Всички говорят руски
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

Всички говорят руски

Александр Анненков, собственикът на двата кораба, обслужващи жп фериботната връзка Варна – Кавказ

Всички говорят руски

Товарите по фериботната линия от Варна към Кавказ са нарастнали 5 пъти

Калина Горанова
5071 прочитания

Александр Анненков, собственикът на двата кораба, обслужващи жп фериботната връзка Варна – Кавказ

© Цветелина Ангелова


Мястото е столичният парк-хотел "Москва". Денят е петък – около 24 часа преди да започне посещението на руския премиер Владимир Путин в България. В една от залите на хотела са се събрали представители на спедиторския бранш от Казахстан, Киргизстан, Узбекистан и България. Преводач няма. Всички говорят руски.

Вниманието им е приковано от презентацията на Александр Анненков, собственикът на двата кораба, обслужващи жп фериботната връзка Варна – Кавказ. Тя ще бъде спомената като едно от доказателствата за двустранни постижения по време на срещата между Путин и българското правителство.

Данните показват, че през последната година товарите по линията са се увеличили 5 пъти в сравнение с предходната 2009 г., когато линията беше пусната (на 3 март) по силата на двустранна спогодба между държавите. За момента бизнес представянето на руската страна (съвсем очаквано) е далеч по-убедително. От отчетените резултати се вижда, че товарооборотът от Кавказ към Варна и обратно е в съотношение 12 към едно. От транспортната услуга през Черно море също все още печели само руската страна. Наскоро избраният български оператор Параходство "Български морски флот" все още не е купил кораб, който да превозва товарите.  

Всъщност поводът за посещението на спедиторите от Централна Азия в България не са последните данни за разрастването на бизнеса по фериботната линия към Русия. Те бяха в България по покана на Национално сдружение на българските спедитори (НСБС), което работеше с тях по проект, финансиран от Европейския съюз. Той е част от европейската идея за улесняване на транспортните връзки със страните от постсъветското пространство по коридори, заобикалящи Русия (виж карето). Чертаенето на транспортните коридори в региона до голяма степен наподобява газовата политика. Българският бизнес е добре да намери алтернатива и да открие нови или по-скоро леко позабравени пазари.  

Говорить Москва

Фериботната линия Варна – Кавказ имаше за цел да се избегне преминаването през Украйна. Спедиторите коментираха, че така времето за превоз се е съкратило с три седмици, а цената е с от 15 до 25% по-ниска в зависимост от превозвания товар. Въпреки това Анненков отбеляза, че цените на пристанище Варна са с около 60% по-високи от тези в Кавказ, като това до известна степен се дължи и на разликите във валутите. През годините пристанището в Кавказ е играело ролята на вътрешно за Съветския съюз, като основно оттам са се превозвали туристи към Сочи, разказва Георги Минчев, председател на НСБС. По-всичко личи обаче, че руската страна има по-сериозни планове за пристанището. От миналата година то е с международен статут, като след постановлението на Путин от края на миналата година там вече могат да се обработват и акцизни стоки. Плановете предвиждат да се изгради и терминал за ро-ро превози (т.е. обработване на товари, които пристигат не в жп вагони, а в тирове), като Анненков ще бъде съинвеститор в проекта.

От Кавказ има четири фериботни връзки с Украйна, Грузия, Турция и България, като тази до Варна се нарежда на второ-трето място по товароопоток. През тази година по линията са превозени 68.9 хил. тона (за 2009 г. товарите са 15.7 хил. тона). От тях основното количество, 64 хил. т, е внос към България, като основното, което се превозва, е пропан-бутан (виж таблицата). Към Варна се транспортират също стъкло, торове, черни метали. От България към Кавказ пък се изнасят бентонит, стъкло и огледала, тръби, кабели и т.н.

Едни позабравени пазари

Варненското пристанище има предимство пред по-големия и модерен румънски порт в Констанца - на него може да се променя разстоянието между колелата на вагоните и не е необходимо претоварване. Руската и европейската жп мрежа са с различен стандарт по отношение на междурелсието. Едновременно с това железопътният транспорт е най-силно развитият в страните от бившия Съветски съюз.

"Пазарът на Централна Азия е вече самостоятелен и силно развиващ се пазар, особено в частта Казахстан", коментира Иван Петров, зам.-председател на НСБС. Преходът в тези страни приключва и сега те се учат да работят заедно, за да облекчат възможностите за бизнес. Близостта на региона до Китай и естествените сухопътни връзки с Европа създава големи предпоставки за развитие на пазарите по това направление. Страните от Централна Азия са износителки на земеделска продукция, торове, суровини. Все още обаче транспортът между България и страните от този регион не е силно развит. По фериботната връзка Варна - Кавказ например товарите от Централна Азия към България са били 10.5 хил. тона, докато в обратната посока - едва 2.5 хил. тона. Това скромно начало може да бъде продължено. Зависи от активността на българския бизнес.

На път за Централна Азия

Националното сдружение на българските спедитори спечели финансиране от Европейската комисия в размер на 350 хил. евро по финансовата програма на ЕС за Централна Азия. Проектът предвижда да се спомогне за развиването на браншови спедиторски асоциаци в Киргизстан, Узбекистан и Казахстан. Той е част от идеята за развиването на трансконтиненталния транспортния коридор Запад - Изток от Европа през Черно море, Кавказ, Каспийско море и Централна Азия. Пътят преминава през 12 държави - Азербайджан, Армения, България, Грузия, Казахстан, Молдова, Румъния, Таджикистан, Турция, Узбекистан, Украйна и Киргизстан.

 

Автор: Капитал

Мястото е столичният парк-хотел "Москва". Денят е петък – около 24 часа преди да започне посещението на руския премиер Владимир Путин в България. В една от залите на хотела са се събрали представители на спедиторския бранш от Казахстан, Киргизстан, Узбекистан и България. Преводач няма. Всички говорят руски.

Вниманието им е приковано от презентацията на Александр Анненков, собственикът на двата кораба, обслужващи жп фериботната връзка Варна – Кавказ. Тя ще бъде спомената като едно от доказателствата за двустранни постижения по време на срещата между Путин и българското правителство.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Новината е добра. Тази година от Кавказ, догодина дай поже по Коридор 8 до Адриатическо море.

  • 2
    lancelot avatar :-P
    lancelot

    "Варненското пристанище има предимство пред по-големия и модерен румънски порт в Констанца - на него може да се променя разстоянието между колелата на вагоните и не е необходимо претоварване. Руската и европейската жп мрежа са с различен стандарт по отношение на междурелсието. Едновременно с това железопътният транспорт е най-силно развитият в страните от бившия Съветски съюз."
    Последното изречение за кого се отнасяше, Капитал? :)

  • 3
    ariman_info avatar :-|
    Ariman

    До коментар [#2] от "lancelot":

    За 16-тата република, как за кого, цяло чудо е че не сме с един стандарт с Русия за релси, пропуск на другаря Живков, голям пропуск ;-)

  • 4
    pesheff avatar :-|
    Пешката

    Добра новина наистина - износа към централна азия може да открие големи възможности - за сега сме трагични щом си внасяме даже и фасула от там!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK