Чао, Bonjour
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Чао, Bonjour

Магазинът на Bonjour на пл. Славейков беше флагманът на веригата. Сега има доста празнини по рафтовете

Чао, Bonjour

Първата модерна верига изчезва от пазара

Зорница Маркова
30917 прочитания

Магазинът на Bonjour на пл. Славейков беше флагманът на веригата. Сега има доста празнини по рафтовете

© Надежда Чипева


Те не бяха обикновени магазини. Бяха първите, които в началото на 90-те внесоха западен вкус в България: лъскава козметика, парфюмчета, играчки, модерни кухненски уреди, нови ски, дрешки, непознати до момента храни...

Всевъзможни неща, които преди това бяха по възможностите единствено на клиентите на "Kореком". В магазините Bonjour не се ходеше само за безчувственото пазаруване. Посещението им беше досег до новото и модерното и по стоките им се захласваха всички - от деца до възрастни.

Постепенно търговските улици се напълниха с други магазини, западните продукти вече бяха нещо обичайно за хората, но Bonjour продължаваха да имат своята силна позиция. Мрежата им включваше близо 50 обекта из страната, а паралелно беше сред най-големите дистрибутори, които показаха на българските потребители марки като Gillette, Procter&Gamble, Tefal и неговото "Ти мислиш за всичко".

Тихомълком магазините Bonjour сега изчезват. В последната си фаза на живот те са осем. В Бургас и Варна вече не работят, други два са продадени на козметичен търговец; още три ще спрат да работят до края на годината. Трябва да остане само един - този в Бизнес парк София. Собственикът на веригата "Национални дистрибутори" е взел решението да реорганизира бизнеса, като закрие търговията на дребно. Това разказаха пред "Капитал" трима независими източници.

Мениджърът на компанията Рой Кембъл потвърди информацията пред вестника. "Затварянето на Bonjour е част от общата ни стратегия за "Национални дистрибутори". В същото време ние развиваме търговската част на Yves Rocher и активно търсим възможности за нови локации", каза Кембъл.

Така от най-голямата и мощна верига през 90-те и в началото на новия век, от компания, която беше достоен конкурент на международни играчи като Billa и Metro, Bonjour ще се снижи до един малък обект.

Само на едро

Закриването на ритейла идва като решение след спад на целия бизнес на "Национални дистрибутори". Магазините осигуряват 25 на сто от приходите на компанията, а останалите три четвърти са от търговия на едро. Общата картина е, че през 2009 г. оборотът на компанията е намалял от 41.4 млн. лв. на 36 млн. лв., а фирмата е на загуба от над 2.6 млн. лв.

Стратегията на дружеството е сега да насочи усилията си именно към дистрибуцията на марките, с които работи. Само че и там нещата не са слънчеви.

Дистрибуторът има в портфолиото си някои големи марки като Tefal, кафето Douwe Egberts, домашната козметика Ambi Pur, Revlon, Yves Rocher. Но не за дълго. В края на годината фирмата ще се раздели с представителството си на някои от водещите си марки. От началото на януари марките Tefal и Krups ще се поемат от "Авенди" - друг голям дистрибутор в България. Вече са изпратени официални писма до търговците с информация за промяната. Макар и по независима от "Национални дистрибутори" причина, дружеството ще спре да работи и с друга своя важна марка - Ambi Pur. В средата на годината P&G купи бранда от досегашния собственик Sara Lee. Вследствие на международната сделка дистрибуцията и в България ще бъде дадена на друг. Двете марки правят около 30% от продажбите на дистрибутора.

Мениджърът на компанията коментира: "От повече от 20 години "Национални дистрибутори" осигурява достъпа на водещи световни марки до българския потребител, което по всяка вероятност прави компанията най-дълго опериращия търговец на едро в страната. С течение на времето съвсем естествено много марки са искали да се възползват от дистрибуторската ни мрежа и търговските ни връзки и съвсем естествено и ние променяхме портфолиото си, за да отговорим на изискванията на пазара и на променящите се вкусове на потребителя."

Предисторията

Преди години собственикът на Bonjour беше действително една от най-силните компании в бързооборотните стоки, макар да е преминавала през различни трансформации. "Национални дистрибутори" е наследник на компанията "Стамбули". Тя е създадена в далечната 1991 г. от ливанския предприемач Робер Стамбули. Именно в този момент той започва да вкарва постепенно в България световни марки, а бизнесът му расте бързо. Освен магазини и дистрибуция, Стамбули има още два фокуса: инвестиции в текстил като собственик на фабрика в Неделино. Основното производство в нея отива за износ. Преди това се е занимавал и с валутна търговия покрай "Кореком".

През годините обаче бизнесменът натрупа задължения, като основният му кредитор беше Federal Bank of Middle East. През 2001 г. банката стана собственик на компанията срещу необслужваните си вземания. Това може да се види и в търговския регистър, където е отбелязана промяна в управлението на дружеството през март 2001. Робер Стамбули е освободен от управата, а новоназначеният Йохан Промберг поема компанията от името на банката. Малко след това "Стамбули България" е прекръстена на "Национални дистрибутори", като целта е била да се прекъсне асоциацията със стария собственик, разказа източник на "Капитал".

Следващата промяна в реалната собственост идва през 2007 г., когато дълговете са купени от инвестиционен фонд. Тогава директор за България става Рой Кембъл, който има задачата да управлява и развие бизнеса на "Национални дистрибутори". Реално обаче не се вижда кой е новият собственик на дистрибуторската фирма, тъй като регистрацията е през кипърската офшорна компания "Стамбули фемили Ко тръст" и по-късно прекръстена на "Пандион инвестмънт Кипър лимитид".

И след възхода

Откакто банката пое компанията от нейния създател, дейността на фирмата вървеше на приливи и отливи, но е факт, че беше сред силните дистрибутори. Това не може да се каже за последните 2-3 години. Само от 2006 до 2009 г. бизнесът на компанията е паднал с близо 40%. През последните две години фирмата трупа и загуби. Това е и причината да се вземе решение за преструктуриране на дейността и закриване на Bonjour.

За да се стигне до тази ситуация обаче влияят комплекс от фактори. Първо, през 2006-2007 г. конкуренцията се изостри значително, а пазарът буквално бумтеше. Влизаха всякакви нови марки и вериги, дистрибуторите растяха с тях.

Като че ли "Национални дистрибутори" изпусна тази вълна и не инвестираше с активността на конкуренцията си. Вместо увеличение на търговската мрежа, фирмата я намали до едва осем магазина.

В същото време й се случиха ключови промени в портфолиото. През 2006 г. изгуби може би най-значимия си бранд Gillette, който беше купен от P&G и прехвърлен в България в ръцете на "Кавен Орбико". "През 2007 г. дружеството реализира приходи от 36.2 млн. лв. 24.6% намаление в продажбите сравнено с доходите от 2006 г. се дължи на мащабното преразпределение на дистрибуторската мрежа на Gillette от Procter&Gamble", се казва в доклада към финансовия отчет на дружеството. Фирмата взе тогава нови марки, които обаче не можаха да компенсират големия спад. "Тези тенденции са част от нормалния бизнес цикъл и оперирането на този тип дейност", казва Кембъл по повод на промените в портфолиото.

Видимо във финансовите отчети е, че докато приходната част чувствително намалява, разходната расте. Например за външни услуги през 2006 г. фирмата е плащала 5 млн. лв., а през 2008 и 2009 - съответно по 6.8 и 7.9 млн. лв. Основно перо в тази част са разходите за реклама, наеми и застраховки.

Растат и разходите за персонал. През 2006 г. са 2.6 млн., докато през последните две финансово отчетени години по 3.6 млн. лв. Към това естествено се добавя и кризата и ефектът, който тя предизвика: спад на общото потребление и по-труден достъп до оборотни и инвестиционни средства.

Може би има и по-малко значими причини, които са довели до общата задлъжнялост на компанията, но от пролетта на тази година тя започва да изпитва сериозни затруднения да се разплаща с доставчиците си, съобщи източник на вестника.

Сега пазарът гледа с интерес към бъдещето на "Национални дистрибутори". За да се стабилизира, компанията трябва да направи сериозно преструктуриране на бизнеса, за да увеличи приходите и намали разходите си. Загубата на някои основни марки пък я поставят пред задачата бързо да намери техни заместители.

Рой Кембъл звучи позитивно: "Възстановяването на българската икономика е нужно за съживяването на потребителското доверие, но съм развълнуван за бъдещото на "Национални дистрибутори": имаме портфейл от страхотни марки, през 2010 г. инвестирахме в супермодерна система за управление, преустроихме операционната си платформа, за да отговорим на променената пазарна среда и имаме изключително ясна стратегия за 2011 г."

През следващата година мениджмънтът на компанията трябва да подплати оптимизма си и с действия. В противен случай, както Bonjour стана Au revoir, така и "Национални дистрибутори" може да престане да отговаря на името си.

План за растеж

"Национални дистрибутори" ще продължи да развива веригата си за козметика Yves Rocher, въпреки че затваря Bonjour. През тази година бяха отворени два нови магазина и общият им брой стана четири. Мениджърът на компанията Рой Кембъл каза, че през 2011 г. предстои откриването на още три обекта в София, обмислят се магазини във Варна и Бургас. "Ние силно вярваме, че Yves Rocher има своята стабилна позиция на пазара и искаме да увеличаваме броя на лоялните клиенти", каза Кембъл. Оборотът, който правят магазините на марката на година, е около 1 млн. лв. и бизнесът е на печалба.

Те не бяха обикновени магазини. Бяха първите, които в началото на 90-те внесоха западен вкус в България: лъскава козметика, парфюмчета, играчки, модерни кухненски уреди, нови ски, дрешки, непознати до момента храни...

Всевъзможни неща, които преди това бяха по възможностите единствено на клиентите на "Kореком". В магазините Bonjour не се ходеше само за безчувственото пазаруване. Посещението им беше досег до новото и модерното и по стоките им се захласваха всички - от деца до възрастни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

18 коментара
  • 1
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Определено значим за обществото проблем, нещо като синдром Калинка от търговията на дребно и ..... едро .....

  • 2
    ysc33375808 avatar :-|
    Deyan Todorov

    До коментар [#1] от "boby1945":

    Що да не е значим, бе пич. За бизнес обществото си е важно кой какво прави.

  • 3
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#2] от "deyantod":щото няма, в "бизнес обществото" един като се скондапца един "бизнес" идва друг, празно няма, оттам и липсата на проблем според мене, па и да се пише в централен вестник.....вярно синдром Калинка .....

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    Навремето е почнала като дистрибутор, но междувременно дистрибутор е всеки българин. Всеки българин с ЕТ "фкарва некфи палети от некъде" и те убеждава "Бате са кфи китайци съм фанАл от един панаир, догодина почвам с тех и напрау че разбием пазаро!"

  • 5
    ggte avatar :-|
    ggte

    Ами ако оставя опита да бъда подлъган да вкарам лични данни при логването си сега, и езикът на статията ме кара да не съжалявам, че не купувам този вестник. Пълно с тъпи английски заемки, които мене лично ме дразнят (като ритейл и мениджър). Съжалявам, това е професионален жаргон, не съм длъжен да го използвам.
    Във връзка с темата на статията - и вестник Капитал беше едно време прозорец към света, дали ще последва съдбата на магазините Бонжур?

  • 6
    nmemory avatar :-|
    nmemory

    Нещо напълно нормално, който не може да издържи затваря.

  • 7
    juja72 avatar :-|
    juja72

    Аз съм бивш служител на фирмата и то в сектора "Бонжур" и много ме боли за съзнателното съсипване на веригата.Трябва да споделя,че г-н Рой Кембъл е рядко некомпетентен кадър на висшият мениджмънт,въпреки дипломите и международния опит ,който размахва.
    Друг е въпросът,че "някой" позволи той да оглави компанията.Явно е удобна фигура,защото ,ако целта на "Национални Дистрибутори "беше оцеляване и развиване,нещата не биха се развили по този начин.

  • 8
    varnenec avatar :-|
    Варненец

    Стамбули бяха силни при "Кореком"- преди 1989г.- опитаха се нещо да направят след това, но явно монопола, който "Кореком" им осигуряваше преди... сега не помага!!! Справка г-жа Павлова!!!

  • 9
    monom avatar :-(
    monom

    Държавен капитализъм!!!!!!!!!!!!!!Това прави Борисов в България.Всичко ще се прави от държавата(това съм АЗ, Борисов) за народа....Комунизъм му казваха преди 20 год, днес Китайски капитализъм под ръководството на комунистическата партия.Кой беше учителя на Борисов.....Т.Ж.Какъв беше Борисов преди 20 год.-комунист и не искаше да напуска Ком. партия...какво ни очаква,връщане към миналото"Всичко в името на народа".Жалък народ,жалко съществуване.

  • 10
    sb avatar :-P
    sb

    моном ... нещо не схванах паралела Бонжур - Борисов ... май съм тъп ...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.