Искам iPad. Веднага
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Искам iPad. Веднага

От средата на април iPad се продава и в някои от българските вериги за техника

Искам iPad. Веднага

Официално таблетът не се предлага в Европа, но това не пречи на търговците да печелят добре от него

Христо Петров
5181 прочитания

От средата на април iPad се продава и в някои от българските вериги за техника

© Надежда Чипева


Когато на един пазар има дефицит, цената на стоките върви нагоре. Това правило е в основата на икономическата теория. Това поскъпване обикновено е дори по-голямо, ако недостигът е на пазар, създаден от нулата и с потребителите, току-що осъзнали, че имат нужди, за които дори и не са подозирали.

До голяма степен това е и в основата на бизнес успеха на Apple. Поредното доказателство е дебютът на американския пазар на таблета iPad, от който само за първите два дни бяха продадени над 500 хил. бройки. Както повечето продукти на Apple, около iPad се вдигна много шум, а феновете на Стив Джобс се наредиха пред магазините на компанията, облечени с тематични тениски и ръкопляскащи на всеки клиент, който излезе с iPad в ръка. Десет дни по-късно стана ясно, че в Европа и по света iPad ще се появи на пазара най-рано в края на май. От компанията обясниха, че това се налага, тъй като складовите наличности са изчерпани и няма продукция, с която да се снабдят европейските и дори американските магазини.

За някои търговци дефицитът даде възможност за печалба чрез един добре познат модел – препродажбата на iPad на много по-високи цени. Mоделът, познат като сива търговия, е напълно легален, независимо че пътят на продукта от производителя до потребителя минава през неоторизиран канал за дистрибуция.

Без значение дали търговците са компании, или просто предприемачи любители, този бизнес модел може да донесе 100% и дори повече доходност. Всичко зависи от това доколко потребителите са склонни да платят високата цена, за да имат даден продукт. Ако се съди по интереса към iPad, такива потребители не липсват.

"Има огромно търсене. Купувам, колкото мога", казва пред Ройтерс Тод Дейвис, който е собственик на интернет магазина Todd's Toys. Фирмата му е базирана в Бостън, но предлага доставка и извън САЩ. Стратегията на Дейвис е следната – той обикаля по магазините на официалните дистрибутори на Apple и изкупува наличните бройки от таблета. До миналата седмица в сайта на Todd's Toys можеше да се открие iPad на цени между 100 и 150 долара над официалните. Предприемачът разказва, че успял да се снабди само с 5 устройства, но планирал да направи нова обиколка по магазините и да купи още бройки.

Сходна е ситуацията с британския интернет магазин Purely Gadgets, който пусна най-евтиния модел на iPad на цена от 590 паунда - или почти 2 пъти по-скъпо, отколкото е цената му във фирмените магазини на Apple. Въпреки високата цена, артикулът е разпродаден и на сайта има само съобщение, че се очаква нова партида.

В британската версия на интернет аукциона eBay цените на iPad в повечето случаи започват от 500 паунда, въпреки че могат да се намерят и оферти за 360 паунда за най-евтиния модел. Американската версия на сайта също е наводнена с оферти за iPad, като някои от тях оценяват таблета на 1200 долара. Очевидно купувачи не липсват, а новината за отлагането на международния дебют на пазара само наля масло в огъня.

Българските търговци не остават по-назад и се възползват от възможността да пласират iPad на цена, която вероятно ще е над официалната пазарна. Уточнението тук е, че все още не е ясно колко точно ще е тя за Европа и в частност за България. Официалните вносители на Аpple ще я обявят най-рано през май и вероятно ще е по-висока от американската.

В момента предлаганите в България оферти започват от около 1200 лв. "Това не е първото устройство, което търговците продават на по-висока цена. Няма как това да не се случи, когато около iPad има такъв hype*", коментира представител на една от големите вериги, които предлагат таблета. Той твърди, че търсенето на устройството е голямо и до момента в България от него са продадени между 150 и 200 бройки. По думите му таблетите се внасят от търговци на едро, които ги купуват от САЩ и ги продават на търговците на дребно.

В "Мултирама" предлагат базовия модел на устройството с 16 гигабайта памет без 3G на цена от 1300 лв. В интернет аукциона aukro.bg има актуална оферта за същия модел на цена от 1200 лв. В "Плесио" ще получите 32-гигабайтов модел срещу 1600 лв. Засега моделите с 3G не се внасят, тъй като използват новия формат  SIM карти microSIM, който още не се предлага в България. Това са миниатюрни карти, които не могат да се използват за мобилни телефони. Други недостатъци на предлаганите сега таблети са, че не са кирилизирани и за тях липсват аксесоари.

Все още не е ясно дали iPad ще повтори феноменалния успех на iPhone, чиито продажби вече генерират над 40% от приходите на Apple. По думите на Стив Джобс потребителите "обожават" таблета, което даде основания на компанията да ревизира нагоре прогнозата си за годишните резултати. Но доколкото това обожание е част от по-голям култ към Аpple и нейният съосновател Стив Джобс, все пак за пазарния успех на iPad значение ще има и дали потребителите ще го харесат. Засега по всичко личи, че това е така. А когато около един продукт има такава истерия, е ясно, че освен Apple, ще спечелят и търговците - и официални, и предприемчиви.

*hype – потребителски интерес към продукт, предизвикан от маркетинговата кампания на производителя

Конкурентите са на път

Вече не само производителите на хардуер като Hewlett-Packard и Dell , но дори и интернет компании като Google се насочват към пазара на таблети - сигурен знак, че конкуренцията на този сегмент ще се увеличава. Става въпрос за таблетите от типа slate, какъвто е и iPad. Те са с тъчскрийн, използват популярна операционна система и разполагат с необходимите параметри за възпроизвеждане на филми, музика и игри - достатъчно, за да задоволят вкусовете на масовия потребител.

Това е и сегментът, на който производителите възлагат големи надежди. Очаква се до края на тази година на пазара да се появят няколко достойни конкуренти на iPad. Dell залага на минитаблет, който се побира на човешка длан и предлага някои преимущества, които липсват на таблета на Apple - например камера. Microsoft представи брандирания таблет Courier, разработен съвместно с Hewlett-Packard. Устройството трябва да се появи на пазара в средата на годината - малко след международната премиера на iPad. Върху собствен таблет работи и Google, въпреки че тази информация все още не е потвърдена официално от компанията.

Когато на един пазар има дефицит, цената на стоките върви нагоре. Това правило е в основата на икономическата теория. Това поскъпване обикновено е дори по-голямо, ако недостигът е на пазар, създаден от нулата и с потребителите, току-що осъзнали, че имат нужди, за които дори и не са подозирали.

До голяма степен това е и в основата на бизнес успеха на Apple. Поредното доказателство е дебютът на американския пазар на таблета iPad, от който само за първите два дни бяха продадени над 500 хил. бройки. Както повечето продукти на Apple, около iPad се вдигна много шум, а феновете на Стив Джобс се наредиха пред магазините на компанията, облечени с тематични тениски и ръкопляскащи на всеки клиент, който излезе с iPad в ръка. Десет дни по-късно стана ясно, че в Европа и по света iPad ще се появи на пазара най-рано в края на май. От компанията обясниха, че това се налага, тъй като складовите наличности са изчерпани и няма продукция, с която да се снабдят европейските и дори американските магазини.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    111bits avatar :-|
    Ивайло

    Малко уточнение: днес беше обявено, че Майкрософт е прекратила разработката на своя таблет - Courier.

    Едновременно с това се разпространиха слухове, че HP не са доволни от пригодеността на Windows за таблети и прекратяват работата по рекламирания за HP Slate с Windows.
    Вероятно ще се насочат към използването на WebOS на Palm, която придобиха наскоро.

  • 2
    sasvirco avatar :-|
    sasvirco

    Или Андроид.

  • 3
    georgi_k avatar :-|
    Georgi K

    Което пък автоматично означава забавяне с поне 6 месеца и пълен монопол през това време на iPad

  • 4
    leo_k avatar :-|
    Лео

    Никой нищо не казва за Русия... кога ще се появи в братската руска страна и ще има кирилица? Все пак и там пазарът хич не е малък...
    Много искам такава играчка, но като давам пари искам да ми върши работа - в случая да има кирилица... иначе как ще пиша коментари във форума на Капитал?

  • 5
    l avatar :-|
    |

    До коментар [#4] от "Лео":

    Има кирилица, руска.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK