Най-сетне
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Най-сетне

Регулаторът, воден от Веселин Божков, глоби всички стационарни оператори с 5000 лв.

Най-сетне

Преносимостта на телефонните номера ще се улесни през август

Андриан Георгиев
4892 прочитания

Регулаторът, воден от Веселин Божков, глоби всички стационарни оператори с 5000 лв.

© Анелия Николова


Преносимостта на телефонните номера най-сетне може би ще се случи на едно гише. Повече от две години след началото на процедурата операторите заедно с Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) одобриха условията, при които да стане това. Заветната дата е 6 август.

След като условията влязат в сила, всеки клиент, който иска да смени мобилния или фиксирания си оператор, запазвайки своя номер, отива направо при приемащия телеком. Процедурата ще бъде безплатна и няма да отнема повече от седмица. Сега тя струва 5 лв., а хората трябва да ходят до две компании и чакат до две седмици за смяна на стационарен номер.

Промяна има и в таксите, които приемащият оператор плаща на даряващия. Сега те са съответно 25 лв. за фиксиран абонат и 22 лв. за мобилен клиент. Всички оператори са се съгласили сумата да е една и да бъде 18 лв.

Всичко, което прочетохте дотук, са договорки, които операторите ще изпратят на хартия следващата седмица в КРС. Очаква се регулаторът да ги приеме и процедурата да заработи в разгара на лятото. Удобството за домашните потребители е, че ще могат да запазят номер при смяна на адрес от един град в друг. Миграцията на номера ще става и по-бързо - в момента отнема между 10 и 25 дни, а от август трябва да се случва за седем.

Очаква ни конкуренция

"Обслужването на едно гише (при новия оператор) плюс по-късите срокове доказано води до повече прехвърлени номера, особено при мобилните оператори, където развитието е по-бързо. Освен това намаляването на пречките пред конкуренцията ще доведе до по-добри условия за всички клиенти, дори тези, които остават при същия оператор", коментира за "Капитал" икономистът Георги Ангелов.

Има шанс да спадне и броят на sim картите в обръщение, оттам новите клиенти ще намалеят и така операторите ще предложат по-евтини планове, за да задържат своята клиентска база и да компенсират спада в растежа, смята той.

В резултат всички телекоми ще бъдат принудени да предложат по-иновативни услуги, за да се харесат на клиента. Една от новите възможности може да бъде т.нар. виртуален оператор или достъп на телеком без GSM лиценз до мрежата на "М-тел", "Глобул" или "Виваком", смята Станимир Минов, анализатор в Informa Telecoms & Media. Виртуалните оператори плащат наем за инфраструктурата и предоставят услуги като пренос на глас и мобилен интернет.

Битката за по-лесна преносимост на стационарните номера се води от конкуренцията на БТК. Делът на бившия държавен телеком на пазара на фиксираната телефония надвишава 95%. По-малките телекоми като "Спектър нет"-"Орбител" и Blizoo ("Евроком"-"Кейбълтел") ще се целят основно в стационарните бизнес абонати, тъй като приходите от тях са по-високи.

За фирмите е по-болезнено да сменят даден номер, тъй като той се намира на визитки, служебни коли, рекламни материали и т.н. Поради това телекомите дълго спориха дали да има отстъпка за пренос на група фиксирани абонати. Аргументът на конкурентите на БТК е, че организации с няколкостотин номера често се дефинират като един потребител и не могат да се местят номер по номер.

Затова всички телекоми са съгласни отстъпката в таксата за даряващия оператор при пренос на до 300 абонати да е 20%, а над 300 - 30%. Искането на алтернативните телекоми беше за 60% при трансфер на над 1000 номера. Преговорите прескочиха крайния срок, наложен от КРС, затова регулаторът глоби всички фиксирани телекоми с 5000 лв. От "Мтел" обявиха, че ще обжалват наказанието в съда.

Малкото местене

По данни на КРС въпреки сложната процедура 65 хил. души са се възползвали от преносимостта. Смяната на мобилния оператор, запазвайки номера, е възможна от април 2008 г., а на фиксиран - от лятото на 2009 г. Според представител на БТК операторът е привлякъл 280 фиксирани абонати, а е загубил 20 500. Мобилният бизнес на бившия държавен монополист е добавил 37 хил. клиенти, а е загубил - 6900. От "Мобилтел" коментираха, че разликата между привлечени и напуснали мобилни клиенти е 16 000 в техен ущърб. От "Глобул" не успяха да предоставят числа до редакционното приключване на "Капитал".

Последното телекомуникационно законодателство на ЕС задължава държавните регулатори да въведат преносимост в рамките на един ден. Нормативният акт ще важи в България от 2011 г. Бъдете сигурни, че в България ще се водят сложни преговори и ще има закъснение, поне ако съдим от вече видяното.

Преносимостта на телефонните номера най-сетне може би ще се случи на едно гише. Повече от две години след началото на процедурата операторите заедно с Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) одобриха условията, при които да стане това. Заветната дата е 6 август.

След като условията влязат в сила, всеки клиент, който иска да смени мобилния или фиксирания си оператор, запазвайки своя номер, отива направо при приемащия телеком. Процедурата ще бъде безплатна и няма да отнема повече от седмица. Сега тя струва 5 лв., а хората трябва да ходят до две компании и чакат до две седмици за смяна на стационарен номер.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    birdman avatar :-|
    birdman

    От 3 дни си имам дом. телефон но не на БТК и съм мнооого щастлив , защото при монопола имам 50мин. за 14 лева ,а при новият си доставчик имам 50мин. за.... 4,50лв. - неможах да намеря логиката де защо е такава огромна разликата . Та след 30 дни и платени 5 лева за сертификат и омайвания за това как да остана абонат на Виваком и как щял пак да съм се върна защото другите неставали ......аз си имам стационарен телефона с такса 300& по ниска . Гуд бай БТК и дано повяече абонати разберат как ди дерете да се махнат ....

  • 2
    marquez avatar :-|
    marquez

    И аз така, надявам се никога повече да си нямам работа със "прекрасната" БТК....
    Ако продължават с тези цени много скоро ще си останат само с абонати с ЕГН започващо с 40.

  • 3
    tosho_tg avatar :-|
    tosho_tg

    Цените на фиксираните услуги на БТК са регулирани от КРС, защото са оператор с голямо влияние на пазара ("над 95%"). Представете си ако не им бяха регулирани цените, и можеха да ги смъкнат колкото си искат за да си запазят всички клиенти. Тогава другите оператори отдавна щяха да са фалирали.

  • 4
    ashkovoto avatar :-?
    Ashkovoto

    Наложи ми се да се задържа при Виваком,защото изпуснах изтичането на договора за интернет и се очертаваше рязане на глава.Подписах за 1 година за Виваком Home,30 кинта за интернет и на практика безплатен телефон:градски,междуградски и 1-ва група/Европа,САЩ/.С учудване получавам фактури,където след загадъчната формулировка:обаждания към други оператори на фиксирани мрежи ми начисляват по 20-тина стотинки на разговор.Търсих из нета,никъде няма публикувани номера на тези "други",дори и в документите на КРС.На техните страници има много обещания,ама не става ясно с какви цифри им започват номерата.Обадих в Комисията за защита на потребителите,и те не били знаели.Някой знае ли къде може да се намери тази информация?Защото така "безплатните" разговори,които ми струват 20 кинта на месец/толкова е за телефона,другите 10 са за нета/,постепенно започват да стават доста платени.А операторките на Виваком твърдят,че и те не знаят.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK