Виртуалнa ферма за 5.51 млрд. долара

Разработчикът на популярната игра FarmVille задмина по пазарна капитализация гиганта на гейм индустрията EA

Марк Пинкус (на снимката) основа Zynga преди четири години и успя да я превърна в една от най-бързо развиващите се IT компании в момента
Марк Пинкус (на снимката) основа Zynga преди четири години и успя да я превърна в една от най-бързо развиващите се IT компании в момента
Марк Пинкус (на снимката) основа Zynga преди четири години и успя да я превърна в една от най-бързо развиващите се IT компании в момента    ©  Джои Ито
Марк Пинкус (на снимката) основа Zynga преди четири години и успя да я превърна в една от най-бързо развиващите се IT компании в момента    ©  Джои Ито
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Бумът на социалните мрежи през последните години се отразява и на разработчиците на т.нар. браузърни интернет игри. Те нямаха чак толкова голяма популярност, докато платформи като Facebook не започнаха да ги интегрират като част от услугите си. Така покрай успеха на мрежата на Марк Зукърбърг се родиха проекти като FarmVille, FrontierVille, Mafia Wars, Café World, Treasure Isle и други, които постепенно започват да се превръщат в реална алтернатива на традиционната гейм индустрия. В един момент немислимото се случи – компания за разработване и разпространение на игри онлайн да надмине по пазарна капитализация Еlectronic Аrts (EA) - втория по големина разпространител на традиционните игри. Това се случи в края на октомври, когато онлайн платформата за инвестиране SharesPost оцени Zynga на 5.51 млрд. долара, докато Еlectronic Аrts (EA) - на 5.22 млрд. долара. Фирмата използва данните от брокерите и оценките от фондовете за рисков капитал. За сравнение - през март пазарната капитализация на Zynga беше 2.61 млрд. долара. Тогава SharePost за първи път използва нов индекс, с който да оценява компании, които се финансират от фондове за рисков капитал, или т.нар. бизнес ангели.

Това потвърждава тенденцията, че се увеличава броят на хората, които предпочитат да прекарват свободното си време в игра през браузъра, вместо да посягат към традиционните заглавия, които се разпространяват на дискове или под формата на дигитални копия. Експертите не са изненадани от ситуацията около Zynga. Предвид растящата популярност на социалните мрежи и перспективите за развитие сегашните резултати са очаквани. "Оценката не е толкова луда, колкото изглежда, предвид ситуацията на пазара", коментира Атул Бага, анализатор към ThinkEquity. "Тя не е чак толкова висока на фона на възможностите за растеж."


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

8 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    solmyr avatar :-|
    Nwabudake Morgan
    • - 3
    • + 18

    Пак ще има дот.ком бакон...Фейсбук, Зинга, Маил.ру имат абсурдни оценки.

    Нередност?
  • 2
    peho avatar :-|
    peho
    • - 1
    • + 17

    "Някои анализатори на гейм индустрията обаче смятат, че оценката на Zynga на вторичния пазар може да е завишена."
    И са напълно прави. SharePost не може да отчете десетки, даже стотици фактори които правят една гейм компания дългогодишно успешна. Да се сравнява FarmVille със коя да е хитова игра на EA/Activision е просто грешно. Разработката на GranTurismo 5 струва 60 милиона, а за поддръжката на WoW отиват 50 милиона на година.
    Да не говорим, че има игри с 10+ години история и маса от фенове които чакат всяко следващо издание. Докато Zynga може само да продължава да бълва елементарни, лесносмилаеми и глуповати игри с таргет аудитория от хора които играят няколко пъти по 10-15 минути на ден. И двата типа компании имат бъдеще, но не може и да става дума за кражба на клиенти, просто играча на Starcraft 2 е прекалено различен от генгстъ мафиота от Mafia Wars.

    Нередност?
  • 4
    hedonistbot avatar :-|
    dadam
    • - 2
    • + 17

    "Докато Zynga може само да продължава да бълва елементарни, лесносмилаеми и глуповати игри с таргет аудитория от хора които играят няколко пъти по 10-15 минути на ден..." - елементарни игри за елементарни потребители, а те напоследък растат геометрично. Инвестиция в Zynga е инвестиция в простотията на масовия потребител, а както е казал Айнщайн, "само две неща са безкрайни, вселената и човешката глупост, а и не съм сигурен за първото"...

    Нередност?
  • 5
    hue avatar :-|
    Николов
    • - 2
    • + 3

    "В един момент немислимото се случи – компания за разработване и разпространение на игри онлайн да надмине по пазарна капитализация Еlectronic Аrts (EA) - втория по големина разпространител на традиционните игри." - т.е. всичко е било ок, когато е задминала третия по големина разпространител, така ли?

    Нередност?
  • 6
    schlupf avatar :-|
    Нищо лично
    • - 1
    • + 1

    С продуктите на ЕА и Аctivision/Blizzard израснаха цели поколения, абсурдно е да ги сравняваме със Zynga. Да не говорим, че Zynga са направили една игра, по която признавам, че и аз бях дълго време превзет, но техният успех е повече случаен, отколкото добре обоснован. FarmVille играех още преди 3 години, само че тогава игричката се казваше Alice Greenfingers, а подозирам, че има и още по-стар неин вариант.

    Според мене в момента Zynga имат пик на акциите и след 2-3 години пак ще се пишат коментари за тях. Само че в другата посока.

    Нередност?
  • 7
    georgi_ch avatar :-|
    georgi_ch
    • - 1

    За Зинга няма спор, че успяха да направят изключителна фирма държейки се здраво за козината на Фейсбуук докато последният се разратваше. Също така успява къде със свои идеи, къде с придобивания да запази популярност. Но проблемът на онлайн игрите в момента е, че бързо писват (с малки изключения.)

    Все пак за мен най-интересният факт около компанията си остава начинът, по който те са започнали. Презентацията на Марк Пинкус в Бъркли миналата година е доста информативна. Кажи-речи как от дребно мошеничество се разрастваш до една от най-големите фирми в гейм индустрията:
    http://www.vimeo.com/3738428

    Нередност?
  • 8
    jjelev avatar :-P
    TheBelia
    • - 1
    • + 1

    Всичко е обяснено в 45 секунти тук:
    http://www.youtube.com/watch?v=Muz1OcEzJOs

    Нередност?
Нов коментар