С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 3 сеп 2010, 17:09, 6914 прочитания

Burger King с бразилски вкус

Втората по големина в света верига за бързо хранене става собственост на фонда 3G Capital за 4 млрд. долара

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В България

Burger King влезе в България през 2008 г. – доста години след основния си конкурент McDonald’s, който не се притеснява да стъпва на рискови пазари, какъвто беше българският.

Интересно е, че за територията на България Burger King работи с два представителя - AmRest - дъщерно дружество на едноименната полска компания, и "Синема ентъртейнмънт", част от собственика на кината "Арена" - "Александра груп". Така покрай световната верига на българския пазар се създаде непознат преди бизнес модел – една компания с два, а защо не и повече представители – от една страна те са конкуренти, от друга – могат да бъдат и партньори.

Първите ресторанти на Burger King бяха в "Сити център София" и в "Мол Варна".

Burger King Holdings, оператор на втората в света верига за бързо хранене, базирана в американския щат Маями, е на път да бъде продаден, и то доста добре, в момент на нестабилна икономика и намаляващи клиенти. Получената оферта оценява фирмата за 4 млрд. долара (акции плюс дълг). Купувачът е фондът за дялово инвестиране (private equity fund) 3G Capital, чиято централа е в Ню Йорк, но капиталите й са главно бразилски. Компанията се свързва преди всичко с бразилския милиардер Жорже Пауло Леман, който е един от архитектите на създаването на пивоварния гигант InBev.

3G и нейните инвеститори гледат на Burger King като на дългосрочна инвестиция и една от главните им задачи ще бъде да преценят как компанията да промени стратегията си и да подобри финансовите си резултати.

От едни ръце в други



Веригата за бързо хранене Burger King е създадена през 1954 г. от Джеймс Макламър и Дейвид Еджертън. Оттогава досега веригата четири пъти е сменяла собствениците си, сега е публична компания, а 32% се държат от консорциум от фондове с дялово участие, предвождан от Texas Pacific Group. В консорциума влизат още Bain Capital, както и фонд на инвестиционната банка Goldman Sachs. Те придобиха Burger King през 2002 г. приблизително за 1.5 млрд. долара от британския производител на напитки Diageo. Burger King е публична компания от 2006 г. Към края на август 2010 г. пазарната й капитализация се изчислява на близо 2.3 млрд. долара.

Ден преди обявяването на сделката като потенциален купувач се сочеше компанията 3i Group.

Далеч от борсата


Много анализатори смятат, че връщането на Burger King към частна компания извън борсата може би е правилната рецепта. Това ще даде на компанията време да се фокусира върху оправянето на влошените й отношения с франчайз получателите и да стане различима от основния си конкурент McDonalds.



"Burger King е изправена пред някои сериозни предизвикателства, коментира Марк Калиновски, анализатор на ресторантската индустрия от Janney Capital Markets. Понякога е много по-добре проблемите да се разрешават извън групата на публичните компании - нещата се уреждат тихомълком и не изпитваш натиска от оповестяването на тримесечните финансови резултати."

А последните тримесечни резултати наистина упражниха натиск върху имиджа на компанията и я направиха привлекателна цел за придобиване.

Сериозен спад


Нетната печалба на веригата падна на 49 млн. долара, или 36 цента на акция, през четвъртото тримесечие на финансовата 2010 г., което свърши на 30 юни, от 58.9 млн. долара, или 44 цента на акция година по-рано. Движенията на валутния пазар са намалили през четвъртото тримесечие печалбата с един цент на акция.

Приходите са паднали с 1% до 623 млн. долара, което е по-малко от очакванията на експертите за 635 млн. долара.

Новините за продажбата повишиха ценните книжа на Burger King на Нюйоркската фондова борса с близо 15%, но лошите продажби и финансовите резултати като цяло сваляха котировките на акциите на компанията от началото на годината.

И още неблагоприятни обстоятелства


През август Burger King обяви, че прогнозира слабо търсене през новата финансова година на фона на усложнената икономическа обстановка.

Компанията добави също, че не може да предскаже как разходите за основната й суровина – говеждото месо, ще повлияе на резултатите. От Burger King казаха за "Ройтерс", че очакват разходите за продукти в САЩ да нямат промяна през 2011 г., въпреки че цените на пшеницата и говеждото са уязвими и несигурни.

Веригата има очаквания негативно да влияе на продажбите й през 2011 г. увеличаващата се безработица, а също държавните програми за строги икономии, провеждани в редица европейски страни.

Burger King е по-уязвима на слабия пазар на труда в САЩ (основен неин пазар) в сравнение с главните си конкуренти Mc’Donald’s и Wendy’s, защото най-голям дял от клиентите й са млади хора. Тази демографска група претърпя най-голяма загуба на работни места в индустрията  главно в строителството и производството.

В капана на цените

В началото на финансовата криза Burger King, за разлика от McDonald’s, не прояви никаква гъвкавост в цените си. В света продажбите в едни и същи магазини, които са отворени най-малко от една година, през четвъртото тримесечие (1 април -30 юни 2010 г.) намаляха с 0.7% спрямо същия период на предишната финансова година. За първите три тримесечия на финансовата 2010 г. (1 юли 2009 г. – 30 юни 2010 г.) тя вече отбеляза 2.3% спад на продажбите си в глобален обхват, докато през същия период на финансовата 2009 имаше увеличение от 1.2%. Компанията отчете спад на продажбите с 3.9% в САЩ и Канада, докато миналата година на тези пазари е имала нарастване от 0.4%.

Анализаторите изчисляват, че менюто на стойност от един до 1.49 долара, което преди заемаше 12% от продажбите, вече заема между 15 и 20%, а това поражда загриженост за бъдещето.

Клиентите

Неотдавна веригата оторизира франчайз обектите си да вдигнат цената на сандвичите Whopper Jr. от един долар на 1.29 долара.

Изпълнителният директор Джон Чидси заяви, че компанията не възнамерява да вдига цените на други продукти за момента, че веригата щяла да "наблюдава и преценява какво се случва наоколо".

Дружеството се опитва да пренасочи клиентите си от своите качествени продукти, които предлага на ниски цени, към по-скъпите си продукти. Евтините оферти увеличиха посещенията, но се отразиха зле на средния размер на сметките и на печалбите на ресторантите. Проблемите дойдоха, когато потребителите с изтънели джобове се насочиха преди всичко към най-евтините предложения.

На какво разчита

Верига номер 2 в САЩ подобно на най-големия си конкурент McDonald’s се обърна към сутрешното меню за закуска, а в магазините си продава скъпи продукти и Seattle's Best Coffee на Starbucks.
През четвъртото тримесечие Burger King имаше успех с краткотрайното предлагане на скъп продукт – ребърца на скара на дървени въглища.

Като част от дългосрочната й стратегия да увеличи печалбата компанията обяви, че ще продаде половината от ресторантите, на които е собственик за период от три до пет години. Целта е да се намали процентът на ресторантите, на които е собственик, от 10% на 5%.

Надеждата e, че чрез франчайза веригата ще бъде в позицията да инвестира в разширяването на бранда Burger King чрез увеличаване на магазините. Това е също начин да се намалят капиталовите разходи в момент, когато компанията се опитва да модернизира имиджа на всичките си ресторанти.
Не е известно дали тази стратегия ще бъде запазена от новите собственици. Но преди това големият въпрос е дали 3G ще финализира сделката.

Апетитът идва с яденето

Частните инвестиционни фондове се активизираха през последните няколко месеца на пазара на сливания и придобивания. Като цяло август 2010 стана най-активният месец на сделки от 1999 г. насам.

През юли Blackstone Group сключи сделка за покупка на енергийната компания Dynegy за 543 млн. долара.

Сделки има и в ресторантьорския бизнес. Дъщерна компания на Apollo Management плати около 1 млрд. долара през юли за CKE Restaurants, а Golden Gate Capital купи за 180 млн. долара това лято On The Border Mexican Grill & Cantina.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Tencent обяви изненадващо по-слаби резултати 1 Tencent обяви изненадващо по-слаби резултати

Китайската компания, известна с приложението WeChat, усеща влиянието на продължаващите протести в Хонконг и забавянето на икономиката

16 ное 2019, 1067 прочитания

Трудни времена за SoftBank Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

15 ное 2019, 1710 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
IFA 2010: Всички срещу Apple

Технологичната индустрия показва в Берлин нови таблети, интернет телевизори и 3D видео

Още от Капитал
Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Повече прозрачност в общинския съвет

Основните политически групи единодушно се ангажират с промени в досегашния начин на работа

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10