Варна, Белград, Брюксел
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Варна, Белград, Брюксел

Сръбската Delta има 26 магазина "Пикадили" в България

Варна, Белград, Брюксел

Белгийската Delhaize е вероятният нов собственик на "Пикадили", част от търговския бизнес на сръбския милиардер Мирослав Мишкович

Зорница Маркова
7752 прочитания

Сръбската Delta има 26 магазина "Пикадили" в България

© ЦВЕТЕЛИНА АНГЕЛОВА


Какво могат да правят група белгийци в костюми в малкия магазин "Пикадили" в Самоков?

- Почиват си в Боровец и са слезли до града да си купят храна? - Заблудили са се?

- Оглеждат магазина, за да го купят.

Но самоковския "Пикадили" не се продава самостоятелно и е част от едноименната верига. Затова белгийците разглеждат не само Самоков. Обикалят София, Варна, Пловдив - всички градове, в които "Пикадили" има магазини.

Ако се стигне до сделка, това ще е може би най-голямата за Балканския регион за тази година. Продавачът е смятаният за втори по богатство в Сърбия и един от най-влиятелните бизнесмени там Мирослав Мишкович. Кандидат-купувач е белгийската Delhaize Group, която е 14-ият по големина търговец с бързооборотни стоки в Европа (според Deloitte). Обект на сделката е Delta Maxi, която включва всички вериги на Мишкович в Сърбия, в Балканския регион, включително и "Пикадили" в България. Оборотът на Delta Maxi за миналата година е за 1.8 млрд. евро.

Информацията за водените преговори съобщиха за "Капитал" няколко независими един от друг източници от пазара. Официалните коментари на Delta Maxi и Delhaize за вестника бяха лаконични, но показателни. "Ние никога не коментираме слухове за евентуални придобивания. Като цяло мога да потвърдя, че Delhaize Group има интерес от експанзия на Балканите... Ние вярваме, че Балканският регион има сериозен потенциал за растеж", каза за "Капитал" мениджърът комуникации на групата Барбера Хопенбрауерс.

От Delta Maxi казаха, че има няколко кандидати, с които компанията преговаря, като Delhaize е един от тях.Източник на "Капитал" съобщи, че другият кандидат е германската компания SPAR, но тяхната оферта е по-ниска.

Продава се

Мирослав Мишкович е на път да продаде търговския си бизнес с храни, който развива в пет страни. Веригата му е абсолютен лидер в Сърбия и се бори със словенската Mercator на балканско ниво. Докато магазините на "Пикадили" в България са 26, само в Сърбия Delta Maxi има над 300 обекта.

В момента преговорите се водят за продажбата на 51% от бизнеса, а идеята е след няколко години и след постигането на определени резултати, белгийците да придобият и остатъка. Всъщност по този начин на фази протече и изкупуването на "Пикадили" от Delta Maxi, което започна през 2007 г. и завърши през миналата година.

Един от важните въпроси сега е дали самите имоти, в които се помещават магазините в Сърбия, ще са част от сделката. Те също са собственост на Мишкович, но чрез друго дружество, което развива бизнеса му с имоти. Ако Delhaize купи само дейността, но не и магазините, това означава, че сръбският бизнесмен ще си гарантира сигурен дългосрочен доход, като отдаде обектите под наем на белгийския търговец.

Въпрос на цена

Решението дали Delhaize ще стане собственик на балканската верига, разбира се, ще дойде от това дали двете страни ще се срещнат в цената. Има различни методи да се оцени компанията, като най-разпространеният е чрез така наречените сравними коефициенти. С такъв коефициент се умножава оборотът или EBITDA (печалбата преди данъци, такси и амортизации) на дадена компания. Към получената оценка може да се добавят различни бонуси в зависимост от потенциала за растеж и пазарно развитие. С тях оценката на дадена компания би могла да се увеличи с до 50%.

Специалисти от пазара пресмятат, че в сегашната икономическа и пазарна ситуация оборотът на Delta Maxi би могъл да се умножи с коефициент между 0.4 и 0.6. Това означава, че оценката би била между 700 млн. евро и 1 млрд. евро.Ако се оценява според EBITDA (40 млн. евро на Delta Maxi за миналата година), възможният коефициент би бил между 8 и 11 пъти, тоест между 320 и 440 млн. евро.

При Delta Maxi играе важна роля водещата позиция на компанията в Сърбия и силното й присъствие в другите страни. В България например "Пикадили" няма реален конкурент в нишата, към която се цели - средновисока. Веригата има близо 230 млн. лв. оборот тук, което я нарежда на четвърто място.

Близки до преговорите твърдят, че очакваната от Мирослав Мишкович цена е не под 500 млн. евро.

Защо сега

Има няколко възможни обяснения. Големите стратегически инвеститори и преди са проявявали интерес към магазините на сръбския бизнесмен, но до момента той не беше склонен да продава. Напротив, в не едно наддаване той предлагаше оферта към основния си конкурент Mercator.

Сега ситуацията е малко по-различна. Явно е осъзнато, че постигнала такива размери, веригата има нужда от допълнителни инвестиции и международна сила, която да продължи да я развива. Сега веригата е на върха си и би могло да й се вземе добра цена. Не се знае каква би била посоката на развитие през следващите две години.

Това съвпада с тенденциите, описани в сръбските медии, че стратегията на Мишкович е да развива основно фирмата си Delta Agrar - производство на всякаква земеделска продукция, за износ към Русия. Твърди се, че бизнесменът искал да се изтегли от търговията и да се фокусира в инвестиционните фондове.

Смяна на играчите

Евентуалната сделка би имала сериозно отражение и върху българския пазар. Това означава, че тук ще дойде още един играч, който е сред най-големите в Европа (виж карето). Той би увеличил значително конкурентния натиск в момента. Delhaize са специализирани в малките (Convenience Stores) и в супермаркетите. Противно на тенденцията от последните две години новите вериги да са от типа дискаунт (за стоки с големи намаления и повече собствени марки), белгийската група се цели в средния и по-високия клас. Което означава, че ще обогати и тази ниша. Дали ще се стигне дотам, би трябвало да се разбере след 2-3 месеца. 

Нова смяна

Сериозен играч с амбициозни намерения. Така представители на търговията с бързооборотни стоки описват белгийската Delhaize. Групата от няколко години има интерес към балканските страни, но сега е на път да реализира експанзията си. Има вече 216 магазина в Гърция и нови 51 в Румъния и България и Сърбия са естественото й продъкжение.

Delhaize заема 14-тото място сред търговците с храни в Европа. Има оборот от близо 28 млрд. долара за 2008 г. (по Deloitte). Присъства още в Германия, Индонезия, Люксембург и САЩ.

 

Какво могат да правят група белгийци в костюми в малкия магазин "Пикадили" в Самоков?

- Почиват си в Боровец и са слезли до града да си купят храна?

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    milipili avatar :-|
    Скакауец

    Едно леко уточнение пропуснато от Капитал: Delhaize се чете Далезе

  • 2
    jj avatar :-|
    J.J.

    Делез в същност, Смисъл, последното "е" не се чете. Иначе не ме кефат Delhaize, много са им мръсни магазините, колкото и странно да звучи. А Пикадили изобщо не се вписват като Delhaize: българската верига, собственост на сърбина, е средно до към скъпа, докато Delhaize е по-скоро дискаунтър. В Delhaize даже има БГ кисело мляко, произведено в Белгия :D

  • 3
    goschko avatar :-|
    goschko

    Delhaize имаха едва няколко магазина в Германия и към края на миналата година ги продадоха на REWE Group. Не им понесе суровата конкурента среда в странта и прословутата немска ценова чувствителност (пестеливост), която роди дискаунтър формата.

  • 4
    goschko avatar :-|
    goschko

    Между другото Delhaize (признавам, че нямам идея как се чете) са типичен представител на супермаркет формата, в който се акцентира по-скоро на широкия и средно дълбок асортимент от около 20-25 хил. хранителни продукта, почти никакви не-хранителни стоки и цени над средните (поне на пазара в Германия).
    За сравнение: типичният дискаунтър предлага плосък асортимет от около 700 до 1500 артикула хранителни и не-хранителни стоки, голяма част от които собствени марки, на цени под или много под средните, съчетани със семпъл функционален интериор и просто представяне на стоките, често направо от кашона, в който са доставени.

  • 5
    milipili avatar :-|
    Скакауец

    Далезе е на холандски.

  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik

    Ако се оценява според EBITDA (40 млн. евро на Delta Maxi за миналата година)

    >>>> Сигурни ли сте, че EBITDA-то е само толкова за миналата година? Това значи, че фирмата не ползва кредити , всичките и магазини са под наем, не плаща особено много данъци и декларира скромна печалба на фона на обявения оборот. Ако вземем данните на Била или Метро България, разликата ще е поне х5

  • 7
    jacpot avatar :-|
    jacpot

    Един въпрос, към форумджиите: Къде мога да намеря повече инфо за оценка на компания? Говоря за най стандартните финансови модели.
    Мерси предварително!

  • 8
    mon4o avatar :-|
    мон4о

    До коментар [#5] от "milipili":

    Ако Далезе е на холандски със сигурност не се произнася като "далезе"!
    Холандският правопис е фонетичен и би трябвало да се произнесе
    като "делхайзе". Но Белгия има френскоговореща част (Валония) и ако
    "кръстникът" е валонец, той определено е имал предвид името "делез".
    На фона на темата обаче това са незначителни подробности....

  • 9
    doubletea avatar :-P
    double

    Абе тука в Брюксел му викат "Делез", добри са магазините за тукашното ниво, цените са над средното, но продават по-качествени стоки. Погледнато реално Пикадили са 3 пъти по-модерни

  • 10
    goschko avatar :-|
    goschko

    още една малка неточност открих:
    SPAR не е немска верига. SPAR е холандски кооператив на независими търговци. Седалището е в Амстердам.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.