Време за регионални шампиони
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Време за регионални шампиони

Време за регионални шампиони

Компаниите в Югоизточна Европа трябва по-активно да разкриват новите пазарни възможности

2350 прочитания

Финансовата криза, започнала през 2008 г., подложи на тежко изпитание водещите компании в света. Пазарният дял на много от тях се сви, а отчетите им почервеняха от записаните загуби.

Един от недостатъците за компаниите в Югоизточна Европа (ЮИЕ) е малкият размер на местния пазар. Мащабът е от ключово значение за успеха. Той не само позволява да се работи на конкурентни нива на разходите, но и осигурява по-лесен достъп до необходимите средства за растеж – органичен и чрез придобивания.

Липсата на ресурси, влошена още повече от по-слабото развитие на финансовия сектор, са сериозна пречка пред компаниите от ЮИЕ да реализират амбициите си за растеж. Вместо това те са изправени пред опасността да станат цел на придобиване. Нашите проучвания показаха, че има няколко успешни, печеливши компании, които могат да станат лидери в своя сектор.

Те обаче няма да могат да задържат тази позиция дълго. Затова се налага заключението, че рано или късно малките водещи компании ще изчезнат; те или трябва да успеят да се разраснат чрез придобивания, или ще бъдат придобити.

Консолидацията на пазара ще продължи. Кризата може би е забавила този процес, но сме установили, че консолидацията се е превърнала в икономически закон във всички индустрии след Втората световна война.

Затова няма съмнение, че тя ще се случи, единственият въпрос за всеки главен изпълнителен директор е колко бързо и как най-добре да позиционира компанията, за да стане привлекателна цел или като по-визионерска стратегия да даде стимул на регионалната консолидация или на тази в избрани пазарни ниши.

Както всеки недостатък си има положителна страна, малкият размер на компаниите в ЮИЕ дава големи възможности за органичен растеж в кратко- и средносрочен план. Повечето компании реално не са се възползвали в достатъчна степен от своето съществуващо продуктово портфолио. Стратегиите за каналите на продажби могат да бъдат подобрени в значителна степен, тъй като пазарният подход все още е много традиционен.

От години A.T. Kearney следи глобалните шампиони - компаниите, които са показали впечатляващи приходи и ръст на стойността си дори в най-тежки икономически условия. Разнообразието в размера, индустрията и страната, от която е компанията, показва, че няма една формула за постигане на отлично представяне, но има общи характеристики, общи тенденции.

Тези общи тенденции могат да служат за модел за компаниите от класацията SEE TOP 100 и бяха потвърдени отново през 2009 г. при проучването на глобалните шампиони. 1. Маратонски стил на лидерството

В ЮИЕ няколко ключови предприемачи и техните семейства имат мажоритарни дялове в компаниите си. Тази собственост осигурява ефективна защита от опитите за враждебно придобиване, по-слабо фокусиране върху тримесечните резултати, собствениците по правило поемат по-балансирани рискове и затова са с по-голям капацитет да следват дългосрочна стратегия.

Приемствеността и запазването на компанията цяла, от друга страна, създава предизвикателства за бъдещето.  Зависимостта от един човек и/или семейство не позволява създаването на по-сложни структури. Въвеждането на прагматични системи и контрол би дало възможност за по-професионално управление и за по-нататъшен растеж. Доверието в "новите" мениджъри може да бъде развивано заедно със стриктната информация за мениджмънта, ясното бизнес планиране и общото поставяне на целите.

2. Размерът няма значение – поне не навсякъде

Сам по себе си размерът на компанията не е необходима предпоставка за значителен растеж. Понякога може да бъде пречка. Наложилите се пазарни лидери често реагират по-бавно на отворилите се възможности, което е сериозно предизвикателство пред постигането на високи резултати. Това е голяма възможност за по-малките, по-гъвкави компании в ЮИЕ да покажат по-добри резултати от лидерите и да покажат по-интересни темпове на растеж и печалби.

Компаниите от ЮИЕ трябва да инвестират повече в проучвания на пазара и във външни взаимоотношения, за да са в състояние да идентифицират систематично тези отварящи се нови ниши, често скрити като част от по-големи сегменти. Така капацитетът за иновации ще се засили и това ще доведе до появата на нови продукти.

3. Придържане към вече доказаните способности

Като цяло компаниите, които се фокусират върху органичния растеж в своите основни пазарни сегменти, се справиха значително по-добре в ситуацията на икономическа и финансова криза. Много от глобалните шампиони за 2009 г. разчитат повече на технологията, иновацията и близостта с клиентите, за да стимулират органичния растеж, отколкото на големите придобивания, които правят заглавията във вестниците.

Нашата прогноза – кризата е възможност

Разбира се, дори най-добрите от най-добрите не успяха да избегнат негативното влияние на финансовата криза и икономическия спад. Световната рецесия принуди много от глобалните шампиони да предприемат сурово преструктуриране, ограничаване на разходите и намаляване на капиталовите инвестиции.

Финансовата криза принуди някои бързорастящи компании да се свият. Върху консолидаторите с голям дълг бе оказан натиск да намалят кредитите си и да се разделят с някои активи. Неспособни да рефинансират част от дълговете си другояче, те трябваше да продадат собственост. Други се отказаха от плановете си за сливания или придобивания заради влошените условия на пазара и липсата на финансиране.

Въпреки това присъщата им сила и стабилни баланси им помогнаха да се справят с тежката ситуация. На практика много от тях използваха кризата като възможност да се позиционират за растеж в бъдеще. Оптимизирането на капацитета, модернизирането на организационните структури и преподреждането на веригите за доставки ще ги направят по-устойчиви и по-добре подготвени да се възползват от подобряващите се икономически условия.

Що се отнася до потенциалните регионални шампиони в ЮИЕ, ние виждаме реални възможности за осъществяване на техните визии. Това е времето на смелите да придобият компании на сегашните ниски цени и да разменят бизнеси срещу компании, които по-точно отговарят на корпоративното им портфолио.

*Анализът на международната консултантска компания A. T. Kearney e част от стратегическото й партньорство с информационната група SeeNews за годишната класация на най-големите компании в Югоизточна Европа SEE TOP 100 за 2010 г. (http://top100.seenews.com/), публикувана на 27 септември в специално издание на в. "Дневник" и на http://dnevnik.bg/pazari/seetop100/

Финансовата криза, започнала през 2008 г., подложи на тежко изпитание водещите компании в света. Пазарният дял на много от тях се сви, а отчетите им почервеняха от записаните загуби.

Един от недостатъците за компаниите в Югоизточна Европа (ЮИЕ) е малкият размер на местния пазар. Мащабът е от ключово значение за успеха. Той не само позволява да се работи на конкурентни нива на разходите, но и осигурява по-лесен достъп до необходимите средства за растеж – органичен и чрез придобивания.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.