Намери си купувач
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Намери си купувач

Консултаните по сливания и придобивания очакват скоро да има сделки.

Намери си купувач

Кредиторите диктуват пазара на сливания и придобивания

Зорница Маркова
6925 прочитания

Консултаните по сливания и придобивания очакват скоро да има сделки.

© Надежда Чипева


Лято, но със зимни температури. Така метафорично може да се опише бъдещето на M&A пазара (сливания и придобивания на компании от всички браншове) в България. Лято, защото сделки ще има, те си "текат" и скоро ще бъдат завършени. Температурите обаче няма да са летни. Застудяването идва оттам, че сделките са повече по необходимост, а не по-желание. Оттам и цените са ниски.

"Капитал" покани петима консултанти по сливания и придобивания, за да измери температурата на M&A пазара. Те са партньори в третата годишна конференцията за сливания и придобивания, която "Капитал" организира. С тях очертахме няколко интересни тенденции: сделките стават трудно, но все пак има такива; мотивите за продажба са различни в сравнение с преди две години - сега често е по принуда, а не по желание; интересът на инвеститорите леко се събужда и ефективните активи могат да станат обект и на ефективна сделка.

И все пак сделки има

Според общото правило в момента в България продава този, който има нужда от пари, а не този, който е развил успешен бизнес и иска да спечели много пари от него. Има и изключения, но те са малко.

Това променя целия характер на преговорите и на сделките: купувачите, ако въобще ги има, са в по-силната позиция да определят парилата; сроковете за водене на преговори са дълги, рисковете - по-големи. Двигателят на много от сделките са самите банки, които са кредитирали даден бизнес, който в момента не носи доходност и не може да си връща дълговете. За да получават нещо от тези заеми, банките се включват в играта като консултанти по преструктуриране или търсене на купувачи.

През последните месеци в България се случиха няколко сделки, които може да се каже, че раздвижиха пазара. Компанията "Мобилтел" придоби "Мегалан" и "Спектър нет". Производителят на сокове "Флорина" беше купен от собственика на "ВМ Финанс груп" Васил Мирчев. "Еврохолд" продаде свои странични бизнеси с цел оптимизиране на дейността.

"За да се продава някой в момента, означава, че има някаква особена причина. А не защото просто има актив, който не му харесва. Означава, че му трябват пари. Тенденцията тепърва ще се засилва. Голяма част от сделките се случват не защото някой е направил суперуспешен бизнес и иска да изкара голяма печалба", така Божидар Нейчев от PricewaterhouseCoopers  коментира тенденциите на пазара на M&A.

Това може да послужи като сигнална светлина за всички, които изпитват затруднения или са притискани от кредиторите си. Колкото по-рано се осъзнае необходимостта, че трябва да се привлече ресурс или да се преструктурира бизнесът, толкова фаталните последствия могат да бъдат избегнати. Така сделките няма да са под формата "дълг срещу собственост", а ще има полза и собственикът.

"Сделките в България ще се случват заради оптимизиране на активи и операции. Тепърва ще излизат много нови капацитети на пазара. Това ще доведе и до рационализиране на стойностите", коментира Виктор Манев, който е управляващ партньор в консултантската компания MMC. Той даде за пример "Флорина", продажбата на която се случи именно по схемата дълг срещу собственост. "Цената нямаше да е 0, ако сделката беше по-рано. Кредиторите не пожелаха да оптимизират дълга. Собствениците мислеха, че струва повече."

Консултаните по сливания и придобивания очакват скоро да има сделки.
Фотограф: Надежда Чипева

Къде са купувачите

Ситуацията в момента няма нищо общо с годините на купища сделки отпреди 2008 г. Тогава бизнес се продаваше, за да се капитализира доходност и да се изкара печалба. Сега продажбите са по принуда. Преди към българския пазар имаше горещ интерес, сега - не съвсем.

Директорът корпоративно и публично финансиране на Financia Group Йордан Йорданов казва, че като цяло има охлаждане на интереса към Централна и Източна Европа. "Ние не сме горещата дестинация. Има много по-секси места."

Въпреки отлива на масови инвеститори все пак има купувачи с интерес и към пазаруване на бизнес в България. Консултантите отчитат такъв от компании от региона на Централна и Източна Европа. Вярно, в търсене на дестинация, в която да вложат парите си, те избират между България и Италия например.

Въпросът е обектът на купуване да отговори на техните очаквания. Ивайло Господинов, който е управляващ директор на Raiffeisen Investment, обясни, че има европейски компании, които са преоценили риска на българския пазар и на икономиката на страната. "Западните компании имат стратегии за развитие. Някои продават активи на едно място и купуват на друго. На тази база има интерес и към България", посочи той.

Потенциалните купувачи има и сред българските инвеститори. Сделката с "Флорина" пак може да бъде дадена за пример, тъй като купувач беше именно българска компания. Същата има намерение да придобива и още предприятия, съобщи източник на "Капитал".

Има и други компании в България, които преминаха през кризата, като съкратиха разходи и се освободиха от активи, разполагат с финансиране и са готови да се развиват, като придобиват свои конкуренти. Това е характерно за някои фирми в сферата на бързооборотните стоки и производството на храни. Но се среща и в други сектори. В тези случаи купувачите не търсят непременно подценени активи. Напротив, имат интерес и към фирми във финансово здраве. Сделката на "Мобилтел" попада в тази категория.

Йордан Йорданов посочи друг пример: "Част от стратегическите играчи в България търсят възможност за развитие и придобиване. Например телеком операторите. След сделката на "Мобилтел" не бих се учудил, ако в някой слънчев ден и другите телекоми направят крачка към придобиване."

"Няма интересни и безинтересни сектори, има интересни и безинтересни проекти", обобщава Божидар Нейчев от PWC. "И ако се запитаме дали ние петимата ще имаме работа, може да сме спокойни".

Ела, виж, чуй

Инвеститори, купувачи, интерес, цена, due diligence, оценка, поемане на задължения, преговори, имаме сделка. За всичко това ще се говори на третата, станала вече традиционна конференция, посветена на сливанията и придовиванията в България. Тя ще е на 2 ноември в столичния хотел Sheraton. На нея всеки предприемач с интерес може да срещне консултантите по M&A и инвеститорите с желание да влагат парите си в България и да зададе своите въпроси.  

 

Лято, но със зимни температури. Така метафорично може да се опише бъдещето на M&A пазара (сливания и придобивания на компании от всички браншове) в България. Лято, защото сделки ще има, те си "текат" и скоро ще бъдат завършени. Температурите обаче няма да са летни. Застудяването идва оттам, че сделките са повече по необходимост, а не по-желание. Оттам и цените са ниски.

"Капитал" покани петима консултанти по сливания и придобивания, за да измери температурата на M&A пазара. Те са партньори в третата годишна конференцията за сливания и придобивания, която "Капитал" организира. С тях очертахме няколко интересни тенденции: сделките стават трудно, но все пак има такива; мотивите за продажба са различни в сравнение с преди две години - сега често е по принуда, а не по желание; интересът на инвеститорите леко се събужда и ефективните активи могат да станат обект и на ефективна сделка.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK