Пет неща, които новите магазини ще променят
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пет неща, които новите магазини ще променят

Преди големите търговски веригите да влязат в България, подобни щандове бяха само на снимка

Пет неща, които новите магазини ще променят

Зорница Маркова
9979 прочитания

Преди големите търговски веригите да влязат в България, подобни щандове бяха само на снимка

© Надежда Чипева


1. Повече магазини ще се борят за едни и същи клиенти - ако преди на вашата улица е имало само малък квартален магазин, а сега сте обградени от три обекта на по-големите вериги, логично би било всяка от тях да се бори за вас като клиент. Постепенно отминава времето, в което веригите работеха, "необезпокоявани" от конкуренцията. Съревнованието между магазините ще има няколко ефекта, като най-напред те ще трябва да се отличат от останалите с някаква характеристика. Двата най-важни фактора, които разделят клиентите, са цената, от една страна, и качеството и разнообразието, от друга. Така със засилване на конкуренцията веригите ще се диференцират все повече. Тези, които ще залагат на ниската цена, ще наблягат все повече на нея. Това е нишата, която ще заемат дискаунтърите - Lidl, Penny, Plus (последната беше купена от LIDL и постепенно ще се влее в нея). Веригите с по-големи магазини ще трябва да привличат с разнообразие и повече услуги.

2. Нови правила за доставчиците - разрастването на веригите влияе директно на фирмите, които внасят или произвеждат някакви продукти. От една страна, по-голямата търговска мрежа е шанс за тях и достъп до повече клиенти и дори до чужди пазари. От друга страна,  обвързването на по-малките доставчици с големите вериги ги прави силно зависими от тях. Има случаи, в които до 70-80% от бизнеса на някоя малка фирма зависи от една-единствена верига. Тогава търговецът е в изключително силната позиция да налага правилата, които са му изгодни на него. Ако доставчикът развали отношенията си с веригата, той може да изгуби целия си бизнес.

3. Някой ще стане излишен - големите търговци следват стратегията за намаляване на разходите чрез организирането на по-ефективна логистика. Затова през последните две години почти всички големи вериги в България инвестираха в свои логистични центрове. За пример - някои магазини на LIDL са готови от повече от година, но се чакаше завършването на логистичната база до София. Без нея веригата не може да постига ниски цени. Бизнес моделът е такъв.

С логистичните бази веригите отнемат от бизнеса на дистрибуторите, като запазват техните маржове за себе си. Така някои дистрибутори ще станат излишни и сред тях ще се засили концентрацията.

4. Заплахата за малките магазини - кварталните бакалии видимо започнаха да изчезват през последната година. Това е в резултат на кризата в комбинация с конкуренцията на големите. Бъдещето им е в няколко посоки. Една част ще търсят да се продадат. Само преди два месеца "Калея" стана част от T-market. Други ще търсят партньорство, за да оцелеят. Възможен шанс за такива е да работят на франчайз към някои от по-големите, като така ще си гарантират по-добри търговски условия. В момента "ЦБА Асет мениджмънт" и "Пикадили" разработват модели на франчайз. Трети просто ще затворят.

5. Всичко за клиента - в крайна сметка клиентите ще имат най-голяма полза от конкуренцията на веригите - по-добро предлагане и по-привлекателни цени. В тази ситуация обаче има един нюанс: големите вериги не могат да предложат тясната специализация на магазините, фокусирани в един вид стоки. Това е ниша, която има потенциал да се развива - няма ги още богато подредените хлебарници, месарски магазини, обекти за плодове и зеленчуци. Плахо прохождат магазините за здравословно хранене и биохрани. В средносрочен план и те ще намерят своето място.

1. Повече магазини ще се борят за едни и същи клиенти - ако преди на вашата улица е имало само малък квартален магазин, а сега сте обградени от три обекта на по-големите вериги, логично би било всяка от тях да се бори за вас като клиент. Постепенно отминава времето, в което веригите работеха, "необезпокоявани" от конкуренцията. Съревнованието между магазините ще има няколко ефекта, като най-напред те ще трябва да се отличат от останалите с някаква характеристика. Двата най-важни фактора, които разделят клиентите, са цената, от една страна, и качеството и разнообразието, от друга. Така със засилване на конкуренцията веригите ще се диференцират все повече. Тези, които ще залагат на ниската цена, ще наблягат все повече на нея. Това е нишата, която ще заемат дискаунтърите - Lidl, Penny, Plus (последната беше купена от LIDL и постепенно ще се влее в нея). Веригите с по-големи магазини ще трябва да привличат с разнообразие и повече услуги.

2. Нови правила за доставчиците - разрастването на веригите влияе директно на фирмите, които внасят или произвеждат някакви продукти. От една страна, по-голямата търговска мрежа е шанс за тях и достъп до повече клиенти и дори до чужди пазари. От друга страна,  обвързването на по-малките доставчици с големите вериги ги прави силно зависими от тях. Има случаи, в които до 70-80% от бизнеса на някоя малка фирма зависи от една-единствена верига. Тогава търговецът е в изключително силната позиция да налага правилата, които са му изгодни на него. Ако доставчикът развали отношенията си с веригата, той може да изгуби целия си бизнес.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    ozd05563707 avatar :-|
    ozd05563707

    Най-хубавото е, че дистрибуторите дават фира. Защото са мафия.

  • 2
    cartman avatar :-?
    Eric Cartman

    Малкият квартален магазин до нас продава стока с изтекъл срок на годност и с нарушена цялост на опаковката. Цените са силно завишени. Продукти, от типа "с подарък" се таксуват на по-висока цена (по преценка на касиерката). На стоката няма етикети с цени. Касиерките чукат каквито цени им падне +- 20 ст. Имаше промоция на едни картофени пюренца "взимаш 1 и получаваш 2". Човека беше отворил всички кутии, извадил второто пюренце и запечатал кутиите с тиксо. Магазинът се намира на 5 мин. пеша от голям магазин от веригите. Наскоро собственикът се премести в по-голямо помещение и нае допълнителен персонал. Почти постоянно има опашка. На теория статията е вярна, но пазарната икономика и потребителското поведение в България не действат както на други места. Българите не са свикнали да очакват качество на предлаганата услуга, камо ли да го търсят и изискват. Важното е да ти е близо, да не би случайно да ти заслабне г*за като идеш 500 м. по-далече.

  • 3
    epoc avatar :-|
    epoc

    В момента аз виждам надценени стоки или обезценени боклуци. единствената полза за потребителите е, когато веригите почват да воюват и обявяват промоции за наистина качествени продукти, но и тогава трябва да си доста бърз, иначе количествата се изчерпват.

    Иначе фаворит в мизерията ми е Кауфланд в Овча Купел. В началото на седмицата (в рамките на цялата седмица) се прави промоция на маскарпоне, на което срокът изтича в сряда. Продават стоки с изтекъл срок на годност (и дават награда 1 лев ако им покажеш такава, но когато си поисках левчето те ми обясниха, че трябвало да купя стоката). Зеленчуците са под всякаква критика, освен ако не си падате по изучаване на визможните гнилостни бактерии и начините на тяхното развъждане.
    Фаворит по скъпотия за сметка на това ми е Била - не може бирата навсякъде да е на промоция и на нея да има напечатана препоръчителна цена, а в Била да е с 10-15 стотинки отгоре. Никаква пазарна логика, ако ме питате мен. Кока-кола 0,5 литра е на същата цена като магазинчето в центъра, от което си купувам капучиното. Дискаунтъри? Да бе.....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK