С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
19 29 окт 2010, 14:46, 9115 прочитания

Номерата с номера

Как операторите немотивирано отказват да се разделят със своите абонати

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"На 8 септември 2010 г. сключих договор с "Виваком" с желание  да стана техен абонат, но да запазя номера си от "Мобилтел". До ден днешен (28 октомври) това не се е случило..."

Така започва оплакването на читател на "Капитал", който все още не може да използва стария си мобилен номер в мрежата на новия си оператор. Става дума за една от 137-те жалби, които са подадени до Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) от началото на октомври досега. КРС, "Мобилтел" и "Виваком" така и не пожелаха да коментират защо конкретният човек не може да запази номера си.


Проблемите с процедурата по пренасяне на мобилните телефони не намаляват, въпреки че формално тя беше улеснена преди повече от два месеца. В момента, ако искате да смените оператора, запазвайки своя номер, отивате направо при приемащия телеком и ако нямате задължения, до седем дни би трябвало да станете част от неговата мрежа.

Процедурата звучи страхотно, но операторите я блокират, а дотук

КРС не ги санкционира със значителни суми



Най-голямата част от жалбите, постъпили в регулатора през октомври, са срещу "Мобилтел" - 70. На второ място е  "Глобул" с 47 и накрая "Виваком" - 20. За сравнение - през септември в КРС са постъпили също 137 жалби, а за август - 70. До редакционното приключване на "Капитал" от Комисията за защита на потребителите не коментираха колко са постъпилите жалби при тях.

От началото на 2008 г. досега пренесените мобилни номера са над 87 хил. Откакто процедурата е възможна и за стационарните абонати, 27 хил. от тях са решили да сменят оператора, запазвайки номера си. От КРС отказват да уточнят в какво съотношение се разпределят пренесените абонати между операторите.

Най-често срещаният проблем е протакането. Когато подадете заявление при приемащия оператор, той трябва да води доста активна кореспонденция с даряващия. Така се удостоверява дали дължите пари на досегашния си телеком и въобще документите ви са изрядни. Твърде често обаче даряващият оператор не връща тази информация в задължителния срок от два дни, обясняват от КРС.

Някои проблеми са свързани с "пренасяне на номера към приемащия доставчик, като даряващият също предоставя услуги в ограничен обем на същия номер от своята мрежа. По този начин абонати са принудени да плащат за ползването на еднакъв номер при два доставчика на услуги", допълват от регулатора. Друг път обяснението за отказа за пренасяне на номера просто липсва.

"Глобул" въведоха основания за отказ на потребителите да се пренесат, като използват аргументи, като например факта, че потребителят е сменил своята лична карта и нейният номер не съответства на този, отразен в техните системи", твърдят пък от "Мобилтел".

"Липсата на посочен в заявлението вход или номер на апартамент като част от постоянния адрес също се използва като основание да се откаже преносимост на потребителите. Друг подобен метод е, че при наличие на няколко представляващи едно юридическо лице с еднаква представителна власт се изисква заявлението да е подписано от представителя, който преди години е сключил договора със съответния оператор", допълват от оператора.

"С началото на новата процедура за преносимост на номерата "на едно гише" всички оператори изпитаха

Технически трудности


признават от "Виваком". Нейни аналогови абонати на стационарни номера заявяват, че искат да сменят оператора, но тъй като тяхната линия не е цифрова, бившият държавен телеком им отказва тази услуга. Към март 2010 г. аналоговите клиенти в България са 7.7% по данни на КРС.

Понякога, ако клиент иска да заяви пренасяне на своя номер, неговият досегашен оператор се задейства да му предлага нов договор. Това според нормативните документи на КРС е забранено. "Има случаи, при които оператори използват заявлението за преносимост за прекратяване на договори, като по този начин задължават абонати да преподписват нови договори", потвърждават от "Виваком".

Фрапиращи случаи има и при бизнес клиентите. От "Глобул" твърдят, че "Мобилтел" забавя преносимостта на около 200 номера на "Куадрант бевъриджис", българският дистрибутор на Pepsi, повече от месец. От "Мобилтел" пък контрират, че "Глобул" е задържал преписката за пренос на мобилните номера на варненска фирма почти седем месеца до момента, в който операторът едностранно спира SIM картите на фирмата, при което процедурата по преносимост е невъзможна.

Очевидно проблемите продължават, въпреки че по време на среща с КРС в края на септември операторите обещаха, че ще изгладят проблемите помежду си до 1 октомври. Тогава регулаторът заплаши телекомите, че ще ги глоби със 100 хил. лв., ако продължат да блокират процедурата. Въпреки заканите няма информация КРС досега да е наложила подобни санкции.

Преносимостта на телефонните номера е процес, който в бъдеще трябва да се улеснява все повече. Според европейското законодателство, което трябва да бъде въведено и в България до юни 2011 г., преносимостта трябва да може да става в рамките на ден.

Ако обаче сега българските оператори се затрудняват да я изпълнят за 7 дни, представете си какво ще се случи, когато законът задължава процесът да не отнема повече от 24 часа. Това едва ли ще се случи, освен ако КРС не започне да санкционира телекомите по-строго и наистина не влезе в ролята си на регулатор.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

France Air Management купува "Ес Ай Джи еър хендлинг" France Air Management купува "Ес Ай Джи еър хендлинг"

Смяната на собствеността на фирмата за отопление и вентилация е част от международна сделка за 222.7 млн. евро

10 дек 2019, 1277 прочитания

"Трансметрикс" ще прави софтуер за транспортни компании с еврофинансиране "Трансметрикс" ще прави софтуер за транспортни компании с еврофинансиране

Компанията за логистични решения спечели грант от 3.25 млн. лв. от EIC Accelerator

10 дек 2019, 872 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Натисни цената

Оборотите на магазините падат, но секторът не е в опасност, сочи класация на Deloitte

Още от Капитал
Uber вече не е готин

Лондон удари силно Uber и вече има нови, по-евтини приложения за споделени пътувания

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10