Новите квартални магазини
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новите квартални магазини

Част от веригите имат стратегията да развиват мрежа от малки магазини

Новите квартални магазини

Чужди вериги преговарят да купят местни конкуренти

Зорница Маркова
12300 прочитания

Част от веригите имат стратегията да развиват мрежа от малки магазини

© Надежда Чипева


Чичо с бяла коса и омазнена престилка, затъкнал молив зад ухото, загръща парче свинско филе в кафява амбалажна хартия. Слага го в найлоново пликче и го бутва в ръцете на клиента насреща. Асортиментът в магазина му се изчерпва със салам, няколко бучки сирене в тава-алпака, кренвирши, два вида мляко, хляб и сухи пасти с дата на производство, която дори не се помни, китка копър и две изкривени краставици. С жълтия наръфан в единия край молив чичото отбелязва в тетрадка с широки редове може би последната си продажба.

Тези бакалии, скрити в гаражи и трафопостове, вече са на доизживяване. На тяхно място се появяват други, по-цветни, по-модерни, по-добре заредени и по-истински търговски обекти - новите удобни магазини.

Развитието на така наречената модерна търговия следва установената хронология: в един нов пазар първо идват големите хипер- и супермаркети (такива са Metro, BILLA, Kaufland). След това влизат дискаунтърите (магазините, характерни с непознатите си собствени марки и ниските си цени като LIDL, Penny). Накрая се развиват кварталните магазини (наречени още удобни- Convenience stores).

Когато идват големите, те срещат местните играчи - самостоятелни бакалии или оформили се малки вериги. Те или стават част от по-големи свои конкуренти, или постепенно изчезват.

Разделението между различните видове магазини, разбира се, е условно и границата не може да се начертае с молив. Но се смята, че сега нишата на модерните квартални магазини е недоразвита в България и затова интересът на инвеститорите и компаниите в бранша е насочен към нея.

Бизнес на фокус

Това, което се случва в момента, е, че по-бързо от очакваното разни малки магазинчета просто затварят. Най-често те са семеен бизнес на някой предприемач, който не е издържал на натиска от кризата, конкуренцията и свитото потребление. Или просто в годините на възход си е напазарувал имоти и коли, кредитите за които сега не може да обслужва.

Другите търсят варианти да продадат бизнеса си на някой по-голям търговец, конкурент, фонд. В тази игра има и трети вид компании, които използват слабостта на съперниците си, разполагат с ресурс, с който искат бързо да развият мрежата си и да завземат пазарен дял. Всичко това води до окрупняване сред малките магазини в централните градски части и кварталите. Промените се случват засега в София, но съвсем скоро ще преминат и към други градове на страната.

Ситуацията изглежда така: преди дни Комисията за защита на конкуренцията одобри сделката, при която собственикът на "Т-Маркет" - литовската "Максима", купи седем от общо 11 магазина от софийската "Калея".

От страната на активните купувачи е "Пикадили", която иска да развива малкия си формат "Пикадили експрес". Словенската Mercator, която скоро предстои да има премиера с хипермаркетите си Roda в София, проучва възможностите и в удобните магазини. В групата на активните влиза и една от големите гръцки вериги, които още нямат бизнес в страната, съобщи източник на "Капитал". Интерес към развитие на малки магазини има и BILLA, която има принципен план за бърз растеж на мрежата през следващата година.

От другата страна са тези, които са отворени за предложенията на инвеститорите. Сред най-интересните е веригата "Елемаг", която има три магазина в София и по един в Сандански и Плевен. Собственикът й е дал мандат за продажбата на четири от петте обекта, съобщиха два независими източника на "Капитал".

Така гурме веригата "Елемаг" се намира в преломен момент. През 2008 г. собственикът й направи два резки хода: веригата престана да бъде само софийска и отвори по един магазин в Сандански и Плевен. Само че потреблението в тези два града в комбинация с кризата не осигури заложените в бизнесплана постъпления. Веригата се опита да промени профила на магазините в тези градове, като пускаше продукти с по-ниски цени. Но резултатът пак не беше задоволителен.

Паралелно с търговския си бизнес компанията инвестира в хотел на морето, което съвпадна с кризата и спада в пазара на имоти. Така сумарната кредитна задлъжнялост видимо се покачи.

"По време на криза клиентите, които пазаруват в магазините от високия сегмент, се насочват към средния. А тези от средния отиват към ниския. Само че няма какво да компенсира отлива на клиенти от луксозните магазини", коментира собственикът на компанията Божидар Петракиев. Той даде за пример продажбите на вино: ако преди клиентите на "Елемаг" редовно са купувлаи вино за 40-50 лв., днес средната продажба е за 15-20 лв.

Сега компанията търси възможност за изход от бизнеса. Петракиев потвърди информацията за обектите извън София, но не и за тези в столицата. Въпреки това източници на вестника съобщиха, че се водят конкретни разговори с потенциални купувачи и за столичните.

В различна фаза се провеждат преговори за поне две други вериги от типа удобни магазини. Регулярно на купувачи се предлагат и обектите на Христо Ковачки "Европа".

Сега е моментът

Изпълнителният директор на "Пикадили" Николай Нешев разказа, че в момента действително много малки магазини и вериги търсят начин да излязат от бизнеса. "Предлагат ни партньорство под една или друга форма", казва той. Това съвпада със стратегията на "Пикадили" да разширява мрежата си от малки магазини с различен профил - както във високия и средния, така и в ниския ценови клас. "Сега е моментът, когато може да се развием бързо за сметка на конкуренцията и така да завземем пазарен дял", казва Нешев. В момента компанията има осем обекта от кварталния си формат - "Пикадили експрес". До края на годината се очаква да отвори още пет, а през следващата поне още десет в София и в някои градове на страната.

Въпреки че някои компании вече се обособяват като по-големи вериги, все още бизнесът е прекалено раздробен. А за да е успешна една верига, макар и с малки магазини, трябва да натрупа критична маса от обекти, които да й гарантират ефективния бизнес. Затова в момента има голям потенциал за изкупуване и обединяване на различни магазини под една шапка. Само в София могат да се идентифицират поне десет вериги, които биха били интересни за инвеститорите. Като се започне от наследниците на някогашните "Фамилия", която беше раздробена и разпродадена на различни собственици, от тях "Верде" стабилизира бизнеса си и вече работи на печалба. Все още не е ясна посоката на развитие на "Йога" (част от магазините на "Ена" бяха придобити от "ВМ финанс груп" и прекръстени). От веригата обявиха, че има различни варианти за бъдещето й и до края на годината ще е се знае нейната стратегия. "Интересът на големите компании е насочен към сегмента на удобните магазини и в следващите месеци се очакват сериозни размествания", прогнозираха от "ВМ финанс груп".

Сред успешните вериги се нареждат и "345" и "Промаркет", които засега обаче не дават признаци, че търсят външен инвеститор.

"За да е успешна една верига, макар и с малки магазини, тя трябва да има поне 20 обекта. Само че големината не трябва да е самоцелна. Необходимо е добро управление на паричния поток. Колкото повече магазини има, веригата може да договаря по-добри условия с доставчиците и да привлича маркетинговия им бюджет", коментира собственик на верига търговски обекти.

"Малките магазини имат малък приход, но работят на по-големи маржове. До скоро нивата на наемите бяха прекалено високи, но сега могат да се договарят и под 10 евро на кв. м. Един от проблемите в този бизнес е зареждането на обектите, когато няма централизирана логистика", посочи и Николай Нешев.

Навлизането на чуждите големи вериги неведнъж е предизвиквало изказвания от типа "застрашават, убиват малките". В действителност това не е така. Големите вериги привличат седмичните и месечните покупки. Но винаги ще има място и за магазина до дома, от който да купиш пастата за зъби, олиото, което е свършило, или хляба, който си пропуснал. Друг е въпросът, че те вече няма да използват амбалажна хартия. Макар че тя е еко.

"Елемаг" преди две години престана да бъде само софийска и отвори по един магазин в Плевен и Сандански.
Фотограф: Цветелина Ангелова

Чичо с бяла коса и омазнена престилка, затъкнал молив зад ухото, загръща парче свинско филе в кафява амбалажна хартия. Слага го в найлоново пликче и го бутва в ръцете на клиента насреща. Асортиментът в магазина му се изчерпва със салам, няколко бучки сирене в тава-алпака, кренвирши, два вида мляко, хляб и сухи пасти с дата на производство, която дори не се помни, китка копър и две изкривени краставици. С жълтия наръфан в единия край молив чичото отбелязва в тетрадка с широки редове може би последната си продажба.

Тези бакалии, скрити в гаражи и трафопостове, вече са на доизживяване. На тяхно място се появяват други, по-цветни, по-модерни, по-добре заредени и по-истински търговски обекти - новите удобни магазини.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    longanlon avatar :-|
    Longanlon

    Мен си ме кефи чичкото с молива. В неговия магазин храните поне не са само бляскава многцветна опаковка с лайна вътре.

  • 2
    zzdravkov avatar :-|
    Zdravko Z.

    До коментар [#1] от "Longanlon":

    Ами всъщност Ла..та вътре са едни и същи, просто чичото в кварталната бакалия си бърши носа с ръкава, докато ти ги завива или пък ги държи на пода до котката. Или пък гледа да разтика първо по старото.
    Вярно има и изключения но в моята практика сигурно е 1%.
    И за да не съм голословен ще кажа, че работя точно в областта на бързо оборотните стоки и на почти всичките малки магазини складовите помещения са почти всичките под всякаква критика.
    Съвсем по друг начин седят нещата в "Пикадили", "Метро" и другите вериги.
    Големите вериги освен че държат продуктите на правилният температурен режим, на нужните рафтове и т.н.
    Тук обаче идва другият проблем, как стоката е стигнала до магазина.
    Замислял ли си се как продуктите в бутилка пътуват на камионите? Каква ли е пропускливостта на пластмасата и колко прах, бензинови изпарения и т.н. поглъщат тези бутилки докато стигнат от склада до магазина?
    Така че при всички положения лай..та са вътре вече:)

  • 3
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън

    До коментар [#1] от "Longanlon":

    съгласен!

    освен това в кварталния плод зеленчук винаги подбират добре нещата, които продават, а ако има нещо лошо продавачите предупреждават - това в пикадили или била как ще се случи?

    в кварталната фурна хлябът е току що изпечен и сто пъти по-качествен от боклуците във веригите

    в кварталния биомагазин има огромно разнообразие, докато в пикадили има 5 продукта и то на много по-високи цени

    и т.н.

  • 4
    ariman_info avatar :-|
    Ariman

    До коментар [#2] от "Zdravko Z.":

    Хайте, хайде, а в голените вериги ФИФА си върви нали, или искаш да ми кажеш, че там първо ще при продадът прясното, а после мухлясалото.
    Предпочитам дребните предприемачи, където не чакам с часове, но заради цените и аз пазарувам в хипермаркети.
    http://statiite.com/2010/ефектът-кауфланд/

  • 5
    ras16377431 avatar :-|
    ras16377431

    До коментар [#3] от "Батков-вън":

    Статията не е за специализираните магазини като месарници, плодзеленчуци и пекарни, а за бакалиите. Докато зеленчуците обикновено са много по-добри в малкия плодзеленчук, с бакалиите е точно обратното - [#2] го е казал.

    Мен бакалиите най-много ме дразнят с това, че не мога да разчитам на тях. Свикнал съм примерно, че имат еди-какъв си продукт, искам го - "ами свърши и не знам кога ще ни доставят". В резултат аз вече знам, че когато искам този продукт трябва да си го купя от Била и спирам изобщо да проверявам в бакалията. Не че и на супермаркетите не им е през курнишона за редовните доставки, но поне увисването е много по-рядко.

  • 6
    sabinap avatar :-|
    Събина

    Факт, какъвто и да е магазина, масовите продукти са боклуци. Предимството да няма щанд с продавачка е, че можеш да четеш продуктите и да си избереш кой боклук с милион Е-та да си купиш, поне според срока на годност.

    Истината е в магазините/пазарите, където производители продават директно, по пък там държава трябва да ги следи да не прекалявам с консерванти, пестициди и прочие...

  • 7
    norm avatar :-|
    Dimitar Velkov

    нека всички малки бизнеси затворят! нека големите станат по-големи! нека бедните станат по-бедни! ако не ви кефят тези магазини - не влизайте в тях. най-мразим потребители! кво значение има? нямате ли си по-важни проблеми от това. ебаси

  • 10
    shtekman avatar :-P
    shtek

    До коментар [#8] от "norm":

    само така!!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK