Магистрала в кашони
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Магистрала в кашони

В тези кашони е името на бъдещия строител на отсечката от Нова Загора до Ямбол

Магистрала в кашони

Търгът за втората отсечка от "Тракия" доведе неочаквани кандидати и изненадваща липса на "Трейс"

Яна Бодурова
5081 прочитания

В тези кашони е името на бъдещия строител на отсечката от Нова Загора до Ямбол

© Георги Кожухаров


В новинарските емисии отварянето на тръжни документи изглежда ужасно динамично и вълнуващо. Мъжка ръка с един замах разкъсва амбалажната хартия на кашона, в който е офертата на фирма Х. Сцената е осветена от десетки фотографски светкавици, а след нея идва кратка реч на някой министър в духа на "и нека най-добрият победи". Реалността обаче е доста по-различна.

Минути след приключването на официалното слово камерите и фотоапаратите се изпаряват. В залата освен фирмите кандидати остават членовете на комисията, които са принудени в продължение на няколко часа грижливо да описват какво съдържат кашоните с офертите. Ако търгът, който ги е събрал, е изборът на строител за част от магистрала "Тракия", случката буквално е déjà-vu.

Както всяко правило обаче и това си има изключения. Доказа го ранният следобед на 26 април, когато в сградата на агенция "Пътна инфраструктура" бяха отворени документите на единайсете компании, кандидатстващи за изграждането на тридесет и шест километровата отсечка от магистрала "Тракия" между Нова Загора и Ямбол. Има няколко причини до края на проточилата се повече от пет часа процедура напрежението да не напусна залата.

Конкуренцията се оказа неочаквано голяма. Четири от чуждите кандидати за пръв път участват в български търг и никой не знае какво може да очаква от офертите им. Имаше неочаквано прегрупиране и на българските компании, а най-очакваният участник - "Трейс", изненадващо не подаде оферта. Към всичко това трябва да добавим и че за повечето присъстващи компании сумата от 108 млн. евро (колкото е индикативната стойност на отсечката) е внушителна на фона на намалелите поръчки.

Големият липсващ

И в този търг като в предишния за отсечката между Стара и Нова Загора критерият за избор на изпълнител е предложената най-ниска цена. След като документите бяха отворени, комисията ще отсее кандидатите, които отговарят на всички условия. След това на 19 май публично ще отвори ценовите оферти само на одобрените кандидати. Тогава ще стане ясно и кой ще е строител. Затова и в пътностроителния сектор най-коментирано беше възможното участие на "Трейс". Компанията спечели търга за предишната отсечка, като предложи изключително ниската цена от 2.2 млн. лв. за километър при очаквана стойност над 3 млн. лв. При това всичките й козове да намали себестойността на строителството важат и в играта за този участък. Инвестирала е в собствени асфалтови бази и кариери за строителни материали в близост до изграждащото се трасе. Разполага със собствен офис в района и в големия процент работниците също живеят там. Познава добре трасето и може доста точно да прецени рисковете. Или както се шегуват в строителния бранш: и двете отсечки "им пресичат двора". Компанията има и допълнителен мотив. За разлика от другите кандидати може да реализира и икономия от мащаба, като работи едновременно и по двата лота. 

Затова и липсата на "Трейс" учуди всички. Особено след като буквално дни преди изтичането на крайния срок мениджърите на компанията заявяваха категоричното си намерение да участват. Една от най-разпространените тези за липсата им из интернет форумите е, че компанията не е могла да осигури задължителната за участие банкова гаранция от близо милион лева. От дружеството обаче опровергаха тази информация. 

"Не само имахме банкова гаранция, но и напълно готова оферта. Просто заради нелепо стечение на обстоятелствата изпуснахме крайния срок за подаването й. И то за малко", обясни главният изпълнителен директор на "Трейс груп холд" Цветан Цонев. По думите му собственикът и основател на компанията Николай Михайлов е бил част от делегацията, придружаваща премиера Бойко Борисов по време на посещението му в Сирия, и не е успял да се върне достатъчно рано, за да подпише всички необходими документи. Все пак той успява да "кацне" в офиса часове преди изтичането на крайния срок. Документите са подписани и тръгват към сградата на агенцията. Но тъй като нещастията винаги се движат в комплект, колата, с която се превозват, се поврежда и срокът е изпуснат.

"Просто малшанс. Случва се и на най-добрите", обобщава ситуацията Цонев, като уверява, че това е истинската история и всички конспирации са абсолютно безпочвени. Не може обаче да не споменем и една друга разпространена версия на случката. Тя също е свързана със съвместното посещение на Михайлов и Борисов в Сирия, но като причина не се посочва късното кацане, а разговорите преди него. С насока например, че не е хубаво все една компания да печели.

Конкуренция на пътя

Дори и без да участват в сегашната надпревара, с предходната си оферта "Трейс" определено свали ценовата летва в този търг. Компаниите в бранша предполагат, че в масовия случай предложените цени ще бъдат по-ниски от индикативната стойност от 108 млн. евро.

Това важи най-вече за българските компании по няколко причини. Те очакват този търг от поне десет години. Част от тях вече са инвестирали в асфалтови бази и кариери по трасето. За разлика от чуждите си конкуренти познават проекта в най-малките му детайли и ще калкулират по-малко рискове. Освен това спадът в строителството ги принуждава да калкулират минимални маржове на печалба, за да са максимално конкурентни.

Малкото поръчки в частния сектор обясняват защо в този търг в различни консорциуми (виж карето) участват и три компании, които доскоро бяха свързвани само със сградното строителство. Това са "Балканстрой", "Галчев холдинг" и "Сиенит".

Не трябва да се подценяват и чуждите конкуренти. Най-малкото защото четири от тях участват за пръв път и никой на пазара няма идея от начина им на ценообразуване. Това са азербайджанската "Азеркорпу", испанската Rubau ("Рубау") и германските KEMNA BAU Andreae ("Кемна Бау Андреае") и Verkehrs Wegbau ("Феркер Вег Бау"). Освен това (с изключение на азербайджанската компания) участват в търга с местни партньори, което почти изравнява шансовете им с чисто българските сдружения.

Обясненията за по-силния интерес на чужди компании този път са две. От една страна, фирмите имаха повече време за подготовка. Освен това участъкът е по-дълъг и се очаква да е с около 10 млн. евро по-скъп. А и държавата смекчи част от условията, като сега за разлика от търга за предишния лот не всички рискове се поемат от строителната компания.

Кой ще строи тази отсечка съвсем скоро ще стане ясно. Голямата битка обаче тепърва предстои. Без съмнение най-силен интерес ще предизвика последният лот от магистралата, а именно участъкът от Ямбол до Карнобат. Дължината му е 49 км. Прогнозната стойност на строителството е близо 247 млн. евро, а компаниите могат да подават оферти до 21 юни. Очакванията са да няма закъснели или кандидати във ваканция.

Кой участва

Dogus Insaat - турската компания построи участъка от Карнобат до Бургас на магистрала "Тракия", а в момента изгражда участъка на метрото от жк. "Надежда" до бул. "Патриарх Евтимий".

Strabag -австрийската компания има реализирани няколко проекта у нас, като премиерата й в България беше ремонтът на софийското летище и беше съпроводена серия от скандали. Последният й проект е изграждането на един от най-големите офисни центрове в София-"Мега парк", на друга австрийската компания- "Соравия".

Български магистрали – консорциумът включва само български фирми, като в същия състав участваха и в търга за лот 2 от Стара до Нова Загора. Ценовата им оферта обаче не беше отворена заради грешки в линейния график, който трябваше да представят. Това са "Автомагистрали Черно море ", "Главболгарстрой" , "Пътстрой 92" и "Иса 2000". Според неофициална информация предлаганата от тях цена за лот 2 е била 160 млн. лв.

Terna-Сиенит – Този път гръцката "Терна" не участва сама, а в партньорство с българската "Сиенит", специализирана основно в сградното стройтелство. Гръцката компания е сред водещите строителни фирми в южната ни съседка. В момента тя строи жп линията Крумово – Първомай и завърши изграждането на мола на "Карфур" на бул. "Цариградско шосе" в София. Чрез дружество от групата инвестира в офис сграда с хотел срещу Министерството на земеделието и е главен изпълнител на проекта. Инвестирала е и в друга офис сграда на булевард "България" в столицата, както и във ваканционни имоти в Боровец.

Alpine - В предишната процедура за избор на изпълнител за изграждането на магистрала "Тракия" австрийската компания участва в консорциум с "Холдинг Пътища", като след отваряне на ценовите им оферти се оказа, че предлаганата от тях сума от 373 641 762 лв. с ДДС надвишава близо три пъти най-ниската оферта. В България "Алпине" изгражда хидровъзела "Цанков камък".

Aktor - е в топ три на гръцките строителни компании по приходи. Участвала е в търговете за магистрала "Люлин" и софийското метро, в момента нейна дъщерна компания е сред кандидатите за завода за боклука на София заедно с германската "Хохтийф".

Konstruktor - Балканстрой - обединението е между хърватската Konstruktor и българската "Балканстрой". В предишния търг хърватската компания участва задно с контролираното от Васил Божков дружество "Пътни строежи", като ценовото им предложение не беше отворено заради пропуски в документите. Konstruktor е най-голямата пътностроителна компания в Хърватска и упорито участва в търгове в България, но не са печелили. Българският им партньор няма опит в пътното строителство, а наскоро спечели търга за изграждане на участъка от софийското метро от "Обеля" до ул. "Бели Дунав". Тогава за метроучастъка "Балканстрой" в съдружие с "БКС Център" предложиха най-ниската цена - 21 356 904 лева.

Азеркорпу - Една от премиерите в търга е на азербейджанската "Азеркорпу", като това е й първото и участие в търг в България. Компанията е създадена 1965 г., като е приватизирана през 2001. Тя е най-голямата строителна компания в страната и освен пътища е изграждала и нефтопровода от "Баку- Тбилиси-Джейхан. Още при разглеждането на документите й днес обаче стана ясно, че те не отговарят на всички условия и най-вероятно тя ще бъде отстранена от участие и ценовата й оферта няма да бъде разгледана.

Сдружение тракия III - В него влизат контролираните от Васил Божков "Холдинг Пътища" и "Мостстрой", както и компанията "Галчев". В пътностроителния бранш това обединение се спряга за един от най-вероятните победители за този участък, тъй като има собствени кариери и асфалтови бази в близост, а това му дава възможност да предложи по-конкурентна цена. "Галчев" няма опит в пътното строителство, но предстои да направи дебюта си в рехабилитацията на отсечката "Ветрендол-Септември" в партньорство с португалската "Лена".

Rubau - Пътстрой-Една от големите испански строителни компании Rubau участва за пръв път в търг в България, а старозагорската "Пътстрой " беше един от подизпълнителите на "Трейс" в изграждането на отсечката "Оризово-Стара Загора".

ДВ Тракия лот 3 ХСС-КБ-ГП ДЗЗД- Обединението между българската ХСС ЕООД и двете немски компании KEMNA BAU Andreae и Verkehrs Wegbau беше голямата изненада при отварянето на документите. До момента двете германски компании не са участвали в търгове в България, а местният им партньор няма опит в пътното строителство. Според информация от сайта на  KEMNA BAU Andreae, компанията работи предимно в Северна Германия и има офис и в Румъния. Освен със строителство на пътища се занимава и с преработка на асфалт. Броят на служителите й е 1400. 

В новинарските емисии отварянето на тръжни документи изглежда ужасно динамично и вълнуващо. Мъжка ръка с един замах разкъсва амбалажната хартия на кашона, в който е офертата на фирма Х. Сцената е осветена от десетки фотографски светкавици, а след нея идва кратка реч на някой министър в духа на "и нека най-добрият победи". Реалността обаче е доста по-различна.

Минути след приключването на официалното слово камерите и фотоапаратите се изпаряват. В залата освен фирмите кандидати остават членовете на комисията, които са принудени в продължение на няколко часа грижливо да описват какво съдържат кашоните с офертите. Ако търгът, който ги е събрал, е изборът на строител за част от магистрала "Тракия", случката буквално е déjà-vu.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    chet avatar :-|
    Cvetan Harizanov

    Който и да спечели не може да не използва ресурса на Трейс. Можв би това са се договорили. Още повече ако е чужда фирма - откъде бази , откъд техника - от Трейс и от Киров.Виждате ли как се връзват нещата.
    Нова фирма няма да тръгне да кара камиони и багри от вън - трябва да ги купи - откъде от спонсора на Герб - Киров. Новите за бранша фирми също . Ако обърнахте внимание на кадрите от старта на строителството на отсечката до Н.Загора се виждат повече надписи - Киров отколко Трейс.
    Трябва да се помага.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.