Двубой за Playboy
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Двубой за Playboy

Хю Хефнър с част от своите "зайчета"

Двубой за Playboy

Създателят на еротичното списание иска пълен контрол, но конкурентът Penthouse също наддава

Константин Николов
5518 прочитания

Хю Хефнър с част от своите "зайчета"

© reuters


Той е известен като човека с най-готините партита. Обграден е от най-страхотните мацки и звезди. В пика на богатството и славата си има самолет Boeing 707, с който обикаля света и срива табута. По едно време излиза със седем жени едновременно. След толкова бурен живот човек би си помислил, че 84-годишният бонвиван ще се пенсионира и ще иска да доживее спокойно старините си. Но не и Хю Хефнър, създателят на легендарното еротично списание Playboy. Магнатът има нова мисия в живота си: да получи пълен контрол над отрочето си, за да спре хищническите набези на най-големия враг - конкурента Penthouse.

От Playboy официално обявиха, че Хефнър е подал оферта да изкупи останалите акции, които не притежава, в списанието. Той държи 28% от обикновените акции и 70% от акциите с право на глас. Офертата му оценява компанията на 185 млн. долара. Въпреки че чрез своя дял богаташът може да наложи вето върху всяко решение в групата, Хефнър не крие каква е основната му цел - да свали Playboy от борсата. Като причина за предложението си в писмо до борда на директорите магнатът посочва притесненията си за марката Playboy, редакционната насоченост на изданието и "наследството" на Playboy. Няколко часа по-късно Марк Бел, изпълнителният директор на компанията FriendFinder, която издава Penthouse, също заяви, че скоро ще подаде оферта за съперника си. След новината акциите на Playboy скочиха с 40%.

Битката обещава да е ожесточена. Хефнър, който основава списанието през 1953 г., не иска и дума да става за сливане или продажба на външен купувач. През последните години той неведнъж е изразявал опасенията си, че Playboy е "загубил душата си" и преекспонира легендарното си "зайче", като продава логото върху всякакви странични продукти: от мъжко бельо до часовници и енергийни напитки. Хефнър има основателни причини да чувства Playboy част от себе си. Под негово ръководство списанието набира огромна маса почитатели със снимките си на голи жени, сатиричните комикси, интервютата и статиите за политика и изкуство, и публикуваните разкази. В първия брой се снима Мерилин Монро, а в него са публикували автори като Владимир Набоков, Ърнест Хемингуей, Джак Керуак и много други. През 60-те и 70-те години компанията прави мащабна експанзия в цял свят. През 1971 г. става публична, а година по-късно тиражът е 7.2 млн. броя. Но през последните години издателската група започна да трупа сериозни загуби. В началото на 2010 г. бордът на директорите намали тиража, който гарантира на рекламодателите си, от 2.6 на 1.5 млн. бройки. През 2009 г. списанието продаде 311 рекламни страници срещу 765 през 2000 г. Въпреки този срив то продължава да носи основния дял от приходите на цялата група. Освен списанието Playboy произвежда еротични филми и лицензира най-различни от гореспоменатите продукти със своето лого. До миналата година изпълнителен директор на Playboy Enterprises беше дъщерята на Хефнър Кристи, която беше на поста в продължение на 20 години. Но влошеното финансово състояние принуди директорите да я сменят със Скот Фландърс. Компанията продължава да губи пари (загубата й за първото тримесечие е 1 млн. долара), но въпреки това успя да подобри финансовото си състояние и да съкрати разходите. Затворен беше офисът й в Ню Йорк, сключени бяха най-различни договори за партньорство с други фирми.

Офертата на Хефнър е подкрепена от фонда за дялови инвестиции Rizvi Traverse Management. За много наблюдатели изненадващият му ход е сварил неподготвен борда на директорите. "Не знаем какъв ще е отговорът на борда, но за нас основната цел на сегашния мениджмънт е успешно да преструктурира групата и чак тогава да се оглежда за купувач", се казва в анализ на консултантската компания RBC Capital Markets. "Поредното прераждане на Playboy е още в зародиш. Защо ви е да допускате Хю Хефнър обратно начело, ако имате млад тим, който прави всичко правилно", коментира пред New York Times и Марк Бояр, президент на инвестиционната компания Boyar Asset Management, която държи 1% от акциите на Playboy.

За мнозина Хефнър е създал търг само за себе си, тъй като държи най-много акции с право на глас и може да блокира всяка оферта, която не му харесва. Което няма как да не влоши настроението на Марк Бел. Но издателят на Penthouse не крие козовете си. Според него офертата на Хефнър подценява компанията. По този начин той иска да убеди акционерите на Playboy, че е по-добрият купувач. "Страхотен актив. Хефнър има задължение към всички акционери, не само към себе си. И ако има по-добра оферта от неговата, той ще трябва да реагира", заяви бизнесменът в интервю. Самият Бел придоби Penthouse през 2003 г., когато списанието беше в процедура на фалит. Тогава оставка подаде създаделят му Робърт Гучионе. FriendFinder е сайт за онлайн запознанства. В началото на годината Бел подготвяше да пусне компанията на борсата, но се отказа заради лошите пазарни условия. Все още не се знае точно колко ще предложи финансистът за конкурента си.

В изявление Playboy обяви, че ще бъде създадена специална комисия от независими директори, която да проучи предложението на създателя на списанието. Не е изключено върху 84-годишния бизнесмен да бъде оказан известен натиск. През февруари компанията беше съдена от недоволен акционер, според когото Хефнър неправомерно е блокирал няколко изгодни оферти за придобиване, защото се интересува повече от начина си на живот, отколкото от стойността на акциите.

Хефнър винаги е казвал, че животът му ще свърши, ако продаде творението на живота си. Явно 84-годишният американец се надява скоро да не настъпи нито едното, нито другото.

Той е известен като човека с най-готините партита. Обграден е от най-страхотните мацки и звезди. В пика на богатството и славата си има самолет Boeing 707, с който обикаля света и срива табута. По едно време излиза със седем жени едновременно. След толкова бурен живот човек би си помислил, че 84-годишният бонвиван ще се пенсионира и ще иска да доживее спокойно старините си. Но не и Хю Хефнър, създателят на легендарното еротично списание Playboy. Магнатът има нова мисия в живота си: да получи пълен контрол над отрочето си, за да спре хищническите набези на най-големия враг - конкурента Penthouse.

От Playboy официално обявиха, че Хефнър е подал оферта да изкупи останалите акции, които не притежава, в списанието. Той държи 28% от обикновените акции и 70% от акциите с право на глас. Офертата му оценява компанията на 185 млн. долара. Въпреки че чрез своя дял богаташът може да наложи вето върху всяко решение в групата, Хефнър не крие каква е основната му цел - да свали Playboy от борсата. Като причина за предложението си в писмо до борда на директорите магнатът посочва притесненията си за марката Playboy, редакционната насоченост на изданието и "наследството" на Playboy. Няколко часа по-късно Марк Бел, изпълнителният директор на компанията FriendFinder, която издава Penthouse, също заяви, че скоро ще подаде оферта за съперника си. След новината акциите на Playboy скочиха с 40%.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK