Отново на мода
Може ли един исландски вулкан да сигнализира възраждането на железопътния транспорт
Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.
Триста паунда... Толкова можех да получа за билета си Брюксел - Лондон за високоскоростния влак под Ламанша на Еurostar в сайта eBay. Обичайната му цена месец преди пътуването беше 35 лири, но един небезизвестен вулкан с трудно име създаде невиждано търсене на жп услуги в Европа. Стотици хиляди британци, изоставени "на континента" (както я наричат), бяха готови да платят огромна надценка за скъпоценния билет, само и само да се приберат у дома.
Кризата с вулканичния прах над Европа удари авиокомпаниите с огромни загуби, но същевременно се оказа манна небесна за сектор, който от години е считан за неефикасен за пътнически транспорт. Големите железопътни компании на Стария континент се възползваха от момента, за да напомнят за себе си. Eurostar пусна 65 допълнителни влака и превози още 50 000 пътника, Deutsche Bahn използва целия си наличен ресурс, за да отговори на увеличения с 30% трансграничен трафик. Десетки хиляди нови места бяха осигурени за високоскоростните влакове между Франция, Германия и Швейцария. Пътници из цяла Европа говореха за препълнени "до козирката" влакове - нещо, което не се е случвало от години. Проведените проучвания също показаха възвърнато доверие към влаковете, особено към високоскоростните. Независима анкета, поръчана от Eurostar след исландския вулкан, отчете, че 84% от запитаните британци ще предпочетат влака пред самолета при следващото си пътуване към европейски държави. Но повишеният интерес към железопътните компании отново повдигна стария дебат за нуждата от големи инвестиции в сектора и от истинска либерализация. Европейският съюз официално отвори националните пазари от 1 януари 2010 г. за чуждестранните компании, но според експерти целият процес ще отнеме много време. Най-могъщите компании в индустрията остават държавните железопътни превозвачи като германската Deutsche Bahn и френската SNCF, които търсят начини и сделки да запазят предимството си и след либерализацията. Сливанията остават най-лесният начин за разширяване на дейността и примерът беше даден от германския гигант.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
4 коментара
Дано стигнат и до нашата родина........ ех мечти!
Ще стигнат. Сигурно 2020, около 20-30 години след останалите страни в Европа, и ние ще започнем да се замисляме за това.
снимали сте най-стария влак на дойче бан
pg
http://www.n-tv.de/img/69/695129/O_680_680_680_1.j
Един билет Хамбург - Мюнхен с ICE струва средно 129 Евро за втора класа. С такива цени ли се мъчеха ЖП-тата да борят невероятните цени на German Wings, Air Berlin, EasyJet, HLX и т.н.? Сетиха се изведнъж, че можели и да намалят цените. Печалбите на Deutsche Bahn преди 2 години възлизаха на двуцифрени милиарди, а ако отидеш на работа с влак без закъснение, можеш да запалиш свещичка!
Моето лично мнение е, че ЖП транспортът е действително подценен, но ще трябват още много време и усилия, докато стане наистина надежден и безопасен.
И действително сега е моментът, в който като се рехабилитира нашата ЖП инфраструктура, да се помисли как и България да се включи в тази голяма европейска либерализация, а не след 5 години пак да наливаме пари в тази бездънна яма, наречена БДЖ!!!!
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.