"Мисия Реклама"

Продуцентите на "Мисия Лондон" Иван Дойков (на преден план) и Димитър Митовски твърдят, че не са продавали "продуктовото позициониране" във филма, но ще се възползват от тази възможност в следващия си проект.
Продуцентите на "Мисия Лондон" Иван Дойков (на преден план) и Димитър Митовски твърдят, че не са продавали "продуктовото позициониране" във филма, но ще се възползват от тази възможност в следващия си проект.    ©  Цветелина Ангелова
Продуцентите на "Мисия Лондон" Иван Дойков (на преден план) и Димитър Митовски твърдят, че не са продавали "продуктовото позициониране" във филма, но ще се възползват от тази възможност в следващия си проект.
Продуцентите на "Мисия Лондон" Иван Дойков (на преден план) и Димитър Митовски твърдят, че не са продавали "продуктовото позициониране" във филма, но ще се възползват от тази възможност в следващия си проект.    ©  Цветелина Ангелова

"Мисия Лондон" е истинско дефиле на брандове. Почти като холивудските продукции като поредицата за Джеймс Бонд или "Сексът и градът", в които марките са естествена част от съдържанието на филма. Героите в новия български филм пият бира "Загорка", ядат в KFC, летят с Bulgaria Air и пушат цигари "King's".

Според продуцента и режисьор на продукцията Димитър Митовски обаче във филма няма "продуктово позициониране" (от английското "product placement"). Тоест не са продавани "кадри" на компаниите, решили да подкрепят филма като спонсори. "Съдържанието на филма изискваше да имаме най-популярните български марки в duty free shop-а в посолството. За целта проучихме пазара". Така Митовски обяснява подбора на брандовете, които присъстват във филма. От компаниите пък не дават данни с колко пари са подкрепили "Мисия Лондон". Този маркетингов инструмент със сигурност ще влезе в следващия проект на Митовски, добавя продуцентът.

Една от първите фирми, към която екипът на филма решава да се обърне за финансова подкрепа, но чак след като филмът е заснет, е Zagorka Heineken. След като гледат филма, от компанията решават да се включат в проекта поради няколко причини. Най-важната е дългосрочната стратегия на марката да присъства в нетрадиционни канали като киното. Маркетинг мениджърът на компанията Дончо Хаджиев определя партньорските си взаимоотношения с продуцентите на "Мисия Лондон" като "win-win стратегия". Но подчертава, че внимателно трябва да се прецени балансът в позиционирането на марката, така че да не дразни публиката и да не се влиза в противоречие с етичните норми на търговска комуникация.

"Мисия Лондон" е една съвременна българска продукция, която ние подкрепихме под формата на предоставяне на самолетни билети, нужни за реализацията на проекта", обясниха от авиокомпанията Bulgaria Air и добавиха, че асоциацията им с хитов филм е полезна за тях. "Всички знаем, че Лондон е и място, на което пребивава голяма българска диаспора. Трафикът между Лондон и София е традиционно висок и британската столица е важна дестинация не само за нас, но и в световен мащаб", коментираха още те.

Потърсихме за коментар и цигарената компания "King's Tobacco", чиято марка цигари "King's" е една от най-често появяващите се на екрана във филма. Оттам обаче отрекоха да имат каквито и да било договорни отношения с продуцентите на "Мисия Лондон", включително и финансова помощ за създаването на филма. "Не съм запознат със съдържанието на филма, не мога да коментирам дали продукти на "King's Tobacco" присъстват и как присъстват в "Мисия Лондон", отговори пред "Капитал" маркетинг мениджърът на компанията Милен Щерев. Той допълни, че към момента не са получавали предложения за подкрепа на филми. "Нямам идея в какво точно би се изразявала една наша евентуална помощ", каза още Щерев.

Продуцентите на "Мисия Лондон" също отрекоха, че имат търговски взаимоотношения с производителите на "King's" и мотивираха избора си на марка цигари с популярността й напоследък. Според данните на самите цигарени компании обаче King не е най-продаваната българска марка цигари, а се нарежда на второ място след Victory на "Булгартабак".

Българските продуценти виждат голямо бъдеще в "продуктовото позициониране" като алтернативна форма на финансиране, но признават, че е много важно да се уцели балансът, така че да не дразни публиката. Матей Константинов и Илиян Джевелеков от "Мирамар филм", които стоят зад успеха на "Дзифт", казват, че също търсят такъв тип подкрепа от компании за новия си проект "Love.net". "Едно от важните неща е да успееш да представиш продукта дискретно и в същото време да защитиш интереса на компанията, която те е подкрепила", обясняват те и продължават: "Ако не се прави умно, ако няма баланс между вижданията на сценариста, режисьора и продуцентите, има риск да дразни ужасно. Винаги има страх да не прекалим."

От коментарите и на продуцентите, и на компаниите е видно, че "продуктовото позициониране" все още е територия, по която те ходят предпазливо и тепърва проучват възможностите да го използват. Така, както киноиндустрията в развитите държави го прави от години.

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


22 коментара
  • 1
    darin avatar :-|
    Дарин

    Със съжаление ще го кажа, но това е първата статия в Капитал, на която не вярвам :(

  • 2
    nik4o77 avatar :-|
    nik4o77

    и аз не вярвам.. :(

  • 3
    malkatapizza avatar :-|
    Малката Пица

    Нито вярвам, нито не вярвам. Нямам идея.
    Найс, а?

  • 4
    chupacabra avatar :-P
    Чупакабра

    Защо King, а не Виктори? Като четох статията, се смях на глас - нямали договор, нито пък са предоставяли финансова помощ - ХА-ХА-ХА. Само деликатно са подавали по нЕкой лев под масата.

  • 5
    cilantro avatar :-P
    Sofia Cohen

    Че лъжат, лъжат. Въпросът е защо.
    Какво лошо има в продуктовото позициониране?
    То в случая е очевидно и е доста смешно, че отричат.

  • 6
    ariman_info avatar :-|
    Ariman

    Когато има нерегламентирано плащане, какво правиш, ами отричаш до последно.

  • 7
    goodman69 avatar :-|
    goodman69

    От Загорка признават, че са си платили, а от Кинг - не.
    Причината е проста - ЗРТ и Закона за тютюна забраняват скритото позициониране (т.нар. скрита реклама) на твърд алкохол и цигари.
    Зато от Загорка си признават финансовото подпомагане а от Кинг - не, въпреки че скритата реклама на Кинг е в пъти повече отколкото на Загорка.
    Наглата "скрита" реклама на цигари Кинг, произведени от Цигарена фабрика Пловдив (сега вече Кингс Табако), собственост на Винпром Пещера, която нагло струи дори от трейлъра на филма, ме убеди, че това е поредната далавера с държавно съучастие. По тази, за мен немаловажна причина, няма да гледам филма, за да не помогна по този начин на мошениците от Пещера да си избият парите дадени под масата.

  • 8
    sdafcef avatar :-|
    sdafcef

    Мазни българи-кокошкари по потници пият загорка - ебаси рекламата!!!
    Пък може и да е реклама - щом биг брадър е най-гледаното предаване?

  • 9
    jiffylube avatar :-|
    jiffylube

    Тези продуктови позиционирания са пълен смях напоследък. Освен, че някои от тях са нерегламентирани, други са абсолютно некадърно направени - визирам сериала Стъклен дом и product placement-а на VISA. То си е направо подканваща в прав текст реклама, че и тъпа на всичкото отгоре - така не се прави. И явно поради исикванията на закона слагат вече надпис: "Предаването съдържа продуктово позициониране" :) :). Така се получава нещо средно м/у рекламeн спот и product placement, обаче по-зле и от двете....

  • 10
    plamenj avatar :-|
    alderweireld

    Не били взимали пари, ама на Загорка им харесало и дали пари. Кингс пък "не" били дали (сигурно защото е незаконно) ама пак са навсякъде.

    Проблемът е, че в телевизионния трейлър марката Kings е предстаена доста тежко и явно. Човек даже се чуди, какво се рекламира.

    Закон за радиото и телевизията.
    Чл. 75. (1) Търговските съобщения трябва ясно да се разпознават като такива. Скритите търговски съобщения са забранени.
    (6) Забраняват се ВСИЧКИ форми на търговски съобщения за цигари и други тютюневи изделия.

    Продуцентите на "Мисия Лондон" си имат дълга история на търговски отношения с Винпром Пещера и Кингс Табако, вкл. и в актуалното издание на Биг Брадър. Кингс реагираха по подобен начин, когато бяха уличени в подобно нарушение при един чалга "музикален клип" (то не че е един де)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал