Истината е в пакета
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Истината е в пакета

Операторите модернизират услугата си, но все още не са скрили всички кабели под земята

Истината е в пакета

Конкуренцията в телеком бизнеса се премества към телевизията и интернет

Весислава Антонова
6520 прочитания

Операторите модернизират услугата си, но все още не са скрили всички кабели под земята

© Николай Дойчинов


Избирането на телевизия вече стана по-трудно от това да си купиш телевизор. И тук не говоря за програмите на ефирните, кабелните и сателитните телевизии, а за нещо, което доскоро изглеждаше лесно и прозаично - кой да ми "продава" телевизията. Предложенията на пазара вече са толкова много, че сравняването на програми и цени (особено за няколко апарата) отнема много време.

Засилената конкуренция на пазара е факт, който си има и добрите страни. Изобилието от алтернативи вече е не само по отношение на компаниите, но и на формата - от сателитни цифрови оператори ("Булсатком" и "Тотал тв"), през LAN мрежи, до големите телекоми ("Мобилтел" и "Виваком"). Предимство е, че вече няколко години по кабела можем да получваме не просто телевизия, но и интернет и телефон. И за всичко това си има ясно бизнес обяснение

Новите звезди

Според годишния доклад на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) през 2009 г.  телеком пазарът възлиза на 3.325 млрд. лв. За първи път от много време насам обаче той регистрира спад с 6%. Това, както може да се досетите, се свързва с кризата.

Загубата за един обаче е възможност за друг. Именно така постепенно се увеличава значението на услугите, които ще са новите звезди на бранша. Приходите от кабелна телевизия като дял от общия пазар от 5.62% за 2008 нарастват на 6.4% през 2009. Доставката на интернет от 7.9% през 2008 се увеличава до 8.9% през 2009, а неподвижните сателитни мрежи от 2% през 2008 се вдига до 2.5% през 2009. Според доклада на КРС около 21.8% от абонатите на кабелна телевизия я гледат в цифров формат. Увеличението спрямо 2008 е 9 процентни пункта. Само 0.2% от клиентите пък гледат HDTV. Тази ниска база обаче означава силен потенциал за растеж.

Кой ще е номер 1

По темата работи и Андриан Георгиев

Избирането на телевизия вече стана по-трудно от това да си купиш телевизор. И тук не говоря за програмите на ефирните, кабелните и сателитните телевизии, а за нещо, което доскоро изглеждаше лесно и прозаично - кой да ми "продава" телевизията. Предложенията на пазара вече са толкова много, че сравняването на програми и цени (особено за няколко апарата) отнема много време.

Засилената конкуренция на пазара е факт, който си има и добрите страни. Изобилието от алтернативи вече е не само по отношение на компаниите, но и на формата - от сателитни цифрови оператори ("Булсатком" и "Тотал тв"), през LAN мрежи, до големите телекоми ("Мобилтел" и "Виваком"). Предимство е, че вече няколко години по кабела можем да получваме не просто телевизия, но и интернет и телефон. И за всичко това си има ясно бизнес обяснение


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    dnevniklive avatar :-|
    dnevniklive

    Според анализа на телекома "кабелната инфраструктура предоставя възможност за повече услуги - интернет достъп и интерактивност на телевизията, което я прави много по-ефективна" допълват от "Мобилтел".

    Или да си го кажем на разбираем език Мобилтел влезе на кабелния пазар за да може да предлага pay-per-view/платена телевизия + комбинирана услуга от дългосрочни договори за топла вода и трифазен ток. Този модел не сработи в България, още от времето на HBO и мачовете по Диема Екстра. След тоталния провал на Mtel Homebox трудно някой ще им се довери отново.


  • 2
    mto avatar :-|
    mto

    За съжаление, МТел купи доставчика ми на интернет. Вече не очаквам нищо хубаво от Мегалан...

  • 3
    1024 avatar :-|
    1024

    За съжаление МТел купиха и моя доставчик на интернет - Spectrum Net. Подозирам, че дългосрочните им цели са да използват тяхната оптика за пренос на сигнал на GSM мрежата, като оставят по-малко ресурс за интернет. Това може да доведе до увеличение на цените, или най-малкото до намаляване на качеството на услугата. Аз сега ползвам перфектен PON на добра цена.
    А това:"Сателитната свързаност не предоставя такива възможности и не може да предложи развитие на телевизионната услуга от едно ниво нататък - HD съдържание, цифрово качество и брой канали", допълват от "Мобилтел" - ако е цитирано точно, то от Ментел отново си мислят, че ядем доматите с колците. И в момента има HD сателитни канали (и некодирани ;) ) + хардуер за приемането им. Непрекъснато се работи върху алгоритмите за компресия и кодиране на сателитен сигнал, и е безумие да се твърди, че технологията за предаване на HD съдържание по ефирен път не се развива.

  • 4
    jj avatar :-|
    J.J.

    Дано навлизането на по-малко по-големи играчи на пазара не намали качеството, защото точно липсата на конкуренция на пазарите в Западна Европа прави Интернета там толкова бавен и непостоянен. В България се тръгна по правилния начин с оптики до дома, но дано Мтел продължи тази политика. Ако го направи, ще спечели много, ако не -> отлив на абонати към всевъзможни други алтернативи.

  • 5
    nogica avatar :-|
    nogica

    нека да се опитват,няма нищо лошо стига да накарат хората да им вярвят какво се правят с това хд кво ще гледат на него новините ли или турските сериали тъпотий

  • 6
    caiko avatar :-|
    Цайко

    Чудя се дали някой, който сърбал попарата на някой от двата GSM оператора ще събере смелост да им се върже на договора за телевизия, който най-вероятно ще съдържа същите простотии, като автоматично подновяване и т.н. Мисля, че GSM операторите си направиха лоша услуга с поведението си спрямо потребителите, което ще им изиграе лоша шега в новия им бизнес.

  • 7
    nikolavj avatar :-|
    Никола Йорданов

    Аз предлагам държавата да субсидира покупката на един хубв нетбук за всяко семейство, което желае. После те си плащат интернет, а операторите ще намерят начин чрез подобряване на връзката да пускат и Тв по интернет. Плюс това всеки да започне да банкира с електронен подпис. Ще се спести много време и административен ресурс. А покрай порното българите могат да понаучат и нещо друго - английски, например. (2002 изследване на ползването на интернет от депутатите в сръбския парламент покзава, че 97% от посещенията са били на сайтове за възрастни - факт! не си мислете, че ние сме по-различни от сърбите
    !)

  • 9
    ceco avatar :-|
    Цецо

    До коментар [#7] от "Никола Йорданов":

    То и сега има ТВ по интернет. ИПТВ дори е безплатен в мрежите на някои оператори.

  • 10
    kalin_m avatar :-|
    kalin_m

    Имам чувството, че статията е компилация от ПР отделите на няколко оператора. И ако е така - много сте далече от реалността. Първо въобще не е задължително всички услуги да са ми от един оператор - това е монопол на доставката на информация. Второ - ползването на нета обикновено е на компютъра, който пък въобще не ме кефи за гледане на спорт и концерти. Трето - никакъв проблем не е поевтиняването, за сметка на личен избор на канали. Аз гледам 10, ама плащам 100, просто защото не мога да махна примерно чалгата и да плащам по-малко. Все някой някога ще го направи. Последно - за потребителя е по-важно съдържанието от средството на доставка, механичния сбор на услуги не означава нищо. Ако ти трябва бензин, не купуваш дизел и обратно.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK