Faceboom

Оценката за 50 млрд. долара на Facebook може да е предвестник на нов дотком балон

Балонът трябва да носи позитивно настроение. Малките деца безумно им се радват; по празници и рождени дни има балони, които се пукат и гостите се смеят. Но за инвеститорите на фондовия пазар думата придобива съвсем друго значение. Защото, когато борсовите балони се пукнат, огромна група хора губи пари. А един от най-големите балони в историята е дотком бумът от втората половина на деветдесетте години на XX век, който беше стимулиран от възхода на интернет и технологичната индустрия. Всички знаят печалния край на тази история - много новостартирали фирми в Силиконовата долина се провалиха с гръм и трясък, а сривът им дори доведе до рецесия в САЩ в началото на новото хилядолетие. Предполага се, че след подобен взрив се взимат нужните поуки и уроците са научени. И все пак този период даде и победители, които днес са част от живота на всеки от нас, като Google или Amazon.

Днес има сигнали, че на хоризонта може би се задава нов дотком балон, и инвеститорите се чудят дали заплахата е реална, или пък наистина технологичните инвестиции могат да донесат милиарди на най-предвидливите. Сред компаниите, които предизвикват интерес, са Facebook, Twitter, Groupon и Zynga, които все още не носят големи приходи, но за сметка на това вече са оценени на милиарди.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се