Желязна конкуренция
Deutsche Bahn и Rail Cargo Austria навлизат в доминирания от БДЖ сектор на товарните превози
Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
От години Българските държавни железници регулярно обясняват колко е трудно да се работи, и то не на загуба. Единственият им доскоро печеливш бизнес - превозът на товари, се сви наполовина спрямо 2007 г. отчасти и заради свиването на икономиката. Проблемите на БДЖ и невъзможността й да се възползва от почти пълния й монопол явно са по-скоро корпоративни, отколкото пазарни. Поне превозът на товари явно има потенциал, след като компании като Deutsche Bahn и Rail Cargo Austria скоро ще започнат да оперират на българска територия.
Навлизането на големите западни компании със сигурност ще размести не много разнообразния пазар на железопътни карго услуги. Освен че непознатата досега конкуренция ще изправи пред ново предизвикателство задъхващата се държавна жп компания, тя ще засегне също и по-малките й частни конкуренти, а и автомобилните превозвачи. От навлизането на чуждия опит и увеличаването на конкуренцията обаче ще спечелят клиентите под формата на по-добра услуга и по-ниски цени. Повечето влакове по българските жп релси пък ще донесат повече приходи в Национална компания "Железопътна инфраструктура", които могат да се пренесат в по-добра мрежа. Железопътното колело може най-накрая и да се завърти в правилната посока.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
8 коментара
БДЖ в този си вид и в условия на конкуренция ще загине. В най-добрият (за БДЖ) случая, държавата в един момент ще почне да налива още по безкрайни субсидии с цел догонване на конкуренцията, но това само ще удължи агонията.
За мен единственото решение е пазара на товарни превози изцяло да се либерализира, част от товарният бизнес на БДЖ да се продаде възможно най-бързо на Дойче Бан а останалата да се пусне на борсата.
За пътническият бизнес, там печалбите са малки и държавата би могла да запази ролята си заради социалният елемент, но това е въпрос на обществена дискусия. Не трябва да се пренебрегва фактът че без държавни инвестиции и субсидии развитието на високоскоростни влакови мрежи за превоз на пътници, особено пък на най-модерните технологии в областа като маглев, е невъзможно.
хубава статия
Да ама май номерът с наливането на пари няма да стане. От ЕС ще ни погнат за нерегламентирана държавна помощ.
Интересно наистина. Ще се види всъщност има ли печалба от железопътния превоз на товари или не. Отговорът е ясен де...
След толкова мъки най-накрая (може би) ще се види светлина в тунела,наречен БДЖ.А дано...
Дааа, най-накрая го пуснаха официално, добра кампания беше с всичките предавания и новини свързани с "БДЖ" напоследък. Подготовка за по-лесно приемане на това което ще се случи с "Булгартабак", упс правописна грешка, сори с "БТК", упс пак грешка, с "БДЖ" имах предвид. Има държавна компания - има проблем, няма държавна компания - има комисионна. Но интересно е, че тук взеха два пъти комисионната, веднъж от автобусните превозвачи, сега от мераклийте да влязат в сегмента. Подозирам, че ще има и трета комисионна, на този който в крайна сметка ще "купи" сегмента :)
Добрата новина е,че най после ще се оттървем от допотопните миризливи вагони и това безкрайно лангъркане (език свещен на нашите деди) от точка А (напр. София) до точка Б(да кажем Бургас)-цели 9 часа!!!Лошата новина е ,че БДЖ няма да издържи на конкуренцията ..и от тук нататък, всичко зависи от типа договор/и),който ще бъде подписан с чуждестранната(и) фирма(и),за съжаление ,не сме в много изгодна позиция.Ако трябва да го кажа направо -управлението БДЖ е абсолютно некадърно, би могло да се дава като пример в това отношение..
Проблема при БДЖ е мениджмънта. ДБ Шенкер е собсвеност на Дойче бан, а ДБ Е СОБСТВЕНОСТ НА ФЕДЕРАЛНОТО ПРАВИТЕЛСТВО НА РЕПУБЛИКА ГЕРМАНИЯ. РЕЙЛ КАРГО АВСТРИЯ Е ДЪЩЕРНО НА АВСТРИЙСКИТЕ ФЕДЕРАЛНИ ЖЕЛЕЗНИЦИ. ТАМ МОНОПОЛА ВЪРХУ ЖЕЛЕЗОПЪТНИЯ ТРАНСПОРТ Е ДОСТА ЗАСИЛЕН. ИНФРАСТРУКТУРАТА НЕ Е ОТДЕЛЕНА В ДЪРЖАВНО ПРЕДПРИЯТИЕ, А В ДРУЖЕСТВО, КОЕТО Е СОБСТВЕНОСТ НА ДБ И АФЖ. И, ВПРОЧЕМ ТЕ НЯМА ДА СЕ ЗАНИМАВАТ С ПЪТНИЧЕСКИ ПРЕВОЗИ, А САМО С ТОВАРНИ.
ПЛЮС ТОВА В ЖП ИНФРАСТРУКТУРАТА НА АВСТРИЯ ДЪРЖАВАТА ИНВЕСТИРА БЛИЗО 2 МЛРД ЕВРО НА ГОДИНА.
ОТДЕЛНО СА ЕВРОФОНДОВЕТЕ.
ЛОКОМОТИВИТЕ ТАУРУС СА БЛИЗО 300 НА БРОЙ И СА НА СТОЙНОСТ ОТ 1 МЛРД ЕВРО.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.