Номерата с номера
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Номерата с номера

"Измекярски хватки" - така Веселин Божков, председател на КРС, определи тактиките на телекомите

Номерата с номера

Как операторите немотивирано отказват да се разделят със своите абонати

Андриан Георгиев
9349 прочитания

"Измекярски хватки" - така Веселин Божков, председател на КРС, определи тактиките на телекомите

© Анелия Николова


"На 8 септември 2010 г. сключих договор с "Виваком" с желание  да стана техен абонат, но да запазя номера си от "Мобилтел". До ден днешен (28 октомври) това не се е случило..."

Така започва оплакването на читател на "Капитал", който все още не може да използва стария си мобилен номер в мрежата на новия си оператор. Става дума за една от 137-те жалби, които са подадени до Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) от началото на октомври досега. КРС, "Мобилтел" и "Виваком" така и не пожелаха да коментират защо конкретният човек не може да запази номера си.

Проблемите с процедурата по пренасяне на мобилните телефони не намаляват, въпреки че формално тя беше улеснена преди повече от два месеца. В момента, ако искате да смените оператора, запазвайки своя номер, отивате направо при приемащия телеком и ако нямате задължения, до седем дни би трябвало да станете част от неговата мрежа.

Процедурата звучи страхотно, но операторите я блокират, а дотук

КРС не ги санкционира със значителни суми

Най-голямата част от жалбите, постъпили в регулатора през октомври, са срещу "Мобилтел" - 70. На второ място е  "Глобул" с 47 и накрая "Виваком" - 20. За сравнение - през септември в КРС са постъпили също 137 жалби, а за август - 70. До редакционното приключване на "Капитал" от Комисията за защита на потребителите не коментираха колко са постъпилите жалби при тях.

От началото на 2008 г. досега пренесените мобилни номера са над 87 хил. Откакто процедурата е възможна и за стационарните абонати, 27 хил. от тях са решили да сменят оператора, запазвайки номера си. От КРС отказват да уточнят в какво съотношение се разпределят пренесените абонати между операторите.

Най-често срещаният проблем е протакането. Когато подадете заявление при приемащия оператор, той трябва да води доста активна кореспонденция с даряващия. Така се удостоверява дали дължите пари на досегашния си телеком и въобще документите ви са изрядни. Твърде често обаче даряващият оператор не връща тази информация в задължителния срок от два дни, обясняват от КРС.

Някои проблеми са свързани с "пренасяне на номера към приемащия доставчик, като даряващият също предоставя услуги в ограничен обем на същия номер от своята мрежа. По този начин абонати са принудени да плащат за ползването на еднакъв номер при два доставчика на услуги", допълват от регулатора. Друг път обяснението за отказа за пренасяне на номера просто липсва.

"Глобул" въведоха основания за отказ на потребителите да се пренесат, като използват аргументи, като например факта, че потребителят е сменил своята лична карта и нейният номер не съответства на този, отразен в техните системи", твърдят пък от "Мобилтел".

"Липсата на посочен в заявлението вход или номер на апартамент като част от постоянния адрес също се използва като основание да се откаже преносимост на потребителите. Друг подобен метод е, че при наличие на няколко представляващи едно юридическо лице с еднаква представителна власт се изисква заявлението да е подписано от представителя, който преди години е сключил договора със съответния оператор", допълват от оператора.

"С началото на новата процедура за преносимост на номерата "на едно гише" всички оператори изпитаха

Технически трудности

признават от "Виваком". Нейни аналогови абонати на стационарни номера заявяват, че искат да сменят оператора, но тъй като тяхната линия не е цифрова, бившият държавен телеком им отказва тази услуга. Към март 2010 г. аналоговите клиенти в България са 7.7% по данни на КРС.

Понякога, ако клиент иска да заяви пренасяне на своя номер, неговият досегашен оператор се задейства да му предлага нов договор. Това според нормативните документи на КРС е забранено. "Има случаи, при които оператори използват заявлението за преносимост за прекратяване на договори, като по този начин задължават абонати да преподписват нови договори", потвърждават от "Виваком".

Фрапиращи случаи има и при бизнес клиентите. От "Глобул" твърдят, че "Мобилтел" забавя преносимостта на около 200 номера на "Куадрант бевъриджис", българският дистрибутор на Pepsi, повече от месец. От "Мобилтел" пък контрират, че "Глобул" е задържал преписката за пренос на мобилните номера на варненска фирма почти седем месеца до момента, в който операторът едностранно спира SIM картите на фирмата, при което процедурата по преносимост е невъзможна.

Очевидно проблемите продължават, въпреки че по време на среща с КРС в края на септември операторите обещаха, че ще изгладят проблемите помежду си до 1 октомври. Тогава регулаторът заплаши телекомите, че ще ги глоби със 100 хил. лв., ако продължат да блокират процедурата. Въпреки заканите няма информация КРС досега да е наложила подобни санкции.

Преносимостта на телефонните номера е процес, който в бъдеще трябва да се улеснява все повече. Според европейското законодателство, което трябва да бъде въведено и в България до юни 2011 г., преносимостта трябва да може да става в рамките на ден.

Ако обаче сега българските оператори се затрудняват да я изпълнят за 7 дни, представете си какво ще се случи, когато законът задължава процесът да не отнема повече от 24 часа. Това едва ли ще се случи, освен ако КРС не започне да санкционира телекомите по-строго и наистина не влезе в ролята си на регулатор.

"На 8 септември 2010 г. сключих договор с "Виваком" с желание  да стана техен абонат, но да запазя номера си от "Мобилтел". До ден днешен (28 октомври) това не се е случило..."

Така започва оплакването на читател на "Капитал", който все още не може да използва стария си мобилен номер в мрежата на новия си оператор. Става дума за една от 137-те жалби, които са подадени до Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) от началото на октомври досега. КРС, "Мобилтел" и "Виваком" така и не пожелаха да коментират защо конкретният човек не може да запази номера си.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

19 коментара
  • 1
    northwind avatar :-|
    Norie

    не знам, но от страна на червения оператор винаги са били коректни с мен, дори в случаите когато съм имал някакви дребни проблеми, винаги са реагирали навреме.

  • J.J.

    Какво друго да се очаква от Ментел, Грабул и Свиваком...

  • 3
    thermobee avatar :-|
    Thermobee

    Друг подобен метод е, че при наличие на няколко представляващи едно юридическо лице с еднаква представителна власт се изисква заявлението да е подписано от представителя, който преди години е сключил договора със съответния оператор"

    Направо юридически шедьовър!

  • 4
    kilgore avatar :-P
    kilgore

    Ето няколко неща, които Мтел няма да ти кажат(без доказателства, но подозирам Глобул в същото), когато си прехвърлиш домашния телефон към тях, а Виваком са твърде над нещата, за да направят една разяснителна кампания:

    1) Когато звъниш на прехвърлен номер в рамките на града, трябва да въведеш и кода! (напр. 02, 052, 062 и т.н.; как ще се досетиш, че оня оттатък си е прехвърлил телефона си е твоя работа)
    2) Когато звъниш на прехвърлен градски номер те таксуват като към мобилен телефон. (нормално, все пак ти звъниш на СИМ карта...).
    3) Няма възможност да си сложиш деривати по другите стаи. (нали разбирате, това е ГСМ:)))

    И за да не бъдем само негативни, ето ви и една малка хитринка - ако живеете в малко селце и Виваком е спряла да поддържа кабелите и ви е раздала по едно "стационарно" телефонче със СИМ карта в него и мнооого безплатни минутки, можете да я сложите картата в едно мобилно апаратче и да си цъкате без пари. Доскоро тези карти дори не бяха ограничени само за работа в околните клетки, но сега може и да са попроменили нещо :)))

  • 5
    opinionated avatar :-|
    opinionated

    ето още 1 проблем за КРС да разгледа: предлагането на "домашен" телефон със сим карта. такъв не трябва да се ракламира като "домашен", защото не е такъв всъщност.
    а и не разбирам защо самите мобилни оператори не предлагат пакет минути към стационарни номера като надбавка към плана вместо да се пъчат колко "абонати" имат с "домашни" телефони. разходите за сим карти и апарати падат, за маркетинг също.
    този телеком пазар в БГ е истинска какафония: много сим карти, много телефонни номера, скъпи цени, пренаситеност от мрежи.

  • 6
    chievo avatar :-|
    Chievo

    Решението е елементарно, ама нямат акъл (или интерес) да го въведат.

    Във всеки областен град операторите да бъдат задължени да поддържат специален офис, в който да работят представители на трите оператора. И там да се извършва преносът на номера, и нищо друго. На място да се уточняват всичките им бюрократични глупости, и преносът да става веднага. Това е. Една наредба оправя нещата.

  • 7
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Прехвърлих от Глобул на Виваком карта за 15 минути. След това от нормален план трябваше да присъединя картата към бизнес група на същия оператор.....3 месеца. И пак бяха объркали и не работеше системата им, вместо безплатни минути трупаше голяма сметка. Успокоиха ме че станало грешка. Следащия месец щели да ми пуснат кредитно, а тоя трябвало да си платя...110 лв. Чудя се защо ползват компютри и не могат ли да си купят качествени програми и бази, които да не се чупят постоянно. Грешката е на КРС, защото не им забива милионни глоби, тогава много бързо нещата ще се оправят. Знам заоще няколко подобни глупости на различни оператори.

  • 8
    shwarzspeht avatar :-P
    Клюводървец

    На всички потърпевши от своеволията на мобилните оператори предлагам съвет.Отворете сайта на Народното събрание,след това на Комисията по транспорт,информационни технологии и съобщения.,Всеки Народен представител член на тази комисия има електронен адрес за кореспонденция.Засипете ги с вашите проблеми и може би КРС ще заработи.Не съм сигурен но си струва да се опита.

  • 9
    godmouth avatar :-|
    Постовете на някой друг

    planetphone предлага евтини фиксирани Интернет телефони. Недостатък - не могат да бъдат набирани от МТел и Глобул - защо - защото тези фирми не подписват договореността с тях.

  • 10
    right avatar :-|
    Десен

    По 1 млн глоба на абонат със жалба, обезщтение 500,000 лв за него и останаталото за КРС и да видиш как ще влезнат в релси.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK