Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 22 юли 2010, 20:33, 5887 прочитания

Ще инвестираме в оптична мрежа

Главният изпълнителен директор на "Мобилтел" Андреас Майерхофер пред в. "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В следващите два броя на "Капитал" очаквайте интервюта с изп. директори на "Виваком" и "Глобул".
Профил

От година Андреас Майерхофер е на поста главен изпълнителен директор на "Мобилтел". Преди това той ръководи маркетинг дейността на "М-тел". Майерхофер има едногодишен опит като изп. директор на "SI.mobil", също част от Telekom Austria Group. Започва работа в австрийската корпорация преди 14 години. Майерхофер е завършил училището по мениджмънт "Св. Гален" в Швейцария.
Поводът да разговаряме с него е силната критика на "М-тел" към конкурса, с който държавата избира коя фирма да разпространява цифровия сигнал на БНТ и БНР. Комисията за регулиране на съобщенията избра "Хану Про", а в "М-тел" твърдят, че компанията може да монополизира цифровото излъчване на телевизиите.

Прозрачен ли беше конкурсът за обществен мултиплекс, в който участва "М-Тел"?
- След като внимателно проучихме потенциала на този бизнес, решихме да участваме в конкурса на КРС за обществен мултиплекс (устройството, което разпространява цифровия тв сигнал - бел. авт.) Когато се запознахме с условията на конкурса, разбрахме, че има един-двама фаворити, които ще спечелят, така че обявяването на победителя не ни изненада. В резултат от това една фирма ("Хану Про" - бел. авт.) ще притежава 2/3 от мултиплексите в България. За другата компания - "Тауърком", е възможно да се слее с "Хану Про". Това означава, че една фирма ще концентрира пълната власт. Това не е нашият бизнес. Приемаме го като знак, че големите чуждестранни инвеститори като Telekom Austria нямат шанс да участват в мащабен проект като цифровизацията.

Каква е връзката между "Хану Про" и "Тауърком"?
- Официално мисля, че все още няма връзка. Но иначе всички знаят, че зад двете компании има хора с интерес да ги обединят на по-късен етап.


Ще обжалвате ли решението на КРС?
- Все още не сме решили, тъй като очакваме да го получим. Факт е, че всеки, който се занимава с телекомуникационен бизнес, има същата информация. Посмяхме се, когато научихме предварително неофициалния победител. Всичко беше толкова предсказуемо. Обсъждаме дали да не подадем сигнал до Европейската комисия.

Адекватна ли е държавната регулация на телеком бизнеса?
- Ще отговоря с въпрос: има ли регулация във фиксирания бизнес? Комисията за регулиране на съобщенията е уникална в ЕС, защото позволява бившият монополист БТК да държи над 95% от пазара на стационарна телефония. КРС напълно се провали, защото защитава интереса на БТК. Този монопол не позволява на конкурентните оператори да построят сериозна инфраструктура за фиксирани комуникации. Причината е, че КРС не задължи БТК да отвори мрежата си, така че по-малките телекоми да я използват. Тъй като сега това е почти невъзможна задача, сме изправени пред хаоса от висящи кабели по улиците. Затова в България има повече от 2000 интернет доставчици и около 20 оператори на стационарна телефония, които споделят около 5% от целия бизнес. Само БТК печели от тази ситуация, а губеща е държавата, тъй като е трудно да се инвестира във фиксирания бизнес. Най-лошото е, че още по-губещ е потребителят.
За сметка на това регулаторът е хиперактивен в регулирането на мобилните комуникации, което противоречи на европейските директиви и подвежда потребителите. Според 15-и доклад на Европейската комисия българите говорят по мобилния телефон на двойно по-ниски цени в сравнение със средноевропейските. Нямаме нищо против цените между операторите (на едро) да паднат, но по плавна скала. (Това са такси, които операторите плащат помежду си за обажданията, които приемат в своите мрежи - бел. авт.).

Смятате ли да увеличите присъствието си на интернет пазара, като купите LAN доставчик?
- Планираме да инвестираме във фиксирания бизнес повече, отколкото досега. Вече построихме мащабна оптична мрежа в България и сега задачата е да я свържем с домовете на хората. Сами ще разгърнем тази инфраструктура, но ако има възможност да придобием доставчик на разумна цена, ще го направим. За момента нямаме конкретни цели. Ще използваме технологията "оптика до сградата" (FTTB - fiber to the building). Вече свързахме няколко сгради в квартали на София и напредваме по своя план. Използваме основно каналната мрежа на оператори, различни от БТК - на всеки, който има канална мрежа и я предлага на разумна цена.



Колко ще инвестирате в тази мрежа?
- Сериозна сума е, но не можем да разкрием своите инвестиционни планове.

Смятате ли да изнесете част от своя персонал към външни фирми?
- Преди няколко седмици преназначихме 30-40 души от екипа ни по изграждането на инфраструктурата към "Телелинк", тъй като това не е нашата основна дейност. Сега търсим елементи от бизнеса, които също да изнесем. Със сигурност това няма да са такива, свързани с техническа експертиза или за връзки с клиенти. Считаме това за свой основен бизнес. Няма да подходим като "Виваком" и така да зависим от външния доставчик, като оставим клиентите на неговото благоволение.

Има ли действаща процедура по избор на външна фирма, която да поеме друга част от бизнеса?
- Не.

Какъв е проблемът с обществените поръчки за телекомуникации?
- В мобилните комуникации не виждам проблем. От 2006 г.насам сме участвали в над 220 процедури за мобилна телелфония. Но относно стационарната такава, победител в 100% от случаите би била БТК, тъй като никой друг оператор не може да изпълни изискванията. Освен това по наша информация досега не е имало обществени поръчки за стационарна телефония.

Какво трябва да направи КРС, за да увеличи конкуренцията на фиксирания пазар?
- Първо трябва да изравни условията за всички телекоми на пазара. БТК трябва да освободи поне 30-40% от пазара на фиксирана комуникация и да отвори мрежата си. Всички в ЕС знаят, че КРС подкрепя БТК.

Ще използвате ли мрежата на БТК?
- Ако компанията отвори мрежата си и предложи разумни цени, ще използваме основно техните канали. Медният кабел на БТК е остаряла технология, ние искаме да използваме оптика. Затова техните канали са важни.

Как се развива цифровата ви телевизия QUARTO?
- Това е една изключително качествена услуга, лично аз я ползвам у дома. Но има какво да се желае по отношение на продажбите на услугата. Имаме около няколко хиляди абонати. В случай че успеем с въвеждането на технологията "оптика до сградата", клиентската база на QUARTO ще се увеличи.

Каква част от приходите на "М-Тел" идват от пакетни услуги?
- Все още е малка част, но ще инвестираме все повече в пакетни услуги. Преди седем месеца започнахме да разработваме повече такива услуги. Всяка година приходите ни от мобилен интернет и пакетни предложения растат с повече от 100%. Надяваме се този темп да се запази и през 2010 г.

В кои ниши от мобилния бизнес ще има ръст?
- Смартфоните имат огромен потенциал. Постъпленията от техните продажби растат с повече от 150% годишно. Ще спомена още услугите за навигация и сигурност, продуктите за развлечение, услугите с добавена стойност, плащанията през мобилен телефон. Всички тези ниши ще представляват сериозен дял от нашите приходи в следващите няколко години. Комбинацията от фиксирана и мобилна телефония ще ни даде предимство да осигурим пълен миск от услуги.

Как се отрази едновременното намаление на цените на роуминга и цените на едро от 1 юли?
- Относно роуминга според мен пазарът трябва да регулира таксите. Има спад в приходите, но той е за всички. Намалението в цените на едро не се отрази значително, защото приходите от тях падат, но и разходите спадат. Цените между операторите (на едро) следва да бъдат намалявани плавно според схема, в други държави от ЕС днешните цени са резултат от десет годишен поетапен план на намаление.
 
Мина ли пикът на кризата?
- Не. За жалост, докато повечето други страни в ЕС вече се възстановяват на макроикономическо ниво, в България все още има спад на БВП. Проблемът е, че потреблението на телекомуникационни услуги в бизнес сегмента пада. Тази тенденция съвпада с многобройните случаи на фалити на местни компании. 2010 ще бъде много тежка година. За пръв път цялата телеком индустрия е засегната, но все пак не толкова, колкото други сектори.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Eldrive увеличава мрежата си от е-зарядни в партньорства с OMV и община Бургас Eldrive увеличава мрежата си от е-зарядни в партньорства с OMV и община Бургас

Зарядните станции за електромобили на компанията ще нараснат най-малко с 80

31 май 2020, 951 прочитания

ЕБВР предлага безплатни ресурси за справяне с кризата за малки и средни фирми ЕБВР предлага безплатни ресурси за справяне с кризата за малки и средни фирми

Онлайн програмата покрива пет основни теми и цели да достигне до 10 хил. души

31 май 2020, 1161 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Сезон на плюс и минус

Туристите ще са повече, но приходите от тях намаляват

Още от Капитал
Наемопад при софийски жилища

Свитото търсене сваля офертните цени. При предоговаряне се стига до 20 - 30% отстъпка за период между един и три месеца

Бодлива ситуация при розовото масло

За оптимистите кампания 2020 е критичният хаос, от който ще произлезе новият, по-добър ред в бизнеса с маслодайни рози.

Финaнсови играчки за деца

Банките отдавна имат предложения за разплащания за най-малките, но в сегмента навлизат и финтех компании

Площад "Александър Невски" ще се ремонтира, но няма да се промени

Общината ще похарчи предвидените 17. млн. лв. за реконструкцията на зоната, но ще има само козметични намеси

Кино: "Пералнята"

Тайният живот на парите в черна комедия от Содърбърг

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10