С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
19 21 яну 2011, 14:10, 18638 прочитания

Сделка на деня: Groupon в България

Компанията преговаря за покупка на местни сайтове за групово пазаруване. Иначе ще навлезе самостоятелно

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Групов колапс

Многолюдната армия на българските сайтове за сделки на деня започна да оредява

16 ное 2012

Бизнесът приема добре модела ни

Изпълнителният директор на компанията за колективно онлайн пазаруване Golden Group Джордж Хаджигергиу пред "Капитал"

9 сеп 2011

Групово оцеляване

Първата криза с български сайт за колективно пазаруване извади един от проблемите, които фирмите от бранша трябва да решават заедно

19 авг 2011

На вниманието на българските клонинги на Groupon

Глобалната компания за групово пазаруване представи мобилно приложение за дребните и средни бизнеси

11 май 2011

Треска за оферти

Сайтовете за групово пазаруване стават все повече. В бизнеса навлизат интернет гиганти като Microsoft, Google и Facebook

18 мар 2011

Всички @ на клона

Google, Microsoft и Facebook искат част от бизнеса на лидера в груповото пазаруване Groupon

15 мар 2011

Балонът се надува

Дискретна сделка за около 10% от активите на Twitter оцени микроблогинг платформата на 4.2-4.5 млрд. долара

2 мар 2011

Златни оферти и от Гърция

GoldenDeals ще изпита затруднения със силната конкуренция между сайтовете за групово пазаруване

25 фев 2011

Какви са правата на онлайн купувачите

Задайте въпрос относно търговията в интернет на адвокат Нели Недкова от Wolf Theiss, а тя ще ви отговори в коментарите

10 дек 2010

Модели за е-търговия

Как работят повечето интернет търговци в България

10 дек 2010

Две за левче, моля! Клик...

Сайтовете за "групови покупки" дърпат е-търговията в България напред

10 дек 2010

Мишките в атака

Онлайн пазаруването в България набира скорост, но големият ръст предстои

10 дек 2010
Ако се ръководите от принципа, че добрата оферта е евтината оферта, скоро ще имате повод за радост. Groupon - най-голямата компания за сделки на деня, скоро ще навлезе в България, нажежавайки и без това силната конкуренция в този нововъзникнал бранш.

Сайтовете за колективно пазаруване (или сделка на деня) предлагат оферти за покупка на различни услуги (много рядко стоки) при намаление с до 90% от стандартните цени. Това ги прави изключително популярни, а самият бизнес модел се развива с космическа скорост и вече е копиран от стотици предприемачи по света само две години след появата му.

Първата компания, която залага на подобна услуга, е Groupon. Тя е създадена в САЩ през октомври 2008 г., а днес в нея работят над 4500 служители. Оперира в десетки държави и следва изключително агресивна политика на разрастване. В края на миналата година мениджмънтът на Groupon отхвърли предложение за придобиване от страна на Google на стойност 6 млрд. долара. Аргументите на компанията бяха, че подобна сделка сигурно ще забави световната й офанзива. Освен това веднага след предложението на Google Groupon успя да привлече нови 950 млн. долара финансиране от компании за дялови инвестиции.

Интерес към България


Няколко източника на "Капитал" казаха, че Groupon води разговори с водещи български сайтове за групово пазаруване. Срещите са започнали в края на миналата година. По неофициална информация американската компания със сигурност е разговаряла с www.grabo.bg, www.deals.bg, www.zadrujno.bg и www.slon.bg. Възможно е да е имало срещи и с други компании от бранша. Източници, участвали в преговорите, разказват, че плановете на Groupon са съвсем скоро да вземе решение дали ще придобиe някой от българските си конкуренти, което ще ускори значително навлизането на компанията, или ще започне бизнес самостоятелно.  

"Имахме среща с един от собствениците на Groupon в края на миналата година. Определено имаше интерес от тяхна страна за придобиване на компанията и за съвместна бъдеща работа", разказва Ирена Филипова от deals.bg. Но добавя, че на този етап "Groupon не са предложили условия, които да ни устройват".



Камен Кънев от zadrujno.bg за момента отказва коментар по темата. От kolektiva.bg пък отговориха, че "в момента не се водят преговори с нито една американска компания за придобиване или сливане". Дима Костова, управител на kolektiva.bg, прогнозира, че 2011 ще бъде "прекрасна година за колективното пазаруване в България" и добавя, че Rebate Networks (собственици на kolektiva.bg) планират инвестиции от над 1.5 млн. евро през следващите месеци в България. Част от парите ще бъдат отделени и за наемане на голям брой местни специалисти, коментират от компанията.

Подготовка за "война"

Интересен е категоричният подход на водещия български сайт за групово пазаруване grabo.bg. Управителят и собственик на компанията Сребрин Ватралов коментира пред "Капитал", че вече е преговарял с Groupon, но е отвхърлил тяхната оферта. Grabo.bg има над 300 хил. лв. приходи за месец декември, четири месеца след създаването на компанията, а към средата на януари реализира по 1000 продажби дневно в шест града в страната.

"Имахме разговори с Groupon в Германия във връзка с намеренията им да стъпят на пазара, но условията им предполагаха да се откажем от бранда, който градим, и да преминем изцяло под тяхната шапка. На този етап отхвърлихме предложението за придобиване, поемайки риска да опитаме самостоятелна инвазия", коментира Ватралов. Гледаме задълбочено на модела и виждаме слабости в изпълнението му във вида, предложен от Groupon и копиран от всички до момента, включително и от нас, казва предприемачът и добавя: Предстои да променим концепцията по начин, който да балансира по-добре интереса за бизнеса и потребителите."

Сребрин Ватралов е интересен и с това, че притежава и други популярни онлайн проекти, сред които сайтът за запознанства gepime.com, системата за онлайн плащания Wisdom.bg, сайтът pomagalo.bg и други. Ватралов пояснява, че към Grabo.bg има интерес и от други страни, и добавя: "Не сме се отказали от продажба на дял в компанията, но по начин, който да позволи ние да поемаме големите решения за посоката на кораба, с правото на инвеститора да придобие мажоритарен дял чак когато покажем в пълния ни блясък замислената от нас платформа."

Според източници на "Капитал" Groupon са разговаряли с редица от сайтовете за групово пазаруване в България, като предложенията им са варирали от 7-цифрена инвестиция в евро за пазарния лидер до няколкостотин хиляди за придобиване на някои от най-малките играчи.

Инвеститор ААА


Преговарящите от страна на Groupon са братята Александър, Марк и Оливър Самуер чрез фирмата European Founders Fund (EFF), които са известни с успешните излизания от проекти, копиращи някои от най-успешните в САЩ онлайн бизнеси на европейска земя.

Като посредник в преговорите участва българската компания за уеб базирани игри XS Software, в която братята Самуер имат инвестиция чрез придобитото от Groupon дружество CityDeal. Изпълнителният директор на XS Software Христо Тенчев потвърди пред "Капитал", че се водят преговори с водещите български сайтове за групова търговия и че Groupon планира навлизане в страната. От Groupon не отговориха на въпросите, зададени от "Капитал", до редакционното приключване на броя.

Навлизането на американската компания в страната е очакван ход, тъй като тя вече има присъствие в почти всички съседни държави - Румъния, Гърция, Турция. Проверка в регистъра на домейните с разширение .bg - www.registrator.bg показва, че адресът www.groupon.bg е запазен още през месец юни миналата година от представители на немската компания CityDeal Europe (в момента част от Groupon).

Очаква се "касапница"


Бързото развитие на колективното пазаруване в България и очакваното навлизане на големи чужди играчи са причината в прогнозите за развитието на пазара през 2011 често да се използва думи като касапница. Повечето от играчите в момента са убедени, че до края на годината ще останат само няколко силни компании, а голяма част от появилите се сайтове няма да издържат на конкуренцията.

Освен това в бранша усилено се говори за навлизането на още един потенциален чужд играч. Това е гръцката компания, стояща зад goldendeals.gr - най-успешното копие на Groupon в южната ни съседка. По всяка вероятност тя ще използва натрупания капитал, за да повтори успеха си и в други страни. Компанията вече има сайтове и в Румъния и Сърбия. Източници от бранша твърдят, че само приходите им в Гърция са над 1 млн. евро месечно - ресурс, с който навлизането им в България може да бъде сериозно предизвикателство за съществуващите тук играчи. Така че, ако някой си е мислил, че 2010 е бурна за сайтовете за групова търговия в България, нека се приготви за още по-турболентно развитие и конкуренция през настоящата година.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Германската финтех компания Wirecard вече струва повече от Deutsche Bank Германската финтех компания Wirecard вече струва повече от Deutsche Bank

Акциите на доставчика на платежни услуги са поскъпнали с 84% от началото на годината

18 авг 2018, 1012 прочитания

Най-големите компании за машини и оборудване: Отново рекорд Най-големите компании за машини и оборудване: Отново рекорд

Приходите на 40-те производствени дружества в сектора растат с 12% до 7.3 млрд. лв.

18 авг 2018, 1743 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Отключете лидера в себе си

Няколко съвета за професионално развитие от Next Genеration финалиста Марин Трошанов

Стажове, стипендии, конкурси (30 юли – 5 август)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

В България кадърните и търсещи хора получават по-големи шансове и по-бързо, отколкото в развитите страни

Момчил Ковачев, заместник-директор по информационните въпроси в Inter Cars SA и част от Топ 3 финалистите в конкурса за млади бизнес лидери Next Generation, пред "Кариери"

Стажове, стипендии, конкурси (23 - 29 юли)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Топ обявите за работа на Karieri.bg

Преглед на актуалните предложения за работа в областта на маркетинга, финансите, IT сектора, търговията, човешките ресурси

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Новите по веригата

Във всички сектори в търговията се очаква раздвижване

Трите рекламни стълба на L'Oréal

Главният дигитален директор, българката Любомира Роше, разказва пред "Капитал" за новата рекламна стратегия на козметичния гигант

Коалицията ГЕРБ - ДПС в раздаването на пари за общините

Част от отпуснатите от правителството средства са разпределени към предварително избрани фирми

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

За хората и костенурките

"Геа Челониа" – единственият център за опазване на сухоземните костенурки в България, учи на грижа към природата и хуманност

Кино: "Дрейф"

Красиво заснета драма на оцеляване по истински случай

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 33

Капитал

Брой 33 // 18.08.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

DAILY @7AM // 18.08.2018 Прочетете