Магистрала на промоция

Гръцката компания Aktor предложи още по-ниска цена за продължението на "Тракия"

"Ей, скъпари!", подвикна шефът на "Мостстрой" Румен Йовчев на колегата си от "Трейс груп холд" Цветан Цонев. Двамата се срещнаха "случайно" пред сградата на агенция "Пътища" минути след отварянето на ценовите оферти за строителството на магистрала "Тракия" в отсечката между Нова Загора и Ямбол. Лот 3 предизвика рекорден интерес и за него кандидатстваха 11 фирми и консорциуми.

Само час по-рано шегата на инж. Йовчев щеше да предизвика пълно недоумение. След отварянето на предложенията за този лот обаче дълго коментираната като нереално ниска цена от 2.2  млн.евро за километър, с която "Трейс" спечели предишната процедура за трасето на магистралата между Стара и Нова Загора, вече наистина изглежда "височка".

Този път невероятната оферта е на гръцката компания Aktor. Тя предлага да изгради близо тридесет и шест километровия участък от Нова Загора до Ямбол за  57.256 млн. евро лв. без ДДС. Това означава, че държавата ще плати за километър магистрала 1.9 млн. евро с ДДС. За сравнение - прогнозната стойност на пътната агенция за участъка беше 108 млн. евро, или 3 млн. евро на км.

Из-не-на-да!

"Очакваше се, че офертите ще бъдат ниски, но чак толкова никой не очакваше", коментира предложените цени изпълнителният директор на Камарата на строителите Иван Бойков. Подобно е мнението и на компаниите, подали по високи оферти.  Някой дори коментираха: "това вече е лудост" и "за следващия лот очаквайте оферта "Безплатно".

Макар и не толкова коментирана, още по-голямата изненада беше името на компанията, направила най-ниската оферта. Само ден преди отварянето на документите доминираше мнението, че всички търгове за магистрала "Тракия" са обречени да бъдат спечелени от български компании. И това твърдение не е лишено от логика. В  условията на търговете за 3 лота за завършване на магистралата се казва, че за победител се избира компанията, предложила най-ниска цена. Всички рискове от оскъпяване и забавяне на проекта впоследствие остават за сметка на изпълнителя, като се предполага, че те са калкулирани в офертата му. Макар държавата да смекчи леко условията за непредвидени пречки (като неотбелязан на чертежите електропровод, който трябва да се премести), шанс за изненади има и в този търг. За чуждестранните играчи той дори е още по-голям, защото не само познават достатъчно добре проекта, но и са нямали време детайлно да проучат трасето на място. Решаващ фактор за тежестта на офертата им обаче е липсата на собствени асфалтови бази и кариери за инертни материали и затова не могат да дадат достатъчно конкурентна цена.

За това и за фаворити в този търг бяха посочвани двете изцяло български сдружения, които са инвестирали в бази в района. Това са консорциумът "Български магистрали", който обединява "Автомагистрали Черно море ", "Главболгарстрой" , "Пътстрой 92" и "Иса 2000". Другото е "Сдружение Тракия III" . В него влизат контролираните от Васил Божков "Холдинг Пътища" и "Мостстрой", както и компанията "Галчев".

След края на процедурата от "Главболгарстрой" коментираха, че офертата им от близо 131 млн. лв  е била максимално занижена. Според Калин Пешов, изпълнителен директор на компанията,  част от управителния съвет на дружеството са били категорично против подаването й с аргумента, че в този си вид означава да се работи на загуба.

Офертата на Aktor беше още по изненадваща, като се има предвид и фактът, че компанията предложи една от най-високите цени в предходната процедура за отсечката между Стара и Нова Загора - 4.7 млн. евро на километър. Това е повече от два пъти от офертата на победителя "Трейс груп". 

Може ли толкова евтино

Според представителя на Actor за България Никос Хаджитеодосиу  цената, която е предложена сега, е напълно реална. Компанията има огромна база със собствена техника и не й се налага да калкулира в предложението си допълнителни разходи за закупуването и. В същото време транспортирането й до обекта няма да е много скъпо, защото в момента тя се намира в Северна Гърция, където Actor приключва работа по аналогичен проект. Хаджитеодосиу обясни също, че засега не са предвидили да наемат подизпълнители, но със сигурност поне 90% от служителите им ще са българи.

Другото обяснение за рекордно ниската цена, което през последните дни се коментираше в бранша, е, че гръцката компания е успяла да договори много ниски цени, на които ще купува един от основните компоненти за изработването на пътни настилки - битум. Обяснението идва от факта, че Aktor  е изпълнител на наскоро завършената нова база на "Лукойл" близо до Бургас. Предполага се, че може да договори по-ниски цени с петролната компания, която е основен доставчик на битум в България. Други заподозряха, че компанията получава големи отстъпки заради големите обеми, които използва за всичките си обекти в Европа, и дори е възможно да има изостанали количества от други обекти.

Сто процента сигурно е само, че разгарящата се криза в южната ни съседка и ограниченият достъп до банково финансиране също са стимулирали компанията да намали драстично цената си. А в този момент всяка поръчка значи поток от свежи пари и възможност да запазят добрите си специалисти. 

Що се отнася до разминаването  между цената сега и тази, с която Aкtor игра за първата отсечка, Хаджитеодосиу обясни, че причината е в по-малкото насипи, които трябва да се направят в този участък от трасето. "Проблемът на предишния лот е, че трябва да се направят близо 3 милиона кубика насип, които де факто няма откъде да се вземат и ще се оскъпи допълнително от транспорта. За тази част от трасето на магистралата е необходим много по-малко инертен материал, около 600 хил. кубика, и от това идва разминаването между двете ни цени", уточни гръцкият мениджър. Според него офертата, която са направили сега, е реалистична и не може да си обясни вълненията и коментарите, които е предизвикала.

И в действителност, макар и много по-ниска от прогнозната стойност, офертата на гръцката компания е по-евтина едва с 26% от средната от всички отворени. Затова и не се налага Aktor да представи икономическа обосновка пред тръжната комисия, преди да бъде поканена да подпише договор, както се случи в предишната процедура, когато "Трейс" предложи близо 50% от останалите. 

Освен това офертата на класиралото се на второ място сдружение между хърватската "Конструктор" и разложката "Балканстрой" е с малко над 10 млн. лева по-висока от тази на Aktor.

Третият в класацията по цена е консорциумът "Български автомагистрали", в който влизат "Главболгарстрой", "Инфраструктурно строителство", "Черно море", "Пътстрой 92" и "ИСА 2000". Те изостанаха с над 20 млн. лв. от победителя.

Според достоверни източници на "Капитал", близки до "Трейс груп", офертата, която компанията "закъсня" да внесе и затова не участва в търга, е била малко по-висока от тази на Aktor, но по-ниска от предложената от втория участник.

Официално победителят в този търг ще бъде ясен в началото на юни. Преди това протоколите от заседанията на комисията трябва да бъдат разгледани в Министерството на транспорта. Това се налага, защото строителството на участъка ще бъде финансирано по оперативна програма "Транспорт", а министерството е управляващият орган.

Следващия път - Безплатно!

Най-интересната надпревара обаче тепърва предстои. Следващия месец изтича срокът за подаване на оферти за най-дългия, най-скъп и логично най-апетитен участък. Това е 49-километровата магистрална връзка между Ямбол и Карнобат. Прогнозата му стойност е 247 млн. евро, а очакванията са за него да направят оферти най-много компании. 

Вече можем категорично да кажем, че ценните ще са по ниски от прогнозните, но въпросът е с колко.

Дотук добре с цените, остава и да се построи качествено и в срок. Защото от камарата на строителите основателно предупреждават: "Да не стане като с магистрала "Люлин", а?

Кои са Аktor

Aktor  е една от най-големите компании в строителния бранш в Гърция. Тя е построила около 80% от олимпийските обекти в Атина за игрите през 2004 г., сред които олимпийския стадион и селото, както и международния център за радио и телевизия. Нейно дело е и част от метрото в гръцката столица. Компанията има и богат опит в пътното строителство. Тя е изграждала участъци от магистралата "Виа Игнатия", която свързва Източна със Западна Гърция. По странна ирония в момента компанията изгражда и най-скъпата на километър магистрала в Европа. Тя се намира в Черна гора и за километър от нея ще се платят 28.5 млн. евро.

От тръжната комисия за този лот на "Тракия" коментираха, че Aktor е била единствената компания от кандидатите, чиито обороти от пътно строителство са надхвърляли милиард лева.  

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


15 коментара
  • 1
    chyene avatar :-(
    chyene

    Срамота! А АМ Хемус кога ще се прави? Половин България стои без нито една магистрала, докато другата половина има няколко?!?!? На всичкото отгоре двата моста към Европа са от тази страна на Стара планина в която няма изградена нито започната една магистрала? Докога и как се приоритизира изграждане на инфраструктури в Южна България за сметка на Северна?

  • 2
    moro avatar :-|
    Moxito

    Плевнелиев разказа играта на крадливото царче и комунистическото хамстерче, за 8 години нищо не направиха двамата некадърника, а сега за година министърът ще почне строителството и на трите лота плюс основен ремонт на отсечката към Варна. Като мине кризата ще почне и Хемус, важно е крадливите боклуци от БКП да не припарват до власта.

  • 3
    gogich avatar :-|
    Гогич

    До коментар [#1] от "chyene":

    Хемус, за съжаление, не попада в еврокоридорите и ще трябва да го строим със собствени средства. Добре все пак, че най-трудния и съответно най-скъп участък през планината е построен.

  • 4
    aha avatar :-|
    aha

    До коментар [#1] от "chyene":

    Не се коси за магистрали. Тове ще е по скоро калдъръм на таз цена. За сравнение в Великобритания цената е 30 милиона паунда за миля. http://www.guardian.co.uk/society/2006/dec/13/guardiansocietysupplement3 и това преди рекордното поскъпване на петрола. Сега пътищата се правят с оцветена пръст и се скапват малко преди да нанесат белите ленти. Съжалявам всички на които им се налага да пътуват по ''магистрала'' Тракия. Това е като влакчето на ужасите само че смъртоносно опасно, особенно с депутати, кметове и цялата друга паплач в огромните джипове. Така че, честито на Актъорите за фарса и успех в усвояването....

  • 5
    aboykov avatar :-|
    aboykov

    До коментар [#4] от "aha":

    Като даваш препратки към чужди източници, моля те да ги прочетеш преди това :) Особено наблягам на тази част, в която се казва, че капацитетът на новата магистрала (в Англия), ще бъде 4 платна!!! За сравнение в България използваме по 2 :) Do the math please, and rid us of your stupidity ;)

  • 6
    tsekata avatar :-|
    tsekata

    До коментар [#5] от "aboykov":

    е, какво да му говориш - поредния БГ лумпен и си мисли че като сложил снимка на Левски на аватара си вече е прав за всичко и е голям патриот!!!

  • 7
    dealer avatar :-|
    Ivan Banev

    "След края на процедурата от "Главболгарстрой" коментираха, че офертата им от близо 131 млн. лв е била максимално занижена. Според Калин Пешов, изпълнителен директор на компанията, част от управителния съвет на дружеството са били категорично против подаването й с аргумента, че в този си вид означава да се работи на загуба."

    Гърците дават 2 пъти по-ниска оферта и не са на загуба,за тия комунистически изедници на загуба било...Само те не се накрадоха...Пууу...............

  • 8
    nuralt avatar :-|
    nuralt

    Целта на всяко търговско дружество е генериране на печалба с минимални разходи. Това не са дружества с идеална цел... Въпроса е друг. Министерството или по точно агенция "Пътища" би трябвало да имат адекватни специалисти които да имат представа как да изчислят себестойността на проекта и съответно да сложат границите за маржовете на печалби. Търга се прави двуетапно и цената пада рязко. Така би трябвало да е в нормални държави. (мое мнение)

    Сега остава да се надяваме експертите на гореспоменатите "институции" да са достатъчно компетентни и "съвестни" за да следят качественото изпълнение на проекта.

  • 9
    vxh52384715 avatar :-?
    vxh52384715

    Така и така цените са ниски в момента, дали не е добре да се пуснат търговете и за останалите предвидени магистрали още сега, а не след 3 години примерно (когато евентуално ще има повечко пари в бюджета)?

  • 10
    aussie avatar :-|
    aussie

    Търг, организиран като по учебник. Браво.
    По-добре леко вълнообразна магистрала отколкото никаква такава. Покъсно ще я дооправим :)
    А иначе видяхме предишните некадърници в управлението на царя и ком партията в комбина със сопола. Нещастниците противни едно нещо не свършиха като хората.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход