Криле на желанието
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Криле на желанието

Boеing залага бъдещето си на новия 787

Криле на желанието

Водещите самолетни производители вече се усмихват след няколко големи поръчки

Константин Николов
3761 прочитания

Boеing залага бъдещето си на новия 787

© reuters


Големите летни авиоизложения винаги показват най-добре какво е точното състояние на самолетостроенето. Водещите производители чакат с нетърпение двата авиационни панаира в Париж и Фарнбъроу до Лондон (които се редуват през една година), когато представят най-новите си продукти и получават най-големите поръчки. През 2009 г. настроението в сектора беше минорно, тъй като продажбите на нови самолети достигнаха буквално санитарния минимум. Но през тази година оптимизмът в сектора явно се завръща, след като на изложението във Фарнбъроу гигантите Airbus и Boeing получиха няколко големи поръчки.

Boeing показа хитовия си самолет 787 Dreamliner, но той не беше най-интересен за наблюдателите, а поръчаните 30 машини 777-300ER на обща стойност 9.1 млрд. долара от превозвача Emirates Airlines. Отделно лизинговата компания на General Electric - GE Capital Aviation Services (GECAS), направи заявка за 40 самолета 737-800 на каталожна цена за 3 млрд. долара. Големият конкурент Airbus също не се оплакваше и продаде 51 самолета A320 на Air Lease Corporation за 4.4 млрд. долара, 11 A330-300 на руския национален превозвач "Аэрофлот", а GECAS купи и 60 A320. Общо за първите три дни от изложението стойността на поръчаните самолети достигна 28 млрд. долара, далеч от рекорда през 2008 г. от 88.7 млрд. долара, но значително над 7 млрд. долара в Париж през миналата година.

Новината за големите поръчки предизвика радост в сектора, но и

известни притеснения

Някои мениджъри смятат, че е възможен нов балон в индустрията след срива през последната година. Други са по-умерени и посочват, че повечето авиокомпании летят с остарели машини, които тепърва ще трябва да бъдат подменени с по-икономични и екологично чисти. Добрата новина е, че пазарът е далеч по-разнообразен. "Късметлии сме, че тази криза не ни удари преди 20 години, когато бяхме зависими само от два пазара - Европа и Северна Америка", казва пред британския в. Telegraph изпълнителният директор на Airbus Том Ендерс. Сега повечето поръчки идват от бързо разрастващите се превозвачи в Азия, Латинска Америка и Близкия изток.

Изпълнителният директор на Boeing Commercial Airplanes Джим Албоу също смята, че прогнозите за самолетния пазар са положителни въпреки продължаващата икономическа несигурност. В началото на юли американската компания обяви пазарните си очаквания за следващите години, според които продажбите ще надхвърлят 30 000 самолета и 740 товарни до 2029 г. при стойност 3.5 трилиона долара. На същото мнение е и Ендерс: "Бизнесът ни е дългосрочен, с дълги цикли. В зависимост от модела самолетите летят по 40-50 години."

И двете големи компании залагат бъдещето си на модели, които да осигурят голяма част от приходите им през следващите години. Премиерата на споменатия Dreamliner на Вoeing беше отлагана многократно и вече се говори, че хай-тек самолетът официално ще влезе в експлоатация чак през 2011 г. От своя страна Airbus също закъсня със своя джъмбо A380, който пусна през 2007 г., с милиарди евро над определения бюджет. Европейският производител има печален опит и с военния транспортен самолет A400M, чиято разработка закъсня толкова много, че проектът беше пред спиране.

Не особено положителна новина за производителите е и упоритостта на авиокомпаниите на западните пазари да се сливат помежду си, да търсят нови партньорства и да консолидират авиофлотилиите си. В Европа Air France отдавна се обедини с KLM, Lufthansa - със Swissair, а през тази година: Вritish Airways с Iberia. В САЩ Delta се сля с Northwest, а скоро United ще се обедини с Continental. Много от тези превозвачи отложиха "пенсионирането" на свои самолети, за да не купуват нови. Авиокомпаниите във въздушните алианси SkyTeam, Oneworld и Star Alliance все повече променят разписанията си, за да се комбинират по-дългите атлантически и тихоокеански маршрути. По този начин те намаляват разходите си и допълнително ограничават покупките на нови машини.

Друго предизвикателство

пред двата големи производителя са непрестанните през последните години търговски спорове и взаимни обвинения. САЩ и Европейският съюз подадоха оплаквания един срещу друг в Световната търговска организация (СТО) за неправомерни държавни помощи за Airbus и Boeing. Във Вашингтон твърдят, че европейските правителства подпомагат самолетния производител с държавни заеми, докато европейското обвинение е, че Boeing винаги печели големите военни поръчки от Пентагона и получава други данъчни облекчения и субсидии. Тези спорове винаги са актуални в борбата за надмощие между двата гиганта на самолетния пазар. Според Ендерс ролята на държавата в подкрепата на самолетопризводителите няма да намалее. "Истината е, че на света няма голяма авиопрограма, която през последните десетилетия да не се е възползвала от правителствена подкрепа. Целият шум в СТО всъщност е безсмислен, тъй като не само европейците и американците ще произвеждат големи самолети - китайците също имат амбициозни планове, както и руснаците и индийците. Докато спорим помежду си, други правителства могат да се възползват от това", смята изпълнителният директор на Airbus.

Boeing и Airbus вече не са еднолични конкуренти. В битката за клиенти все повече се намесват по-малки производители като канадската Bombardier и бразилската Embraer. И двете компании създадоха средно големи модели самолети, които се превръщат в директни конкуренти на изключително успешните Boeing 737-700 и Airbus A319. Ако двата гиганта продължават да хвърлят огромни усилия в големите си и скъпи проекти, като нищо рискуват да загубят съществен бизнес в по-малкия сегмент, където не само канадци и бразилци вече имат апетити.

Големите летни авиоизложения винаги показват най-добре какво е точното състояние на самолетостроенето. Водещите производители чакат с нетърпение двата авиационни панаира в Париж и Фарнбъроу до Лондон (които се редуват през една година), когато представят най-новите си продукти и получават най-големите поръчки. През 2009 г. настроението в сектора беше минорно, тъй като продажбите на нови самолети достигнаха буквално санитарния минимум. Но през тази година оптимизмът в сектора явно се завръща, след като на изложението във Фарнбъроу гигантите Airbus и Boeing получиха няколко големи поръчки.

Boeing показа хитовия си самолет 787 Dreamliner, но той не беше най-интересен за наблюдателите, а поръчаните 30 машини 777-300ER на обща стойност 9.1 млрд. долара от превозвача Emirates Airlines. Отделно лизинговата компания на General Electric - GE Capital Aviation Services (GECAS), направи заявка за 40 самолета 737-800 на каталожна цена за 3 млрд. долара. Големият конкурент Airbus също не се оплакваше и продаде 51 самолета A320 на Air Lease Corporation за 4.4 млрд. долара, 11 A330-300 на руския национален превозвач "Аэрофлот", а GECAS купи и 60 A320. Общо за първите три дни от изложението стойността на поръчаните самолети достигна 28 млрд. долара, далеч от рекорда през 2008 г. от 88.7 млрд. долара, но значително над 7 млрд. долара в Париж през миналата година.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    pesheff avatar :-|
    Пешката

    Браво на бразилците и на канадците! Пазара има нужда от повече конкуренция! Успех и на Сухой и техния Суперджет


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.