Пет неща, които новите магазини ще променят

Преди големите търговски веригите да влязат в България, подобни щандове бяха само на снимка
Преди големите търговски веригите да влязат в България, подобни щандове бяха само на снимка
Преди големите търговски веригите да влязат в България, подобни щандове бяха само на снимка    ©  Надежда Чипева
Преди големите търговски веригите да влязат в България, подобни щандове бяха само на снимка    ©  Надежда Чипева

1. Повече магазини ще се борят за едни и същи клиенти - ако преди на вашата улица е имало само малък квартален магазин, а сега сте обградени от три обекта на по-големите вериги, логично би било всяка от тях да се бори за вас като клиент. Постепенно отминава времето, в което веригите работеха, "необезпокоявани" от конкуренцията. Съревнованието между магазините ще има няколко ефекта, като най-напред те ще трябва да се отличат от останалите с някаква характеристика. Двата най-важни фактора, които разделят клиентите, са цената, от една страна, и качеството и разнообразието, от друга. Така със засилване на конкуренцията веригите ще се диференцират все повече. Тези, които ще залагат на ниската цена, ще наблягат все повече на нея. Това е нишата, която ще заемат дискаунтърите - Lidl, Penny, Plus (последната беше купена от LIDL и постепенно ще се влее в нея). Веригите с по-големи магазини ще трябва да привличат с разнообразие и повече услуги.

2. Нови правила за доставчиците - разрастването на веригите влияе директно на фирмите, които внасят или произвеждат някакви продукти. От една страна, по-голямата търговска мрежа е шанс за тях и достъп до повече клиенти и дори до чужди пазари. От друга страна,  обвързването на по-малките доставчици с големите вериги ги прави силно зависими от тях. Има случаи, в които до 70-80% от бизнеса на някоя малка фирма зависи от една-единствена верига. Тогава търговецът е в изключително силната позиция да налага правилата, които са му изгодни на него. Ако доставчикът развали отношенията си с веригата, той може да изгуби целия си бизнес.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ozd05563707 avatar :-|
    ozd05563707
    • + 18

    Най-хубавото е, че дистрибуторите дават фира. Защото са мафия.

    Нередност?
  • 2
    cartman avatar :-?
    Eric Cartman
    • - 2
    • + 12

    Малкият квартален магазин до нас продава стока с изтекъл срок на годност и с нарушена цялост на опаковката. Цените са силно завишени. Продукти, от типа "с подарък" се таксуват на по-висока цена (по преценка на касиерката). На стоката няма етикети с цени. Касиерките чукат каквито цени им падне +- 20 ст. Имаше промоция на едни картофени пюренца "взимаш 1 и получаваш 2". Човека беше отворил всички кутии, извадил второто пюренце и запечатал кутиите с тиксо. Магазинът се намира на 5 мин. пеша от голям магазин от веригите. Наскоро собственикът се премести в по-голямо помещение и нае допълнителен персонал. Почти постоянно има опашка. На теория статията е вярна, но пазарната икономика и потребителското поведение в България не действат както на други места. Българите не са свикнали да очакват качество на предлаганата услуга, камо ли да го търсят и изискват. Важното е да ти е близо, да не би случайно да ти заслабне г*за като идеш 500 м. по-далече.

    Нередност?
  • 3
    epoc avatar :-|
    epoc
    • + 5

    В момента аз виждам надценени стоки или обезценени боклуци. единствената полза за потребителите е, когато веригите почват да воюват и обявяват промоции за наистина качествени продукти, но и тогава трябва да си доста бърз, иначе количествата се изчерпват.

    Иначе фаворит в мизерията ми е Кауфланд в Овча Купел. В началото на седмицата (в рамките на цялата седмица) се прави промоция на маскарпоне, на което срокът изтича в сряда. Продават стоки с изтекъл срок на годност (и дават награда 1 лев ако им покажеш такава, но когато си поисках левчето те ми обясниха, че трябвало да купя стоката). Зеленчуците са под всякаква критика, освен ако не си падате по изучаване на визможните гнилостни бактерии и начините на тяхното развъждане.
    Фаворит по скъпотия за сметка на това ми е Била - не може бирата навсякъде да е на промоция и на нея да има напечатана препоръчителна цена, а в Била да е с 10-15 стотинки отгоре. Никаква пазарна логика, ако ме питате мен. Кока-кола 0,5 литра е на същата цена като магазинчето в центъра, от което си купувам капучиното. Дискаунтъри? Да бе.....

    Нередност?
Нов коментар