Повече твои магазини
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Повече твои магазини

Общо седем от 11-те обекта на Калея ще сменят собственика и визията си

Повече твои магазини

"Максима" купува седем магазина на "Калея"

Зорница Маркова
6783 прочитания

Общо седем от 11-те обекта на Калея ще сменят собственика и визията си

© Надежда Чипева


В гладната 1997 г. едно магазинче за хранителни стоки започва да работи в столичния квартал "Красно село". На витрината му в синьо пише "Калея". Днес магазините с лого "Калея" са вече 11. Но не задълго.

Една от последните останали български вериги от по-малък формат продава бизнеса си на своя конкурент литовската "Максима". Купувачът управлява малки и средно големи магазини с марката "Т-маркет". Преди два месеца литовците обявиха плановете си да се разширяват, да увеличават броя на обектите си, като купуват по-малки конкуренти или откриват търговски площи със собствени усилия. Първият резултат вече е налице.

Малка, но сделка

"Максима" става собственик на седем от общо 11 магазина с марката "Калея". Тя ще ги прибави към своите 30 и така мрежата й ще порасне до 37 магазина. Генералният директор на "Максима" Вигинтас Шапокас съобщи, че предстои скоро да отворят още два магазина - в София и в Пловдив.

Обект на сделката с "Калея" е бизнесът на българската търговска верига и оборудването в магазините. Самите помещения остават собственост на "Калея". Литовците ще са наематели в тях, като договорът е за 15 години.

Придобитите обекти ще бъдат ребрандирани в корпоративната визия на "Т-маркет". Това би трябвало да стане до края на годината.

Останалите четири магазина, които не са включени в продажбата, ще продължат да работят като "Калея".

И двете страни не пожелаха да обявят на каква цена е сключена сделката, преди тя да бъде одобрена от Комисията за защита на конкуренцията. Затова би могло само да се предполага каква би била цената.

Годишният оборот на "Калея" за миналата година е около 25 млн. лв. Това прави среден приход от магазин по малко над 2 млн. лв. от всеки. Ако приходите от придобитите магазини се умножат по коефициент, който се смята за приемлив при сегашната конюнктура при оценката на бизнес (0.3-0.4), се получава предполагаема обща цена от около 5 млн. лв. Това, разбира се, е много груба оценка и крайната цена би зависила от редица субективни фактори като конкуренция, потенциал за развитие, необходимост от допълнителни инвестиции.

Развитието

Инициативата да има сделка е била от страна на "Максима". "Дълго време нямахме намерение на продаваме. Те ни направиха оферта, с която ние първоначално не се съгласихме, и водихме разговори шест месеца. Накрая се споразумяхме за параметрите", каза собственикът на "Калея" Калоян Стоянов. Той мотивира продажбата първо с желанието да излезе от бизнеса с магазини и второ - то е съвпаднало с предложението на купувача.

Вигинтас Шапокас коментира, че ръководената от него компания е имала сериозни интереси към магазините на "Калея". Те са от формата малки, квартални магазини и биха се включили успешно към концепцията на литовската компания - да бъде магазин до дома. Не случайно и слоганът на веригата е "твоят магазин".

Оттук нататък "Максима" ще продължи да расте. Водени са разговори и с други две-три малки компании, в момента няма активни преговори, но в първия удобен момент отново ще продължат, разказа Шапокас. През 2008 г. "Максима" беше пред сключване на сделка за придобиването на магазините "Европа" от бизнесмена Христо Ковачки, но до сделка не се стигна. Една от основните причини тогава беше исканата цена - около 30 млн. евро за 24 магазина.

С тази експанзия "Максима" се цели към увеличаване на пазарния дял и завземане на стратегически позиции в сегмента на кварталните магазини на конкурентни цени. С придобиването на "Калея" тя безспорно ще засили присъствието си.

Литовци в България

"Максима България" е част от литовската компания Maxima Grupe. Веригата започна да работи в България през 2005 г. В момента има 30 обекта, от които седем са нейна собственост. Активна е в София, Пловдив, Асеновград, Велико Търново, Сливен, Враца, Лом, Монтана, Перник, Костенец и Самоков.

Компанията има ръст на оборота за миналата година спрямо 2008 г., но и увеличение на загубата. През 2009 г. приходите на "Т-маркет" са 123 млн. лв., а загубата - 18.5 млн. лв.

Веригата е номер шест на пазара и има около 2% пазарен дял.

В гладната 1997 г. едно магазинче за хранителни стоки започва да работи в столичния квартал "Красно село". На витрината му в синьо пише "Калея". Днес магазините с лого "Калея" са вече 11. Но не задълго.

Една от последните останали български вериги от по-малък формат продава бизнеса си на своя конкурент литовската "Максима". Купувачът управлява малки и средно големи магазини с марката "Т-маркет". Преди два месеца литовците обявиха плановете си да се разширяват, да увеличават броя на обектите си, като купуват по-малки конкуренти или откриват търговски площи със собствени усилия. Първият резултат вече е налице.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    ariman_info avatar :-|
    Ariman

    Т-Макет за съжаление имат повече проблеми отколкото могат да решат, превърнали са се в синоним на евтин, мръсен магазин с нелюбезен персонал, според мен само с кампания по ребрандиране под същата марка няма да имат успех. Просто, защото хората не ги харесват, а имат потенциал, но плащат малко и лошо към всички - доставчици, персонал, фирми за услуги, а това вреди на цялостния имидж на компанията.
    Калея са с друга бизнескултура и не съм убеден, че ще се впишат лесно в Т-Маркет идеята.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новият пазар на труда

Новият пазар на труда

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK