Теодор Захов: Цената на интернет няма да пада
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Теодор Захов: Цената на интернет няма да пада

Теодор Захов: Цената на интернет няма да пада

Изпълнителният директор на "Спектър нет" - "Орбител" пред в. "Капитал"

Андриан Георгиев
13454 прочитания

© Цветелина Ангелова


Профил

Теодор Захов е от успешните интернет предприемачи в България. От 1997 г. той управлява водещия алтернативен телеком в България - "Спектър нет". В края на 2009 г. компанията придоби "Орбител" и така затвърди позицията си на най-сериозен конкурент на трите мобилни оператора и Blizoo. Обединената компания има 25 000 домашни абонати и 6000 корпоративни клиенти.

Теодор Захов е член на управителния съвет на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България. Той е председател и на управителния съвет на Българската асоциация за информационни технологии. Собственик на 50% от "Спектър нет" е "Алфа финанс холдинг", чийто основен акционер е Иво Прокопиев (съиздател на вестниците "Капитал" и "Дневник").

Каква беше 2009 г. за телеком сектора?

- Първата година от кризата, в която икономиката изпитва затруднения. Потребителите започнаха да търсят по-агресивно ценово ориентирани решения, част от корпоративните клиенти затвориха офиси. За алтернативните телекоми 2009 беше годината на възможностите, тъй като те бързо се ориентираха и предложиха по-ниски ценови решения в сравнение с БТК. Привлякохме нови клиенти с по-ефективни технически средства, с по-гъвкави структури и повече иновации.

Каква е 2010 дотук?

- Тенденцията се запазва. Различното е, че телеком регулациите в България малко по малко вървят напред. В гласовите комуникации цените на едро вече са по-добри. Тази промяна идва късно, цели седем години след либерализирането на пазара. В резултат малко стационарни оператори са оцелели до днешна дата.

От високите такси на едро произтичат скъпи разговори между два оператора и евтини повиквания в рамките на една мрежа. Тази политика застопорява клиентите към един оператор и другите телекоми няма как да привлекат нови абонати. Все пак най-мракобесните времена в тази сфера са в миналото. Трябва да има и пълна свобода на транзита на минути от един оператор през друг до трети, като цените се съгласуват, разбира се. Надявам се също така Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) тази година да регулира и каналната мрежа на БТК. Това е много важно за конкуренцията.

Трябва ли още да падат цените на едро?

- Цените на едро между фиксирани мрежи вече са достатъчно ниски и няма кой знае колко място за допълнителни намаления. Не така стои въпросът с цените към мобилните оператори, които все още трябва да се намалят съществено.

Какво стои пред "Спектър нет"-"Орбител" тази година?

- Трябва да приключим интегрирането с "Орбител". Към настоящия момент "Спектър нет" и "Орбител" са две отделни фирми, но организационно действаме като една. Продължаваме със "Спектър нет"-"Орбител" като общо наименование, през септември ще вземем окончателно решение по отношение на бранда.

Какви антикризисни мерки взехте?

- Още преди кризата започнахме процес по повишаване на ефективността на персонала, затова не ни се наложи да свиваме разходи. В "Орбител" 2009 г. е минала изцяло под знака на продажбата и специални антикризисни мерки не са взимани.

Какви са амбициите на "Спектър нет"-"Орбител"?

- Искаме да предложим повече стабилност и дългосрочност в клиентските решения чрез комбиниране на ресурсите на двете фирми. Смятаме, че делът ни на пазара на фиксираната телефония в следващите три години ще порасне от 3-4% сега до над 15%. По отношение на услугите ни за данни и интернет намеренията ни също са в посока на съществено увеличение на пазарния ни дял независимо от факта, че и в момента сме лидери.

Имате ли интерес да станете мобилен виртуален оператор (компания купува минути на едро и ги продава под собствен бранд на крайни потребители. По този начин фирмата ползва чужда инфраструктура, но предлага услуги като мобилен оператор)?

- Принципно да, но цената в рамките на една мобилна мрежа е ниска. Средният приход от абонат на месец в България е най-ниският в Европа. Това прави развиването на нов бранд в мобилната телефония изключително трудно, почти невъзможно. По-скоро бихме се ориентирали в посока на партньорство с някой от мобилните оператори. 

Ще купувате ли интернет доставчици?

- Да, стига да отговарят на три критерия. За нас е важно какви са текущите финансови резултати, потенциалът за растеж и какъв би бил комбинираният ефект за обединената фирма. Голяма част от фирмите имат неразумни искания. Чувал съм за компании, които искат да продават срещу цена от 300 евро, а дори и 1000 евро на абонат. Това не е реалистично. Ниво от 20 евро е много по-адекватно. Като цяло в сектора няма нови фирми, защото той е наситен и нормата на печалба е ниска.

Как се отрази преносимостта на телефонните номера върху клиентската база на "Спектър нет"?

- На практика няма работеща преносимост. Пазарните условия в момента са възпрепятстващи. Надявам се след 6 август, след преминаването на едно гише на обслужване и намаляването на цените да е по-лесно.

 Има ли сигнали за положителна промяна в икономиката?

- За момента никакви. 2010 е по-трудна от 2009. Фирмите нямат ликвидност, държавата трудно се разплаща с фирмите по обществените поръчки. Надявам се поне данъците да останат същите.

Как се развива пазарът на интернет?

- Цената на интернет е паднала 10 000 пъти за последните 12 години. Оттук нататък тя няма накъде да пада. Други фактори определят цената на връзката и пазарът вече расте като консумация, не като стойност. Който е можел да се включи към интернет, вече го е направил. Голямата фрагментация на доставчиците пречи на пазара и със сигурност ще последва концентрация.

Очаквате ли мобилни оператори да придобият интернет доставчици?

- Въпрос на тяхна политика. Не е изключено.

Как може КРС да стимулира пазара на стационарна телефония?

- Комисията трябва по-сериозно да регулира каналната мрежа на БТК. Освен цените на едро другото необходимо условие е операторът да може да достигне клиента е чрез подземната кабелна мрежа. Сега достъпът до нея е скъп, а процедурите - сложни. Ако условията на БТК бъдат облекчени, висящите кабели ще се прехвърлят под земята. КРС може да сложи по-ниски тавани на цените на БТК за достъп. Според нас наемът за 1 м кабел трябва да е под 5 ст. на месец. Сега цената е 19 ст., като БТК иска да таксува по 20 ст.

- PON технологията е несравнимо по-добра по качество и перспектива спрямо масово разпространения LAN достъп. По тази причина преценихме, че трябва да изграждаме истинска оптика (PON - Passive Optical Network). Освен това конвертираме наши LAN мрежи в PON. Проучванията ни сочат, че клиентите ни са изключително доволни от PON и категорично го предпочитат. Досега услугата има около 5000 домашни клиенти. До края на 2010 г. планираме да ги увеличим с 50%.

Профил

Теодор Захов е от успешните интернет предприемачи в България. От 1997 г. той управлява водещия алтернативен телеком в България - "Спектър нет". В края на 2009 г. компанията придоби "Орбител" и така затвърди позицията си на най-сериозен конкурент на трите мобилни оператора и Blizoo. Обединената компания има 25 000 домашни абонати и 6000 корпоративни клиенти.

Теодор Захов е член на управителния съвет на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България. Той е председател и на управителния съвет на Българската асоциация за информационни технологии. Собственик на 50% от "Спектър нет" е "Алфа финанс холдинг", чийто основен акционер е Иво Прокопиев (съиздател на вестниците "Капитал" и "Дневник").

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    jj avatar :-|
    J.J.

    Инвестирайте смело в PON. Само така ще привлечете повече клиенти.

  • 2
    mick avatar :-|
    mick

    вътрешнофирмена статия с оглед близката продажба на спектър на мтел...

  • 3
    grosskopf avatar :-|
    Grosskopf

    Каквито и мрежи да развивате, ако не си оправите поддръжката клиентите ви ще продължават да бягат. Не може за дребни проблеми да размотавате клиент и да се задействате едва когато пристигне писмо - отказвам се от услугата. Аз съм клиент на лан-ка (колко старомодно), но когато и да им се обадя винаги ми свършват работа. А още по-хубавото е, че това не се налага често. Та мислете в тая посока, ако естествено не сте голямата работа и се интересувате от пазара на дребни (не)корпоративни клиенти, при който нямало пари...
    Живи и здрави и дано ви продадат успешно.

  • 4
    google_news avatar :-|
    google_news

    Едва ли цените са наистина толкова ниски. Все още няма тарифа със включени неограничени разговори към всички стационарни мрежи в страната. Скайп също извади България от списъка със страните, за които предлага неограничени разговори срещу фиксиран месечен абонамент.

    20 евро на абонат ще да е някаква печатна грешка.

  • 5
    ktpk avatar :-|
    KTPK

    Аз съм доволен от Спектрум нет (това е служебният ми интернет). Надявам се продажбата на Мтел да не го развали.

  • 6
    kalinbarakov avatar :-|
    аха-аха

    Мтел сега купуват и Мегалан и Поуърнет.
    Тежко и горко на клиентите на тези фирми- задават се мрачни времена за тези хора - по една седмица без нет защото сигнала за повреда за толкова ще стига до техниците:))

  • 7
    ariman_info avatar :-|
    Ariman

    До коментар [#6] от "аха-аха":

    Това е лошо, много лошо, концентрацията има кратковременен ефект в полза за потребителя, после се превръща в добре познания ни монопол.

  • 8
    tj avatar :-|
    Kiro

    Аз ли трябва да обжалвам в КЗК купуването на ЛАН операторите от МТел ;)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK