Пътниците на Ryanair да се явят в Пловдив
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пътниците на Ryanair да се явят в Пловдив

Ще се видят ли самолетите на Ryanair на пловдивското летище<br />

Пътниците на Ryanair да се явят в Пловдив

Ирландската нискотарифна авиокомпания скоро може да лети до втория по големина български град

Калина Горанова, Константин Николов
9823 прочитания

Ще се видят ли самолетите на Ryanair на пловдивското летище<br />

© bloomberg


Въпреки че лети "на килограм" до над 150 дестинации в цяла Европа, нискотарифната авиокомпания Ryanair е много взискателна в избора си на летища. Те трябва да отговарят на редица условия, най-важното от които е да не са скъпи. Именно тази е една от основните причини най-големият "евтин" превозвач в света досега да не присъства на българския пазар. Всичко може да се промени с инициативата на няколко общини от Пловдивския регион. Общините Хисаря, Асеновград и Родопи решиха да обединят усилията си, за да привлекат повече туристи чрез разработването на летището край Пловдив.

Държавата завърши през миналата година огромен пътнически терминал във втория най-голям български град. Тя инвестира над 40 млн. лв., но съоръжението в момента стои празно. До април постоянна линия дотам имаше единствено руската S7 от Сибир, която ще поднови полетите си от септември месец. Летището не може да развива и товарни полети, тъй като няма карго терминал. Така единствената възможност остават пътническите полети, и то от нискотарифни авиопревозвачи, тъй като традиционните имат линии до не толкова далечната София. За да привлече интереса на по-големи играчи като Ryanair, правителството намали наполовина таксите на летище Пловдив от 1 май тази година до 1 май 2012 г. Така летищните такси в Пловдив са на половината на тези в София, а таксата за обработка на пътник е 3 пъти по-малка.

Все още няма конкретен договор с ирландския low-cost превозвач, като според запознати в момента се разиграва негласно състезание за привличането му. Всъщност на 26 май в София представителите на авиокомпанията са се срещнали с представители на всички работещи граждански летища у нас. От авиокомпанията предстои да направят техническа инспекция на летището в Пловдив.

Опит за летене

Трите общини - Хисаря, Асеновград и Родопи, учредиха на 20 май "Фонд за развитие на летище Пловдив - южната врата на България". "Целта на сдружението с нестопанска цел е да се акумулират средства, с които да се подпомогне създаването на постоянни линии на летище Пловдив и да се рекламират общините", обяснява изпълнителният директор на летище Пловдив, Дойчин Ангелов. Освен изброените три предстои и евентуалното включване на община Пловдив, а се водят преговори и с още двайсетина общини. Решенията се взимат с абсолютно мнозинство от управителния съвет на фонда, в който участват кметовете, а летище Пловдив е в ролята на консултант. Средствата във фонда се събират от туристическите такси, които общините събират от хотелиерите, и според приетия устав на всеки жител на съответната община се калкулират минимум 50 ст. (ако се пресметнат жителите на трите досегашни членове на сдружението, ще се съберат около 56 000 лв. във фонда).

"Това е възможност за общи действия, ако дадена община не може да се справи самостоятелно", коментира областният управител на Пловдив Иван Тотев. "Фондът е механизъм за споделяне на риска, като тази практика е разпространена на Запад, но у нас още не се използва." Той даде за пример подобна инициатива в Испания. "След създаването на подобен фонд от общини в Каталуния едно летище от нула на брой пътници за седем години успява да развие пътникопоток от 8 млн. души", разказва Тотев. Той има предвид летището в Хирона, на 92 км от Барселона, което през 2000 г. е избрано от Ryanair за една от дестинациите на превозвача. "Тази практика може да се приложи и в други сфери, като летище Пловдив е частен случай." Идеята е да се подкрепи развитието на летището, което в момента не се използва, но има потенциал. Следваща стъпка може да бъде да се направят автобусни линии между летището и отделните общини", смята Тотев.

След обявяването на плановете на общините веднага възникнаха въпроси дали събраните пари няма да се приемат като държавна помощ за превозвача. Опасенията са, че превозвачът може да бъде обезщетяван при определени условия - например незапълнен полет. "Не може да става дума за държавна помощ. Фондът не е създаден с цел подпомагането на една конкретна авиокомпания", обяснява областният управител на Пловдив. Ако дадена авиокомпания реши да каца на летище Пловдив, има два вида договори. Едните са между летището и авиокомпанията, а другите - между фонда и авиокомпанията, като там ще има определени клаузи. Превозвачите ще могат да избират дали да имат отношения с фонда или не. Те може да не желаят да ползват тези опции, тъй като трябва да поемат определени ангажименти. "Авиокомпаниите ще получават средства от фонда срещу рекламно място на сайтовете си на общините и техните туристически забележителности", обяснява Ангелов.

Както и много други нискотарифни превозвачи, Ryanair лети основно до регионални или второстепенни летища, където таксите са по-ниски. В някои случаи тези аерогари дори са по-близо до центъра на съответния град, отколкото главното летище, както е в Белфаст, Гьотеборг или Рим.

По-евтиното е за предпочитане

Ryanair си спечели реноме на безскрупулна авиокомпания, която винаги налага своите условия при преговорите с летищата, за да си осигури по-ниски разходи. Не случайно изпълнителният директор Майкъл О'Лиъри е един от най-недолюбваните мениджъри в сектора. Известни са редица случаи, при които превозвачът противопоставя летища едно на друго и дори "извива ръце". Например през април 2006 г. Ryanair изненада ръководството на аерогарата в Кардиф с новината, че спира полетите до Дъблин. Неотдавна авиокомпанията обяви, че от края на октомври тази година се изтегля от Будапеща и Прага заради високите такси. Именно вечният стремеж към по-ниски разходи за аерогари и наземен персонал позволяват на компанията да предлага по-евтини билети на пасажерите си. Например при запазване два месеца по-рано полетът от Лондон до Мадрид може да достигне цена от 35 евро, докато такъв с национална авиокомпания като British Airways или Iberia е около 150 евро. Разбира се, по-ниската цена означава и по-различна услуга. Пътниците на Ryanair и на другите нискотарифни превозвачи като easyJet и Wizz трябва да заплащат всякакви допълнителни услуги като храна, избор на място и не на последно място - багаж.

Все още не е ясно откъде и докъде ще лети Ryanair, ако стъпи на българския пазар. Според източник от икономическото министерство маршрутите ще са около пет, а пловдивският дебют на ирландския превозвач може да е още през септември тази година.

Без трафик

Към момента на летище Пловдив не се извършват полети. Най-много полети е имало на летището около Нова година, когато самолети на 4-5 руски авиокомпании са кацали няколко пъти седмично. През целия зимен сезон до април месец по един път на седмица полети е осъществявала руската авиокомпания S7, оперираща в Сибир. Компанията предстои да поднови полетите си от септември. Чартърни полети един път седмично през зимния сезон са осъществявани и от Дъблин от чешката CSA. От 12 юни до края на септември започват чартърните полети на "България ер чартър", а от август - чартърните полети от Тел Авив на EL AL.

Въпреки че лети "на килограм" до над 150 дестинации в цяла Европа, нискотарифната авиокомпания Ryanair е много взискателна в избора си на летища. Те трябва да отговарят на редица условия, най-важното от които е да не са скъпи. Именно тази е една от основните причини най-големият "евтин" превозвач в света досега да не присъства на българския пазар. Всичко може да се промени с инициативата на няколко общини от Пловдивския регион. Общините Хисаря, Асеновград и Родопи решиха да обединят усилията си, за да привлекат повече туристи чрез разработването на летището край Пловдив.

Държавата завърши през миналата година огромен пътнически терминал във втория най-голям български град. Тя инвестира над 40 млн. лв., но съоръжението в момента стои празно. До април постоянна линия дотам имаше единствено руската S7 от Сибир, която ще поднови полетите си от септември месец. Летището не може да развива и товарни полети, тъй като няма карго терминал. Така единствената възможност остават пътническите полети, и то от нискотарифни авиопревозвачи, тъй като традиционните имат линии до не толкова далечната София. За да привлече интереса на по-големи играчи като Ryanair, правителството намали наполовина таксите на летище Пловдив от 1 май тази година до 1 май 2012 г. Така летищните такси в Пловдив са на половината на тези в София, а таксата за обработка на пътник е 3 пъти по-малка.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    blago4estiwia avatar :-|
    blago4estiwia

    А дано...........

  • 2
    dnevniklive avatar :-|
    dnevniklive

    Ryanair не са чак толкова евтини. При билет от 0.01 се плаща над 30 евро и ви стоварват на летище, което е на 2 часа път от голям град. Там съответно давате още 30 евро за автобус, а като бонус е (не)туристическата обиколка и загубеното време. Разликата с Wizzair и други компании е огромна.

  • 3
    stenk avatar :-|
    Stanimir Kosev

    До # 2
    Напротив ако четеш внимателно ще платиш почти толкова колкото пише . За полетите , които не са на промоция има 5 евро такса за онлайн чекиране и 5 евро такса за плащане с кредитна/дебитна карта или общо стават 10 евро на полет.
    Ако обаче е на промоция обикновенно няма такса за онлайн чекиране , а такива промоции има непрекъснато.

    Само летищата в Стокхолм и Осло са на два часа път и струват около 30 евро с автобус..
    Би ли посочил поне още едно толкова отдалечено и скъпо ?
    Бове например е на 100 км. от Париж , но до града билетчето е 13 евро , а и Уиз също кацат там.
    Само Изиджет кацат на Де Гол...
    Подобно и за Барселона/Хирона и Брюксел/шарлероа ( до където летят и Уиз)
    Единствено в Рим и Барселона Уиз кацат на основни летища , а навсякъде другаде кацат на летищата на които каца и Райън...

    Друг е въпроса , че да сравняваш летище Плодив с летище Хирона е безумна глупост . Хирона (зходен пункт за Барселона и безкрайните плажове на Коста Брава , а Пловдив може да е само зимна точка на англичаните към ски курортите. Да се мисли , че може да стане културна дестинация от такъв мащаб е несъстоятелно.

  • 4
    pag avatar :-P
    pag

    До коментар [#3] от "stenk":

    Представа си нямаш на колко хора от централна и източна България им е писнало да се мъкнат до София за всеки полет.

  • 5
    aussie avatar :-|
    aussie

    До коментар [#4] от "pag":

    Напълно съгласен с това което казваш.
    И още нещо - за всеки влак (самолет) си има пътници :)
    Колкото повече в посока Бг толкова по-добре. Наистина 8 мил. пътнико поток надали ще имаме общо за страната скоро но поне усилието си заслужава поздравления.

  • 6
    vstoyanov avatar :-|
    vstoyanov

    райън ер по принцип се отразява добре на разни приятни, но не толкова популярни места като пловдив - има маса хора, които ще отидат до там само защото е евтино и ще изхарчат пари.
    а пък и хората от региона ще могат да се видят с роднини на запад и да видят свят почти без пари.
    райън ер е екстра :)

  • 7
    pesheff avatar :-?
    Пешката

    ТОва е мн добра стъпка в правилна посока! Пловдив може да е летището на югоизточна България-писнало ми е да се мъкна до София за всеки полет

    Също така - Пловдив има бъдеще и като логистичен център-трябва да има и карго терминал на летището и връзки със жп и авто транспорт. Защо да не се изгради индустриална зона около летището и да се наблегне на високите технологий и био земеделието? Нали в това ни е силата?

  • 8
    chyene avatar :-P
    chyene

    Май е време да се направи ревизия вече и уточни кой в наши дни е втория по големина град в България - Пловдив или Варна, защото за първия не съм много сигурен.

  • 9
    shok84 avatar :-|
    shok84

    До коментар [#8] от "chyene":

    Ами то има,това,че не си обърнал внимание си е за твоя сметка :}.Пловдив е по-голям с около 30 хил. по последни изследвания......

  • 10
    kroko avatar :-|
    kroko

    Много яка новина, дано да стане... райън са култови, понякога наистина можеш да се пречакаш с лоу кост и се поема някакъв риск... но пък какво да говорим за цената... аз съм готов да рискувам и да платя 3 пъти по-малко, т.е да пътувам до три различни места с лоу-кост за същите пари. Дано да стане работата и в София, въпреки че ме съмнява държавата да свали и там таксите. От друга страна, чак пък да се субсидира компанията от общински бюждети ми идва малко в повече...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.