Новият брой:
Продаден ли е мачът за еврото

Отново на мода

Може ли един исландски вулкан да сигнализира възраждането на железопътния транспорт

Европейските влакове чакат зелена светлина за възраждането си<br />
Европейските влакове чакат зелена светлина за възраждането си<br />
Европейските влакове чакат зелена светлина за възраждането си<br />    ©  Reuters
Европейските влакове чакат зелена светлина за възраждането си<br />    ©  Reuters

Триста паунда... Толкова можех да получа за билета си Брюксел - Лондон за високоскоростния влак под Ламанша на Еurostar в сайта eBay. Обичайната му цена месец преди пътуването беше 35 лири, но един небезизвестен вулкан с трудно име създаде невиждано търсене на жп услуги в Европа. Стотици хиляди британци, изоставени "на континента" (както я наричат), бяха готови да платят огромна надценка за скъпоценния билет, само и само да се приберат у дома.

Кризата с вулканичния прах над Европа удари авиокомпаниите с огромни загуби, но същевременно се оказа манна небесна за сектор, който от години е считан за неефикасен за пътнически транспорт. Големите железопътни компании на Стария континент се възползваха от момента, за да напомнят за себе си. Eurostar пусна 65 допълнителни влака и превози още 50 000 пътника, Deutsche Bahn използва целия си наличен ресурс, за да отговори на увеличения с 30% трансграничен трафик. Десетки хиляди нови места бяха осигурени за високоскоростните влакове между Франция, Германия и Швейцария. Пътници из цяла Европа говореха за препълнени "до козирката" влакове - нещо, което не се е случвало от години. Проведените проучвания също показаха възвърнато доверие към влаковете, особено към високоскоростните. Независима анкета, поръчана от Eurostar след исландския вулкан, отчете, че 84% от запитаните британци ще предпочетат влака пред самолета при следващото си пътуване към европейски държави. Но повишеният интерес към железопътните компании отново повдигна стария дебат за нуждата от големи инвестиции в сектора и от истинска либерализация. Европейският съюз официално отвори националните пазари от 1 януари 2010 г. за чуждестранните компании, но според експерти целият процес ще отнеме много време. Най-могъщите компании в индустрията остават държавните железопътни превозвачи като германската Deutsche Bahn и френската SNCF, които търсят начини и сделки да запазят предимството си и след либерализацията. Сливанията остават най-лесният начин за разширяване на дейността и примерът беше даден от германския гигант.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    rosko74 avatar :-|
    rosko74
    • + 3

    Дано стигнат и до нашата родина........ ех мечти!

    Нередност?
  • 2
    jj avatar :-|
    J.J.

    Ще стигнат. Сигурно 2020, около 20-30 години след останалите страни в Европа, и ние ще започнем да се замисляме за това.

    Нередност?
  • 3
    blue_sky avatar :-|
    blue_sky

    снимали сте най-стария влак на дойче бан

    http://www.n-tv.de/img/69/695129/O_680_680_680_1.jpg

    Нередност?
  • 4
    schlupf avatar :-|
    Нищо лично
    • + 1

    Един билет Хамбург - Мюнхен с ICE струва средно 129 Евро за втора класа. С такива цени ли се мъчеха ЖП-тата да борят невероятните цени на German Wings, Air Berlin, EasyJet, HLX и т.н.? Сетиха се изведнъж, че можели и да намалят цените. Печалбите на Deutsche Bahn преди 2 години възлизаха на двуцифрени милиарди, а ако отидеш на работа с влак без закъснение, можеш да запалиш свещичка!

    Моето лично мнение е, че ЖП транспортът е действително подценен, но ще трябват още много време и усилия, докато стане наистина надежден и безопасен.

    И действително сега е моментът, в който като се рехабилитира нашата ЖП инфраструктура, да се помисли как и България да се включи в тази голяма европейска либерализация, а не след 5 години пак да наливаме пари в тази бездънна яма, наречена БДЖ!!!!

    Нередност?
Нов коментар