По нефт и масло
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

По нефт и масло

Корабите на Европейската агенция за морска безопасност се включват при големи инциденти

По нефт и масло

Почистването на морски води е бизнес без конкуренция

Калина Горанова
5590 прочитания

Корабите на Европейската агенция за морска безопасност се включват при големи инциденти

© Капитал


"Дано няма пазар за нас".

Подобно пожелание би звучало странно от устата на всеки мениджър на компания. Не и когато е направено от Антон Манолов - изпълнителния директор на "Поддържане чистотата на морските води". Компанията е единствената, която се грижи за предотвратяване на замърсяванията в българската акватория и пристанища на Черно море. Това е дружеството, за което всеки по-сериозен допълнителен приход е равносилен на нефтено петно в морето. "Дано няма пазар. За да спечелим 50 хил. евро, ще отиде туристическият сезон в Слънчев бряг например", твърди Манолов.

След инцидента в Мексиканския залив темата за това как се отстраняват петролните продукти от водната повърхност и дали може да се реагира адекватно при подобна кризисна ситуация стана по-актуална от всякога. В България обаче ПЧМВ е позната само сред морския бранш. Обикновено представата ни за поддържането на морските води в добро състояние често се изчерпва до работата след инциденти. Всъщност (и за щастие) почистването е по-скоро текуща дейност, а дружества като ПЧМВ имат основно ежедневни задължения около акостирането на корабите в големите черноморски пристанища.

Чисто наследство

"Поддържане чистотата на морските води" е бивше държавно предприятие монополист, приватизирано през 2000 г. от производителя на моторни масла "Приста ойл" за 2.5 млн. лв. (при обявена първоначална цена от 1.2 млн.). В срок от 10 години новият собственик беше длъжен да запази специфичната дейност на компанията, като този ангажимент изтече през март тази година. От компанията обаче заявиха, че ще продължат да развиват същата дейност, като освен нея ПЧМВ разполага и с два пристанищни терминала във Варна. Целият оборот на дружеството за 2009 г. е 5.7 млн. лв. За сравнение - през 2008 г. приходите са 7.7 млн. лв., като причината за спада е по-малкият брой кораби, акостирали в пристанищата във Варна и Бургас.

Основен актив и разход на компанията е специализираната техника за елиминиране на разливи, която изисква многомилионна първоначална инвестиция и сериозни средства за поддържанието й в постоянна изправност (виж карето).

Технологията

Фирма "Поддържане чистотата на морските води" разполага с т.нар. бонозаградители, скимъри, нефтосъбирача за открито море "Русалка" и танкер. Първите са бързоходни катери, които на борда си разполагат със заграждения (бонове). Те се спускат във водата с цел да локализират разлива, за да бъде почистен по-лесно впоследствие. Събирането става с помощта на скимърите - помпи, които засмукват петролната течност, и нефтосъбирачите. Събраното се товари на танкер и се откарва в пречиствателната станция на компанията във Варна. Там водата се отделя от отпадъците и последва допълнителната им преработка в зависимост от вида им.

Виновникът плаща

През последните 5 години в български води е имало само два по-сериозни разлива. Въпреки това компанията има редица специфични текущи задължения. Например всеки танкер, който вози тежки горива като нефт и мазут, трябва да бъде обезопасен при товаро-разтоварната си дейност. Така фирмата осигурява т.нар. бонови заграждения около кораба, като цената на услугата варира между 600 и 2300 ерво в зависимост от размера на кораба. Цената на услугата нараства, ако се появи нефтено петно. Почистването му е скъпо удоволствие за всеки виновник - 450 евро на час работа, ако ПЧМВ не е участвала с обезопасяването на кораба преди това.

Компанията също така е и оператор на отпадъците в двете пристанища във Варна и Бургас. Отстранява и натрупалите се замърсявания без ясен източник във водите на пристанището, както и различните видове отпадъци, които се генерират от корабите при обичайната им дейност, както и при корабните ремонти. За тази услуга плавателните средства са длъжни да заплащат екотакса. Това става по силата на договори с Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура", което е собственик на пристанищата и отговаря за чистотата им. При тази дейност, особено при твърдите отпадъци, ПЧВМ има конкуренция. В пристанище Варна компанията е единствен оператор, в Бургас обаче с твърдите отпадъци се занимава компанията "Океан шипинг".

Дали ще се появи по-сериозна конкуренция в борбата с петролните замърсявания е спорно. Причината е в ограничеността на българския пристанищен пазар, от една страна, и големите първоначални инвестиции и скъпа текуща поддръжка, от друга.

SOS Констанца

При сериозен инцидент държавата може да разчита единствено на помощ отвън

Когато се заговори за сериозни инциденти с нефт в български води, един от най-често задаваните въпроси е дали държавата има капацитет да се справи. Отговорът е "не". "Поддържане чистотата на морските води" има техника за текущо почистване и превантивна дейност, но при голям инцидент ще е необходима помощ отвън. Обикновено под голям разлив се разбира изтичането на над 1000 тона нефт.

Държавите, които могат да реагират самостоятелно, са малко. За целта Европейската агенция за морска безопасност EMSA е предложила следното решение: по крайбрежието на Европа разполага с 12 специализирани нефтосъбирача, всеки от които отговаря да се отзове при авария в дадения регион. Така, ако в български води стане инцидент, ще бъде изпратен румънският кораб, който е позициониран в пристанището в Констанца.

Агенцията организира търгове, на които корабните компании (които преценят, че могат да осигурят подходящото плавателно съоръжение) участват за спечелването на т.нар. stend by на корабите. (В началото на миналата година българската ПЧМВ закупува документи, но се отказва впоследствие, тъй като условията са много високи.) Това означава, че EMSA ще финансира текущите им разходи през годината срещу задължението да се отзоват в рамките на часове при инцидент. Корабите на EMSA се включват при поискване на помощ от съответната държава или от виновника за разлива. Условието е някой (държавата или виновника за разлива) да гарантира, че на корабите ще бъде платено, като цената е хиляди евро на ден. "Цената, на която работят корабите на EMSA, все пак е по-ниска от тази на други международни компании, специализирани в тази дейност, като Oil Spill Response Limited например", коментира кап. Петър Петров, директор на дирекция "Инспекционна дейност" в Изпълнителна агенция "Морска администрация" към транспортното министерство.

След съвместно учение между EMSA и "Морска администрация" тази година стана ясно, че Националният авариен план за борба с нефтени разливи в Черно море трябва да бъде променен. От "Морска администрация" са си поставили за цел да са готови до края на есента.

"Дано няма пазар за нас".

Подобно пожелание би звучало странно от устата на всеки мениджър на компания. Не и когато е направено от Антон Манолов - изпълнителния директор на "Поддържане чистотата на морските води". Компанията е единствената, която се грижи за предотвратяване на замърсяванията в българската акватория и пристанища на Черно море. Това е дружеството, за което всеки по-сериозен допълнителен приход е равносилен на нефтено петно в морето. "Дано няма пазар. За да спечелим 50 хил. евро, ще отиде туристическият сезон в Слънчев бряг например", твърди Манолов.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.