Енергийните компании доминират
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Енергийните компании доминират

Енергийните компании доминират

Приходите на фирмите в Югоизточна Европа са паднали с 14% през 2009 г.

3025 прочитания

За трета година компанията за бизнес и финансова информация за Югоизточна Европа (ЮИЕ) SeeNews, представя класацията топ 100 на компаниите в региона. Това е единствената класация на най-големите нефинансови дружества, на банките и застрахователите в ЮИЕ.

В изданието й за 2010 г.за първи път се представят най-големите 100 застрахователни компании и банки. До миналата година се правеше класация на 50-те най-големи банки, но застрахователният сектор никога не е бил обект на подобен анализ.

Основните изводи

Общите приходи на нефинансовите фирми в топ 100 са паднали през 2009 г. с 14% на годишна база. В същото време най-големите банки в ЮИЕ са увеличили общите си активи, а печалбите им са паднали наполовина. Застрахователните компании са завършили миналата година със спад от 44% на записаните бруто премии.

Представянето на секторите в тазгодишната класация не е изненада - то повтаря резултатите от миналата година. Най-много са компаниите от петролно-газовата индустрия, електроенергията, търговията на едро и на дребно и телекомуникациите.

От стоте фирми лидери 16 компании са нови. Приходите си са увеличили близо 40% от класираните в топ 100 дружества. На печалба обаче са 74 компании. От тях финансовия си резултатв сравнение с 2008 г. са увеличили 36 компании - главно в телекомуникациите и енергетиката.

Водещата класацията фирма също е увеличила печалбата си през 2009 спрямо 2008 г., въпреки че приходите й са паднали с около 25%.

В подреждането през 2009 г., което отчиташе резултатите за 2008 г., първото място зае румънската петролно-газова компания Petrom, собственост на австрийската OMV. Тя имаше приходи от 4.85 млрд. евро и печалба от 256 млн. евро.

Компаниите от България, които влизат в класацията, са 16, толкова са били и миналата година. Дружествата обаче не са едни и същи заради това,че кризата удари сектори като производството и бе използвана гъвкаво от други като телекомуникациите и търговиятана дребно.

В класацията през 2009 г. българските компании са се разполагали между 3 и 94 място, а тази година - от 3 до 99 място.

Очакванията за компаниите в региона

ЮИЕ трябва да търси възможности за растеж в три сфери - регионална консолидация, инова тивност и органичен растеж, отбелязват експертите от глобалната консултантска компания A.T. Kearney, която тази година е стратегически партньор на SeeNews за класацията.

Ексклузивен партньор за съдържанието пък е Euromonitor International, компания за глобални пазарни, икономически и маркетингови проучвания.

Възможностите за регионална консолидация и иновативност до известна степен са били пренебрегвани. А кризата също предлага широки възможности в тези две сфери, отбелязват от A.T. Kearney.

През последните две години стойността на компаниите значително намаля и това прави сливанията и придобиванията добра възможностза фирмите, които преди не са имали финансовата мощ да се конкурират с по-силни глобални партньори.

Броят на сделките в рамките на региона все още е малък в сравнение с тези на международни компании с дейност в ЮИЕ. Компаниите от Словения и България се борят обаче да станат регионални шампиони, като не оставят консолидацията в ръцете на мултинационалните си конкуренти, коментират от A.T. Kearney.

Бъдещето според мениджърите

Експресно проучване сред главните изпълнителни директори на 50 компании от ЮИЕ, проведено от SeeNews и А.Т.Kearney за целите на класацията показва, че растежът все още е главна цел за тях. Инвестициите в иновации и бизнес развитие не са били намалени, напротив, били са  увеличени значително.

Директорите харчат също повече пари за маркетинг и за развитие на ръководния персонал на фирмите, за да повишат конкурентоспособността си и в това направление.

Водещите компании планират разширяване на дейността си с нови продукти и навлизане в нови пазарни сегменти въз основа на силата на основната им дейност, показва проучването сред директорите.

Параметри на SEE TOP 100

See Топ 100 обхваща всички икономики в региона - Румъния, България, Словения, Хърватия, Сърбия, Македония, Босна и Херцеговина, Молдова, Черна гора и Албания. Класацията ще бъде обявена на 27 септември, когато ще бъде публикувана от SeeNews в печатен и онлайн вариант - http://top100.seenews.com/, както и в специално издание на в. "Дневник" и онлайн на http://dnevnik.bg/pazari/seetop100/.

Изданието включва четири топ 100 класации - на нефинансовите компании по общи приходи и по приходи на човек от населението, на банките и на застрахователите. Банките се подреждат по активи, а застрахователите - по записани бруто премии.

За да се оформи подреждането, са прегледани и анализирани резултатите на над 1200 компании в региона.

Представени са класации на 20-те най-големи дружества в 4-те най-големи индустрии. За всяка от 10-те държави има отделно подреждане на топ 100 на компаниите в съответната държава. Това включва компании, които не са влезли в топ 100 на ЮИЕ, т.е. представени са и малките икономики със своите водещи фирми.

За трета година компанията за бизнес и финансова информация за Югоизточна Европа (ЮИЕ) SeeNews, представя класацията топ 100 на компаниите в региона. Това е единствената класация на най-големите нефинансови дружества, на банките и застрахователите в ЮИЕ.

В изданието й за 2010 г.за първи път се представят най-големите 100 застрахователни компании и банки. До миналата година се правеше класация на 50-те най-големи банки, но застрахователният сектор никога не е бил обект на подобен анализ.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK