Харис Коцибос: Достъпът до мрежата на БТК трябва да бъде отблокиран
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Харис Коцибос: Достъпът до мрежата на БТК трябва да бъде отблокиран

"От началото на септември ще продаваме iPhone 4"

Харис Коцибос: Достъпът до мрежата на БТК трябва да бъде отблокиран

Главният изпълнителен директор на "Глобул" пред "Капитал"

Андриан Георгиев
4986 прочитания

"От началото на септември ще продаваме iPhone 4"

© Красимир Юскеселиев


Профил

Харис Коцибос е главен изпълнителен директор на "Глобул" вече две години. Преди това той управлява търговските дейности на втория мобилен оператор.

Коцибос завършва електроинженерство в Атинския технически университет. След това получава магистърска степен по бизнес администрация от университета в Дърам, Великобритания.

Кариерата на Харис Коцибос започва преди 15 години в гръцкото подразделение на Procter & Gamble. Той работи последователно като маркетинг директор в Unifon/Vodafone и Gr. Sarantis. След 2002 г. Харис Коцибос заема позицията търговски директор в телекомуникационни компании като O.T.E. International, Armentel и OTEGlobe. Гръцката OTE е собственик на българския "Глобул" през дъщерната компания Cosmote. След 2009 г. Deutsche Telekom притежава 30% от OTE.

Кои са най-важните тенденции в българските телекомуникации през 2010 г.?

- Положителното е, че разпространението на 3G услуги и потреблението на мобилен интернет продължава да расте. От друга страна, в България, както и в другите страни, има спад в приходите от гласова телефония - нашият основен източник на приходи. Освен намалението в цените има комбиниран ефект от кризата, тъй като всеки внимава колко говори по телефона. Проучваме възможностите на LTE (Long Term Evolution - нов телекомуникационен стандарт). Рано е да се каже кога ще предложим LTE услуги в България, но най-вероятно това ще се случи през 2012 г.

Мина ли пикът на кризата?

- Не е ясно. Окуражително е, че темпът на месечен спад в икономиката намалява и може би наближаваме дъното.

По време на криза намалява ли качеството на телекомуникационните услуги?

- Не. Никога не сме си и помисляли да намалим качеството, за да спестим пари. Идеята не е добра, тъй като дава краткосрочно предимство, което бързо изчезва. Смятам, че и другите оператори мислят така.

Кои са бъдещите източници на приходи на "Глобул"?

- Те ще бъдат свързани с безжичния интернет. Следим и какви са възможностите за бизнес в области извън мобилната телефония, например да продаваме застрахователни продукти или услуги от здравеопазването. Но е твърде рано за подробности.

Смятате ли да изнесете част от техническия си персонал към външна фирма?

- Не.

Планира ли "Глобул" да купи интернет доставчик?

- Да и не. Пазарът на мобилна телефония вече достига насищане. На практика няма нови клиенти. Ако искаме да растем, трябва да се насочим към сектори като фиксираната телефония и интернет. Така че обмисляме дали да купим интернет доставчик. Нашите конкуренти правят същото.

Към момента най-реалистично е да настояваме Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) да отблокира достъпа на конкурентни оператори до инфраструктурата на БТК. Изграждането на нова оптична мрежа е скъпо и ще отнеме време.

При какви условия "Глобул" ще иска достъп до инфраструктурата на БТК?

- Цената трябва да е по-ниска. Сегашните такси на едро на БТК за наем на фиксирани телефонни линни (local loop unbundling) и интернет достъп (bitstream) са с 20% над средното ниво за ЕС. По този начин разходите са по-високи, докато тарифите на дребно на БТК са по-ниски. Това създава ценова преса за конкуренцията.
Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) се фокусира върху мобилния пазар, но парадоксалното е, че липсват мерки на фиксирания пазар. Не казвам, че всичко в мобилния бизнес е перфектно, но потребителят има избор между три оператора. Фиксираният пазар обаче е доминиран от БТК, чийто дял е над 94%. Това е срам за държава - членка на ЕС.

КРС трябва да анализира ценообразуването на БТК. Това е първата точка. Освен това операторите трябва да имат гарантирано качество достъп до мрежата на БТК (SLA - service level agreement).

Технологията ADSL (доставка на интернет през медните жици на БТК) остарява. Какви услуги ще предложите през мрежата на БТК?

- Фиксиран интернет и телефония. ADSL не е нова технология, но нейният наследник VDSL е по-евтин от изграждането на оптична мрежа и осигурява реална скорост от 40 Mbit/s.

Наскоро Комисията за защита на конкуренцията обяви, че "Глобул" води нелоялна политика с автоматичното удължаване на договори на своите потребители. Ще промените ли това?

- "Мобилтел" първи въведе тази мярка. Сигнализирахме КРС преди година и половина да премахне блокиращата клауза в договорите, но регулаторът не направи нищо. Отказваме да бъдем жертви на тактиката на "Мобилтел". Затова също въведохме мярката. Не казвам, че е добра за потребителите или за оператора. Действително тя ограничава свободата на клиентите и ние сме против нея. Когато "Мобилтел" премахне тази мярка, ние ще направим същото.

Смятате ли да предложите доставка на телевизия?

- Обмисляме тази възможност. Предпочитаме сателитна телевизия заради по-голямото покритие и по-ниските разходи.

Въобще интересуваме се от всеки тип съдържание, което може да бъде доставяно по интернет. Преговаряме с доставчици на съдържание, но все още не можем да коментираме.

Кога ще продавате iPhone 4?

- Планът е от началото на септември да продаваме iPhone 4. Споразумението с Apple не ми позволява да кажа колко бройки iPhone сме продали досега, но те са от порядъка на няколко хиляди.

Какъв е проблемът с обществените поръчки за телекомуникации?

- По-скоро е скандал. Много ведомства не обявяват търгове от шест-седем години. Това не е изгодно за тях, защото техният оператор ги таксува по стари и по-високи цени.

Другият проблем е, че някои търгове са с предизвестен победител. Най-често поръчката печели "Мобилтел". Един от използваните трикове е да се изисква EDGE технология ("Глобул" няма EDGE мрежа - бел. авт.). Тя е предвестник на 3G и няма нужда да се настоява за EDGE. В други случаи се изисква специфичен сертификат ISO, което е излишно. Частният сектор, който често е по-взискателен от държавния, не държи на ISO. Но когато става дума за държавни поръчки, изведнъж нещата стават много стриктни.

Третият проблем е тежестта на факторите, които участват в крайния избор. Например държавна институция изисква 80% от обажданията да бъдат в мрежата на "Мобилтел", а 20% в мрежата на "Глобул". Това съотношение 80:20 не отговаря вече на пазара, тъй като "Мобилтел" има 50% от пазара, а "Глобул" - 40%. Не трябва да има подобни изисквания. Иначе силният става все по-силен, а слабият остава слаб.

Профил

Харис Коцибос е главен изпълнителен директор на "Глобул" вече две години. Преди това той управлява търговските дейности на втория мобилен оператор.

Коцибос завършва електроинженерство в Атинския технически университет. След това получава магистърска степен по бизнес администрация от университета в Дърам, Великобритания.

Кариерата на Харис Коцибос започва преди 15 години в гръцкото подразделение на Procter & Gamble. Той работи последователно като маркетинг директор в Unifon/Vodafone и Gr. Sarantis. След 2002 г. Харис Коцибос заема позицията търговски директор в телекомуникационни компании като O.T.E. International, Armentel и OTEGlobe. Гръцката OTE е собственик на българския "Глобул" през дъщерната компания Cosmote. След 2009 г. Deutsche Telekom притежава 30% от OTE.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    jj avatar :-|
    J.J.

    Оптична мрежа, дори и по-скъпа е в пъти по-ефективна от най-добрия вариант на ADSL и подобните. Мисля, че инвестицията там би била доста печеливша, с оглед на предлагането на комплексна услуга: телевизия, високоскоростен интернет, телефон и т.н. Вижте PON на Спектрум Нет, за пример, макар че и те напоследък изглежда преустановиха инвестициите.

  • 2
    hrist0 avatar :-|
    Hristo Hristov

    ""Мобилтел" първи въведе тази мярка. Сигнализирахме КРС преди година и половина да премахне блокиращата клауза в договорите, но регулаторът не направи нищо. Отказваме да бъдем жертви на тактиката на "Мобилтел". Затова също въведохме мярката. "

    И от цялата работа пак този, който плаща сметката - потребителят, страда. Интересно, като потребители как точно да си защититм правата, при положение, че май на никой не му пука за тях?

  • 3
    plap avatar :-|
    plap

    От първите абонати на Глобул съм. Наскоро ги напуснах с цялата си бизнес група. Единственото, за което съжалявам, е че не го направих по-рано. Това е най-безскрупулната, некоректна към клиентите си и лицемерна компания, която съм срещал в живота си!

  • 4
    t_ avatar :-|
    t_

    Лошото е, че всички те цакат. Аз съм абонат и на Глобул и на Мтел. И двата оператора те цакат където те хванат. Уж Глобул не продължаваха договорите автоматично, ама нейсе. Сега обаче ми свършва договорът. И познайте дали ще го продължа. На всичкото отгоре и нямат интересни предложения. Еми няма да го продължа. Изгубиха ме като клиент. Мтел - о ужас. Надявам се поне на един от операторите да му дойде просветлението и да използва липсата на такава клауза като конкурентно предимство.

  • 5
    tosho_tg avatar :-|
    tosho_tg

    До коментар [#4] от "t_":

    При Глобул (а и при Мтел) трябва поне 31 дни по-рано да ги предизвестиш, че не искаш договора ти да се подноява абтоматично.

    За сега само Виваком не удължава автоматично договорите за мобилните услуги.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK