🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Масова концесионизация

Държавата планира да намери частни инвеститори за пристанища и летища

Пристанище Бургас е на загуба за 2009 г. и има спешна нужда от товари  
Пристанище Бургас е на загуба за 2009 г. и има спешна нужда от товари  
Пристанище Бургас е на загуба за 2009 г. и има спешна нужда от товари      ©  М. Златев
Пристанище Бургас е на загуба за 2009 г. и има спешна нужда от товари      ©  М. Златев
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

"Спомням си как още през 80-те години на миналия век минавахме през румънското пристанище в Констанца. Огромните кейове стояха почти празни. Тогава си викахме – "ех, тази мегаломания на Чеушеску". Така е изглеждала преди години черноморската пристанищна надпревара в очите на един капитан. Днес там кипи бизнес. Обяснението е кратко - кейове от румънското пристанище са отдадени на концесия. Това значи гъвкава политика и активно търсене на товари.

В България не е така, но може да стане. Тази седмица министерството на транспорта представи стратегия за масово концесиониране на инфраструктура. Тя предвижда да бъде потърсен частен инвеститор за някои от терминалите на пристанищата във Варна, Бургас и Русе, за летищата в Пловдив, Русе, Стара Загора, Горна Оряховица и за части от летище София (виж втория текст). Моделът ще търси и нов оператор и за три жп гари – във Варна, Пловдив и централната софийска жп гара, която ще върви в комплект с гара Подуяне.


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    h2so4 avatar :-|
    h2so4
    • - 5
    • + 6

    Хе-хе,
    Пристанището в Бургас е неспасяемо. И не само заради самото пристанище като такова, а по-скоро за неразбиране на проблема и на калпава градска управа.
    Ролята на един кмет, който иска града и областта му да просперира е да се опълчва срещу държавните институции, които вредят и задушават бизнеса на подчинената му територия.
    Ще ви дам един прост пример - и това лято, както и предишните - де що има данъчни боклуци от София и страната ще бъдат командировани по Черноморието - да видят морето на държавни разноски и да имитират дейност. Резултата за бюджета ще е минимален - няколкостотин глоби. Резултата за бизнеса - крайно негативен. Вместо да си гледат работата и да търсят начини да измъкнат всяко възможно евро от джобовете на чужденците - търговците час-по-час ще трябва да затварят обектите, като се чуе че има данъчни, комисии на потребители и прочие държавни лапачи.
    Ако това се случи в Маями, кмета веднаге ще скочи и ще застане зад бизнеса, който храни града...
    Сега - да се върнем на пристанище Бургас. Една от основните причини да има малко товари е местната митница. Прекалено много проблеми от нейна страна - прекалено много нерви, време и пари струва, за да се преодолее - съпоставена с тези в Солун, че даже и Варна.
    Лично познавам вносители на стоки с контейнери от Китай, Индонезия и т.н. От Пловдив - разтоварват на Варна. От Димитровград - разтоварват на Варна. И черешката на тортата - Бургаски фирми разтоварват във Варна. Обяснението винаги е едно и също - "тези от митницата в Бургас са големи гадове. По-добре да платя 400 лв отгоре на контейнер за транспорт и да ми е мирна главата". И забележете - тук не става въпрос за контрабанда или други врътки със занижени цени....хората искат да си платят и да си ходят по живо, по здраво. Но обикновено стоят по митницата с дни, камионите са натоварени, а не ги освобождават, губят се стотици левове.....за да може митницата да открие някакво дребно нарушение в декларацията и да преизчисли ДДС в размер на 50-60 лв..... Откачена работа.

    Ето за това става дума в Бургас.....
    Ако не вярвайте - питайте вносители......

    Нередност?
  • 2
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 16
    • + 5

    Давайте давайте на концесия то нали не вие сте го градили, лесно се дава... то и Лостов с късокрачко дебелачко "дадоха" Кремиковци за 1 долар 1999 па видяхте какво стана после......

    Нередност?
  • 3
    stenk avatar :-|
    Stanimir Kosev
    • - 4
    • + 10

    1945 явно ти е ЕГН-то , но и мисленето ти е някъде от тези години.

    Нередност?
  • 4
    ajsajder avatar :-|
    ajsajder
    • + 1

    До коментар [#3] от "stenk":

    Всъщност още чиúо Сталин е давал концесии-на разни приятели на революцията-американци....а за концесиите-какво стана със стадионите?Ще има ли Локо Пловдив концесия за градския стадион?Тоя стадион е един от най-големите в България,а стои и се руши!

    Нередност?
  • 5
    pesheff avatar :-?
    pesheff
    • - 1
    • + 2

    Трябва да се дадат на концесия, няма как. Държавата не е добър мениджър. Но трябва да се направят прозрачни правила за всички и да няма олигарси и митнически издевателства.
    Стратегията трябва да е през БГ да влизат все повече стоки от Азия през Черно Море към ЕС, особено към южна европа, като Гърция и бивша Югославия.
    А какво пречи и като се направят едни магистрали от Бургас през пловдив - софия-скопие и софия - белград за да поемат вноса на тия държави от изтока? Също така и жп транспорта трябва да се интегрира с мрежата в Гърция-Турция-Югославия. Тогава ще стане мн по лесна тия хора да си внасят стоките през нас.
    И др идея-да използваме топлите що годе отношения с Русия , Украйна и централна азия, за да им предложим едно решение за тяхната търговия с ЕС-да влизат през БГ все техни стоки, и ЕС да изпраща износа през нас. Та това е май бъдещето на БГ-като транзитен център на износа и вноса от и към ЕС през черно море, както и на енергия за южните и западни балкани, турция и бл изток по суша. Трябва да се направят някои компромиси-да се даде на Руска компания Белене, НО в замяна, да използват за всичката си търговия през Ч Море Варна и Бургас.
    Та това са някои от моите предложения-така че 1 търг за магистрала на година няма да ни докара до никъде и стоката ще продължи да ни заобикаля, въпреки че сме естествения транзитен център на ЮИ Европа. ББ да внимава и да инвестира колкото може повече в магистрали, скоростни жп линий, промоция на БГ като транзитен пункт от и към ЕС за азия и бл изток както и за логистични центрове на компаний от цял свят.

    Нередност?
Нов коментар