С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
15 4 юни 2010, 16:43, 9396 прочитания

Пътниците на Ryanair да се явят в Пловдив

Ирландската нискотарифна авиокомпания скоро може да лети до втория по големина български град

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Въпреки че лети "на килограм" до над 150 дестинации в цяла Европа, нискотарифната авиокомпания Ryanair е много взискателна в избора си на летища. Те трябва да отговарят на редица условия, най-важното от които е да не са скъпи. Именно тази е една от основните причини най-големият "евтин" превозвач в света досега да не присъства на българския пазар. Всичко може да се промени с инициативата на няколко общини от Пловдивския регион. Общините Хисаря, Асеновград и Родопи решиха да обединят усилията си, за да привлекат повече туристи чрез разработването на летището край Пловдив.

Държавата завърши през миналата година огромен пътнически терминал във втория най-голям български град. Тя инвестира над 40 млн. лв., но съоръжението в момента стои празно. До април постоянна линия дотам имаше единствено руската S7 от Сибир, която ще поднови полетите си от септември месец. Летището не може да развива и товарни полети, тъй като няма карго терминал. Така единствената възможност остават пътническите полети, и то от нискотарифни авиопревозвачи, тъй като традиционните имат линии до не толкова далечната София. За да привлече интереса на по-големи играчи като Ryanair, правителството намали наполовина таксите на летище Пловдив от 1 май тази година до 1 май 2012 г. Така летищните такси в Пловдив са на половината на тези в София, а таксата за обработка на пътник е 3 пъти по-малка.


Все още няма конкретен договор с ирландския low-cost превозвач, като според запознати в момента се разиграва негласно състезание за привличането му. Всъщност на 26 май в София представителите на авиокомпанията са се срещнали с представители на всички работещи граждански летища у нас. От авиокомпанията предстои да направят техническа инспекция на летището в Пловдив.

Опит за летене

Трите общини - Хисаря, Асеновград и Родопи, учредиха на 20 май "Фонд за развитие на летище Пловдив - южната врата на България". "Целта на сдружението с нестопанска цел е да се акумулират средства, с които да се подпомогне създаването на постоянни линии на летище Пловдив и да се рекламират общините", обяснява изпълнителният директор на летище Пловдив, Дойчин Ангелов. Освен изброените три предстои и евентуалното включване на община Пловдив, а се водят преговори и с още двайсетина общини. Решенията се взимат с абсолютно мнозинство от управителния съвет на фонда, в който участват кметовете, а летище Пловдив е в ролята на консултант. Средствата във фонда се събират от туристическите такси, които общините събират от хотелиерите, и според приетия устав на всеки жител на съответната община се калкулират минимум 50 ст. (ако се пресметнат жителите на трите досегашни членове на сдружението, ще се съберат около 56 000 лв. във фонда).



"Това е възможност за общи действия, ако дадена община не може да се справи самостоятелно", коментира областният управител на Пловдив Иван Тотев. "Фондът е механизъм за споделяне на риска, като тази практика е разпространена на Запад, но у нас още не се използва." Той даде за пример подобна инициатива в Испания. "След създаването на подобен фонд от общини в Каталуния едно летище от нула на брой пътници за седем години успява да развие пътникопоток от 8 млн. души", разказва Тотев. Той има предвид летището в Хирона, на 92 км от Барселона, което през 2000 г. е избрано от Ryanair за една от дестинациите на превозвача. "Тази практика може да се приложи и в други сфери, като летище Пловдив е частен случай." Идеята е да се подкрепи развитието на летището, което в момента не се използва, но има потенциал. Следваща стъпка може да бъде да се направят автобусни линии между летището и отделните общини", смята Тотев.

След обявяването на плановете на общините веднага възникнаха въпроси дали събраните пари няма да се приемат като държавна помощ за превозвача. Опасенията са, че превозвачът може да бъде обезщетяван при определени условия - например незапълнен полет. "Не може да става дума за държавна помощ. Фондът не е създаден с цел подпомагането на една конкретна авиокомпания", обяснява областният управител на Пловдив. Ако дадена авиокомпания реши да каца на летище Пловдив, има два вида договори. Едните са между летището и авиокомпанията, а другите -  между фонда и авиокомпанията, като там ще има определени клаузи. Превозвачите ще могат да избират дали да имат отношения с фонда или не. Те може да не желаят да ползват тези опции, тъй като трябва да поемат определени ангажименти. "Авиокомпаниите ще получават средства от фонда срещу рекламно място на сайтовете си на общините и техните туристически забележителности", обяснява Ангелов.

Както и много други нискотарифни превозвачи, Ryanair лети основно до регионални или второстепенни летища, където таксите са по-ниски. В някои случаи тези аерогари дори са по-близо до центъра на съответния град, отколкото главното летище, както е в Белфаст, Гьотеборг или Рим.

По-евтиното е за предпочитане

Ryanair си спечели реноме на безскрупулна авиокомпания, която винаги налага своите условия при преговорите с летищата, за да си осигури по-ниски разходи. Не случайно изпълнителният директор Майкъл О'Лиъри е един от най-недолюбваните мениджъри в сектора. Известни са редица случаи, при които превозвачът противопоставя летища едно на друго и дори "извива ръце". Например през април 2006 г. Ryanair изненада ръководството на аерогарата в Кардиф с новината, че спира полетите до Дъблин. Неотдавна авиокомпанията обяви, че от края на октомври тази година се изтегля от Будапеща и Прага заради високите такси. Именно вечният стремеж към по-ниски разходи за аерогари и наземен персонал позволяват на компанията да предлага по-евтини билети на пасажерите си. Например при запазване два месеца по-рано полетът от Лондон до Мадрид може да достигне цена от 35 евро, докато такъв с национална авиокомпания като British Airways или Iberia е около 150 евро. Разбира се, по-ниската цена означава и по-различна услуга. Пътниците на Ryanair и на другите нискотарифни превозвачи като easyJet и Wizz трябва да заплащат всякакви допълнителни услуги като храна, избор на място и не на последно място - багаж.

Все още не е ясно откъде и докъде ще лети Ryanair, ако стъпи на българския пазар. Според източник от икономическото министерство маршрутите ще са около пет, а пловдивският дебют на ирландския превозвач може да е още през септември тази година.  

Без трафик
Към момента на летище Пловдив не се извършват полети. Най-много полети е имало на летището около Нова година, когато самолети на 4-5 руски авиокомпании са кацали няколко пъти седмично. През целия зимен сезон до април месец по един път на седмица полети е осъществявала руската авиокомпания S7, оперираща в Сибир. Компанията предстои да поднови полетите си от септември. Чартърни полети един път седмично през зимния сезон са осъществявани и от Дъблин от чешката CSA. От 12 юни до края на септември започват чартърните полети на "България ер чартър", а от август - чартърните полети от Тел Авив на EL AL.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

France Air Management купува "Ес Ай Джи еър хендлинг" France Air Management купува "Ес Ай Джи еър хендлинг"

Смяната на собствеността на фирмата за отопление и вентилация е част от международна сделка за 222.7 млн. евро

10 дек 2019, 576 прочитания

"Трансметрикс" ще прави софтуер за транспортни компании с еврофинансиране "Трансметрикс" ще прави софтуер за транспортни компании с еврофинансиране

Компанията за логистични решения спечели грант от 3.25 млн. лв. от EIC Accelerator

10 дек 2019, 444 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Най-големият телеком на света

Skype 2.0 за 3G мрежи бележи началото на края за традиционния бизнес модел на мобилните оператори

Още от Капитал
Бъдещият софийски жк "Галакси"

Срещу необявена цена "Галакси инвестмънт груп" стана собственик на най-големия парцел за строителство в рамките на София

На първо място инженер

Станислав Протасов, съосновател на софтуерната компания Acronis

PISA 2018: Образование с часовников механизъм

Тревожно ниските резултати на 15-годишните в България по индикаторите за функционална грамотност се проектират в бъдещето на страната

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10