Монополът умря, да живее монополът
23 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Монополът умря, да живее монополът

Монополът умря, да живее монополът

"Лукойл" навлиза директно в бизнеса с гориво на "Летище София" и ще измести държавното дружество

Калина Горанова
4680 прочитания

© Надежда Чипева


Да продаваш гориво на летище е като да си собственик на единствения магазин за хранителни стоки в отдалечено населено място. Без теб не може и логично бизнесът ти процъфтява. Поне до момента, в който на съседния ъгъл твой съсед не отвори втори магазин. Добре за жителите, лошо за теб.

Така държавното "Летище София" е на път да се раздели с монопола си при зареждането на авиокомпаниите с гориво. До 1-2 месеца конкурент на софийския авиопорт ще стане не кой да е, а основният доставчик на керосин в България - "Лукойл". Производителят и дистрибутор на горива ще има възможността да затвори целия цикъл при обслужването на авиокомпаниите и да избегне настоящото посредничество на летището, за което то получава комисиона от 51 долара на тон заредено гориво, или бизнес от около 6 млн. лв. годишно. За "Летище София" това означава по-малко приходи от тази дейност, а за авиокомпаниите - възможност да избират между два доставчика на услугата и по-всяка вероятност по-добра цена при зареждане. От това би трябвало да спечелят пътниците.

Един за всички

Европейските регламенти изискват щом пътникопотокът на дадено летище надхвърли 2 млн. души на година, да се допусне влизането на втори наземен оператор, т.е. още една компания, която да предоставя различните услуги по обслужването на пътниците и самолетите на авиокомпаниите. Потокът пътници на "Летище София" надхвърли 2 млн. души през 2006 г. Оттогава вече има още двама наземни оператори освен този на летището - швейцарската Swissport, която влезе в средата на 2007 г., и гръцката Goldair Handling, която предстои да започне дейност в близките месеци.

Една дейност обаче остана все така монопол на летището - зареждането с гориво на самолетите. Аргументите на летищната администрация бяха, че липсва необходимата инфраструктура (най-грубо казано - втори кран), за да може да работи втори доставчик. Сега горивото се доставя от "Лукойл", съхранява се в специална зона, а впоследствие цистерните на летището зареждат самолетите. Липсата на инфраструктура обаче не е достатъчен мотив за ограничаване на конкуренцията. Така през януари 2010 г. Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" дава лиценз за обслужване на въздухоплавателните средства с гориво и смазочни материали на "Лукойл ейвиейшън България" (част от групата "Лукойл") и на втория наземен оператор Swissport. От "Летище София" коментираха, че от Swissport към момента няма постъпило искане за започване на тази дейност. От "Лукойл" обаче се надяват да заработят в близките месец - два. Източници, близки до подготовката, обясниха, че процесът е в напреднала фаза и най-вероятно се чака летището, което трябва да обяви обществена поръчка за извършване на необходимите технически подобрения в специалната зона за гориво.

"Лукойл Ейвиейшън България" пък ще трябва да инвестира в цистерни и набирането на персонал. В момента летището обслужва всички самолети с десетина цистерни. Цената на една цистерна е от порядъка на 150 хил. евро. Колко техника ще е необходима на компанията зависи от плановете й за завоюване на пазарни позиции.

В бизнеса с керосина

Сега авиокомпаниите, които кацат на българските летище и извършват редовни или чартърни полети, имат договори с "Лукойл ейвиейшън България". Поделението на "Лукойл" има сключени търговски договори с повече от сто авиационни оператори - български и чужди авиокомпании, както и договори за зареждане на военни самолети и летящи горивозареждащи цистерни на силите на НАТО, обясняват от компанията. Летищата продават директно само когато има случайни полети, но в повече случаи получават комисионна от дистрибутора на керосин за съхранението и самото зареждане на самолетите.

"Летище София" получава 51 долара на тон, като до средата на миналата година комисионата на летището е била аналогична, но в евро. За миналата кризисна година зареденото гориво е 57.5 хил. тона, като преди кризата количествата са били над 86 хил. тона. Или иначе това е пазарот около 6 млн. лв. на година при сегашния курс на долара.

След директното навлизане на "Лукойл" летището едва ли ще е в състояние да предложи по-добри цени от самия производител на керосина. "Самият факт на появяването на втори и трети наземен оператор по този вид дейност предполага предлагането на конкурентни цени", коментираха от "Лукойл ейвиейшън". След навлизането на конкурента "Летище София" логично очаква по-малко приходи от агентско възнаграждение. Дружеството ще се опита да минимализира тези загуби, като започне да предлага собствено гориво(т.е. да не работи като агент, а да купува от някой) и директни договори на авиокомпании, извършващи редовни полети, а и посредством печалбата от наемите и услугите, които ще предлага на самата "Лукойл ейвиейшън".

Столичното летище ще трябва да се нагоди бързо към присъствието на конкурент, който лесно ще му отнеме бизнеса. Един възможен ход е да намери нов доставчик на самолетно гориво от региона. Иначе авиокомпаниите могат да се сблъскат пак с монополист, но с друго име.


3 коментара
  • 1
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Авиокомпаниите определено ще се сблъскат с нов монополист .... Лукойл, в това няма какво да се съмнявате.....
    Като всичките глупости на "европейските регламенти" и този ще доведе до още по голям монополизъм, не държавен а частен... а честито.....
    -------------------------
    Но който е глупав то е за дълго ... Д.Дидро преди 1783 година....

  • 2
    ariman_info avatar :-|
    Ariman

    Конкуренцията е хубаво нещо, дано подобри работата на летището.
    Лошото обаче на изкуствено създадената конкуренция е, че води до малформации като посочените в края на статията.

  • 3
    aussie avatar :-P
    aussie

    До коментар [#1] от "boby1945":

    Личи си че не си виждал какво е липса на конкуренция :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK