Китайският късмет на Volvo
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Китайският късмет на Volvo

Западни производители се оплакват от приликите на колите на Geely с техни модели

Китайският късмет на Volvo

Шведската марка беше спасена от малката Geely

Константин Николов
9231 прочитания

Западни производители се оплакват от приликите на колите на Geely с техни модели

© reuters


"Колата не е нищо повече от четири гуми, двигател, шаси и канапе." Tези думи на китайския магнат Ли Шифу ясно очертават вижданията му за автомобилното производство. Затова въпросът как тази философия ще намери допирни точки с идеите и концепциите на Volvo - марка, считана за една от луксозните и сигурни в света на автомобилите, остава направо китайска загадка.

Доскоро малцина извън Китай бяха чували нещо за Ли Шифу и компанията му Geely. Само допреди 12 години групата от провинция Джъдзян произвеждаше части за хладилници. Тогава амбициозният Ли навлезе първо на пазара на мотоциклети, а после и на малки, евтини и не особено качествени автомобили. Въпреки че продажбите на Geely за миналата година достигнаха впечатляващите 330 000, тя все още остава едва на 12-о място в родината си, а основните й чуждестранни пазари са Венецуела, Иран и Алжир.

Но една сделка промени всичко. Geely плати 1.8 млрд. долара на досегашния собственик Ford за шведската икона Volvo. Така компанията на Ли веднага излиза на пазари, които дори не е сънувал. Що се отнася до шведите - производителят от Гьотеборг получи тъй нужните гаранции за бъдещето и оцеляването си след несигурните последни години. Ford търси купувач на губещото подразделение още от 2008 г., след като продаде другите си две луксозни марки: Jaguar и Land Rover, купени от друг нововъзникващ гигант - индийската Tata Motors.

Името Geely означава "късмет" и от Volvo се надяват сделката да им донесе именно това. Ли не крие амбициите си. При подписването на договора за придобиване той оприличи шведската марка на окован тигър. "Трябва да освободим този звяр", заяви милиардерът. Китаецът осъзнава, че транзакцията ще катапултира Geely далеч пред местните конкуренти и дори ще позволи на компанията да се съревновава на препълнения глобален пазар. Освен всеизвестната марка, китайците ще получат и достъп до ноу-хау и технологии, които се оценяват далеч над платената цена от 1.8 млрд. долара. В момента Volvo произвежда в родния си Гьотеборг и в Белгия. Плановете на Ли са да запази шведското предприятие като отделна компания, но след време се очаква отварянето на завод и в Китай, който да прави Volvo за азиатските клиенти. Подобно решение въобще не е лишено от смисъл, тъй като китайският пазар е най-големият в света и през миналата година надмина САЩ с продадените 13.6 млн. автомобила.

"След 20 години може да се гледа на тази сделка като исторически момент, в който китайската индустрия се промени от голяма в жизненоважна. С Volvo Geely кацна във висшата лига", коментира пред в. Independent Гарел Рийс, преподавател в Cardiff Business School.

"Има два начина за разширяване на пазарното присъствие. Първият е чрез методично подобряване на качеството - така сториха Тoyota и Honda през 60-те и 70-те години на миналия век, а другият е по-директен - чрез придобиване на глобална марка. Чрез Volvo Geely се превръща в производител на евтини коли, който обаче разполага с диамант в портфолиото си. Този диамант ще й помогне да навлезе на пазари, чиято разработка иначе щеше да отнеме десетки години", коментира пред LA Тimes Майкъл Дън, независим автомобилен анализатор.

Жак Валнер, редактор в шведският вестник Dagens Nyheter също е съгласен, че сделката бележи нов етап в глобалното автомобилно производство. Той предрича, че след време западните потребители ще трябва да се примирят, че "качествени автомобили може да идват и от Китай". Валнер не изпитва носталгия за доброто старо време на "шведската Volvo", но въпреки това призна, че е "натъжен от факта, че голяма шведска компания попада в ръцете на китайската комунистическа диктатура".

Но успехът на комбинацията Geely - Volvo не е гарантиран. Volvo от години трупа загуби и се нуждае от мащабно преобразяване, нови модели и имидж. Въпросът е дали китайците могат да осигурят подобни ресурси? Не бива да се забравя и фактът, че заради споделянето на разходите производството на шведските машини е тясно свързано с това на Ford, която купи Volvo през 1999 г. Американският гигант ще продължи да предоставя шасита и двигатели на Volvo, но китайците трябва да мислят и за собствени производствени платформи. "Все още не ясно какви ресурси точно ще осигури Geely. Много ще зависи от отношенията с Ford и как ще се разработват следващите модели", комeнтира пред LA Times анализаторът Джон Бонел от консултантската компания J.D. Power Asia Pacific.

Експертите не пропускат да припомнят, че подобни трансгранични сделки в миналото не са постигали сериозен успех. Много компании от нововъзникващи икономики са купували утвърдени играчи, за да получат глобално присъствие чрез силна марка. Но резултатите са противоречиви. Или се оказва, че досегашните им собственици с право са се отървали от тях, или че новите собственици не са достатъчно подготвени да ги управляват успешно. За пример се дава придобиването на компютърния бизнес на IBM от китайската Lenovo. Купувачът се сдоби с утвърдена марка, специалисти и глобална мрежа, но наследи и проблеми като слабо развития сегмент на домашните компютри.

Според анализатора Бони Са от CSM Worldwide Geely трябва да даде колкото се може по-голяма независимост на Volvo, за да не навреди на имиджа й досега. За да подчертаят културните различия между двете компании, медиите показват и разликата в цените на колите на двата производителя. Моделите на Geely се продават между 6000 и 16 000 долара, докато варианти на шведската компания достигат и 100 000 долара в Китай. Което не е никаква изненада, като се има предвид философията на Ли за автомобилния бизнес. Но въпреки тези разлики (или дори заради тях) китайският магнат се надява Volvo да донесе успех на Geely по пътя към световния пазар.

Жълти стотинки за Ford

Ford се надява с продажбата на Volvo да изплати част от задълженията си и да се съсредоточи върху основния си бизнес. Но простите сметки показват, че американският гигант е на голяма загуба от сделката , след като купи Volvo през 1999 г. за 6.5 млрд. долара.

"Много се изписа как  Ford е толкова добре управлявана компания по време на криза. Но не бива да се забравя, че Ford напълно унищожи марката Volvo. Geely получава компанията за жълти стотинки",  коментира автомобилният журналист Матю де Борд.

Явно не на такова мнение са в Детройт. "От наша гледна точка смятаме, че получихме точна цена за един наистина добър бизнес", коментира финансовият директор на Ford Люис Бут. 

"Колата не е нищо повече от четири гуми, двигател, шаси и канапе." Tези думи на китайския магнат Ли Шифу ясно очертават вижданията му за автомобилното производство. Затова въпросът как тази философия ще намери допирни точки с идеите и концепциите на Volvo - марка, считана за една от луксозните и сигурни в света на автомобилите, остава направо китайска загадка.

Доскоро малцина извън Китай бяха чували нещо за Ли Шифу и компанията му Geely. Само допреди 12 години групата от провинция Джъдзян произвеждаше части за хладилници. Тогава амбициозният Ли навлезе първо на пазара на мотоциклети, а после и на малки, евтини и не особено качествени автомобили. Въпреки че продажбите на Geely за миналата година достигнаха впечатляващите 330 000, тя все още остава едва на 12-о място в родината си, а основните й чуждестранни пазари са Венецуела, Иран и Алжир.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    nemur100 avatar :-?
    [email protected]

    Основната концепция на марката Волво е, че техният автомобил е символ на сигурност, безопаност и качество. Любопитен съм, как новият китайски собственик ще покрие тази имиджова концепция, с която да удовлетвори пазара или ще раздели производството за различните пазари с различни модели.

  • 2
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Китайците имат пари, добре регулирана икономика и млад пазар за коли като добавят и част от качествата на Волво, те ти Success за нула време.....

  • 3
    t_ avatar :-|
    t_

    Само да започнат да продават ВолВо на собствения си пазар и би трябвало да са успешни. Поне като за начало. И планът за изграждане на завод в Китай говори за такова намерение.

  • 4
    aussie avatar :-|
    aussie

    Лично за мен Волво вече е умряло като алтернатива за купуване на нова кола. Поне в следващите 15 години.
    Колкото до сделката си мисля че целта е точно както казва коментар #3. Като добавят една волво емблема на колите си но без подобренията които биха ги приравнили на истинското волво ниво и те ти огромни продажби в Китай пък и не само.
    Чак след като натрупат огромен капитал биха могли да си позволят и цената за качество и сигурност но поне няма да е на мой гръб :)
    Има и друг вариант тип Хамър, а Форд както и ГМ не са глупаци.

  • 5
    bo_angels avatar :-|
    bo_angels

    От 15 години насам иконите на качество, надеждност и дълголетие в автомобилостроенето започнаха съвсем умишлено да произвеждат коли с ограничен живот - нали трябва да продават и в следващите години... а и от резервните части и сервизно обслужване май се печели повече...
    Явно шведите не искат това да се върши и от тяхно име, но пазара го налага - затова ще си измият ръцете с китайците... Очаквайте от последните добри коли по познатите стандарти на Volvo, но вече не очаквайте да изкарат на пътя 30 или 50 години в зависимост от поддръжката.
    Ако искате автомобил който да карате всеки ден и да оставите в наследство на внуците - намерете си поддържан Mercedes до '95та(W126 или W124), още по-добре Jaguar до '97ма (XJ40, XJ81 или XJ6(X300), най-добре Saab до '97ма (9000)... или който и да е от досегащните модели на Volvo... по отношение на експлоатационния живот на серийните автомобили те ще отстъпят последни - 13-15 години след основните си опоненти!!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK