Сделка на деня: Groupon в България
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Сделка на деня: Groupon в България

Сделка на деня: Groupon в България

Компанията преговаря за покупка на местни сайтове за групово пазаруване. Иначе ще навлезе самостоятелно

Асен Георгиев
24051 прочитания

© Добриян Добрев


Ако се ръководите от принципа, че добрата оферта е евтината оферта, скоро ще имате повод за радост. Groupon - най-голямата компания за сделки на деня, скоро ще навлезе в България, нажежавайки и без това силната конкуренция в този нововъзникнал бранш.

Сайтовете за колективно пазаруване (или сделка на деня) предлагат оферти за покупка на различни услуги (много рядко стоки) при намаление с до 90% от стандартните цени. Това ги прави изключително популярни, а самият бизнес модел се развива с космическа скорост и вече е копиран от стотици предприемачи по света само две години след появата му.

Първата компания, която залага на подобна услуга, е Groupon. Тя е създадена в САЩ през октомври 2008 г., а днес в нея работят над 4500 служители. Оперира в десетки държави и следва изключително агресивна политика на разрастване. В края на миналата година мениджмънтът на Groupon отхвърли предложение за придобиване от страна на Google на стойност 6 млрд. долара. Аргументите на компанията бяха, че подобна сделка сигурно ще забави световната й офанзива. Освен това веднага след предложението на Google Groupon успя да привлече нови 950 млн. долара финансиране от компании за дялови инвестиции.

Интерес към България

Няколко източника на "Капитал" казаха, че Groupon води разговори с водещи български сайтове за групово пазаруване. Срещите са започнали в края на миналата година. По неофициална информация американската компания със сигурност е разговаряла с www.grabo.bg, www.deals.bg, www.zadrujno.bg и www.slon.bg. Възможно е да е имало срещи и с други компании от бранша. Източници, участвали в преговорите, разказват, че плановете на Groupon са съвсем скоро да вземе решение дали ще придобиe някой от българските си конкуренти, което ще ускори значително навлизането на компанията, или ще започне бизнес самостоятелно.  

"Имахме среща с един от собствениците на Groupon в края на миналата година. Определено имаше интерес от тяхна страна за придобиване на компанията и за съвместна бъдеща работа", разказва Ирена Филипова от deals.bg. Но добавя, че на този етап "Groupon не са предложили условия, които да ни устройват".

Камен Кънев от zadrujno.bg за момента отказва коментар по темата. От kolektiva.bg пък отговориха, че "в момента не се водят преговори с нито една американска компания за придобиване или сливане". Дима Костова, управител на kolektiva.bg, прогнозира, че 2011 ще бъде "прекрасна година за колективното пазаруване в България" и добавя, че Rebate Networks (собственици на kolektiva.bg) планират инвестиции от над 1.5 млн. евро през следващите месеци в България. Част от парите ще бъдат отделени и за наемане на голям брой местни специалисти, коментират от компанията.

Подготовка за "война"

Интересен е категоричният подход на водещия български сайт за групово пазаруване grabo.bg. Управителят и собственик на компанията Сребрин Ватралов коментира пред "Капитал", че вече е преговарял с Groupon, но е отвхърлил тяхната оферта. Grabo.bg има над 300 хил. лв. приходи за месец декември, четири месеца след създаването на компанията, а към средата на януари реализира по 1000 продажби дневно в шест града в страната.

"Имахме разговори с Groupon в Германия във връзка с намеренията им да стъпят на пазара, но условията им предполагаха да се откажем от бранда, който градим, и да преминем изцяло под тяхната шапка. На този етап отхвърлихме предложението за придобиване, поемайки риска да опитаме самостоятелна инвазия", коментира Ватралов. Гледаме задълбочено на модела и виждаме слабости в изпълнението му във вида, предложен от Groupon и копиран от всички до момента, включително и от нас, казва предприемачът и добавя: Предстои да променим концепцията по начин, който да балансира по-добре интереса за бизнеса и потребителите."

Сребрин Ватралов е интересен и с това, че притежава и други популярни онлайн проекти, сред които сайтът за запознанства gepime.com, системата за онлайн плащания Wisdom.bg, сайтът pomagalo.bg и други. Ватралов пояснява, че към Grabo.bg има интерес и от други страни, и добавя: "Не сме се отказали от продажба на дял в компанията, но по начин, който да позволи ние да поемаме големите решения за посоката на кораба, с правото на инвеститора да придобие мажоритарен дял чак когато покажем в пълния ни блясък замислената от нас платформа."

Според източници на "Капитал" Groupon са разговаряли с редица от сайтовете за групово пазаруване в България, като предложенията им са варирали от 7-цифрена инвестиция в евро за пазарния лидер до няколкостотин хиляди за придобиване на някои от най-малките играчи.

Инвеститор ААА

Преговарящите от страна на Groupon са братята Александър, Марк и Оливър Самуер чрез фирмата European Founders Fund (EFF), които са известни с успешните излизания от проекти, копиращи някои от най-успешните в САЩ онлайн бизнеси на европейска земя.

Като посредник в преговорите участва българската компания за уеб базирани игри XS Software, в която братята Самуер имат инвестиция чрез придобитото от Groupon дружество CityDeal. Изпълнителният директор на XS Software Христо Тенчев потвърди пред "Капитал", че се водят преговори с водещите български сайтове за групова търговия и че Groupon планира навлизане в страната. От Groupon не отговориха на въпросите, зададени от "Капитал", до редакционното приключване на броя.

Навлизането на американската компания в страната е очакван ход, тъй като тя вече има присъствие в почти всички съседни държави - Румъния, Гърция, Турция. Проверка в регистъра на домейните с разширение .bg - www.registrator.bg показва, че адресът www.groupon.bg е запазен още през месец юни миналата година от представители на немската компания CityDeal Europe (в момента част от Groupon).

Очаква се "касапница"

Бързото развитие на колективното пазаруване в България и очакваното навлизане на големи чужди играчи са причината в прогнозите за развитието на пазара през 2011 често да се използва думи като касапница. Повечето от играчите в момента са убедени, че до края на годината ще останат само няколко силни компании, а голяма част от появилите се сайтове няма да издържат на конкуренцията.

Освен това в бранша усилено се говори за навлизането на още един потенциален чужд играч. Това е гръцката компания, стояща зад goldendeals.gr - най-успешното копие на Groupon в южната ни съседка. По всяка вероятност тя ще използва натрупания капитал, за да повтори успеха си и в други страни. Компанията вече има сайтове и в Румъния и Сърбия. Източници от бранша твърдят, че само приходите им в Гърция са над 1 млн. евро месечно - ресурс, с който навлизането им в България може да бъде сериозно предизвикателство за съществуващите тук играчи. Така че, ако някой си е мислил, че 2010 е бурна за сайтовете за групова търговия в България, нека се приготви за още по-турболентно развитие и конкуренция през настоящата година.

Ако се ръководите от принципа, че добрата оферта е евтината оферта, скоро ще имате повод за радост. Groupon - най-голямата компания за сделки на деня, скоро ще навлезе в България, нажежавайки и без това силната конкуренция в този нововъзникнал бранш.

Сайтовете за колективно пазаруване (или сделка на деня) предлагат оферти за покупка на различни услуги (много рядко стоки) при намаление с до 90% от стандартните цени. Това ги прави изключително популярни, а самият бизнес модел се развива с космическа скорост и вече е копиран от стотици предприемачи по света само две години след появата му.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

19 коментара
  • 1
    hue avatar :-|
    Николов

    (thumbs up) аз като потребител мога само да бъда доволен. виж, ако бях в бизнеса, щях да обмислям как да задържа и увелича клиентите си :) иначе goldenpagesbg имат страница във фейса и няма да се учудя ако са същите :)

  • 2
    webgravity avatar :-?
    webgravity

    Ще става интересно, според мен Групон правилно са се ориентирали да купят местен играч, иначе ще им е трудно да борят конкуренцията ;-)

  • 3
    radorado avatar :-|
    Радослав Георгиев

    Дано да не успеят да дойдат на нашият пазар :)

  • 4
    ivomirs avatar :-?
    Ivomir

    До коментар [#2] от "webgravity":
    "интересно" е доста меко казано :))

  • 5
    vat69 avatar :-|
    Dwight Schrute

    не разбирам от къде идва истерията?! дали ще купят играч или ще си играят самостоятелно е все едно. на БГ пазара има място за десетки подобни сайтове, в т.ч. регионални, специализирани, брандирани към брик-енд-мортат компании и т.н. В щатите освен групон има около 500 такива сайта към момента, а се очаква да се удвоят до края на '11....

  • 6
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    групоня и подобните му... са просто още един начин да разпространяваш купони... само че супер тарикатски... щот кешът минава през тебе... че се и позадържа сигурно за седмица-месец-два-три... :)
    за кансюмърите нее нищо повече от доброволно излагане на допълнително облъчване с реклама... за търговците... сметам че за неколко години ше им мине мерака... :)

  • 7
    dove78 avatar :-|
    ksimtro

    До коментар [#6] от "tucker case":

    Не е така, слънце.
    Това е нещо, което е нужно на потребителите. А на търговците за реклама никога няма да им мине мерака - тя може да се видоизменя, но никога няма да изчезне.

  • 8
    k_ avatar :-|
    k_

    "...За 140 дни предоставихме 207 оферти, които се продадоха общо
    32033 пъти, и спестихме 1 651 104 лв на 19952 грабомани..."
    казват от гработо. Айде сега смятайте с елката и да видим как ще го докарате до 300 000лв приход на месец и 1000 продажби дневно.
    Иначе идеята си е трики и е естествена за кризисни времена, когато е наличен много свободен капацитет и се появяват нови бизнеси.
    У нас според мен не е достигната точката на насищане и определено има още бая хляб в нея, но със сигурност милион евро за сайтчета копиращи едно към едно оригинала да не чакат.
    Ако от Гработо имат още идеи за развитите просто да ги риализират, а той пазара ще си покаже.

  • 9
    groupon4o avatar :-|
    groupon4o

    ами да дойдат, ще е весело. ако ме вземат за мениджър средно равнище (няма да се изхвърлям сега за топ мениджмънта, макар и да съм пресен икономист, трябва да има израстване и натегачество в кариерата все пак) ще престана да създавам конкуренти като спра от продажба тоя www.kiwi.bg скрипт.
    сделка без пари - аз не съм алчен :)))

  • 10
    vtodorov79 avatar :-|
    vtodorov79

    До коментар [#8] от "k_":
    Вероятно авторът на статията е имал предвид 300 000 ревеню , което е реално оборотът от сделките , а не приходът на Грабо. :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.