Онда с вкус на Lavazza

Онда с вкус на Lavazza

Италианската компания купи българската кафе верига

Зорница Маркова
13472 прочитания

© Цветелина Ангелова


Десетина италианци обикалят из заведенията. Гледат, пият кафе, говорят си и може да се предположи, че го правят шумно и с размахване на ръце. Или поне така биха изглеждали италианците, които трябва да вземат бизнес решение.

И те го взеха. Базираната в Торино Lavazza вече е собственик на първата българска верига, която въведе модерния начин на пиене на кафе - Onda. Сделката, която се чакаше от няколко месеца, вече е пред финализиране. Продавачът и купувачът са си стиснали ръцете и се чака само одобрението от антимонополната комисия. Информацията потвърдиха пред "Капитал" и двете страни, но отказаха да дадат подробности.

Onda на пазара

Освен че е първата модерна верига от кафе заведения в България, Onda е и най-голямата. За 2008 г. има оборот от над 3.1 млн. лв., а за миналата се очаква да има около 10% ръст. Въпреки това компанията не работи на печалба, което може би е и една от основните причини за желанието на собствениците й да излязат от тази инвестиция.

До момента двата основни акционера във веригата бяха Global Finance през фонда си Bulgaria and Romania Growth Fund Holdings с над 60% и Bulventures Capital с малко над 20%. Другите са Welsh Financial и две физически лица.

Акционерите от повече от година търсят купувач. Бяха правени неуспешни опити да се намери такъв сред основните конкуренти в България. Но повечето от тях работят на франчайзинг, което прави евентуалната сделка невъзможна. Бяха водени преговори и с компанията за сладолед Jimmys, но до сделка не се стигна.

Разговорите с Lavazza започнаха реално към средата на миналата година, разказа източник на "Капитал". Италианската компания е привлечена като потенциален купувач от консултантската компания Entrea Capital.

Непознатата Lavazza

Италианската компания е позната в България като производител на кафе. Тя дистрибутира продуктите си чрез местния партньор "Софсток". В случая обаче той няма нищо общо със сделката.

Въпреки че Lavazza не е популярна като собственик и оператор на заведения, през последните години тя развива и този бизнес. Придобива малки вериги в някои страни, които са й важни от стратегическа гледна точка. Така например има заведения в Италия, Испания, Португалия, Индия - държави, в които се пие много кафе или в които има потенциал за растеж.

Lavazza има общо четири бранда заведения. Barista беше придобита през 2007 г. и работи на индийския пазар, където има над 200 кафенета. Другите три са Lavazza bar, Espression и Il Caffe di Roma. Общият брой на обектите е около 300.

Базираната в Торино компания развива бизнеса със заведения не толкова заради приходите и печалбите от тях, колкото заради имиджа. Чрез тях тя налага марката Lavazza, което подпомага основната й дейност - производството и продажбата на кафе. С други думи, заведенията имат по-скоро маркетингова, отколкото финансова задача.

Защо България

Италианската компания има обекти в съвсем малко страни - няколко европейски, малко азиатски и Чикаго. Затова е интересно защо е избрала точно България. От Lavazza засега не искат да разкажат стратегията и плановете си. Близки до преговорите и сделката обясниха, че може да има две причини за интереса й към този пазар. Едната е, че България е на едно от първите места в Европа по потребление на кафе и италианската компания има силни позиции тук. Не случайно през миналата година вицепрезидентът на компанията Джузепе Лаваца пристигна в страната за премиерата на новата машина Lavazza A modo mio. "Тук консумацията на човек е много по-голяма от други страни. Затова и продуктите ни се радват на успех", каза преди време в интервю за "Капитал" Джузепе Лаваца.

Другата причина е по-скоро субективна и е в резултат на добрата подготовка и управление на преговорите. В случая посредникът е изиграл важна роля. Разбрал е, че се търси купувач на Onda, чрез партньорската си мрежа е стигнал до потенциалния купувач, предложил му е документите на веригата и е срещнал интересите между двете. Lavazza не са искали на всяка цена да влизат в България, каза източник на вестника.

Оценката на бизнеса

Цената на сделката засега не е обявена. Въпреки това би могло да се предположи около какви суми се движи тя.

При оценката на бизнеса на кафе заведенията се гледат три основни показателя. Това са оперативната печалба (EBITDA), оборотът и локациите. Тъй като Onda почти няма печалба (113 хил. лв. за 2008 г., а за 2009 г. още няма публикуван отчет), се смятат другите два показателя. Цената би могла да е ориентирана около приходите от продажби и да е между един или два пъти оборота за миналата година (който се очаква да бъде около 3.5 млн. лв.). Дали ще е в долната или горната граница, зависи от страничните показатели като местата на 11-те заведения, наемите, които се плащат за тях, потенциалът за растеж. При Onda има едно слабо място - договорите за наеми са подписвани във времето, когато пазарът беше в пика си. Освен това те са дългосрочни, като се е търсела по-голяма сигурност. Сега трудно могат да бъдат предоговорени. В сектора смятат, че в кафе бизнеса разходите за наем не бива да са по-големи от 15% от приходите от продажби. От финансовия отчет на Onda за 2008 г. става ясно, че тогава те са били близо 25 на сто. Това, както и кризата, и силната конкуренция биха могли да смъкнат цената към долните граници, или около 3.5 - 4 млн. лв.

Lavazza+Onda

Ако се гледа стратегията на Lavazza в другите страни, в които тя е придобивала кафе вериги, може да се очаква, че и тук ще се запази брандът на Onda. Най-вероятно обаче новият собственик ще направи някои промени в дизайна най-малкото за да постави своята марка на видно място. Източник на "Капитал" разказа още, че купувачът има намерение да запази всички заведения, които работят, както и да отваря нови. Италианската компания вижда потенциал в пазара, каза нашият източник. А италианците разбират от кафе.

Десетина италианци обикалят из заведенията. Гледат, пият кафе, говорят си и може да се предположи, че го правят шумно и с размахване на ръце. Или поне така биха изглеждали италианците, които трябва да вземат бизнес решение.

И те го взеха. Базираната в Торино Lavazza вече е собственик на първата българска верига, която въведе модерния начин на пиене на кафе - Onda. Сделката, която се чакаше от няколко месеца, вече е пред финализиране. Продавачът и купувачът са си стиснали ръцете и се чака само одобрението от антимонополната комисия. Информацията потвърдиха пред "Капитал" и двете страни, но отказаха да дадат подробности.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


21 коментара
  • 1
    k_ avatar :-|
    k_

    Много добра новина!
    Това е пътят за излизане от кризата и ставане на нормална държава.
    Ще оцелее само тази част от българския бизнес, която успее да се интегрира поне с европейски компании.
    Айде сега ако същото се случи и със строителни фирми, хранително вкусовата промишленост, ИТ, добивна и пр., ама по-бързо значи сме се оттласнали от дъното.
    Само да напомня - европейски, не руски или турски компании.

  • 2
    capitalist avatar :-P
    capitalist

    До коментар [#1] от "k_":

    има една разлика в европа тези вериги са за средната класа и тя е клиентелата на тези кафета ,а тук едва ли не са снобария за "елита" ........то и с макдоналдс и китайските ресторанти беше така преди време.......

  • 3
    k_ avatar :-|
    k_

    До коментар [#2] от "capitalist":
    нема никакво значение. Българската бизнес среда отчайващо се нуждае от що годе някаквъ идея за мениджмънт.
    Двайсе години ни писна от моделя Лилов дето назначихме тъпоумни и милиционерски кадри за "бизнисмени" а те генетически хал хабер си нямат от тия неща.

  • 4
    capitalist avatar :-|
    capitalist

    До коментар [#3] от "k_":

    няма гаранции за мениджърко ноу хау ,това е франчаиз ,собствениците са някакви фондове като гледам и те са може би пак на българи ,а другите марки са през гръцките офиси и тука са шефове гърците ,а те са си ориенталци отвсякъде ...........

  • 5
    capitalist avatar :-|
    capitalist

    До коментар [#3] от "k_":

    А после някъде изчезнаха онези усмихнати продавачки от отварянето и неусетно ги смениха някакви полуградски – полуселски същества с измачкани блузи, намръщени лица и угрижен вид, които вероятно е назначил някой влиятелен роднина или земляк от управлението.
    ===============================================
    така се процедира по балканите ............

  • 6
    amodomio avatar :-|
    AModoMio

    “Затова е интересно защо е избрала точно България“
    ----------------------------------------------------------------
    Не може след като се наблюдава, че в Бг по цял ден кафенетата са препълнени, да не се вземе подобно решение. То и в Италия се пие много кафе, но никой не се задържа на приказки на кафе. Просто кафето се пие на бързо.
    Иначе идеята е добра, но дано не се побългари. Защото в БГ се продава пакетирана “Лаваца“, но качеството й е много различно от истинската. А който е опитал наистина италианското кафе, трудно ще приеме друго.

  • 7
    x_x_x avatar :-|
    Х X X


    Евала. Лаваца е супер кафе...

    на някои места у нас впрочем е не по-лошо от това в Италия

  • 8
    vlada_vlada avatar :-|
    vlada_vlada

    Дано се подобри качеството!
    Разочарована съм от персонала на Ангел Кънчев :(
    Кафето не е кафето, което бих искала да пия...работят по навик...а не с желание....типично за повечето служители във сверата на обслужването.

  • 9
    simeon_vassilev avatar :-|
    $ 100

    ОНДА правеха кофти продукти, дано сега се подобри качеството

  • 10
    vassilev12 avatar :-|
    Стефан Василев (vassilev12)

    Да се надяваме кафето да добие по "италиански" вкус.
    Иначе вярвам че инвестицията е добра - в полза на всички страни.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход