Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 7 яну 2011, 12:11, 24568 прочитания

Slim продажби

Ожесточената борба за смаления пазар доведе до разместване сред лидерите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Огромната контрабанда направи черна годината за легалния пазар на цигари. На този фон все пак настъпиха малки размествания, нагаждаха се нови цени и разфасовки, изгря звездата на бизнеса с рязания тютюн. За 2011 г. очакванията не са много оптимистични, ако контрабандата не бъде преборена. Голямо пренареждане може да настъпи само след приватизацията на държавния "Булгартабак".
Председателят на съвета на директорите на "Булгартабак" Александър Манолев отбелязва, че за първи път от 2007 г. пазарният дял на държавния тютюнев холдинг не само не пада повече, но е започнал обратно да расте.

Фотограф: Надежда Чипева

Обратно броене

За пазарния лидер "Булгартабак" миналата година е повече от успешна - компанията не само спира свободното си падане след либерализирането на пазара през 2007 г., но и успява да увеличи пазарния си дял с два процентни пункта до 37%. В края на 2009 г. тя заемаше 35% от продажбите на цигари. Victory продължава да е марка - пазарен лидер. В топ 10 на най-продаваните цигари са още няколко марки на цигарения холдинг (виж таблицата). Според Александър Манолев, председател на съвета на директорите на "Булгартабак", компанията вдига дела си, защото е била гъвкава и е приложила всички пазарни техники - нови продукти, отстъпки, сваляне на цените, покритие на целия пазар. На практика в момента цигарите му присъстват в 96% от обектите за продажба в Българи и в 100% от хипермаркетите и бензиностанциите.
Освен на вътрешния пазар държавният холдинг бележи значим ръст в износа - 59% към деветмесечието на 2010 г. в сравнение със същия период на предходната година. Ключовите му експортни пазари са в Близкия и Далечния изток, Балканите, европейските страни и Латинска Америка, като през миналата година покрива и нови държави отново в Близкия изток и Северна Африка. Основните марки за износ са Prestige, Eva и MM, в арабските страни и Далечния изток се търсят много и ароматизирани и ментолови цигари.


Davidoff срещу Marlboro

Другата компания със забележимо увеличение на пазарния дял е Imperial Tobacco, чийто дял нараства от под 2.4% на 5-6%. Причината е в резкия скок в продажбите на един от брандовете й. За разлика от останалите компании, които трябваше да увеличат с минимум един лев до 1.30 лв. цената на продуктите си, фирмата увеличи само с 20 стотинки цената на една от луксозните си марки - цигарите Davidoff. Така брандът се изравни по цена с най-търсените цигари на Phillip Morris - Marlboro, и част от лоялните клиенти на Marlboro преминаха на Davidoff. Резултатът е, че марката за пръви път попадна в топ 10 на най-търсените цигари в България, а благодарение на увеличените й продажби фирмата рязко покачи пазарния си дял. Самите цигари Davidoff увеличиха пазарния си дял от 0.5% през 2009 г. до 5.3% през 2010 г.
При Phillip Morris политиката беше да запазят и дори вдигнат цената на основната си марка Marlboro, което сви пазарния им дял, но вероятно ще им донесе печалба. За разлика от предходни години, когато заради налагането на продуктите си работеха на загуба.

Най-бързият ръст



Заради конкуренцията между тези две марки Phillip Morris изпадна от второто място по продажби и го отстъпи на Karelia. Третото място е на "Кингс табако" (бившата цигарена фабрика Пловдив, която беше купена от свързана с "Винпром Пещера" фирма). Само от началото на 2009 г., когато започна да продава и широко да рекламира с всички средства марките си "Кинг" и "Мерилин" (за което беше глобена и от Комисията за защита на конкуренцията за непозволена реклама на цигари), фирмата достигна 15% пазарен дял. Той е бил 10% в началото на 2010 г. Брандовете са в най-ниския ценови сегмент и двете марки са в топ 10 на най-търсените цигари. 
JTI също бележат значим ръст - от 2.9% в началото на годината на 4.4% през ноември благодарение на увеличението на пазарния дял на цигарите си Winston и Camel. 
Другият български частен производител - "Слънце Стара Загора" (от групата на "Химимпорт"), успява да класира своите цигари "Армеец" в графата други, в която са марки с под 0.1 пазарен дял. За сметка на това фабриката откри своята ниша и е лидер в продажбите на рязан тютюн. Този сегмент вече заема между 3 и 5% от пазара на тютюневи изделия, като допреди 2009 г. държеше 1%. Лидер на пазара е марката "Съни" на "Слънце Стара Загора" с 35% от общите продажби, следвана от "Кингс табако" с 20%.
От началото на тази година обаче тютюнът за свиване е с един от най-високите акцизи в ЕС и това вероятно ще се отрази на пазара. "Продажбите на рязан тютюн през 2010 г. наистина се увеличиха пет пъти, тъй като разликата между цените на цигарите и ръчно свитите продукти е два пъти. С новите ставки обаче те ще се изравнят и затова очаквам рязаният тютюн да престане да бъде толкова търсен", смята Милен Щерев, маркетинг директор на "Кингс табако".

Лек дим

Загубите на повечето компании на легалния пазар са в най-ниския ценови сегмент, тъй като там клиентите търсят предимно изгодна покупка и не са лоялни към марката. Като цяло българският пушач пуши леки цигари. Light сегментът е достигнал 44.8% през миналата година и се е увеличил с почти три процентни пункта от 2008 г. досега. Солидно присъствие имат и супер light цигарите и най-леките цигари с 1 мг съдържание на никотин - те общо имат над 21% пазарен дял.
Освен леки българите все повече започват да предпочитат и тънки цигари, убедени, че съдържанието на вредни вещества е по-малко. Делът на тънките цигари slim и superslim е съответно 25.5% и 4.3% и се увеличава, макар и с малко.
Делът на обикновените цигари (king size) е паднал от 59.8% на 50.8% за сметка на увеличаването на покупките на т.нар. дълги цигари, които също попадат в категорията на тънките цигари. Пазарният дял на дългите цигари около 100 мм нараства от 11.2% на 19.3%, тъй като клиентите са убедени, че получават повече никотин, а и пушат по-дълго. В този клас са Karelia, Davidoff, "Кинг 100" и Camel 100. 
През миналата година в България с пълна сила се развива конкуренцията в един сегмент, който повечето европейски страни са забранили. Става въпрос за производството и продажбата на малки опаковки от 10 цигари. Тези разфасовки правят по-достъпни цигарите за младите и социално слабите клиенти и на практика популяризират пушенето. Част от световните концерни в началото на годината твърдо заявиха, че няма да внасят такива опаковки. До момента обаче малките кутии с 10 къса заемат 4-5% от общия пазар на тютюневи изделия и почти всички производители имат такива разфасовки. Преди година имаше само три вида – "Фемина" на "Булгартабак", "Кинг" и Pall Mall. В края на миналата година на пазара има общо около 15 разновидности от всички най-популярни марки.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Онлайн търговията – с добър имунитет Онлайн търговията – с добър имунитет

Интернет бе сочен за бъдещето на ритейла и преди кризата. Сега значението му рязко се увеличи

3 апр 2020, 532 прочитания

Търговските вериги – отвъд заразата Търговските вериги – отвъд заразата

Ритейлът ще работи по нови правила: на доставки, маркетинг, регулации

3 апр 2020, 827 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Годината на Android

Кои са технологичните тенденции на изложението за потребителска електроника в Лас Вегас CES

Още от Капитал
Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10