Плескавица по белгийски

Скоро "Пикадили" може да стане част от Delhaize

Един от най-богатите сърби - Mирослав Мишкович, е пред важна сделка: продажбата на магазините си
Един от най-богатите сърби - Mирослав Мишкович, е пред важна сделка: продажбата на магазините си    ©  ЦВЕТЕЛИНА АНГЕЛОВА
Един от най-богатите сърби - Mирослав Мишкович, е пред важна сделка: продажбата на магазините си
Един от най-богатите сърби - Mирослав Мишкович, е пред важна сделка: продажбата на магазините си    ©  ЦВЕТЕЛИНА АНГЕЛОВА

Брюкселско-белградска вечеря. На масата са белгийците от Delhaize – една от големите вериги за бързооборотни стоки, които в момента са в настроение за купуване. От страната на продавача са собствениците на най-голямата сръбска група от магазини – Delta Maxi, на смятания за втори по богатство в Сърбия Мирослав Мишкович. Въпросът, около който се върти разговорът им – сега или никога.

Delhaize и Delta Maxi са в период на сключване на предварителен договор, според който белгийците ще станат собственици на стратегическа част от акциите на балканската компания. Въпрос на часове е подписването да стане факт, съобщи източник на "Капитал". Чакаше се това да стане в края на работната седмица.

Всъщност Delhaize и Delta maxi си бяха стиснали ръцете още през лятото на тази година. Временно обаче предвижването на сделката беше замразено. Мишкович влезе в съдебен спор с бившия вицепрезидент на Delta и негова дясна ръка Милка Форцан. В резултат част от акциите на холдинга бяха запорирани. Сега има раздвижване, което показва, че проблемът явно е отстранен.

Отново в движение

Финалът на сделката трябва да се случи в края на март, когато ще излязат и годишните финансови резултати на Delta Maxi. На базата на тях ще се определи колко ще е цената, която белгийците ще платят. Със сигурност тя ще е над 500 млн. евро, което праща сделката в групата на най-мащабните от последните години в региона. Сръбската група има за миналата година оборот от 1.8 млрд. евро и EBITDA (печалба преди лихви, данъци и амортизация) от 40 млн. евро.

Обект на продажбата е половината от дружеството Delta Maxi, което е собственик на вериги магазини в Сърбия, България, Черна гора, Албания, Босна и Херцеговина, Косово. В България компанията е собственик на "Пикадили" и съвсем скоро отвори първия обект от формата Tempo (магазин за търговия на дребно и едро). Въпрос на преговори е дали белгийците ще купят първоначално 51%, каквото е тяхното желание, или 50%, на колкото са съгласни сръбските собственици, съобщи неотдавна Financial Times.

Целта е след време Delhaize да стане собственик на цялата Delta Maxi. Това ще се случва постепенно и в зависимост от резултатите на сръбската група.

Условието на Delhaize е да купят дружество, което е изчистено от задължения. След подписването на предварителния договор Мишкович ще има задачата да преструктурира дълговете си. Имотите остават собственост на Мишкович, но се сключват дългосрочни договори за наем. При подписването на предварителния договор сръбският собственик ще получи капаро.

След финализирането на сделката белгийската група ще стъпи мощно на балканския пазар. В много от страните Delta Maxi няма реален конкурент и е ключов играч в търговията на дребно. Новата придобивка ще увеличи потенциала на белгийската група, която в момента е на 14-о място в Европа (според Deloitte).

Белгийци в България

Продажбата неминуемо ще се отрази на българския пазар. Най-малкото влиза нов играч, който ще се бори за водеща позиция с конкурентите си – германските групи Schwartz, Metro и REWE и с френската Carrefour. Всяка от тях в момента е в активен период на развитие, отварят нови магазини и се борят за пазарен дял.

Може да се очаква, че белгийците ще запазят марката "Пикадили". В страните, в които купуват местни компании със силни марки, те не ги променят. В Румъния например веригата им се казва Mega Image.

Delhaize е известна с това, че прави малки и средни магазини, позиционирани между средния и високия сегмент. Силата им е в хранителния асортимент. В това отношение "Пикадили" им пасва на формата. От друга страна, точно в този момент в средновисокия сегмент конкуренцията значително намаля, тъй като повечето чужди вериги се целят към discount търговията. Идването на Delhaize може само да обогати и разнообрази магазините, които залагат и на разнообразието и качеството, а не главно на цената.

До дни ще се разбере дали белгийският шоколад в "Пикадили" ще се разнообрази и стане повече...

На поход

Активна фаза на растеж. В такъв период се намира в момента Piccadilly. През последните месеци компанията видимо насочва средства към отварянето на нови магазини, което понякога е причината да забавя плащания към доставчици. Поредната придобивка на "Пикадили" са два магазина, които доскоро бяха част от "Елемаг". Те се намират на ул. Козяк в Лозенец и в кв. Изгрев. Новината от изминалата седмица е, че "Елемаг" се сви до един обект в София и по един в Плевен и Сандански. Разговорите между двете компании продължават и за магазините извън София.

Двата бивши "Елемаг"-а ще бъдат променени на "Пикадили експрес" – малкия формат на веригата. Общият им брой вече е 12. Отделно компанията има 22 супермаркета и един Tempo. Предстои да се отвори още един обект в ЦУМ на мястото на "Техномаркет". Тази година се очаква веригата да завърши с оборот от 250 млн. лв., а миналата беше почти 230 млн. лв. Увеличението идва заради новите отворени магазини, иначе на равна база компанията ще има спад от около 5% при средно за пазара намаление от 10%. 

Кой е купувача

Белгийската Delhaize е една от големите групи в Европа, която развива своя бизнес в сферата на бързооборотните стоки. Според класацията на Deloitte заема 14-о място по продажби на континента. От няколко години има интерес към балканските страни, но сега е на път да реализира експанзията си. Има вече 216 магазина в Гърция и нови 51 в Румъния, България и Сърбия са естественото й продължение.

Delhaize заема 14-ото място сред търговците с храни в Европа. Има оборот от 19.9 млрд. евро за миналата година. Присъства още в Германия, Индонезия, Люксембург и САЩ.