Виртуалнa ферма за 5.51 млрд. долара
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Виртуалнa ферма за 5.51 млрд. долара

Марк Пинкус (на снимката) основа Zynga преди четири години и успя да я превърна в една от най-бързо развиващите се IT компании в момента

Виртуалнa ферма за 5.51 млрд. долара

Разработчикът на популярната игра FarmVille задмина по пазарна капитализация гиганта на гейм индустрията EA

Юлиян Арнаудов
5899 прочитания

Марк Пинкус (на снимката) основа Zynga преди четири години и успя да я превърна в една от най-бързо развиващите се IT компании в момента

© Джои Ито


Бумът на социалните мрежи през последните години се отразява и на разработчиците на т.нар. браузърни интернет игри. Те нямаха чак толкова голяма популярност, докато платформи като Facebook не започнаха да ги интегрират като част от услугите си. Така покрай успеха на мрежата на Марк Зукърбърг се родиха проекти като FarmVille, FrontierVille, Mafia Wars, Café World, Treasure Isle и други, които постепенно започват да се превръщат в реална алтернатива на традиционната гейм индустрия. В един момент немислимото се случи – компания за разработване и разпространение на игри онлайн да надмине по пазарна капитализация Еlectronic Аrts (EA) - втория по големина разпространител на традиционните игри. Това се случи в края на октомври, когато онлайн платформата за инвестиране SharesPost оцени Zynga на 5.51 млрд. долара, докато Еlectronic Аrts (EA) - на 5.22 млрд. долара. Фирмата използва данните от брокерите и оценките от фондовете за рисков капитал. За сравнение - през март пазарната капитализация на Zynga беше 2.61 млрд. долара. Тогава SharePost за първи път използва нов индекс, с който да оценява компании, които се финансират от фондове за рисков капитал, или т.нар. бизнес ангели.

Това потвърждава тенденцията, че се увеличава броят на хората, които предпочитат да прекарват свободното си време в игра през браузъра, вместо да посягат към традиционните заглавия, които се разпространяват на дискове или под формата на дигитални копия. Експертите не са изненадани от ситуацията около Zynga. Предвид растящата популярност на социалните мрежи и перспективите за развитие сегашните резултати са очаквани. "Оценката не е толкова луда, колкото изглежда, предвид ситуацията на пазара", коментира Атул Бага, анализатор към ThinkEquity. "Тя не е чак толкова висока на фона на възможностите за растеж."

Традиционните игри в криза

В момента над традиционната гейм индустрия са надвиснали тъмни облаци. За разлика от Zynga гигантът Electronic Arts отчита спад на продажбите на игри. Все повече потребителите предпочитат да се забавляват през интернет и социалните мрежи, вместо да отидат до магазина и да закупят записана на диск игра.

Акциите на Electronic Arts се понижиха с 6.3% от март месец насам, докато за същия период пазарната оценка на Zynga се удвои. Това принуди ЕА да съкрати разходите си, като намали служителите си и да търси нови придобивания, за да може да стимулира растеж. От 2008 г. до момента компанията е съкратила над 2500 работни места. За да компенсира изоставането в сферата на игрите за социални мрежи, компанията закупи преди няколко седмици британския издател на популярната игра Angry Birds, за да може да добави към своето портфолио и заглавия за смартфони и мобилни устройства. EA навлезе и на пазара за игри в социалните мрежи, като миналата година придоби разработчика Playfish за 400 млн. долара.

ЕА беше най-големият издател на видеоигри в света до 2008 г., когато Activision се сля с гейм звеното на Vivendi Universal и формира мегаиздателя Activision Blizzard. ЕА е основана през 1982 г. и успя да наложи много заглавия на пазара за компютърни игри. Компанията разпространява хитови франчайзи като The Sims, Need for Speed, FIFA, Command&Conquer и т.н. Въпреки това за момента Activision Blizzard е лидер сред разпространителите на игри с пазарна оценка от 13.9 млрд. долара, като разполага в порфолиото си с мегауспешни заглавия като World of Warcraft, Starcraft 2, Call of Duty, Wolfenstein и др.

Струва ли си Zynga

Някои анализатори на гейм индустрията обаче смятат, че оценката на Zynga на вторичния пазар може да е завишена. Компанията все още не е обявила своите точни приходи за тази година, а да се сравнява по тези за миналата, които са около 250 млн., долара няма да е коректно. Защото Zynga отчита силна експанзия и растеж през тази година, като излезе отвъд пределите на Facebook като единствена среда за разпространение. По груби оценки приходите на компанията от игри онлайн за тази година ще са между 500 млн. и 600 млн. долара. В същия момент ЕА очаква за тази фискална година да отчете 750 млн. долара приходи от интернет игри, което ще представлява 20% от консолидираните й приходи. Дори само от този си пазар ЕА задминава Zynga по приходи, което провокира съмнения дали не става дума за завишаване на пазарната оценка. Друг пример може да се даде с японската компания за игри в социалните мрежи DeNa, която е силен играч на този пазар в Япония. Нейната пазарна капитализация е около 3.6 млрд. долара, но тя генерира приходи от близо 1 млрд. долара, което пак надвишава тези на разработчика на FarmVille.

Цената, която хората плащат на вторичния пазар за Zynga, все пак може и да си струва. ЕА е на пазара от 28 години, докато компанията на Марк Пинкус - само от четири. Факт е, че Zynga е на гребена на вълната в пазарен сегмент, който има огромен потенциал за растеж. Пазарната капитализация на компанията не е базирана на настоящите приходи и резултати и разчита на инерцията, дадена й от бързо развиващия се пазар за игрите за социални мрежи. От своя страна например  DeNa основно разчита на японския пазар за онлайн игри и тепърва започва експанзия към САЩ и други точки на света. За момента Zynga ще запази лидерството си в тази пазарна ниша, но тенденцията е, че скоро там ще се зароди силна конкуренция. Симптоматично е, че доста компании вече започнаха да се пренасочват от разработката на традиционни игри към такива, базирани онлайн.

Феноменът Zynga

Zynga е основана преди четири години от Марк Пинкус и компанията се превърна в една от най-бързо развиващите се технологични дружества, като използва социалната мрежа Facebook, за да разпространява своите игри. Първата игра на Пинкус е Texas Hold Em Poker. Компанията получава своите приходи, като кара потребителите да плащат реални пари за продажбата на игрални предмети като превозни средства, игрални покер чипове и оръжия, с които те напредват в игрите. Компанията притежава една трета от този пазар, който се очаква да се удвои през следващите три години. Тя е и най-големият разработчик на игри за Facebook, като всеки месец нейните приложения имат повече от 210 млн. активни потребители, сочат данните на изследователската фирма Inside Network. Zynga привлече повече от 350 млн. долара частен капитал и направи шест придобивания от май месец насам, както и увеличи своите служители с една трета през последното тримесечие и персоналът й в момента наброява 1200 души. Компанията обаче още не е направила борсов дебют.

Шест от десетте най-популярни приложения за социалната мрежа на Зукърбърг са на компанията за игри, като най-много абонати има FarmVille – 57.6 млн. души. Zynga се опитва да диверсифицира платформите, чрез които разпространява своите игри, и затова разработи собствени сайтове, предназначени за игри, които са част от мрежата на Microsoft и Yahoo! Тя също така представи и интернет покер игра, която да се играе в Хонконг и Тайланд.

 

Бумът на социалните мрежи през последните години се отразява и на разработчиците на т.нар. браузърни интернет игри. Те нямаха чак толкова голяма популярност, докато платформи като Facebook не започнаха да ги интегрират като част от услугите си. Така покрай успеха на мрежата на Марк Зукърбърг се родиха проекти като FarmVille, FrontierVille, Mafia Wars, Café World, Treasure Isle и други, които постепенно започват да се превръщат в реална алтернатива на традиционната гейм индустрия. В един момент немислимото се случи – компания за разработване и разпространение на игри онлайн да надмине по пазарна капитализация Еlectronic Аrts (EA) - втория по големина разпространител на традиционните игри. Това се случи в края на октомври, когато онлайн платформата за инвестиране SharesPost оцени Zynga на 5.51 млрд. долара, докато Еlectronic Аrts (EA) - на 5.22 млрд. долара. Фирмата използва данните от брокерите и оценките от фондовете за рисков капитал. За сравнение - през март пазарната капитализация на Zynga беше 2.61 млрд. долара. Тогава SharePost за първи път използва нов индекс, с който да оценява компании, които се финансират от фондове за рисков капитал, или т.нар. бизнес ангели.

Това потвърждава тенденцията, че се увеличава броят на хората, които предпочитат да прекарват свободното си време в игра през браузъра, вместо да посягат към традиционните заглавия, които се разпространяват на дискове или под формата на дигитални копия. Експертите не са изненадани от ситуацията около Zynga. Предвид растящата популярност на социалните мрежи и перспективите за развитие сегашните резултати са очаквани. "Оценката не е толкова луда, колкото изглежда, предвид ситуацията на пазара", коментира Атул Бага, анализатор към ThinkEquity. "Тя не е чак толкова висока на фона на възможностите за растеж."


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    solmyr avatar :-|
    Nwabudake Morgan

    Пак ще има дот.ком бакон...Фейсбук, Зинга, Маил.ру имат абсурдни оценки.

  • 2
    peho avatar :-|
    peho

    "Някои анализатори на гейм индустрията обаче смятат, че оценката на Zynga на вторичния пазар може да е завишена."
    И са напълно прави. SharePost не може да отчете десетки, даже стотици фактори които правят една гейм компания дългогодишно успешна. Да се сравнява FarmVille със коя да е хитова игра на EA/Activision е просто грешно. Разработката на GranTurismo 5 струва 60 милиона, а за поддръжката на WoW отиват 50 милиона на година.
    Да не говорим, че има игри с 10+ години история и маса от фенове които чакат всяко следващо издание. Докато Zynga може само да продължава да бълва елементарни, лесносмилаеми и глуповати игри с таргет аудитория от хора които играят няколко пъти по 10-15 минути на ден. И двата типа компании имат бъдеще, но не може и да става дума за кражба на клиенти, просто играча на Starcraft 2 е прекалено различен от генгстъ мафиота от Mafia Wars.

  • 4
    hedonistbot avatar :-|
    dadam

    "Докато Zynga може само да продължава да бълва елементарни, лесносмилаеми и глуповати игри с таргет аудитория от хора които играят няколко пъти по 10-15 минути на ден..." - елементарни игри за елементарни потребители, а те напоследък растат геометрично. Инвестиция в Zynga е инвестиция в простотията на масовия потребител, а както е казал Айнщайн, "само две неща са безкрайни, вселената и човешката глупост, а и не съм сигурен за първото"...

  • 5
    hue avatar :-|
    Николов

    "В един момент немислимото се случи – компания за разработване и разпространение на игри онлайн да надмине по пазарна капитализация Еlectronic Аrts (EA) - втория по големина разпространител на традиционните игри." - т.е. всичко е било ок, когато е задминала третия по големина разпространител, така ли?

  • 6
    schlupf avatar :-|
    Нищо лично

    С продуктите на ЕА и Аctivision/Blizzard израснаха цели поколения, абсурдно е да ги сравняваме със Zynga. Да не говорим, че Zynga са направили една игра, по която признавам, че и аз бях дълго време превзет, но техният успех е повече случаен, отколкото добре обоснован. FarmVille играех още преди 3 години, само че тогава игричката се казваше Alice Greenfingers, а подозирам, че има и още по-стар неин вариант.

    Според мене в момента Zynga имат пик на акциите и след 2-3 години пак ще се пишат коментари за тях. Само че в другата посока.

  • 7
    georgi_ch avatar :-|
    georgi_ch

    За Зинга няма спор, че успяха да направят изключителна фирма държейки се здраво за козината на Фейсбуук докато последният се разратваше. Също така успява къде със свои идеи, къде с придобивания да запази популярност. Но проблемът на онлайн игрите в момента е, че бързо писват (с малки изключения.)

    Все пак за мен най-интересният факт около компанията си остава начинът, по който те са започнали. Презентацията на Марк Пинкус в Бъркли миналата година е доста информативна. Кажи-речи как от дребно мошеничество се разрастваш до една от най-големите фирми в гейм индустрията:
    http://www.vimeo.com/3738428

  • 8
    jjelev avatar :-P
    TheBelia

    Всичко е обяснено в 45 секунти тук:
    http://www.youtube.com/watch?v=Muz1OcEzJOs


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.