С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 24 сеп 2010, 14:38, 12175 прочитания

Мляко за продан

Преработвателите водят ценова война за суровината

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Въпросът от рекламата "Къде е млякото" напоследък трябва да се възприема буквално. Защото от два месеца преработвателите изпитват остра нужда от сурово краве мляко и водят ценова война, за да си го доставят. Което пък засилва допълнително натиска в и без това конкурентния сектор.

Защо има недостиг


Наддаването идва малко изненадващо на фона на спадащите изкупни цени на суровината в последните години. Средната цена на суровото мляко през 2009 г. например е била с близо 20% надолу от постигнатата през 2008 г. Ниските равнища се задържат и през пролетта на 2010 г.

"В резултат на тази продължаваща тенденция и заради липсата на адекватни субсидии, каквито получават европейските фермери, през последните месеци част от животновъдите се отказаха от този поминък и побързаха да се отърват от животните си", обяснява Георги Хаджийски, търговски директор на "Хаджийски и фамилия" - с. Градешница, Врачанско.

За демотивацията на фермерите помогна и скокът в цената на зърното през лятото, който доведе до вдигане на цените на фуражите.



Трендът съвпадна и с увеличеното търсене на мляко, сирене и кашкавал в последните няколко месеца. Преобръщането на потребителския интерес е резултат на въвеждането на регулации за млечните изделия и задължението продуктите с растителни масла да се продават на отделни щандове, обясняват производители. През юли беше приет и официален стандарт (БДС) за киселото мляко, а през август – и за сиренето. Всичко това изостри вниманието на купувачите към темата "С какво се храним" и интересът към качествените млечни изделия се засили.

"От април до август търсенето на продукти от моята фирма се вдигна с около 30%. Което пък води до търсене на повече суровина", дава пример Георги Хаджийски. "Доскоро масовата практика бе млякото да се замества с растителни мазнини. С въвеждането на стандартите обаче конкурентите ни при изкупуването на суровото мляко се увеличиха. Сега на практика се "бием" на две места – и при суровината, и при крайния продукт", потвърждава Владимир Бочев, търговски директор на "Фама Сердика" - Добрич.

Емил Петров от "Кодап" - София (марката My Day), допълва още причини за създалата се ситуация. "Туристическият сезон през август беше много силен, млекопреработващите фирми работеха на пълни обороти. Пазарът се отпуши. Търсенето дори доведе до изчерпване на наличностите от складирани готови продукти", казва Петров.

Посоката на махалото

В резултат на силния интерес изкупните цени на кравето мляко достигнаха своеобразен за България рекорд. "По принцип през есента и зимата цените скачат, защото млякото е по-малко. Но максимално са стигали до 55-60 ст. за литър. Сега в Северна България цената е 65 ст., а в Южна България – 70 ст.", уточнява Диляна Славова, изпълнителен директор на Националния млечен борд.

Според нея някои фирми в сектора вече внасят сурово мляко от Унгария или млечен концентрат от Германия. Дестинациите са избрани, защото предложенията от тези държави са най-изгодни в Европа засега. "Румъния е близо, но там нямат качествена суровина, а Гърция също е вносител на мляко", уточнява Георги Хаджийски.

"Все още не внасяме, но сме на ръба", казва Ергин Терзи, управител на "Мизия милк" - Търговище. "Внасял съм суровина в предишни години, защото е била по-евтина от българската, дори като сложим транспортните разходи. И причината за това са субсидиите, които получават европейските фермери. Сега обаче и в Европа суровината е дефицитна, а цените се покачват", обяснява той.

По данни на компаниите от юни досега суровото прясно мляко от Унгария от 32 евроцента без ДДС е стигнало до 45 евроцента за литър. Това в момента е цената за доставка до рампата на преработващото предприятие в страната.

В резултат на спиралата през август млечните продукти по магазините също поскъпнаха с около 10-12%. Тенденцията на повишение ще продължи и ще стане още по-отчетлива до седмица, казват производители. Причината е, че търговските вериги имат изискване за 15-дневен предупредителен срок преди промяна на цените.

"Подобна беше ситуацията през 2007 г., когато цените на млечните продукти в цяла Европа се качиха заради недостига на суровина", припомня Михаил Тачев, председател на Националната асоциация на млекопреработвателите и собственик на "Дядо Либен". Той очаква "махалото да се завърти в обратна посока". "В резултат на повишението консумацията и продажбите на млечни продукти пак ще намалеят. Пазарът ще се запуши, ще се увеличи предлагането на вносни продукти." В крайна сметка не са изключени отново демонстрации на фермери както срещу вече по-ниските изкупни цени, така и с искания за субсидии, адекватни на европейските.

В последните години в сектора
ври и кипи


През 2007 г. испанският фонд GED купи производителя на млечни продукти "Фама" за 9 млн. евро. В края на 2009 г. дружеството получи заем от ЕБВР от 5.5 млн. евро и се ангажира да инвестира още 2.3 млн. евро в компанията. През април фирмата промени името си на "Фама Сердика". Компанията отчете ръст от близо 7% в обемите продадена продукция за миналата година и спад в приходите със 17%, който обяснява със спада в цените на млечните продукти - резултат от кризата и намалялото търсене.

Метаморфози претърпя и германската Meggle. Тя работеше в България от 2001 г. като джойнт венчър, но се оттегли през декември 2006 г., като прехвърли дела си на съдружника си - фирмата "Ем Джей пак" (собственик е ливански гражданин). През февруари 2009 г. германското дружество се върна в България, като изкупи шуменската "Старс къмпани" и през май тази година промени името й на "Меггле България".

След раздялата с Meggle "Ем Джей пак" се преименува на "Май Дей". През 2008 г. в дружеството с 60% дял влезе нов съдружник – италианската "Кола Деъри продъкст", която е една от най-големите компании в света за производство на растителна сметана. През октомври миналата година "Май Дей" промени името си на "Кодап".

В края на 2009 г. хранителният холдинг "Белла България" стъпи и на млечния пазар, след като купи бизнеса на "Лимекс" – производител и дистрибутор на млечни продукти, и "Ипекс груп" - производител и вносител. Втората сделка стана чрез "Фреш лоджик", която не е част от холдинга, но е в голямата група на "Белла". Междувременно чрез друга своя фирма - "Унибел", холдингът купи и "Акурат – Млечна промишленост" – Добрич, където е съсредоточена производствената дейност на "Ипекс груп". "Белла България" вече лансира сирене с марката "Дъга" и прясно мляко Lactea, но все още не се е развихрила в намерението си за тотално налагане на марките си. От компанията уточняват само, че всичко, свързано с маркетинга на млечните продукти, предстои.

Според информация от бранша голям български производител на бързооборотните стоки също се готви да инвестира в производството на млечни продукти от следващата година.

Интерес към сектора с неговите близо 250 преработващи фирми има, което означава, че производители ще продължават да си задават въпроса, с който започнахме.

Проблемът не е от вчера

Националната млечна квота за България е около 1.2 млн. тона, от които страната изпълнява около 700 хил. тона. Проблемът не е само в липсата на достатъчно количества краве мляко, но и в недостига на качествена суровина, отговаряща на европейските изисквания за определени микробиологични показатели. Според официалните данни качественото мляко е около половината от произвежданото мляко. Дали е точно така е трудно да се каже, тъй като според хора от бранша приблизително 30% от млякото в страната се продава без документи.

В зависимост от качеството на суровото краве мляко, което произвеждат, кравефермите са разделени на три групи. В първа категория са лицензирани около 3000 - 4000 големи ферми, които произвеждат само качествена суровина. А в трета са около 80 хил. малки фермички с по няколко животни, които имат преходен период до края на 2011 г. Дотогава те трябва да инвестират, за да покрият европейските микробиологични показатели, обяснява Диляна Славова. Според нея държавата трябва да използва различни форми за стимулиране на тези, за които животновъдството е бизнес, и на другите, за които то е само начин за оцеляване. Но засега не го прави.

За да си гарантират качествена суровина, някои от големите преработватели създадоха свои ферми. Други пък подкрепят финансово своите доставчици на сурово мляко и разчитат на дългосрочни договори с тях. По този модел от 15 години работи "Данон Сердика" например.


Цените на световните пазари остават високи

Боряна СЕМКОВА

Световните цени на някои млечни продукти ще останат високи през следващите шест месеца, но едва ли ще се повишат повече, прогнозират новозеландски експерти от Fonterra Cooperative Group, която контролира около една трета от световния износ на млечни продукти. Така ли е наистина?

Световните цени на млякото са доста над нивата от 2009 г. Според доклад на Комисията на ЕС за пазара на мляко и млечни продукти цените на пълномасленото мляко на прах са се увеличили с близо 50% от началото на 2010 г. и това е довело до повишаване на цените на маслото и сиренето съответно с 52% и 32%. Затова от Fonterra смятат, че върхът на цените е достигнат. Цените на пълномасленото мляко на прах се смятат за водещ показател в сектора.

Европейски анализатори припомнят обаче, че енергийните фактори също ще повлияят за покачване на цените на млякото. Транспортните и производствените разходи се увеличиха значително с нарастването на цените на петрола.

Наблюдават се промени в потреблението на млечни продукти в развитите страни. Количеството на сиренето в храненето на Запад се увеличи значително. През първото тримесечие на 2010 г. производството на масло в ЕС се понижи с 9%, но цените скочиха на годишна база с 50%. Въпреки намаляването на производството потребителското търсене на сирене във Великобритания например се е увеличило с 5.7%.

Какво още в подкрепа на цените? Русия, Пакистан и Индия традиционно са големи вносители на мляко с огромни пазари. Това лято Русия загуби 25% от зърнената си реколта. Това означава по-малко фураж за добитъка, вероятно принудително намаляване на стадата и по-малко производство на мляко. Следователно Русия ще увеличи значително количествата, които ще внася.

Световното производство и потребление и без това е в деликатен баланс. Вярно е, че ЕС има излишъци от обезмаслено мляко на прах в еквивалент на 2 млрд. литра прясно мляко. Те обаче представляват едва 0.3% от световното производство и едва ли ще изиграят роля в движението на цените.

Според цитирани от Ройтерс експерти увеличението на доставките от Бразилия и Аржентина тази година между 5 и 7% и догодина от САЩ с 2-3% няма да компенсира по-голямото търсене от Русия. Така че нуждите на Русия от по-голям внос най-вероятно ще предизвикат дефицит и повишение на цените.

В същото време в Европейския съюз изкупните цени за фермерите в някои страни като Франция остават ниски – около 20 евроцента за литър, при положение че те могат да покрия разходите си при 40 евроцента за литър. Ниските изкупни цени предизвикаха протести и изливане на мляко в Брюксел, Белгия, и в Бон, Германия, тази есен. Фермерите обвиняват за деформациите на пазара системата на производствени квоти в рамките на евросъюза. Надеждите са, че пазарът ще се нормализира след окончателното премахване на квотите през 2015 г.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Време за консолидация

Все още компаниите от Югоизточна Европа са повече цел на придобиване, отколкото инициатори на сделки

Още от Капитал
Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

Канадска вълна

Писателят Дени Терио за работния си процес и защо Канада е страна на "две самотности"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10