Софтуерни неволи

Проблемите с билинг системата на "Мобилтел" могат да научат хората да си търсят по-дейно правата

Какво да правят клиентите

Заради липсата на информация възникнаха всякакви хипотези как хората могат да защитят правата си. Ако клиент на "Мобилтел" дълго време не получава сметката си, той може да претендира за едностранно прекратяване на договора. Това твърди Симеон Стойчев, сътрудник в "Европейско-български правни консултанти". Според него това се води за "неизпълнение на съществено задължение от страна на "Мобилтел" (чл. 87 от Закона за задълженията и договорите)." Той допълва, че "единствено, което потребителят трябва да направи, е да подаде писмено своето изявление за прекратяване или в офис на "Мобилтел", или да го прати на компанията чрез пощата с обратна разписка, ако нейните служители отказват да го приемат/входират".

Според действащото законодателство потребителите обаче не могат да изискват отстъпки поради закъсняло известяване за сметки, добавя Симеон Стойчев.

В зависимост от конкретния ви проблем с оператора е препоръчително да се обърнете към различни институции. "Жалбата до "Мобилтел" няма никакъв правен ефект. Това, което може да направите, е да прекратите договора си или да подадете жалба до КЗП или КРС", допълва Симеон Стойчев.

При възникнали проблеми с преносимостта на телефонните номера потребителите трябва да подадат жалба до КРС, информират от държавния регулатор. "Сверяването на сметка (чрез обаждане на *88, бел., авт.) е една допълнителна и улесняваща абоната възможност, която се предоставя чрез билинг системата на "Мобилтел". Следва да се направи уточнението обаче, че в Закона за електронни съобщения не е предвидено задължение в тази насока", уточняват от КРС.

Възможно е също да предявите колективен иск срещу оператора, но Симеон Стойчев коментира, че "процедурата в България е тромава и неефекетивна". Той препоръчва хората да не чакат подобни инициативи, а сам да отстояват правата си докрай.

По всеки един гореописан проблем може да алармирате Комисията за защита на потребителите.

Новата билинг система на "Мобилтел" ще позволи на компанията да сегментира по-точно клиентите си според техните предпочитания. Хората ще могат сами през интернет да се запишат или отпишат за абонаментни планове. Възможностите за получаване на обратна връзка от клиентите на "Мобилтел" също ще се подобрят значително. Така отговориха на въпросите на "Капитал" от най-големия мобилен оператор в България, след като разказът на поредния пострадал и разгневен абонат разбуни форума на вестника.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
48 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    izida avatar :-|
    Ирина Марудина
    • - 2
    • + 67

    "забавянето на фактурите е основното затруднение, свързано със смяната на клиентската платформа, което е повече в ущърб на самата компания, отколкото на клиентите. "

    Подобно изказване чух и от някой от шефовете им по телевизията - едва ли не какво мрънкаме, че не ни искат да плащаме на момента.

    1) това е само отлагане и дълговете се натрупват
    2) не мога следя колко сметка съм натрупала към момента, понеже и това не работи - което влияе на потреблението ми. Защото ако до средата на месеца съм говорила много, после балансирам. Сега няма как да знам до самата фактура.

    Нередност?
  • 2
    whyman avatar :-|
    whyman
    • - 24
    • + 4

    чува се, че оставащите проблеми по системата щели да бъдат отстранени до края на годината.

    Нередност?
  • 3
    kolyanova avatar :-?
    ръца пръца
    • - 4
    • + 50

    нааааай-сетне!
    евала на екипа работил по темата! наистина!
    редно беше някой да "надигне"глава. всички страдаме, но никой не отива да подаде жалба или да се откаже от техните услуги. Тъпаците дори не могат добре да използват това, че доминират пазара от толкова години насам!
    Страхотна работа Капитал!!!! Нямам търпение да прочета и ответната реакция!

    Нередност?
  • 4
    kordinatora avatar :-|
    kordinatora
    • - 4
    • + 34

    Какво ги жалите тези аидуци.Решение на проблема-оставяте картите в офиса,плащането оставяте за след 100години.Ще ви осъдят когато цъфнат налъмите.Успех.

    Нередност?
  • 5
    didonab avatar :-|
    didonab
    • - 6
    • + 36

    Защо Мобилтел не си избра софтуерна компания която работи тук в България? Сега тук ще се тества версията която не тръгва в САЩ и познайте кой ще плаща за това!? Обикновенно големи компаний като Amdocs се стремят да издадат софтуер за всички случай, така, че да може да се модифицира според нуждите на клиента. А ако основната част се пише в Индия или друга екзотична страна, където принципа е да се пише код на "килограм", и "не го пипай щом върви!", никой не може да гарантира качество и сигурност. Докато се пише и тества версията, нуждите се променят и накрая пак се получава нещо кърпено и недотествано. Който иска да има добър софтуер или трябва да си поръча собствен, да участва активно в разработката на проекта и да плати за това или да вземе готов и доказано работещ като ще го ползва без модификации.

    Нередност?
  • 6
    wds23355772 avatar :-P
    wds23355772
    • - 4
    • + 50

    До скоро си мислех, че увъртането и тарикатските хитрини са характерни за държавния сектор. Обаче след като тея нещастници ми сложиха двойна сметка за нищо и след като на жалбата ми отговориха с нещо очевидно синтезирано от компютърна програма тотално си промених мнението. Пред тия и НОИ ряпа да яде. Пробвайте само да кажете думичките: "искам да си прекратя договора" и гледайте какво става!

    А да! Всички които са на срочни договори (такива коит са за една или две години) могат да ги прекратят ако отидат в кой да е офис и попълнят молба за прекратяване на срочен договор. Това не означава, че преставате да сте им абонат но значи, че плащате месец за месец и можете да се откажете от услугите им винаги когато поискате. Много по-яко е! Естествено това никога няма да ви го кажат сами!

    Нередност?
  • 7
    jerman avatar :-|
    jerman
    • - 12
    • + 18

    Какво е "билинг система"?

    Нередност?
  • 8
    zaza avatar :-|
    zaza
    • - 52
    • + 12

    Билинг система е системата за таксуване и отчитане на разговорите.

    Не виждам какъв е проблема на хората да не си плащат сметките. Ако искаш спестявай си по 20лв или колкото ти е месечната сметка и когато излезе си я плати. Ако ги харчиш тези пари естествено, че когато видиш сметка 60лв ще се озъбиш, но не ми се вярва да е толкова трудно. Все пак случват се и такива неща.

    Ако не знаеш колко си изговорил *88 и ще ти кажат.

    Случват се и такива неща. Аз имам 1000 мин към Мтел и не говоря към други оператори - въобще и не ми е направило впечатление, че нещо става. Обикновено не изговарям повече от 600мин на месец. Ако са малко минутите ще звъннеш веднъж седмично и ще се ориентираш.

    Относно проблемите при прехвърляне на номера, договори и т.н. там съм установил, че трябва да има човешко отношение :-) Ако познаваш шефа все ще се измисли нещо..., но в противен случай бюрокращината в тези компании може да те размаже и да се върне на заден за всеки случай пак да те премаже.

    Нередност?
  • 9
    hrist0 avatar :-|
    Hristo Hristov
    • - 8
    • + 86

    ""Мобилтел" има 5.2 млн. официално обявени клиенти" не ставайте смешни, това не са клиенти, а активно номера. Един клиент може да има по няколко номера.
    А най-забавното в цялата история е, че шефът на Мтел бе обявен за мениджър на годината, точно на сред скандала. Хайде сега някой да каже, че не можеш да си купиш всичко с пари и ПР.
    Тия милиони дето ги дадоха на Енрике Иглесиас, да бяха ги раздали поне като бонуси на клиентите за неудобството. Явно толкова смешни изглеждаме клиентите в техните очи, да ни мачкат, да правят каквото си искат, да ни изнудват, да нямаме никакви права и всичко е законно и позволено.
    Нещо тия регулатори на пазара май не си вършат работата, след като са оставили 3 монополиста да си правят каквото искат и да нарушават постоянно правата на потребителите и законите.

    Нередност?
  • 10
    ivailosavoff avatar :-P
    ivailosavoff
    • - 13
    • + 34

    Хубава статия на Капитал, само ако може да използвате думи, като фактуриране, вместо билинг би било супер!

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал