Faceboom

Оценката за 50 млрд. долара на Facebook може да е предвестник на нов дотком балон

Балонът трябва да носи позитивно настроение. Малките деца безумно им се радват; по празници и рождени дни има балони, които се пукат и гостите се смеят. Но за инвеститорите на фондовия пазар думата придобива съвсем друго значение. Защото, когато борсовите балони се пукнат, огромна група хора губи пари. А един от най-големите балони в историята е дотком бумът от втората половина на деветдесетте години на XX век, който беше стимулиран от възхода на интернет и технологичната индустрия. Всички знаят печалния край на тази история - много новостартирали фирми в Силиконовата долина се провалиха с гръм и трясък, а сривът им дори доведе до рецесия в САЩ в началото на новото хилядолетие. Предполага се, че след подобен взрив се взимат нужните поуки и уроците са научени. И все пак този период даде и победители, които днес са част от живота на всеки от нас, като Google или Amazon.

Днес има сигнали, че на хоризонта може би се задава нов дотком балон, и инвеститорите се чудят дали заплахата е реална, или пък наистина технологичните инвестиции могат да донесат милиарди на най-предвидливите. Сред компаниите, които предизвикват интерес, са Facebook, Twitter, Groupon и Zynga, които все още не носят големи приходи, но за сметка на това вече са оценени на милиарди.

Инвестиционната банка Goldman Sachs инвестира 450 млн. долара за малък дял в социалната мрежа Facebook (според запознати около 1%), а руската компания Digital Sky Technologies (DST) вложи още 50 млн. долара. Двете транзакции оценяват цялата Facebook на около 50 млрд. долара - невиждана пазарна стойност за компания с все още неясни приходи. Последния път, когато технологични фирми получаваха подобни щедри оценки, беше именно по време на дотком балона.

Всъщност подобни инвестиции във Facebook не са особена новост. Преди години Microsoft вложи 240 млн. долара, като оцени компанията на 15 млрд. долара. През май 2009 г. Digital Sky Technologies също инвестира 200 млн. долара, оценявайки тогава Facebook на 10 млрд. долара. Тогава повечето анализатори заявиха, че "руската компания е луда". Само седем месеца по-късно никой не нарича Goldman Sachs луди.

От години социалната мрежа и създателят й Марк Зукърбърг набират средства именно чрез продажбата на малки дялове. Това е един от малкото начини за финансиране на компанията, която не е публична и не набира средства през борсата. Точният размер на дяловете и стойността на транзакциите никога не се обявяват. Но винаги след тези сделки нарастват слуховете за листване на Facebook на фондовия пазар. С настоящата сделка Goldman автоматично се самоопределя за основния кандидат за посредник при бъдещо първично публично предлагане, когато и да е то. Този ход ще донесе милиарди на банката, която вече привлича богатите си клиенти да инвестират с нея във Facebook, като за целта създаде фонд, който трябва да набере около 1.5 млрд. долара за интернет групата. Подобни специализирани дружества за капиталовложения в непублични компании не се нравят на Комисията за ценни книжа и фондовите борси (SEC), която внимателно проучва дали те не са спекулативни и не нарушават закона.

Според вестник New York Times човекът, който е привлекъл Goldman да инвестира във Facebook, е Юрий Милнер, изпълнителният директор на DST. Той вече държи дял в социалната мрежа чрез своята публична компания Mail.ru, както и дялове в други популярни интернет фирми като Groupon и Zynga. Goldman пък беше водещият посредник при листването за 1 млрд. долара на Mail.ru в Лондон през ноември.

Друга социална мрежа - Twitter, също неотдавна набра 200 млн. долара, което оценява цялата фирма на около 3.7 млрд. долара. Производителят на онлайн игри Zynga пък в момента е оценен на около 5.2 млрд. долара. А сайтът за групово пазаруване Groupon отхвърли оферта за придобиване от Google за 6 млрд. долара. Нито една от тези компании не носи суперприходи. Или поне не още. Но всичките имат стабилни бизнес модели и стратегии и не крият плановете си за разрастване и привличане на нови инвеститори. От Facebook твърдят, че приходите им за 2010 г. са около 2 млрд. долара, докато според анализатори са по-ниски. Постъпленията от реклами при Twitter за миналата година не надхвърлят 50 млн. долара. Но приликите с дотком балона спират дотук. Тогава голяма част от спекулативните оценки се дължаха на бързото листване на борсата на стотици "кухи" фирми, ужилили милиони едри и дребни инвеститори. Докато сега набелязаните цели са далеч по-малко и повечето са победители: например Facebook надделя над основния си конкурент MySpace. И което е по-важното: въобще не бързат да стават публични въпреки апетита на посредници като Goldman Sachs. Което означава, че рискът е далеч по-ограничен. За новите гиганти е по-лесно да намерят купувачи на вторичния пазар, отколкото да се занимават със скъпо първично публично предлагане. Разбира се, листването винаги остава в плановете им. Освен това балансите им са далеч по-стабилни. Facebook постоянно увеличава приходите си от банерни реклами, а растат и други източници на приходи като таксите за игрите на Zynga, от които Facebook получава 30%. В същото време Groupon всеки ден предлага все повече оферти за пазаруване, от които взима комисиона.

"По време на дотком балона имаше десетки компании, които въобще не трябваше да излизат на борсата, като pets.com. Те бяха отвратителни фирми с ужасни финансови показатели, които се възползваха от свръхочакванията на мало и голямо около интернет. Но този път е различно", заяви за TheWrap Оуен Томас, изпълнителен директор на специализирания сайт Venture Beat.

А не бива да се забравя и примерът на абсолютните звезди в сектора: само година преди да дебютира на борсата, приходите на Google бяха 2 млрд. долара, колкото днес са и на Facebook. В момента оборотът на търсачката е 30 млрд. долара, а пазарната капитализация - 200 млрд. долара. Но едва ли някой си спомня големия дотком провал GeoCities. Въпросът е от кои ще е Facebook: от първите или от вторите?