Гара за двама
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Гара за двама

Някои отпаднали участници неофициално заявиха, че ще обжалват процедурата

Гара за двама

Консорциуми около "Главболгарстрой" и "Енергоремонт" ще си поделят поръчка за жп ремонт за над 400 млн. лева

Яна Бодурова, Калина Горанова
6513 прочитания

Някои отпаднали участници неофициално заявиха, че ще обжалват процедурата

© Надежда Чипева


Удоволствието да пътувате с влак до Бургас със скорост до 160 км в час ще е възможно след три години и ще струва на българския и европейския данъкоплатец общо 427 млн. лв. Бърза ще е всъщност жп отсечката от 263 километра между Пловдив и Бургас. А цената е ясна, защото тази седмица бяха отворени офертите на компаниите, които искат да извършат ремонта.

Изглежда скъпо и е малко повече от първоначалните очаквания на държавата, че рехабилитацията ще излезе около 366 млн. лв. Дали дадена строителна компания може да обнови жп линията за по-малко пари едва ли ще стане ясно, тъй като 5 от 8-те участници в търга, сред които големи западни компании с опит в жп строителството, отпаднаха при първия подбор - на ниво технически оферти.

Така надпреварата за обществената поръчка ще бъде между консорциумите, в които участват "Главболгарстрой" и "Енергоремонт", защото третият участник - френската TSO Chemin du corps de gardе, подаде оферта само за най-късата отсечка, а цената й е по-висока. Така две отсечки от разделеното на три трасе най-вероятно ще отидат в обединението около "Главболгарстрой", а една - в групата на "Енергоремонт".

И двата участника предложиха по-високи цени от предварително обявената от организатора на търга Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). Това означава, че ако комисията избере изпълнител при тези ценови оферти, трябва да бъде увеличено съфинансирането от държавния бюджет или да се прехвърлят евросредства от други жп проекти. "По-високите цени в офертите се дължат на това, че индикативната стойност е смятана по проект, който е отпреди повече от 5 години и е на база стари цени и изисквания", обясни Калин Пешов, изпълнителен директор на "Главболгарстрой".

Критиките към организаторите от страна на отстранените компании обаче не бяха предизвикани от прогнозни стойности на строителството, технически изисквания и т.н., а от състава и решенията на комисията, избираща най-добрата оферта. И като нищо ще последва обжалване. Така оптимистичната прогноза на изпълнителния директор на НКЖИ Милчо Ламбрев, че строителството може да започне през септември, едва ли ще се сбъдне.

По един на релса

Години наред обновяването на жп мрежата на страната беше почти спряло. Парите, предвидени за жп по оперативна програма "Транспорт", обаче не са за подценяване - 600 млн. евро. Освен търга за отсечката Пловдив - Бургас (на стойност 187.3 млн. евро, 64% от които безвъзмездна помощ от Кохезионния фонд на Европейския съюз) скоро се очаква да бъде обявен и този за жп линията София - Пловдив с индикативна стойност 450 млн. евро. Пари, които биха били добре дошли за строителния бранш, още повече във време на криза. Очаквано първият голям търг в сектора предизвика силен интерес сред строителите, като броят на фирмите, закупили документации за търга, беше 94.

Сред подалите документи бяха и много големи западни компании с опит в жп строителството. Въпреки че досега българските фирми нямат голям жп опит (заради липсата на проекти), на финалната права от търга достигнаха само два консорциума с българско участие и една чужда компания.

Така основните претенденти са консорциум "Леонард Вайс" и консорциум "Салчев". В първия влизат едноименната германска компания Leonhard Weiss, dържавното предприятие "Транспортно строителство и възстановяване", което е основен изпълнител на рехабилитации в железницата, и "Главболгарстрой". Последната се занимава главно със строителство на сгради и пътища, но има и опит в жп строителството, като в периода 2000 – 2001 рехабилитира линията Дупница – Кулата.

Водеща компания в другото обединение е италианската Salcef, като неин партньор е "Енергоремонт холдинг". Българската компания е позната преди всичко с ремонтната си дейност в енергетиката. Сред клиентите му са "ТЕЦ Марица-изток 2", ТЕЦ "Бобов дол", АЕЦ "Козлодуй" и други. При раздържавяването му в края на 2003 г. над 80% от "Енергоремонт" бяха купени през Корпоративна банка за сметка на клиента й "Вивес", регистрирана на столичната улица "Дебър" 17, където е седалището и на контролираното от собственика на Корпоративна банка Цветан Василев ТЦ - ИМЕ и други дружества от групата му. Фирмата е еднолична собственост на Венета Николова, която участваше доскоро и в съвета на директорите на медийната група на Ирена Кръстева. Веднага след приватизацията "Вивес" раздробява дела си и прехвърля над 40% от капитала на "Енергоремонт" на регистрираното на същия адрес "Миления 77", което е акционер и до днес.

Комисия разпределителна

Вълнението на кандидатите по време на търга не беше предизвикано само от съдържанието на офертите на останалите конкуренти, а и от състава на изборната комисия. По-скоро на един неин член, който фигурира в т.нар. сив списък на Агенцията за обществени поръчки. Представители на част от компаниите заявиха, че това им дава основание да обжалват процедурата. В този списък са изброени лицата, за които има констатации на Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) за нарушения при разходването на средства по програми на Европейския съюз. Под номер 89 в списъка фигурира Десислава Георгиева Георгиева (жената вляво на снимката), която е член на комисията за жп търга. Георгиева е и директор "Стратегическо развитие и инвестиционни проекти" в НКЖИ, която се занимава с изпълнението на проектите по ОП "Транспорт".

Геориева е назначена в инфраструктурното дружество след смяната на правителството. Без конкурс, защото такъв се изисква само за длъжностите на заместник генерален директор и главен ревизор, заявиха от НКЖИ. Пак оттам обясниха, че Георгиева е с 9 години опит в областта на управлението на инвестиционни проекти. Въпросът е какъв. Преди това тя е оглавявала дирекция "Изпълнителна агенция - програма ФАР" и е била зам.-ръководител на програма ФАР в регионалното министерство. Източник от министерството разказа, че след проверката на АДФИ тя е помолена да напусне от новия екип във ведомството.

Одитът е показал, че при търг на регионалното министерство неправомерно са били променени ценовите условия. Обяснението на държавните служители е, че са допуснали "техническа грешка, резултат от Excel-ските таблици, разменяни между бенефициентите".

"Наказателното постановление на АДФИ се обжалва от г-жа Георгиева, същото не е влязло в сила, поради което считаме, че към днешна дата не може да се говори за нарушение", обясниха от НКЖИ. "Обществената поръчка е прекратена, не е сключен договор и не са разходвани никакви средства по програми на ЕС."

Списъкът беше създаден по настояване на Брюксел след разкритията за злоупотреби с пари по еврофондовете и има информационен характер. "Въпрос на мениджърско решение е длъжностното лице в управляващия орган да се съобрази с цялата известна информация, определяйки състава на оценителната комисия. Той има широка свобода в тази сфера, която трябва да е базирана не само на професионален опит и експертиза, но и на професионална добросъвестност", коментира Томислав Дончев, министър по еврофондовете. Победителят по настоящия търг за жп линията трябва да бъде обявен до 7 юни. Липсата на доверие у инвеститорите за добросъвестното изпълнение на процедурите обаче в повечето случаи води до обжалването им, до забавяне на проектите и до рискове за загубване на средства. Все напълно излишни неща.

Удоволствието да пътувате с влак до Бургас със скорост до 160 км в час ще е възможно след три години и ще струва на българския и европейския данъкоплатец общо 427 млн. лв. Бърза ще е всъщност жп отсечката от 263 километра между Пловдив и Бургас. А цената е ясна, защото тази седмица бяха отворени офертите на компаниите, които искат да извършат ремонта.

Изглежда скъпо и е малко повече от първоначалните очаквания на държавата, че рехабилитацията ще излезе около 366 млн. лв. Дали дадена строителна компания може да обнови жп линията за по-малко пари едва ли ще стане ясно, тъй като 5 от 8-те участници в търга, сред които големи западни компании с опит в жп строителството, отпаднаха при първия подбор - на ниво технически оферти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Е какво не сте доволни пък сега? Паретата ще отидат, част от тях поне, в български фирми, а не някъде си по портукало - хиспания (както щеше да стане с историята на деди и магистралка тракия 2004)
    -------------------------------------------
    Сега дали ще бързате да хвърчите с 160 км час от Пловдив до Бургас - друг въпрос, но като е решено да се харчат едни пари, поне да останат у български фирми а не някъде по незнам къде си....
    -------------------------------------------
    С толкова много "милиони" можеше да се направи тунела под Шипка, дето се мотае от 1927 година и там гъчкано от тирове, ама нейсе.....

  • 2
    ahorndesign avatar :-|
    Явор Трампов

    До коментар [#1] от "boby1945":
    Парите по програмата се дават целево, и освен ако не направим тунела под Шипка железопътен връзка между проектите няма. Освен това пътуването с влак в България одавна плазе за рехабилитация - този транспорт е далез по-бърз, удобен и екологичен от автомобилния и въздушния. А една бърза и надеждна връзка София-Пловдив с откриване съвпадащо с удължаването на метрото до Централна Гара ще е невероятно важна за Пловдив и целия регион. И това не е задължително да означава, че пловдивчани ще започнат да работят в София - мога спокойно да си представя и обратния варинат, както и изнасянето на някои институции и учрежения в провинцията (все-пак, пътя от Обеля до Младост в момента също е около 1ч.)

  • 3
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#2] от "Явор Трампов":почти прав си, от Обеля до Младост пътя е почти два часа ако си печен шофьор и то с качествена кола... и най-важното знаеш пътя......
    -------------------------------
    А иначе защо не, софиянци граждани, на село раждани, да не работят и в Пловдив, кво ги бърка...., както и обратното....
    ------------------------------
    На влакът проблемът му е че намалява яко "свободата на придвижване"!!
    Не си я чувал тази фраза.... време е ..... а и ТИРовете също са проблем...
    ама кротко за едни 400 млн. лева няма да си разваляме рахатлъка я !

  • 4
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Тия търгове са си кражби направо. Защо не се направят обществените поръчки както в САЩ? Фирмите трябва и да доказват разходите си и повече от 16% печалба не трябва да имат. Независимо колко фирми са участвали в даден търг. Освен това фирма която спечели търг има право да купува без ред необходимите и материали/за да се избегне създаден изкуствен дефицит/, както и от доставчиците да се иска такава печалба.

  • 5
    schlupf avatar :-(
    Нищо лично

    "Дали дадена строителна компания може да обнови жп линията за по-малко пари едва ли ще стане ясно, тъй като 5 от 8-те участници в търга, сред които големи западни компании с опит в жп строителството, отпаднаха при първия подбор - на ниво технически оферти."

    Добре де, никого ли не интересува за какви технологии става въпрос?! В крайна сметка това са релси и жици, какво толкова има да е различно? Имам чувството, че западните компаниии са искали да я направят тая отсечка като хората, с дълъг експлоатационен период, а ние се дърпаме и искаме да се направи по бай-ганьовски! Защо обръщате внимание толкова коя фирма колко процента на еди кого си била, при положение, че нас ни грее колко ще са бързи и удобни влаковете!

  • 6
    darthsidius avatar :-|
    darthsidius

    Е как фирма която няма голям опит в строенето на жп линии е спечелила търга,пак ще има врътка на 100%,и не мога да разбера какво толкова държавата се е влюбила в Главболгарстрой че почти всичките големи поръчки и ги възмлагат именно на тях.

  • 7
    cobourga avatar :-|
    cobourga

    БОЙКО Борисов – родният Уго Чавес
    МУТРОИКОНОМИКАТА на Бойко Борисов е пред провал. Не може с методите на ВИС, СИК, ИПОН, с похвати на охранители и чалгаджии, с трикове от подземния свят, да се управлява държава. Става все по-зле и това се вижда от всички. Хаос и всеобщ недостиг на средства и компетентност. Които ни мъчат всеки божи ден - с по-високи данъци, цени, лишения, безработица, липса на предсказуемост и перспектива. Или : Бойко Борисов като Ейяфятлайокутл - само дим и поразии !!!

  • 8
    bdavidkov avatar :-|
    Борислав

    Какво като Главболгарстрой не са строили ж.п. линии! Ще се научат. И Сименс не бяха правили паспорти и прочее документи, ама я как се оправят за наша сметка!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.