни от стратегическа гледна точка. Така например има заведения в Италия, Испания, Португалия, Индия - държави, в които се пие много кафе или в които има потенциал за растеж.

Lavazza има общо четири бранда заведения. Barista беше придобита през 2007 г. и работи на индийския пазар, където има над 200 кафенета. Другите три са Lavazza bar, Espression и Il Caffe di Roma. Общият брой на обектите е около 300.

Базираната в Торино компания развива бизнеса със заведения не толкова заради приходите и печалбите от тях, колкото заради имиджа. Чрез тях тя налага марката Lavazza, което подпомага основната й дейност - производството и продажбата на кафе. С други думи, заведенията имат по-скоро маркетингова, отколкото финансова задача.

Защо България


Фотограф: Цветелина Ангелова

Италианската компания има обекти в съвсем малко страни - няколко европейски, малко азиатски и Чикаго. Затова е интересно защо е избрала точно България. От Lavazza засега не искат да разкажат стратегията и плановете си. Близки до преговорите и сделката обясниха, че може да има две причини за интереса й към този пазар. Едната е, че България е на едно от първите места в Европа по потребление на кафе и италианската компания има силни позиции тук. Не случайно през миналата година вицепрезидентът на компанията Джузепе Лаваца пристигна в страната за премиерата на новата машина Lavazza A modo mio. "Тук консумацията на човек е много по-голяма от други страни. Затова и продуктите ни се радват на успех", каза преди време в интервю за "Капитал" Джузепе Лаваца.
Другата причина е по-скоро субективна и е в резултат на добрата подготовка и управление на преговорите. В случая посредникът е изиграл важна роля. Разбрал е, че се търси купувач на Onda, чрез партньорската си мрежа е стигнал до потенциалния купувач, предложил му е документите на веригата и е срещнал интересите между двете. Lavazza не са искали на всяка цена да влизат в България, каза източник на вестника.

Оценката на бизнеса

Цената на сделката засега не е обявена. Въпреки това би могло да се предположи около какви суми се движи тя.

При оценката на бизнеса на кафе заведенията се гледат три основни показателя. Това са оперативната печалба (EBITDA), оборотът и локациите. Тъй като Onda почти няма печалба (113 хил. лв. за 2008 г., а за 2009 г. още няма публикуван отчет), се смятат другите два показателя. Цената би могла да е ориентирана около приходите от продажби и да е между един или два пъти оборота за миналата година (който се очаква да бъде около 3.5 млн. лв.). Дали ще е в долната или горната граница, зависи от страничните показатели като местата на 11-те заведения, наемите, които се плащат за тях, потенциалът за растеж. При Onda има едно слабо място - договорите за наеми са подписвани във времето, когато пазарът беше в пика си. Освен това те са дългосрочни, като се е търсела по-голяма сигурност. Сега трудно могат да бъдат предоговорени. В сектора смятат, че в кафе бизнеса разходите за наем не бива да са по-големи от 15% от приходите от продажби. От финансовия отчет на Onda за 2008 г. става ясно, че тогава те са били близо 25 на сто. Това, както и кризата, и силната конкуренция биха могли да смъкнат цената към долните граници, или около 3.5 - 4 млн. лв.

Lavazza+Onda

Ако се гледа стратегията на Lavazza в другите страни, в които тя е придобивала кафе вериги, може да се очаква, че и тук ще се запази брандът на Onda. Най-вероятно обаче новият собственик ще направи някои промени в дизайна най-малкото за да постави своята марка на видно място. Източник на "Капитал" разказа още, че купувачът има намерение да запази всички заведения, които работят, както и да отваря нови. Италианската компания вижда потенциал в пазара, каза нашият източник. А италианците разбират от кафе.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Избраният концесионер на летище София ще вдига таксите от десетата година 3 Избраният концесионер на летище София ще вдига таксите от десетата година

Ако обжалването потвърди държавното решение, Meridiam трябва дотогава да е построил трети терминал. Следва карго терминал и хотел

14 окт 2019, 2181 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Стъклен дом

Изграждането на новите мощности на завод "Диамант" в Разград ще започне скоро

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие