С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 9 юли 2010, 12:10, 10290 прочитания

Подаръци ще има за BILLA от сърце

Търговската верига поиска от свои партньори еднократна подкрепа за десетгодишнината си

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Когато някой има рожден ден, прави парти за своя сметка и кани приятели. Подаръците са въпрос на жест и възпитание. Когато някоя голяма верига за храни има рожден ден, прави парти за чужда сметка и кани партньорите си да я платят. Пред този странен обичай на полузадължителни подаръци за корпоративни годишнини се изправиха доставчици на BILLA.

Неотдавна фирми, които продават в магазините на компанията, са получили писмо със следното съдържание: "Във връзка с предстоящия юбилей 10 години BILLA актуализирахме бюджета си и разчитаме на вашата подкрепа еднократно в размер на 5 хил. лв." Извън шеговития тон, че подобно ноу-хау би могло да се приложи от всеки, особено във време на криза, историята има две измерения. За голяма верига подобен подход е нормален. Конкурентите на BILLA също периодично изискват от доставчиците си "да ги подкрепят еднократно" за повечето свои инициативи - откриване на нов магазин, ремонт на стар, рожден ден... От гледна точка на доставчиците обаче подобен подарък не се дава на драго сърце. Особено когато самите те се сблъскват със спадащите си продажби.


Честит рожден ден на мен

BILLA, която е една от най-големите (3-о място по оборот) и най-старите търговски вериги в България (дошла втора след Metro), прави десетгодишен юбилей от стъпването си в страната. По този повод е подготвила активна програма от промоции, игри, томболи за клиентите, като всичко ще се върти около числото 10. Маркетинг мениджърът на компанията Бойко Сачански разказа някои от тях: в продължение на десет седмици ще се раздават награди - ваучери за пазаруване в магазините или предметни - различни видове техника и уреди. Централното събитие е на 10.10.2010 и тогава всеки десети ще ползва по 10% отстъпка от сметката си. Пак 10% от приходите от торбички ще отидат за благотворителност.

Дотук добре. Но както в изпратените писма се посочва: "Реализирането на подобна инициатива не би било възможно без вашата подкрепа. Направените разчети показват, че се налага увеличаване на маркетинговия бюджет за планираната кампания. В тази връзка бихме желали да ви уведомим, че разчитаме на вашето участие в нашия проект."



Подобно искане е отправено към повечето фирми, които продават в търговската верига. Към останалите има друга покана - да се включат или с допълнителни отстъпки, или чрез изработването на специални продукти, които да бъдат включени в празничната промоция.

В момента и през следващите месеци ще се водят преговори кой с какво ще участва.

Бойко Сачански от BILLA коментира пред "Капитал", че това е нормална практика във всички страни: "Не може сами да финансираме подобна кампания, при положение че сме верига за храни. В този бизнес се работи с много ниски маржове и затова разчитаме да ни подпомогнат в набирането на средства." Другият мотив на представителите на веригата е, че с подобна кампания ще се повишат продажбите, от което ще спечелят и самите доставчици. "Очакваме да имаме увеличение на оборота от поне 5% за съпоставим минал период", допълни Сачански.

Предложение, на което не можеш да устоиш

Въпреки аргументите на търговската верига сред доставчиците се наслагва усещането за несправедливост. Тези, които имат силни позиции пред веригата, се предполага, че могат и да преговарят и да не се включат в кампанията. За по-малките този вариант е съмнителен. Ето някои техни коментари и уточнението, че никоя от фирмите не пожела да си застане с името.

"Ако аз правя юбилей, дали BILLA ще ми даде 5 хил. лв. като подарък", попита представител на средно голяма компания за храни.

"Искат от нас да им направим подарък. Но нашите обороти са толкова свити, че няма накъде повече. Миналата година, когато ремонтираха един от магазините си, пак ни искаха пари. Пускат ни и фактура - такса реконструкция. Дори не ни уведомиха предварително за този подарък", коментира друг.
Опасенията на някои доставчици, особено на по-малките, а, че ако не се съобразят с това или подобни други искания на веригата, след това може да получат по-лоши условия.

От веригата имат контрааргумент: търговският директор на BILLA Желю Желев каза за "Капитал", че пазарът е свободен и всичко е въпрос на взаимен интерес. "По-големите доставчици имат повече ресурс, повече опит и са по-далновидни. По-малките ни подкрепят по-малко. Но ние не си променяме отношението към тях. И ние имаме интерес в магазините си да имаме представители на средния бизнес", каза той.

Подобни поводи

Казусът е двустранен и в никакъв случай не е черно-бял. Става въпрос за бизнес партньорство и ако едната страна е недоволна, тя може да развали отношенията си с другата. Тоест, ако доставчиците не се чувстват комфортно в работата си с веригите, може да я прекратят. Но това е на теория. На практика организираните магазини вече са достатъчно важен играч в търговията. Делът им вече е около 40% от общата търговия на дребно и все повече ще се увеличава. Това прави производителите и вносителите до голяма степен зависими. Има дори изкривени случаи, при които бизнесът на малки фирми се свежда до продаването в две-три вериги. Ако развалят взаимоотношенията си с една, значи, че ще загубят огромна част от бизнеса си. Друг е въпросът, че вината за това си е на самите вносители или производители.

"Аз лично не позволявам повече от 10% от продажбите ми да зависят от един търговец или един дистрибутор", коментира по този повод представител на голяма компания за храни.

Обтегнатите разговори между веригите и фирмите нямат само българско измерение. В големите европейски пазари, където ритейлърите имат и до 70-80% пазарен дял, демонстрирането на надмощие се чувства още по-силно. Не случайно от няколко години в някои държави има дискусия за възможността отношението между магазини и фирми да се регулират със закон. В други страни пък законите вече са въведени. По подобен път е тръгнала и България. Но е спорно дали той е правилният. Регулацията може да изкриви допълнително пазара и да задълбочи още повече конфликтите.

Веригите нямат никакъв интерес бизнесът им да се контролира от специален закон. Друг е въпросът, че поведение от сорта "подкрепете ни за рождения ден" накланя везните в полза на доставчиците.  
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

За втора година млади предприемачи могат да кандидатстват в програмата на ABLE За втора година млади предприемачи могат да кандидатстват в програмата на ABLE

Крайният срок за участие е 15 декември

8 дек 2019, 332 прочитания

General Motors и LG Chem ще инвестират над 2 млрд. долара в завод за батерии в САЩ General Motors и LG Chem ще инвестират над 2 млрд. долара в завод за батерии в САЩ

Компаниите ще си сътрудничат в произвоството на нови модели електромобили

8 дек 2019, 328 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Петролен разрив

Собствениците на "Петрол" се скараха публично, което може да ускори продажбата на активите й

Още от Капитал
Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10