С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
12 19 ное 2010, 12:56, 15057 прочитания

Триумфът на хартията

Продажбите на хартиени опаковки са се удвоили

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Хляб, скъп парфюм, книга, цимент, та вече дори кашмирените пуловери и марковите дънки се продават в хартиен плик. Триумфът на тези опаковки стана пълен след появата на различни услуги като доставката на храна в офиса, франчайз пекарните или биомагазините, които заложиха на хартията или заради удобство, или заради по-добър имидж на търговския обект.

Засега обаче в България явлението е по-скоро мода. Но всяка мода създава и нова пазарна среда. В последните години се появиха компании, специализирани в производството на хартиени опаковки. От "Екстрапак" - компания, която работи в различни сегменти, заявяват, че търсенето на хартията се е увеличило двойно само в последната година.


Пътят към успеха

Производството обаче е свързано с големи инвестиции. "Есктрапак" например започва да се занимава с производство на хартиени опаковки през 2006 г., а инвестицията в машинното производство е между 1.5 и 2 млн. евро. Почти с толкова стартира основаната през 2007 г. компания "Омпак пакинг", която е част от "Компакт холдинг". И въпреки че фирмата все още работи на загуба, намеренията за развитие не са спрели.

"Първоначалният капитал, който вложихме, е 3 млн. лв. за машините и цеха и 2400 кв.м складови помещения, които имаме в Димитровград. Предстои пускането на нова линия за производство за пликове с дръжки. Машината, която трябва да купим, струва 1.2 млн. евро и ще прави 350 плика в минута", разказа управителят на компанията Михаил Гюлев. Идеята за навлизането в тази бизнес ниша е дошла след маркетингови проучвания, които показали, че съществува пазарен потенциал за хартиените опаковки. Сега "Омпак" работи с няколко групи клиенти - супермаркети, хелбопроизводители, производители на закуски (40% от производство е концентрирано към този сегмент), аптеки и фармацевтични компании, вериги за бързо хранене. "Клиенти са ни франчайз пекарните "Форнети" и бензиностанциите OMV", обясняват от компанията.



"Екстарпак" пък се е съсредоточила върху производството на пликчета за подаръци и торби за пазаруване, като 70% от тях са за експорт. По думите на управителя й Милен Георгиев най-силният ръст на продажбите е бил тази година, около 25%. Двуцифрени ръстове от порядъка на 15-20% са отбелязвани в предходните години. Хартиеното производство осигурява дял от 30% в продажби на фирмата през 2010 г.

Когато говорим за хартиените опаковки на българския пазар, тенденцията е производителите да се насочват към определени сегменти, например опаковки за кетъринг, опаковки за промишлеността или за търговските обекти. От последните е компанията "Клондайк" на братята Димитър и Румен Кумчеви. Тя работи на българския пазар от 1996 г., а производството е разположено в пловдивското село Труд. Румен Кумчев признава, че в последните години браншът се развива доста динамично, но плановете на компанията са свързани с големи инвестиции и за в бъдеще. Първата машина, която са купили през 1998 г., е струвала 50 хил. германски марки. От тогава до сега производството се разширява. Справка в търговския регистър показва, че оборотът на регистрираната през 2009 г. "Фабрика за хартиени опаковки Клондайк" е 1.3 млн. лв., а печалбата - 186 хил. лв. Приходите на друготo дружество "Клондайк" ООД за 2009 г. са 2.9 млн. лв. спрямо 4.2 млн. лв. за 2008 г. Печалбата през двете години е малко над 100 хил. лв.

От завода до клиента

Производителите на опаковки внасят хартията си от Швеция, Чехия, Холандия и Финландия, защото такава суровина в България вече не се произвежда. Допълнителни инвестиции компаниите правят за машини за печат, защото клиентите вече са свикнали да брандират опаковката. Що се отнася до видовете хартия, с които се работи, разнообразието е голямо. Боите, които се ползват за печат са абсолютно безвредни при евентуален допир с храна.
"Рециклираната хартия обикновено е бежова, но тъй като най-близкият завод за рециклиране е в Италия, икономическият ефект се губи заради транспортните разходи", казва управителят на "Екстарпак" Милен Георгиев. Себестойността, на която се продава най-масовата торбичка за пазаруване, е 20 ст., а на пликчетата за подаръци - 70 ст., обяснява той. Според него в момента търсенето е от по-евтините опаковки към по-луксозните, а цената за клиентите обикновено е обвързана с количество, защото минимумът за машинно направена поръчка е 3 хил. броя, при поръчка на 30 хил. има икономии от мащаба.

Друга е практиката в "Омпак". "Не делим клиентите си на малки и големи, защото така можем да дадем конкурентни предимства на някой, но за много големи поръчки сме склонни на известно договаряне", казва Михаил Гюлев. Себестойността на един стандартен кафяв хартиен плик за опаковане на хляб от 0.700 кг без принт е 2.4 ст., това е колкото е цената на плика от полиетилен. Гюлев е на мнение, че цените на хартиената опаковка и опаковката от първичен полиетилен се доближават, особено с ръстовете на нефта на международните пазари. Хартиената опаковка обаче не е конкурентна с т.нар. вторични полиетилени, за производството на които се събират отпадъците от сметищата, смилат се в разни цехове и след това отиват за преработка. Румен Кумчев от "Клондайк" обаче смята, че цената на хартиената опаковка не може да конкурира полиетилена, защото в последната година суровината за хартията се е покачила между 25% и 50%.

По-голям ръст и още инвестиции

Очакванията на производителите за следващата година са свързани с нови ръстове и още инвестиции. Те ще са за сметка на преразпределяне на пазарни дялове както помежду им, така и от чужди компании, които търгуват на българския пазар. А когато става въпрос за такива, не трябва да се подценява силата на Китай. "През 2011 г. сме планирали да завземем позиции, но с нови разфасовки, например таргетирани към производителите на брашно и захар, ще потърсим решения за кетъринг индустрията, но нямаме планове да влизаме в нишата с пликовете за опаковки, освен това почти няма да можем да издържим на конкуренцията от Китай в сегмента", обяснява Михаил Гюлев. По думите на Румен Кумчев цените на китайските стоки са 50% по-ниски, но в момента бумът на предлагането в България е по-скоро при опаковките за подаръци.

Европейските фирми, които имат добри позиции, също не са малко. Достатъчно е да влезе само един голям европейски играч и с технологията си да разбие всички български фирми. По думите на производителите друг проблем е, че културата на търговците към хартията все още не е на нужното ниво, но е факт, че расте. Ще расте и търсенето на опаковки, както това се е случило преди години на пазарите в Европа. Българските производители вече са се ориентирали към определен сегмент от пазара и макар и конкуренцията между тях да се засилва, те всички намират своето място. За да предотвратят потенциалната заплаха от загуби заради чужди конкуренти, те трябва да бъдат по-смели, иновативни и предприемчиви. Защото успехът иска точно това.

Екологичен ефект

Освен че хартиената опаковката е естетически по-приятна, тя се разгражда по-бързо, което е предимството от екологична гледна точка. Все пак има и критици, които са на мнение, че производството на опаковки от хартия е вредно за околната среда, защото се унищожават дървета. Някои от европейските компании, които правят хартия, са задължени да залесяват три пъти повече декари гори от тези, които са изсекли.
 

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Приходите на софийските молове "Сердика" и "Парадайз" са нараснали с над 8% 1 Приходите на софийските молове "Сердика" и "Парадайз" са нараснали с над 8%

В отчета на собственика им - южноафриканския NEPI Rockcastle, е записано, че търговският център в Пловдив ще е готов следващата есен

24 фев 2020, 707 прочитания

През 2020 г. са предвидени 40 млн. лв. за биопроизводителите През 2020 г. са предвидени 40 млн. лв. за биопроизводителите

Очаква се нов прием по мярката за "Биологично земеделие" от Програмата за развитие на селските райони

24 фев 2020, 490 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Директори в акции

Рекорден брой висши мениджъри са продали книжа във водещи американски компании

Още от Капитал
Шопинг в Ямбол

Двама бизнесмени от региона строят ритейл парк за 12 млн. лв. с финансиране от банка и еврофондове

Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

"Мишу", анимационният филм за отговорността ни към природата

Това е вторият филм на Вера Траянова и Милен Витанов, селектиран за участие на "Берлинале"

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10