Парти зона
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Парти зона

Вече има обособени зони от хотели, в които се настаняват само младежи

Парти зона

Големите курорти трайно се налагат с имиджа на младежки дестинации

Зорница Маркова
6066 прочитания

Вече има обособени зони от хотели, в които се настаняват само младежи

© Анелия Николова


Те са шумни, весели, русоляви, движат се на групи, местят се от бар на бар. Имат строго начертана програма за посещение на нощните заведения, подредена още преди да дойдат тук. Те пият от залез слънце до сутринта, после лягат да спят, стават по някое време следобед и пак започват купона.

Ако отидете в Слънчев бряг сега, ще ги видите. Това са новите типични туристи в големите черноморски курорти. Застроените морски комплекси постепенно се разделят с имиджа си на семейни дестинации и се превръщат в младежки. Тази тенденцията започна преди години, но вече промени профила на туристите през лятото. И ако преди време "младежкият туризъм" беше тема табу и на него се гледаше с половин око, сега тези места се рекламират именно като курорти, в които купонът не свършва. Такъв имидж се налага от сайтовете в интернет, чужди телевизии снимат репортажи от партита по Черноморието и привличат нови почитатели.

Това е естественото развитие на българския масов морски продукт. Когато едно място се застрои с хиляди сгради и между тях няма нищо друго освен барове и дискотеки, то естествено се превръща в парти зона. Още повече когато в нея може да се намери евтин алкохол, много музика и лесно достъпни удоволствия.

Само за младежи

Младежите купонджии, които търсят евтиния алкохол и заведенията по морето, идват от поне пет-шест години в България. Само че сега преобладават, казват представители на туристическия бизнес. Има туроператори, които са специализирани конкретно в този вид туризъм. Големите компании като TUI или Thomas Cook пък имат подразделения за младежки пътувания.

"Младежите нарастват като процент в програмите на повечето туроператори. Тук идват не само германци и англичани, но и скандинавци, а от тази година и от Израел. Броят им непрекъснато расте", коментира Богдан Христов от компанията - представител на TUI в България. Според него вече може да се говори за около 30 на сто от всички чужди туристи в морските курорти.

"Профилът на туристите изцяло се промени. Тук вече идват младежите, които изместиха възрастните посетители. Семействата с деца също намаляха. Разходете се из басейните на хотелите и ще видите, че е пълно с младежи", каза Венцислав Танчев, който е представител на германския Altours за България. Той разказа, че и в Слънчев бряг, и в Златни пясъци вече се обособяват зони с хотели само за младежи. В тях не се настаняват друг вид туристи, за да не си пречат взаимно.

Един такъв комплекс е "Посейдон" в Слънчев бряг. Неговият управител Галин Тенев разказа, че работи с младежки програми от три години. Гостите са на възраст между 18 и 28 години и идват с една-единствена цел - да се забавляват. Това почти винаги е свързано и с консумацията на алкохол, а оттам - и с конфликти.

Само че според Тенев, ситуацията лесно може да бъде овладяна. В неговия комплекс например винаги има представител на туроператора, който носи отговорността за гостите. "Ако още в началото се каже ясно, че и тук има правила и те трябва да се спазват, проблемите са рядкост. Ако не, нарушителите си тръгват", каза Тенев.

Промяната в профила на туристите води след себе си и промяна в самия продукт. Специализирането на хотелите е само едната посока. Правят се повече дискотеки и се организират специални партита. Венцислав Танчев разказа, че наскоро в Златни пясъци е имало голямо плажно парти с международни диджеи. То е било снимано от германската RTL. Почти като в Ибиса.

Естествено другият повод да идват екипи на западни телевизии е, когато полицията арестува някой изпаднал в алкохолен делириум турист или настъпи някъде масово меле между местни хора и чужденци.

Туроператорите и хотелиерите започват да предлагат такива услуги, които са търсени от младите клиенти. Такъв пример е "закуска по всяко време". За разлика от обикновените хотели, в които се закусва до 9 или до 10 сутринта, в младежките това може да се случи през целия ден. Тоест, ако се събудят в 12 на обяд, пак могат да се нахранят.

Последствията

Според представители на бизнеса тенденцията ще расте през следващите години. Туроператорите отсега планират по-големи младежки контингенти за другото лято. Ефектът има две измерения.

Синонимът на младежкия туризъм е алкохолен. А там, където има алкохол, има и конфликти, стрес, полиция. Това е лошата страна на този профил. Затова следва въпросът какво мотивира хотелиерите и туроператорите да се специализират в младежките преживявания.

На първо място това е осигуряването на заетост на базата. Когато един хотел пусне оферта, той може да се запълни до дни, обясни Тенев. Младежите пътуват на групи и записват голям брой стаи. За сравнение, при семейните или другите видове туристи продаването на леглата става далеч по-бавно.

Младите хора харчат. Те идват с определен бюджет и го изразходват на сто процента. Докато другите туристи са пестеливи и се стараят да не излизат от бюджета за all inclusive. Младежите хвърлят пари извън хотела, по барове, ресторанти, дискотеки.

Пазарът е огромен и има потенциала да расте. Това означава, че и хотелите, и туроператорите могат да разчитат на повече приходи в бъдеще. Ето още една причина хотелите да са отворени за този тип гости, особено в период на криза и свръхпредлагане.

Не на последно място, туроператорите, специализирани в младежки пътувания, често предплащат запазените легла, с което гарантират свежи средства за собствениците на комплексите.

Има и още една причина - туристите на 18-20 години нямат никакви претенции към качеството на обслужване. Сервитьорите не трябва да са с папионки, дори може да не се усмихват - често срещана характеристика в обслужването в България.

Не непременно лошо

Комбинацията от застроени курорти, масовото отваряне на барове и дискотеки, евтиния алкохол (на фона на западноевропейските и скандинавските цени), непретенциозния сервиз доведоха до естественото профилиране на големите курорти. Но тенденцията има и негативни последствия - отдалечаваме се от имиджа на луксозна дестинация, място за почивка на семейства, богата природа и култура. Хаотичната инвеститорска свръхинициативност роди именно този резултат.

При свършен факт може да се потърси и положителната страна на тази ситуация. По света има места за излежаване на безкрайни самотни плажове, има и такива, на които шумните забавления не свършват до сутринта. Плажът на Слънчев бряг е пренаселен, затова е по-лесно да се наложи като истинска парти зона. И тя генерира приходи. Пример: Ибиса.

Те са шумни, весели, русоляви, движат се на групи, местят се от бар на бар. Имат строго начертана програма за посещение на нощните заведения, подредена още преди да дойдат тук. Те пият от залез слънце до сутринта, после лягат да спят, стават по някое време следобед и пак започват купона.

Ако отидете в Слънчев бряг сега, ще ги видите. Това са новите типични туристи в големите черноморски курорти. Застроените морски комплекси постепенно се разделят с имиджа си на семейни дестинации и се превръщат в младежки. Тази тенденцията започна преди години, но вече промени профила на туристите през лятото. И ако преди време "младежкият туризъм" беше тема табу и на него се гледаше с половин око, сега тези места се рекламират именно като курорти, в които купонът не свършва. Такъв имидж се налага от сайтовете в интернет, чужди телевизии снимат репортажи от партита по Черноморието и привличат нови почитатели.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

20 коментара
  • 1
    wds23355772 avatar :-P
    wds23355772

    Хубава статия! Мнго вярна! Незнайно защо, но българина си мисли, че хубавият морски курорт е с ниски хотели, големи градини, тихи туристи печащи се на семпли плажове. Това обаче бе през комунизма!
    Незнам защо, но на пук на ниското ни самочувствие като нация винаги сме си мислели, че трябва да развиваме луксозния туризъм?!?! Мен подобна мисъл искренно ме разсмива, но някой явно си милят, че с нашите 380км. ивица, и то на малко вътрешно море далеч от всяка стара цивилизация или пък екзотика можем да накараме Парис да си пече д-то тук!
    Но докато ние мислим капитализма действа! Когато се сетят от софия да дадат пари за качествена инфраструктура която да довежда до курортите и когато самите хотелиери се погрижат за курортната си инфраструктура ще имаме завършен супер продукт. Макар че и сега си става купон!

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    Камъкът се търкаля, търкаля, пък накрая си намери мястото

  • 4
    hrist0 avatar :-|
    Hristo Hristov

    Пропуснали сте само и една малка подробност (особено за Слънчев бряг). Младежите не само консумират алкохол, но и всякакъв вид синтетични наркотици, което е големия бизнес вече. А и къде другаде ще могат да си купят свободно шишенца, ще си ги сложат на масата в дискотеката и ще си шмъркат колкото си искат. За това е и този профил. Лобитата около нарко пазара просто си водят дойни крави. Бабите германки не шмъркат анфети.

  • 5
    thetheacher avatar :-|
    The.Teacher

    До коментар [#4] от "Hristo Hristov":

    Точно така е, само да добавим, че и тези младежи идват тук не само заради дрогата, но и заради евтината платена любов. Това е положението - евтин алкохол, евтини к**ви, всякакви наркотици и всичко това под зоркия и пасивен поглед на полицията. Не казвам, че това е толкова лошо - примерно една Холандия също има подобен имидж. Просто трябва още да подобрим инфраструктурата - пътища, зелени площи, тротоари и чистота и нататък ще видим.

  • 6
    stenk avatar :-|
    Stanimir Kosev

    "...отдалечаваме се от имиджа на луксозна дестинация"
    Дори и през комунизма не сме имали подобен имидж. Тогава просто България беше единствената възможна дестинация за морска почивка на източноевропейците ( и далечна Куба до където струваше около 1500 лева за седмица).
    Това с парти туризма е неизбежно и това е бъдещето на големите ни курорти. Младежите не търсят лукс и не мрънкат за лошото качество.
    С парите за 3-4* хотел на Слънчев Бряг в родните Норвегия или Дания например могат да си позволят най-много хостел.
    Да не говорим за безумно евтиния алкохол у нас.
    По мои наблюдения проститутките се ползват по-скоро от хора на средна възраст , а не от младите.
    Последните обикновенно са на големи смесени групи. Повече се срещат само женски компании , които е ясно какво търсят, тъй че мъжките компании не остават дълго на сухо :-)
    Същото е и по многобройните круизи из Карибите , дето всяка колежанска ваканция се превръща в безкарйна вакханалия. Същото е и в прехвалените Канкун и Ривиера Мая...

  • 7
    dabe avatar :-?
    dabe

    Всичко това са фактите на започващата глобална Депресия. Така, че и да говорите за наркотиците, това няма да промени нищо. Просто вижте поведението на мафията в Япония след риал-истейт катастрофата започнала през 80-те. Мафията през Депресията 30 в САЩ, Руската депресия и т.н. и т.н. А да не забравя, България след 1989-а :-).

    Истината е простичка, туризма е един от главните губещи при Депресия и не се изисква висока интелигентност това да бъде разбрано. Не завиждам на "инвеститорите" в тоя бранш в момента :-).

  • 8
    moreni avatar :-|
    moreni

    Българските курорти са бардаци. Приемете истината. Това казва статията в прав текст. Те са място никъде, което спокойно би могло да е насред пустинята или на Луната, това потребителите не ги интересува. Интересува ги на де напият, да се надрусат, да се набият и да се начукат. Уелкъм ту Ебиса - Бългерия. Хайде да си отгледаме и у нас повече такива зомбита: хем ще си увеличим клиентелата на бардаците, хем ще си осигурим и обслужващия персонал...

  • 9
    ras16377431 avatar :-|
    ras16377431

    До коментар [#8] от "moreni":

    Дядка, стига си мрънкал. Естествено, че младежи във ваканция ще се интересуват само от чукане, друсане и купон. Да са живи и здрави и да се кефят, докато не са станали като тебе сдухани от работа, ипотеки, циврещи дечурлига и мрънкаща съпруга.

    И легализирайте марихуаната най-сетне - по-малко ще се бият децата и ще скочи оборота на сладкарниците.

  • 10
    moreni avatar :-|
    moreni

    Странно. Когато 2007 година тия младежи, за които говорим сега, пълнеха площадите пред министерски съвет и парламента, за да защитят Странджа, и доказваха, че далеч не се интересуват само и единствено от споменатите дейности, а ги е грижа за нещо безценно и безвъзвратно унищожавано - българската природа - тогава бяха "зелени глави", "неокомунисти", "диваци" и прочие. Сега пращящите от младост футболни запалянковци, които идват по Черноморието да чупят черепите на барманите ни след здраво натряскване, извендъж станаха много мили хора, а действията им - напълно естествени. Колкото и да се опитвате да напъхате младите хора в калъпа на доходоносно зомби, подходящо за мутренските ви бетонни градини, никога няма да успеете. И точно тия, които се интересуват от нещо повече, впоследствие няма да водят сдухан живот, защото ще имат нещо повече. Казвам ти го от собствен опит, дядка.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK