Хипербакалия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Хипербакалия

Джордж Христодулидес

Хипербакалия

Българските потребители все още предпочитат кварталните магазини, но постепенно променят нагласите си

Константин Николов
6526 прочитания

Джордж Христодулидес

© Цветелина Ангелова


Експертът

Джордж Христодулидес представи последното изследване за потребителските нагласи на MEMRB по време на конференцията Retail in Detail, организирана от сп. "Регал" и GfK. Христодулидес има 17-годишен опит в потребителските проучвания. Заемал е мениджърски позиции в Synovate, където е отговарял за изследвания и връзки с клиенти в различни региони. Завършил е Manchester Business School във Великобритания със степен MBA.

Колко от нас могат да определят каква е разликата между супермаркет, хипермаркет или cash and carry? Оказва се, че не много. Причината - България е на първо място в региона по брой на кварталните магазини и потребителите тепърва откриват различните формати на големите вериги.

"Пазарът ще остане динамичен през следващите години, тъй като веригите ще продължат разрастването на бизнеса си", заяви пред в. "Капитал" Джордж Христодулидес, директор "Потребителски изследвания" за Централна и Източна Европа на маркетинговата агенция MEMRB.

"Ритейл секторът в България се променяше бавно през 90-те години и през първите пет години на ХХІ век, но най-сериозните промени настъпиха през последните пет години. Нови вериги навлязоха на пазара, някои бяха купени от други. Всичките отваряха много нови магазини. На пазара се появиха нови формати - хипермаркети, супермаркети и т.н.", казва Христодулидес. В момента България има повече вериги спрямо населението в сравнение с развит централноевропейски пазар като Чешката република. "През следващите години всички тези компании ще се борят за водещите позиции на пазара. Някои може да бъдат изкупени, други може би ще напуснат, всичко зависи от това какво ще предложат на потребителите и дали ще уловят вкусовете им", коментира експертът от MEMRB.

Според Христодулидес няколко са причините много българи все още да пазаруват в кварталните магазинчета. "Те са на удобно място и през годините са развили "лично" отношение към клиента." Всъщност в страната ни се очертават две основни групи купувачи - тези в традиционната търговия, т.е. малките бакалии, и в модерната търговия - големите вериги.

Понякога тези групи се преплитат, но всъщност нагласите им са различни. Най-голямото предимство на обектите от традиционната търговия е тяхното местоположение – близостта до дома е фактор, поставен на първо място при избора на магазин. "Купувачите нямат много излишно време и предпочитат да похарчат малко повече и да посетят местните бакалии, вместо да карат до някой хипермаркет, да паркират и т.н. В същото време те не искат да бъдат измамени, но са готови да плащат малка надценка", казва Христодулидес. Той допълва, че вторият по важност фактор при пазаруването в квартални магазини е предлагането на продукти с високо качество – разнообразието не е толкова важно, стига да са налични продуктите, които купувачът обикновено пазарува.

Втората група потребители търсят в големите вериги ниски цени и по-голям избор. Изследването на MEMRB показва, че те оценяват приятната обстановка в обектите и ги асоциират с високи стандарти, а и за тях пазаруването в този тип магазини е по-ефективно и бързо.

Сред тези две групи има големи разлики и между мъжете и жените. "Жените са по-практични, търсят по-ниски цени, оглеждат се за промоции. Докато мъжете не искат да се бавят и търсят удобството", казва Джордж Христодулидес. Жените в ролята си на отговорни за бюджета на домакинството и приготвянето на храната, търсят в бакалиите добро съотношение на цена - качество, пресни продукти, както и наличие на нехранителни продукти. Магазините от модерната търговия ги привличат предимно с промоциите и ниските цени, бързото обслужване също е сред важните фактори. За мъжете цената не е толкова важна, а като предимства изтъкват помощта от страна на персонала и бързото обслужване в традиционната търговия, а в модерната е най-важно разнообразието от хранителни продукти.

Българите пазаруват храна доста често и купуват определени продукти всеки ден. Много от тях посещават и двата типа магазини - традиционни и вериги. "Българските потребители променят навиците си и сменят веригите, в които пазаруват, тъй като все още опитват различни услуги. По тази причина за големите вериги ще отнеме време, за да създадат някаква лоялност към марката", твърди Христодулидес. Според него това може да стане чрез промоции, програми за лоялни клиенти и т.н. Много от купувачите все още не могат да определят какви са разликите между супермаркети, хипермаркети, кеш енд кери и др., но различават единствено марките вериги, което се обяснява и с по-късното навлизане на големите играчи на българския пазар.

Автор: Капитал

В останалите държави от региона броят на кварталните магазини е далеч по-нисък (виж графиката). Там много от веригите промениха стратегиите си и навлязоха в по-централните части на градовете чрез по-малък формат магазини. Например Tesco в Унгария започна с хипермаркети, впоследствие премина към супермаркети и накрая към експресни магазини. Компанията се адаптира към местния пазар. "Можем да очакваме подобно нещо и в България, тъй като по този начин може да увеличат дела си за сметка на кварталните магазини", смята Христодулидес.  

Дали пазарните тенденции ще се променят зависи от действията на веригите през следващата година: ще намерят ли подходящото място, каква ценова политика ще водят и т.н. "С навлизането на дискаунт верига като германската Lidl този процес може да стане още по-интензивен", смята Христодулидес. Може да се каже, че целият ритейл сектор очаква представянето на немската верига.

Експертът

Джордж Христодулидес представи последното изследване за потребителските нагласи на MEMRB по време на конференцията Retail in Detail, организирана от сп. "Регал" и GfK. Христодулидес има 17-годишен опит в потребителските проучвания. Заемал е мениджърски позиции в Synovate, където е отговарял за изследвания и връзки с клиенти в различни региони. Завършил е Manchester Business School във Великобритания със степен MBA.

Колко от нас могат да определят каква е разликата между супермаркет, хипермаркет или cash and carry? Оказва се, че не много. Причината - България е на първо място в региона по брой на кварталните магазини и потребителите тепърва откриват различните формати на големите вериги.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

21 коментара
  • 1
    hrist0 avatar :-|
    Hristo Hristov

    Хм, още един чужденец, който се опитва да разбере психологията на българския потребител. Има една причина да се предпочита малкия магазин пред големия и тя, че ние нямаме навика да отидем веднъж в седмицата в магазина и да напазарува всичко, което ни трябва за следващите 7 дни. Чувстваме се ограничени. Ако отидем в неделя в хипермаркета и си купим храна за седмицата, каква ни е гаранцията, че в петъка примерно няма да ни се яде нещо друго? Ето защо малките магазини все още не са умрели. Някак си не върви да запалиш колата и да караш 5 км. до големия магазин, за да си купиш един хляб. Дори и магазина да ти е на много близка локация, пак няма да отидеш, защото за един хляб ще чакаш 30 мин. на опашка. Ето защо, за да умрат малките магазини ще трябва да минат поне 1-2 поколения, за да се промени начинът на мислене и потребителските навици.

  • 2
    ace avatar :-|
    ace

    Веригите за хранителни стоки са неудобни и мошенически. Първо магазините им се - намират далече и са прекалено големи и се губи много време. Второ - персоналът е груб, защото получава ниски заплати и е експлоатиран. Трето цените - като цяло не са повече от 5 процента по-ниски, има стоки-капани, които са с много ниско качество . Четвърто - илюзия за избор, веригите сключват договори с по-малко доставчици - тези на които са успели да извият ръцете за по-ниски цени, а те са влошили качеството. Всичко това за сметка на клиента.

    Купих си, например, от Била хляб "от вчера". Твърд като камък. Прибирам се и чета, че той не е произведен вчера, а е опакован вчера :) Взех си едни гъбички за миене на чинии - одраха ми ръцете. Не съм и предполагал, че може да съществуват такива и затова не съм внимавал.

    Според мен, бизнеса на веригите за хранителни стоки ще запада. Те са от миналото. Все повече хора разбират, че това да напазаруваш веднъж в седмицата един багажник с пакетирана джънк храна е удоволствие от гладните години на постсоца и няма нищо общо със здравословното хранене и добрия вкус. Най-добре хляб от хлебарницата, месо от месарницата, плодове и зеленчуци - от плод и зеленчука.

  • 3
    jelezen avatar :-|
    jelezen

    Ей, не ги оставихте бакалиите и веригите. Повече от 10г то не бяха графики, проценти, цитиран световен опит.
    Кварталната бакалия винаги ще я има. И не е само една, а са по няколко.
    И не е вярно, че само жените тичат на промоциите и веригите. Доста жени не понасят обстановката там - изнервя ги. Да не говорим за българския мъж, обут с анцуг и шматкащ се там с часове за забавление, особено в почивните дни.
    И още нещо - много по-лесно е да се справяш с бюджета на семейството точно с кварталната бакалия. Няма разсейване, купуваш точно това за което си тръгнал, касиерката те познава, никой не ти скача на краката и не се тика като говедо с количка в теб, докато те гледа в очите.

  • 4
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън

    катипитал редят статия след статия в ПР подкрепа на големите супермаркети.

    в същото време западния свят променя изоснови начина си на пазаруване - пазарите се завръщат с пълна сила, хората купуват все повече пресни плодове и зеленчуци, сезонни, произведени от фермери от района, вместо пакетирана джънк храна произведена преди 6 месеца на другия край на света.

    слабо капитал, слабо

  • 5
    kalin_m avatar :-P
    kalin_m

    Аз мисля, че удобството е на първо място, друг въпрос е кой какво разбира под удобство. За мен хипермаркетите не предлагат нищо "ценно" - нито храната е качествена, ако има такава- тя е на по-висока цена от кварталния магазин, за обслужване не може да се говори защото "формата" е самообслужване, а "периферните" стоки - битови уреди, инструменти, бои и латекси или осветителни крушки са или най-долното качество на китайското производство, или на цени с над 30% по-скъпи от цените в специализиран магазин. А "програмите с точки" са отвратително изчерпани от съдържание, конкретно в БГ -представляват програми за изчистване на боклуци и залежали стоки, без изобщо да се мисли по въпроса за нуждите на клиента. За това винаги ще има и по-малки магазини. В бизнеса отдавна е доказано, че най-големия формат не винаги е най-правилния.

  • 6
    kalin_m avatar :-?
    kalin_m

    Позволявам си още нещо, в подкрепа на коментарите по-горе. Редакцията наистина е много шаблонизирана и пречупва всичко през погледа на "големите вериги". Защо не обърнете внимание на някои модерни тенденции - специализирани фурни за истински хляб, продажби на биопродукти, отделянето на пазаруването на хигиенни продукти и битова химия в отделни вериги магазини /да не цитирам поне една немска марка/. През последните 2-3г. в София тези преоткрити формати имат в порядъци увеличен бизнес, въпреки кризата, на фона на спадащи оборти в някои ритейл вериги. Намалете малко "температурата" на МОЛ-ве, хипер, мега и др. подобни офиси и магазини и ще видите реалността.

  • 7
    burova1 avatar :-|
    burova1

    Наистина, доста ПР статии последно време, напълно подкрепям по-горните изказвания, само пропуснахте за зеленчуците и плодовете в тези вериги! Просто няма база за сравнение с ИСТИНСКИТЕ! http://onbookie.blogspot.com/

  • 10
    ariman_info avatar :-|
    Ariman

    По въпросът за веригите:

    http://statiite.com/2010/10/ефектът-кауланд/

    Кауфланд е най-успешната верига в момента на пазара на хранителните вериги, силният модел и добрата реклама комбинирана с ниски цени дават завидно висок икономически резултат за веригата. Така Кауфланд е сбор на най-добрите техники на големите мощни вериги, но какво всъщност се случва с една икономическа и социална система когато в квартала се появи новият магазин на голямата верига?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK