Хипербакалия

Българските потребители все още предпочитат кварталните магазини, но постепенно променят нагласите си

Джордж Христодулидес    ©  Цветелина Ангелова

Експертът

Джордж Христодулидес представи последното изследване за потребителските нагласи на MEMRB по време на конференцията Retail in Detail, организирана от сп. "Регал" и GfK. Христодулидес има 17-годишен опит в потребителските проучвания. Заемал е мениджърски позиции в Synovate, където е отговарял за изследвания и връзки с клиенти в различни региони. Завършил е Manchester Business School във Великобритания със степен MBA.

Колко от нас могат да определят каква е разликата между супермаркет, хипермаркет или cash and carry? Оказва се, че не много. Причината - България е на първо място в региона по брой на кварталните магазини и потребителите тепърва откриват различните формати на големите вериги.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
21 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    hrist0 avatar :-|
    Hristo Hristov
    • - 6
    • + 32

    Хм, още един чужденец, който се опитва да разбере психологията на българския потребител. Има една причина да се предпочита малкия магазин пред големия и тя, че ние нямаме навика да отидем веднъж в седмицата в магазина и да напазарува всичко, което ни трябва за следващите 7 дни. Чувстваме се ограничени. Ако отидем в неделя в хипермаркета и си купим храна за седмицата, каква ни е гаранцията, че в петъка примерно няма да ни се яде нещо друго? Ето защо малките магазини все още не са умрели. Някак си не върви да запалиш колата и да караш 5 км. до големия магазин, за да си купиш един хляб. Дори и магазина да ти е на много близка локация, пак няма да отидеш, защото за един хляб ще чакаш 30 мин. на опашка. Ето защо, за да умрат малките магазини ще трябва да минат поне 1-2 поколения, за да се промени начинът на мислене и потребителските навици.

    Нередност?
  • 2
    ace avatar :-|
    ace
    • - 10
    • + 41

    Веригите за хранителни стоки са неудобни и мошенически. Първо магазините им се - намират далече и са прекалено големи и се губи много време. Второ - персоналът е груб, защото получава ниски заплати и е експлоатиран. Трето цените - като цяло не са повече от 5 процента по-ниски, има стоки-капани, които са с много ниско качество . Четвърто - илюзия за избор, веригите сключват договори с по-малко доставчици - тези на които са успели да извият ръцете за по-ниски цени, а те са влошили качеството. Всичко това за сметка на клиента.

    Купих си, например, от Била хляб "от вчера". Твърд като камък. Прибирам се и чета, че той не е произведен вчера, а е опакован вчера :) Взех си едни гъбички за миене на чинии - одраха ми ръцете. Не съм и предполагал, че може да съществуват такива и затова не съм внимавал.

    Според мен, бизнеса на веригите за хранителни стоки ще запада. Те са от миналото. Все повече хора разбират, че това да напазаруваш веднъж в седмицата един багажник с пакетирана джънк храна е удоволствие от гладните години на постсоца и няма нищо общо със здравословното хранене и добрия вкус. Най-добре хляб от хлебарницата, месо от месарницата, плодове и зеленчуци - от плод и зеленчука.

    Нередност?
  • 3
    jelezen avatar :-|
    jelezen
    • - 5
    • + 34

    Ей, не ги оставихте бакалиите и веригите. Повече от 10г то не бяха графики, проценти, цитиран световен опит.
    Кварталната бакалия винаги ще я има. И не е само една, а са по няколко.
    И не е вярно, че само жените тичат на промоциите и веригите. Доста жени не понасят обстановката там - изнервя ги. Да не говорим за българския мъж, обут с анцуг и шматкащ се там с часове за забавление, особено в почивните дни.
    И още нещо - много по-лесно е да се справяш с бюджета на семейството точно с кварталната бакалия. Няма разсейване, купуваш точно това за което си тръгнал, касиерката те познава, никой не ти скача на краката и не се тика като говедо с количка в теб, докато те гледа в очите.

    Нередност?
  • 4
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън
    • - 4
    • + 44

    катипитал редят статия след статия в ПР подкрепа на големите супермаркети.

    в същото време западния свят променя изоснови начина си на пазаруване - пазарите се завръщат с пълна сила, хората купуват все повече пресни плодове и зеленчуци, сезонни, произведени от фермери от района, вместо пакетирана джънк храна произведена преди 6 месеца на другия край на света.

    слабо капитал, слабо

    Нередност?
  • 5
    kalin_m avatar :-P
    kalin_m
    • - 4
    • + 19

    Аз мисля, че удобството е на първо място, друг въпрос е кой какво разбира под удобство. За мен хипермаркетите не предлагат нищо "ценно" - нито храната е качествена, ако има такава- тя е на по-висока цена от кварталния магазин, за обслужване не може да се говори защото "формата" е самообслужване, а "периферните" стоки - битови уреди, инструменти, бои и латекси или осветителни крушки са или най-долното качество на китайското производство, или на цени с над 30% по-скъпи от цените в специализиран магазин. А "програмите с точки" са отвратително изчерпани от съдържание, конкретно в БГ -представляват програми за изчистване на боклуци и залежали стоки, без изобщо да се мисли по въпроса за нуждите на клиента. За това винаги ще има и по-малки магазини. В бизнеса отдавна е доказано, че най-големия формат не винаги е най-правилния.

    Нередност?
  • 6
    kalin_m avatar :-?
    kalin_m
    • - 1
    • + 20

    Позволявам си още нещо, в подкрепа на коментарите по-горе. Редакцията наистина е много шаблонизирана и пречупва всичко през погледа на "големите вериги". Защо не обърнете внимание на някои модерни тенденции - специализирани фурни за истински хляб, продажби на биопродукти, отделянето на пазаруването на хигиенни продукти и битова химия в отделни вериги магазини /да не цитирам поне една немска марка/. През последните 2-3г. в София тези преоткрити формати имат в порядъци увеличен бизнес, въпреки кризата, на фона на спадащи оборти в някои ритейл вериги. Намалете малко "температурата" на МОЛ-ве, хипер, мега и др. подобни офиси и магазини и ще видите реалността.

    Нередност?
  • 7
    burova1 avatar :-|
    burova1
    • - 2
    • + 16

    Наистина, доста ПР статии последно време, напълно подкрепям по-горните изказвания, само пропуснахте за зеленчуците и плодовете в тези вериги! Просто няма база за сравнение с ИСТИНСКИТЕ! http://onbookie.blogspot.com/

    Нередност?
  • 10
    ariman_info avatar :-|
    Ariman
    • - 12
    • + 3

    По въпросът за веригите:

    http://statiite.com/2010/10/ефектът-кауланд/

    Кауфланд е най-успешната верига в момента на пазара на хранителните вериги, силният модел и добрата реклама комбинирана с ниски цени дават завидно висок икономически резултат за веригата. Така Кауфланд е сбор на най-добрите техники на големите мощни вериги, но какво всъщност се случва с една икономическа и социална система когато в квартала се появи новият магазин на голямата верига?

    Нередност?
Нов коментар