Сок, два, три, продадено
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Сок, два, три, продадено

Васил Мирчев, собственик на "ВМ финанс груп"

Сок, два, три, продадено

"ВМ финанс груп" купува "Флорина"

Зорница Маркова
14687 прочитания

Васил Мирчев, собственик на "ВМ финанс груп"

© АСЕН ТОНЕВ


Сайтът на "ВМ финанс груп" още не е обновен. В списъка с фирмите, сред които са дистрибутор, списание, детска градина на английски език, телекомуникационен оператор, скоро ще се присъедини и компания за сокове. "ВМ финанс груп" ще придобие 100% от българския производител на сокове "Флорина". Съобщението за бъдещата сделка е пуснато до Комисията за защита на конкуренцията, която трябва да одобри сливането. Информацията беше потвърдена пред "Капитал" от мениджърите на купувача.

Дотук добре. Това звучи като обикновена новина за сделка, но с нея се дава отговорът на един дълго поставян въпрос: какво ще се случи със соковете "Флорина", след като компанията изпадна в тежка ликвидна криза през последните месеци и натрупа големи дългове.

Неотложна сделка

Продавачите на "Флорина" са двама - Валентин Щонов, който беше изпълнителен директор и миноритарен акционер, и гръцкия бизнесмен Георгиос Хонеос. Компанията е един от малкото (дори единствен) производител на сокове, който не смени собствеността си през последните години. През това време бяха направени сериозни инвестиции в ново оборудване.

Точно мащабните инвестиции са една от причините, които доведоха компанията до ликвидни проблеми. За да ги направи, тя задлъжня значително. Само общите текущи задължения към средата на тази година са 14.3 млн. лв., докато текущите активи са под 10 млн. лв. Това е далеч от здравословната практика, при която активите е добре да са повече от пасивите.

Към текущите задължения се добавят още над 18 млн. лв. дългосрочни задължения.

През първата половина на тази година компанията е на оперативна печалба от едва 367 хил. лв., а разходите й по заемите са 1.2 млн. лв. Това я изкарва на загуба от над 800 хил. лв.

"Флорина" има 7.2 млн. евро главница по облигационен заем, по който вече на два пъти не можеше да си покрива вноските в срок. Последното забавяне беше на 14 юни за сума от 160 хил. евро и лихви. Ако в срок от 30 дни след тази дата компанията не внесеше парите, заемът щеше да стане предсрочно изискуем. Още тогава собствениците на компанията съобщиха, че търсят бърз изход от ситуацията. Тоест купувач.

Купуваме "Флорина", защото виждаме потенциал в компанията. Тя разполага с най-модерната производствена база в България и с нужните инвестиции, може да бъде стабилизирана и извадена на печалба, коментираха от мениджмънта на "ВМ финанс груп". От холдинга обаче не съобщават детайли по сделката, преди тя да бъде одобрена от КЗК и финализирана.

Не се съобщава и цената на придобиване. Като се има предвид голямата задлъжнялост на фирмата за сокове и натискът за погасяване, едва ли става въпрос за голяма сума.

Плюсове и минуси

От една страна, "Флорина" действително има потенциал да се развие. Не случайно през годините различни стратегически и финансови инвеститори са я проучвали. До сделка все не се стигаше заради високите очаквания на досегашните собственици. Въпреки че проблемите на производителя се задълбочиха, интересът на потенциалните купувачи не спря. Източници на "Капитал" съобщиха, че разговори са водени с фонда за дялово инвестиране NBGI, акционер в BBB, както и със собственика на "Девин" - Advent International.

Положителните страни на компанията са, че тя все още има добре позната и търсена марка - "Флорина", има чисто ново производствено оборудване и държи пазарен дял - около 10%.

Новият собственик също би могъл да допринесе към развитието на компанията. Един от основните плюсове е, че "ВМ финанс груп" има разнообразно портфолио в бързооборотните стоки и соковете ще го обогатят още повече. Една от фирмите на холдинга - "Авенди", дистрибутира над 20 марки храни и напитки.

Минусите при "Флорина" са свързани най-вече със задлъжнялостта. Едва ли би могло да се стигне до финансово стабилизиране, ако не се предоговорят заемите на компанията.

На второ място сред негативите е големият капацитет на производство, който сега се използва на съвсем малък процент. За да се натовари, би трябвало да се потърсят нови пазари. А в период на криза това ще изисква допълнителни усилия. Друга слаба страна на българската фирма за сокове е силният конкурент, който среща тук - Cappy на "Кока Кола". За да го пребори, "Флорина" трябва да вложи сериозни средства и в маркетинг.

Казусът "Флорина" е истинско изпитание, от което изходът ще е или голям успех, или голяма грешка.

Сайтът на "ВМ финанс груп" още не е обновен. В списъка с фирмите, сред които са дистрибутор, списание, детска градина на английски език, телекомуникационен оператор, скоро ще се присъедини и компания за сокове. "ВМ финанс груп" ще придобие 100% от българския производител на сокове "Флорина". Съобщението за бъдещата сделка е пуснато до Комисията за защита на конкуренцията, която трябва да одобри сливането. Информацията беше потвърдена пред "Капитал" от мениджърите на купувача.

Дотук добре. Това звучи като обикновена новина за сделка, но с нея се дава отговорът на един дълго поставян въпрос: какво ще се случи със соковете "Флорина", след като компанията изпадна в тежка ликвидна криза през последните месеци и натрупа големи дългове.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    ykolevski avatar :-P
    ЯК

    БРАВО ВМ!
    Успех!!!

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    Браво на фирма ВМ за дръзкия ход! Успех в делото и нека тези 200 работници да запазят дълго време своя хляб. Сега половината сокове на рафта са австрийски, румънски, сръбски, унгарски и полски. Щом возят стоката от 500 или 1500 километра и пак правят печалба, колко повече може да се печели ако същата модерна фабрика е пред вратата ти?

  • 3
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Българските сокове трябва да са доста по-евтини от конкурентите. В противен случай все повече вносни сокове ще виждаме по рафтовете.

  • 4
    stenk avatar :-|
    Stanimir Kosev

    Винаги съм милил , че Флорина са гръцки сокове.
    Нямаше ли именно такива навремето по корекомите ?

    Queens мисля ги купиха унгарци.

  • 5
    kalin_m avatar :-|
    kalin_m

    "На второ място сред негативите е големият капацитет на производство, който сега се използва на съвсем малък процент. За да се натовари, би трябвало да се потърсят нови пазари. А в период на криза това ще изисква допълнителни усилия. Друга слаба страна на българската фирма за сокове е силният конкурент, който среща тук - Cappy на "Кока Кола". За да го пребори, "Флорина" трябва да вложи сериозни средства и в маркетинг."
    Егати словоблудството! Незползвания капацитет е първия негатив, всичко останало е производно. А ние, читателите се досещаме, че в реката тече вода и водата е мокра.

  • 6
    nogica avatar :-|
    nogica

    това сега е задача по маркетинг и реклама за да убедиш бг потребителя да избере тебе

  • 7
    boriaz avatar :-P
    Boriaz

    На пазара в днешни дни се пробива с високо качество и ниски цени. Разбира се, високото качество не е възможно да е в ниската ценова група дълго време (иначе щяхме да пием само Пфанер и т. н.) , поради което интересно би било да разберем дали ВМ груп ще наблегнат на ниските цени с относително добро качестви или на високо качество на относително добри цени? Всичко друго е дъра-бъра!

    До коментар [#6] от "nogica":

    Българският потребител толкова често е лъган с "дупета", соя, палмово масло и т. н. че лично според мене каквато и рекламна кампания и каквито и промоции да измисли една фирма ако не е добре позиционирана по векотора цена-качество няма никакъв шанс за развитие. Когато вляза в магазина и реша да си купя натурален сок автоматино се запътвам към вносните. Редките случаи, в които си поръчвам сок в заведение (по презумция са български брандове) оставам не особено доволен от качеството. За това съм издигнал плакат "Да живее Кока-кола!" и колкото и да ме убеждават във вредата на газираните напитки и полезноста на натуралните сокове небцето ми ми казва нещо съвсем друго. Така че ако ще правят рекламна кампания е добре преди това да си оправят качеството. А качестото се оправя със специалисти по хранително-вкусовата промишленост. Чак след като си разрешат производствените проблемни се започват тези кампании. Иначе някой ако си мисли, че ще започна да пия изведнъж натурални сокове Флорина защото е дал пари на рекламни къщи и ПР-и а ми продава старите бълвочи- еми не е познал.

  • 8
    cneakep avatar :-|
    Спеакер

    Капи са с много лоши вкусови качества, а монополизират пазара, бидейки продукт на Кока-Кола.

    Не мога да разбера по каква причина в много от средните и по-малки заведения сервират само Капи. Ако има договор с условие да не се предлагат други марки това не е ли за КЗК?!

  • 9
    aussie avatar :-P
    aussie

    До коментар [#8] от "Спеакер":

    Много ясно. Понеже им го доставят заедно с кока колата. За флорина трябва да се зарежда допълнително. И не може да използва хладилните витрини на кока кола, което също е за КЗК :)

  • 10
    tansel avatar :-|
    tansel

    Да твърдиш,че Капи е с много лоши вкусови качества е все едно да твърдиш,че Кока-Кола е напитката с най-лош вкус.Купувам Капи и Кока-Кола само заради вкуса.Въпреки че и двата продукта са плод на химията и имат много вредни съставки са с превъзходен вкус.Флорина също е химически продукт,но с много лош вкус.Що се отнася до дистрибуцията фирма Авенди е дистрибутор номер-2 в БГ и внася и дистрибутира над 70 световно-известни марки.Кока-Кола България не може да се мери в това отношение.Проблемът е другаде и той ясно е посочен в статията.За да продаваш какъвто и да е продукт е необходимо да плащаш входни такси на всеки супермаркет,а за това са необходими много пари,сиреч инвестиции за разширение на пазара.По време на криза и спадащи продажби това е риск,който малко хора биха предприели.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Намери ми наемател

Намери ми наемател

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.