С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 9 апр 2010, 14:26, 2828 прочитания

ICQ потегля на изток

Инвеститори от Русия и Китай са единствените кандидати да придобият доскоро популярната програма за размяна на съобщения

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Владимир Потанин

Фотограф: bloomberg

Спомняте ли си ICQ? Допреди няколко години това трибуквено название беше синоним на мигновената онлайн комуникация. Постепенно обаче създаденият от четирима израелски програмисти instant message (IM) софтуер беше изместен от по-комерсиални приложения, най-популярното от които безспорно е Skype. След 12 години под контрола на американския технологичен гигант AOL доскоро популярната програма за размяна на онлайн съобщения в реално време най-вероятно ще попадне в ръцете на руски олигарси или китайски инвеститори. Платформата, която някога беше сред най-ползваните средства за комуникация между интернет потребителите, днес се оценява на скромната сума от около 100 млн. долара. По неофициални оценки в момента около 44% от потребителите на ICQ са руснаци.

Според източници на руския вестник "Ведомости" оферти за изкупуването на ICQ са подали три компании. Две от тях са руски – ProfMedia и Digital Sky Technologies. Третата е китайската Tencent, която е основен играч на интернет пазара в най-многолюдната азиатска държава.


ProfMedia e собственик на известната руска търсачка Rambler.ru, който работи заедно с ICQ от 5 години. Двете дружества имат съвместен проект Rambler ICQ, който наподобява българския АБВ ICQ. Собственик на ProfMedia е милиардерът Владимир Потанин.

Алишер Усманов

Фотограф: bloomberg


Другият кандидат - Digital Sky Technologies, е един от основните акционери в най-голямата руска електронна поща mail.ru, която има собствен месинджър. Името на руската инвестиционна компания нашумя миналата година, когато тя купи миноритарен дял в социаланата мрежа Facebook. Типично в руски стил и Digital Sky Technologies се свързва с руски олигарх – това е милиардерът Алишер Усманов, който е акционер в компанията.



Третият потенциален купувач - китайският портал Tencent, също има собствен месинджър, наречен QQ. Това е най-популярното средство за комуникация сред интернет потребителите в Китай. Разработчиците на програмата твърдят, че QQ се използва от над 300 млн. китайци. Първоначално месинджърът на китайската компания се казваше OICQ (Open ICQ), но след спорове със собствениците на истинския ICQ името беше сменено на QQ.

ICQ – история и факти
1996 - Създадена е израелската компания Mirabilis, която разработва технологията на ICQ.
1998 - AOL купува ICQ през за 407 млн. долара.
2001 - Над 100 млн. души ползват ICQ, всяка секунда някъде по света се регистрира нов потребител.
2009 - AOL обявява, че търси купувач за ICQ.

Според "Ведомости" ProfMedia е предложила цена от 120 млн. долара за ICQ. Конкретна информация за офертите на Digital Sky Technologies и Tencent няма, но вестникът спекулира, че другият руски участник е готвел предложение на стойност между 200 и 250 млн. долара. Самата AOL оценява месинджъра си на около 300 млн. долара. Всички тези суми обаче са доста по-ниски от парите, които AOL плати за ICQ в края на 90-те. Тогава бившият интернет доставчик купи израелския разработчик на ICQ - компанията Mirabilis, за малко над 400 млн. долара.

Факт е, че през последните няколко години популярността на ICQ започна да намалява. Според официалната статистика в момента месинждърът се използва от малко над 42 млн. активни потребители. Част от тях се оплакват от редица недостатъци, като например слабата защита на ICQ, която лесно може да стане жертва на вируси. Освен това разговорите в ICQ се считат за доста по-несигурни от тези в Skype например, които са много по-добре криптирани. Много абонати посочват също така, че ICQ е станала прекалено тромава програма, която отнема време и създава проблеми при работа с друг софтуер, инсталиран на компютъра.

За продажбата на ICQ се говори от няколко месеца и това не е единственият актив, с който AOL иска да се раздели. Тази седмица стана ясно, че компанията обмисля и продажбата на социалната мрежа Bebo, която купи преди по-малко от 2 години за 850 млн. долара. Новината беше потвърдена от Джон Брод, вицепрезидент на AOL Ventures. "За съжаление Bebo е бизнес, който се свива все повече и който има нужда от сериозна инвестиция, за да се конкурира с другите социални мрежи. AOL вече не е в състояние да поддържа и финансира Bebo", заявява Брод в писмо до служителите на компанията.

AOL купи Bebo по времето, когато още беше част от медийната група Time Warner. По това време AOL се намираше в период на трансформация от доставчик на интернет в компания, която предлага и генерира съдържание и печели от реклама. Ето защо сделката за Bebo беше приета като амбициозен опит за дружеството да се утвърди на съвсем нови пазари. В края на миналата година AOL отново се обособи като автономно дружество от Time Warner и започна да разпродава активите си. Фирмата вече се раздели с компанията за интернет реклама buy.at за около 17 млн. долара. Само преди две години AOL плати в пъти пъти повече – 125 млн. долара, за да придобие buy.at.

Колкото и да са популярни сред потребителите, месинджърите, изглежда, се оказват недостатъчно доходоносни за техните автори и собственици – поне не толкова, че да си заслужава да ги задържат в условията на икономическа криза. Дори и Skype, който се радва на много по-голяма популярност в сравнение с потребителите от ICQ, беше продаден на загуба от собственика си eBay. Миналата година интернет аукционът продаде най-популярния месиджър за 2 млрд. долара, или 33% по-малко, отколкото плати за него през 2005 г. Иначе отчетите на eBay по никакъв начин не показват, че Skype e започнал да носи по-малко приходи, дори напротив. За третото тримесечие на миналата година (последното, през което Skype беше част от eBay) месинджърът е генерирал оборот от 185 млн. долара, отчитайки 29% ръст на годишна база. Приходите от Skype съставляват и над 8% от общите приходи на eBay за третото тримесечие. По това време Skype отчита над 520 млн. абонати в световен мащаб.

И все пак инвеститорите оценяват потенциала на този вид програми, дори когато става дума за залязваща инициатива като ICQ. Статистиката сочи, че най-голямата част от актуалните й потребители е от Русия, което обяснява и силния интерес на руските инвеститори към нея. Преди събирането на офертите за ICQ също така се появи информация, че интерес към програмата проявяват и от втората по големина интернет търсачка Yahoo!, както и от африканската NASPERS. При всички положения ICQ ще се опита да възкръсне за нов живот на азиатските пазари, където все още има достатъчно поле за развитие. Предстои да видим дали това развитие ще се окаже успешно, или ICQ бавно, но сигурно, ще потъне в забрава.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Главболгарстрой" отвори представителен офис в Брюксел "Главболгарстрой" отвори представителен офис в Брюксел

Инициативата ще осигури на компанията достъп до идеи, модерни подходи и технологии в строителната индустрия

8 дек 2019, 383 прочитания

Маратонът: месеци тичане в EXCEL Маратонът: месеци тичане в EXCEL

По-лесно е да пробягаш 42 километра, отколкото да организираш голямо спортно събитие

7 дек 2019, 765 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Новата любов на Daimler

След провала на брака с Chrysler германският автопроизводител си намери друг партньор - Renault-Nissan

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10